روايات

رواية عشقي الطاهر الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الربيع

رواية عشقي الطاهر الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الربيع

رواية عشقي الطاهر البارت الثاني

رواية عشقي الطاهر الجزء الثاني

عشقي الطاهر
عشقي الطاهر

رواية عشقي الطاهر الحلقة الثانية

طاهر بصلهم باستغراب وسهى قالت بسرعه..وفيها ايه دي يا سليم يا حبيبي..ما اهو انكل طاهر يبقى ابن عم بباك وابن خالي اناكمان وطبيعي يشبهك
ابتسم طاهر باستغراب وقال.. جايز
ومرر عيونه في المكان كانت واقفه في زاويه بعيد عنهم اول ما بصلها بعدت عيونها بسرعه.. ابتسم بسعاده من جواه على مظهرها الجميل البسيط كبرت وبقت انثى بكل معنى الكلمه وجمالها ذاد اضعاف اتنهد وقال بابتسامه..ازيك يا فيروز
ابتسمت بالعافيه وقالت…حمد الله على السلامه…وبصت للاطفال وقالت..يلا يا اولاد خليني انيمكم
راحو معاها الاطغال التلاته هيه متعوده بتنيمهم هما التلاته حتى تروح تنمام
اتنهد طاهر وبص لطيفها بابتسامه وقال..كبرت فيروز…كبرت واحلوت…بس شكلها لسه شايله مني
جده بص للبنت الي جايبها معاه بضيق وقال..لا ملهاش حق
ضحك طاهر وقال ..ياااه…دي مش لوحدها الي شايله بقى…وبص لسهى وقال..معلش ياسهى خدي ندى وخليها تريح ..عايز اتكلم مع جدي شويه
سهى بصت لندى بضيق وقرف وقالت..تعالي يااختي علشان تريحي… واهو تلبسيلك حاجه واسعه بدل الي كاتم على …على نغسك ده
ندى طلعت معاها وطاهر ضحك على سهى وكلامها وبص لجده وقال..ها بقى معقوله جدي الغالي لسه زعلان مني
اتنهد جده وقال ..لا وانت عملت حاجه تزعل
طاهر قال …يا جدي مش انت صاحب الفكره دي كلها من اولها..انت وبابا الله يرحمو السبب قولتو اتجوزها زي ما كارم اتجوز اختها علشان متضطرش تسافر عند اعمامها..وعلشان ميخدوهاش بعد ما توفت مامتها ..زعلان ليه دلوقتي
جده بصلو بضيق وقال..انت عارف انا زعلان ليه..انا اشترطت عليك..لو هتتجوزها علشان تنفذ وصيه ابوك وتعمل برغبتي يبقى متقربش منها..ومتلمسهاش..تتجوزها وتسافر براحتك وتتجوز وتعمل الي انت عايزه..تقوم حضرتك تدخل عليها وتكسرها كده وتمشي ده حتى ميرضيش ربنا
حط ايده على رقبتو بحرج وقال..احم..مهو..مهو انا كنت ناوي اعمل كده…بس…احم..بس ضعفت و..و مقدرتش اقاوم انت مش شايفها عامله ازاي…مكنتش حابب يحصل كده اكيد يعني
جده قال بضيق…ضعفت..انت الي شوفت بنات بعدد شعر راسك ضعفت طب والغلبانه دي الي مفكرتش غير فيك طول عمرها مفكرتش فيها…نهايتو ..فيروز تبقى حفيدتي بنت بنتي زي ما انت ابن ابني انا اتحايلت على المرحوم ابوها علشان يتجوز بنتي هنا معايا علشان متغبش عني وربيت فيروز على ايدي ..مش هاجي دلوقتي اكسرها علشانك… انت تطلقها وتروح تتجوز الي جايبها معاك دي او تتجوز غيرها انت حر المهم تطلق البنت وتسبها تشوف حياتها..
وبعد عنو شويه وقال بخبث…العرسان بتتقدم لها كتير ولازم تطلقو الاول علشان تشوف نصيبها
وقف وقال بغضب…تشوف ايه..انت هتجوزها
جده ابتسم وبصلو باستغراب وقال..طبعا هجوزها البنت صغيره ولازم تتمتع بشبابها ده يضايقك في حاجه
طاهر خد بالو انو انفعل حاول يهدى و قال.احم..ابدا بس افتكرت انكم عايزينها معاكم ومش عايزينها تبعد من هنا
جده قال ..لا متقلقش ما انا اكيد هجوزها واحد من هنا وقريب من هنا اوي وكمان عينه منها كتير الي مستنيها تطلق على احر من الجمر هيه بس تختار
طاهر اتضايق جدا ومكانش عارف ايه الي خنقو كده وقال..احم..تمام ..هطلع اريح تعبان..نتكلم بعدين
طاهر طلع وراح ناحية اوضتو بس جات عينه على اوضة فيروز افتكر الليله الي قضوها سوا كانت في اوضتها ابتسم وقرب من الاوضه وفتحها ودخل
بقى يدور فيها وافتكر كل لحظه بينهم مدد على السرير وبص جمبو وابتسم لما افتكر ملامحها ولسه هيقوم اتفتح باب الحمام وخرجت فيروز وهيه بتنشف وشها
فيروز كانت الفوطه على وشها ومش شيفاه بس طاهر اتجمد مكانو من منظرها كانت لابسه لبس نوم قصير جدا ومبين مفاتنها لانها كانت في اوضتها وهتنام كانت واخده راحتها على الاخر
فيروز نزلت الفوطه وهتتحرك شافتة في وشها واتصدمت بشده لسه هتصرخ في لمح البصر كان عندها وحط ايده على بقها وقال…اشششش…اهدي…وبقى يتامل جمالها هنا فيروز الغضب بان في عيونها وطاهر قال…ليه الغضب ده كلو بس…انتي لسه شايله مني…زعلانه علشان مشيت..ولا علشان كنت معاكي قبل ما امشي
فيروز مكانتش عارفه تتكلم من ايده الي على بقها وطاهر بص في عيونها وقال …اه يا بنت عمتي عيونك ميتنسوش ابدا…وبصلها وقال…كلك متتنسيش
هنا فيروز استجمعت قوتها وعضتو في ايده الي على بقها بقوه
طاهر سابها واتألم جامد وقال..اه يا مجنونه..انتي لسه بتسنني ولا ايه
فيروز قالت بغضب..اطلع من اوضتي حالا احسن والله انادي لجدي وافضحك قدامو وقدام حبيبه القلب
طاهر ضحك جامد وقعد على السرير ببرود وقال…شكلها حبيبة تلقلب مضيقاكي جامد ..على العموم انا متأكد اني مش ههون عليكي تعملي كده..عارفه ليه
فيروز مكانتش بترد بس بتبصلو بغضب وطاهر وقف وقرب منها وقال….علشان انتي لسه بتحبيني..واضح في عيونك ومعاكي حق اناا ماتنسيش
فيروز دفعتو وقالت بغضب …قولتلك اطلع حالا احسنلك
طاهر قال.. ليه..خايفه…خايفه اتأكد من الي بقوله
فيروز قالت بتوتر..انت واحد مغرور انا نسيتك من اول يوم ..متضحكش على نفسك
طاهر شدها ليه وقال..طب مستعده تثبتي الي بتقوليه ده عندك القوه لكده
فيروز بصتلو باستغراب مش فاهمه يقصد ايه قالت..اثبت ايه انت عايز ايه بالظبط ام..
بس قبل ما تكمل يطتها بطريقت كان مشتاق جدا لها
فيروز بقت تحاول تبعدو بس استسلمت لبحر مشاعر غرقت فيه من زمان
طاهر بعد عنها وقال..تصدقي وحشتيني
فيروز كامت كارهه نفسها لابعد الحدود لانها استسلمتلو بعد كل الي عملو دفعتو وبعدت عنو وقعدت على
السرير وحطت اديها على وشها وبقت تبكي جامد
طاهر استغرب وقرب منها وقال..فيه ايه .ليه بتعيطي..احنا متجوزين يا فيروز و
بس قاطعتو وقالت ببكا وصراخ..لا مش متجوزين .احنا مش متجوزين..انت…انت مبقتش جوزي من يوم ما سبتني يوم الصبحيه..يوم ما كسرت قلبي ودست عليه ومشيت ..انا..انا ازاي ..ازاي سمحتلك تعمل كده..انت مش من حقك تقربلي ولا تلمسني..ومسحت دموعها بعصبيه وقالت اطلع..اطلع بره..اطلع حالا يلا اطلع
طاهر اتنهد وقال..اهدي يا فيروز محصلش حاجه لكل ده
فيروز بصتلو بغضب رهيب وقالت بدهشه من كلامو ..محصلش حاجه …هههه..فعلا محصلش حاجه…معاك حق ولا اي جاجه ايه يعني ..ايه يعني تستغليت حبي وضعفي علشان تاخد مزاجك مني وتمشي ايه يعني خمس سنين مفتكرتش انك اتجوزت واحده هنا وهنتها ووجعتها…عارف يا طاهر..انت معاك حق ..فعلا محصلش حاجه..اتفضل اخرج بدال ما الم عليك البيت ومش هتساهل معاك ابدا
طاهر اتنهد ومشي ناحية الباب وقال..انا خارج بس مش علشان خايف من جدي ولا علشان اي حد ..انا هخرج علشانك انتي..حاسس انك مش قادره تفضلي معايا في مكان واحد ..وبعد وبص لعيونها الي كانت بتترجاه يخرج وابتسم ابتسامه حلوه وقال…حلو الحب في عيونك يا بنت عمتي..رغم اني مستاهلوش
قال كده وطلع وفيروز قفلت الباب وراه بسرعه وقعدت وبقت تبكي بحزن كبير.
في صباح يوم جديد كان الكل نزل يفطر وكانت فيروز بتحضر الفضار هيه وسهى وقالت…خدي سليم وقعديه يفطر مع الاولاد وانا هجيب باقي الاطباق
سهى قالت حاضر يلا ياسليم
.. بس سليم وقف جمب فيروز وقال ..ماما….
فيروز بصتلو وقالت..نعم يا حبيبي
سليم قال..هو انتي ليه مش عيزاني اقولك يا ماما قدام عمو طاهر
فيروز اتوترت وبصت لسهى ولسه هترد دخل طاهر وقال ووو.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشقي الطاهر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *