روايات

رواية وريث الشيطان الفصل التاسع 9 بقلم شيماء محمد

رواية وريث الشيطان الفصل التاسع 9 بقلم شيماء محمد

رواية وريث الشيطان البارت التاسع

رواية وريث الشيطان الجزء التاسع

وريث الشيطان
وريث الشيطان

رواية وريث الشيطان الحلقة التاسعة

اتخذوا قرار للعودة لأرض الوطن من جديد ولكن عودتهم ف ذلك الوقت ستكون أجبارا فمهما طال بعدهم عن بعضهم البعض لكن تظل معاني أخوتهم باقيه الأثر لا يمكن أزالتها صحيح كل واحد منهم ابتعد عن طريق الشياطين ولكن ف نفس الوقت ذلك الشيطان سيكون سبب ف جمعهم مرة آخري لن يكون قربهم تلك المرة ضعفا أبدا ولكن جمعهم تلك المرة القوة بذاتها فكل واحد منهم ذاق مرارة الألم والان اجتمعوا ليطيبوا جروح بعضهم ليحصلوا ع حياة وسعادة هجروها منذ زمن والآن حان الوقت ليحصلوا ع نصيبهم من السعاده ولكن هل سيحصلون عليهم أم أن للقدر تدابير ؟؟؟
****ف النمسا *******
يدخل حمزه ع أخته الغرفه وجدها ساجده بين يدي المولي جلس ف انتظارها حتي تنتهي وبالفعل بعد وقت ليس بطويل انتهت جوري من صلاتها وجدت حمزه يجلس ع الفراش تطلعت له باستغراب واضح وهي تري ملامح الخوف والقلق جليه ع وجهه اقتربت منه ووضعت يدها ع كتفه ولكنه مازال شاردا ينظر ف الفراغ أمامه تحدثت أخيرا والخوف ينهش داخل صدرها لتقطعه بصوتها قائلة:_
خير يا حمزه مالك ساكت ليه وسرحان كدا حصل حاجة
حمزه بهدوء :_
جهزي نفسك يا جوري عشان نازلين مصر النهاردة
جوري بتساؤل :_
ليه يا حمزه أحنا معاد طيارتنا لسه بعد تلت أيام ايه سر السفر المفاجئ ده
حمزه :_
أنا حجزت طيارة خاصه هنسافر بيها مصر اما السبب فسفيان وادهم اتعرضوا لهجوم وحالتهم هما الاتنين خطيرة ولازم نرجع لان الشيطان اعلن الحرب ع الكل بما فيهم أحنا وحاليا بيتلاعب بأسهم شركتنا ف البورصه وبيحاول يوقع المستشفي بتاعتنا فلازم نتجمع عشان تكون نهايته
جوري بخوف :_
هنسافر مصر بس بلاش لعب معاه يا حمزه أنت خلاص حليت المشاكل كلها مفيش داعي الحرب معاه وبعدين أنا لما قلت لازم نرجع فقولت عشان نشوف أحبابنا عشان نلم الشمل اللي اتفرق من سنه مش عشان نحارب ونخسر بعض من تاني يا حمزه وبكت بقوة
اقترب منها حمزه وهو يحتضن أخته يمسد ع رأسها ليقول بقوه اكتسبها من البعد ومرارة الفقدان ليقول :_
متخافيش يا جوري متخافيش أبدا انتي عارفه أن ربك رب الحق والعدل مستحيل يسيب ظالم ومتجبر من غير عقاب بس الأول لازم يكسر ظلمهم وجبروتهم بظلم ليهم واكبر من اللي كانوا بيعملوه واحنا هنكون الوسيلة وبعدين خليكي فاكرة أن أخوكي يفديكي بروحه لو لزم الأمر
جوري وهي تشد من احتضانه لتقول :_
ربنا يباركلي فيك يا حمزه وتفضل سند ليا طول عمري ويريح قلبك يااااارررررب
حمزه :_
آمين يا حبيبتي خلصي أنت جهزي حاجتك لان الطيارة الساعه الثانية عشر وكمان أنا طلبت من الخدم اللي ف مصر يجهزوا القصر عشان كلنا هنسكن فيه
جوري ببسمه :_
فكرة القصر المشترك اللي خططتوا ليه أنت وأدهم وسفيان كان حاجه حلوه فعلا هنعيش لوحدنا بعيد عن صفوت
حمزه ببسمه :_
أكيد ده لازم يكون تفكير الفارس ليضيف بمرح يلا يا بت جهزي حاجتك عشان نلحق الطيارة ونشوف اللي ف المستشفي دول
اومات له ببسمه ورحل من أمامها هو الآخر فهو كان يرفض العودة الي مصر ولكنه يعود اليوم قصرا ولكن فلابد العوده لأن ربما الداء يكون الدواء ذاته
******…..*******….*******…..********
******** ف مصر *******
ف مصر وخصوصا ف تلك المدينه التي تعانق البحر بين شاطئيها فتلك المدينه ف هدؤها وسكونها تشبهها وف غضبها غضبها تشبه تلك الامواج العاتيه التي تتحدي شاطئها نعم تلك الملاك تشبه تلك المدينه ف كل شئ اليوم هي تجلس ع مكتبها تعمل ف الاوراق التي أمامها بتركيز شديد هي قطع تركيزها وذلك الصمت الموحش دخول السكرتيرة عليها لترفع نظرها إليها لتراها متوتره وخائفه لتقول ملك باستغراب :_
خير يا غاده ايه اللي حصل وليه خايفه ومتوتره كدا
غاده بخوف فهي تعرف أنها لن تتحمل الخبر لتقول بلجلجة :_
أصل فيه خبر كدا ومش عارفه أقوله لحضرتك إزاي
ملك بغضب :_
متنطقي يا غاده فيه ايه هو أنا هسحب الكلام من علي لسانك
غاده :_
بصراحه أدهم بيه وسفيان بيه هنا ف مصر تطلعت لها بذهول لتكمل بس الاتنين أنصابوا بطلق ناري وهم خارجين من المطار
وقفت ملك ونيران الغضب تقدح داخل عيناها لتقول :_
اية الكلام اللي أنتي بتقوليه ده يا غاده وحصل ازاي وامتي وهم فين
غاده بجهل :_
معرفش يا فندم والله بس أنا شفت الخبر ف التلفيزيون بس محدش يعرف مين عمل كدا
ملك :_
طيب ابعتي حاتم ليا بسرعه يا غاده وخلي السواق يجهز العربيه عشان هنزل القاهرة اول ما أخلص مع حاتم
بالفعل تحركت غاده لتنفذ ما قالته لها ملك وبعد خمس عشر دقيقه دخل حاتم متساؤل :_
خير يا ملك هانم حضرتك طلبتيني ليه
ملك :_
انا نازله القاهره النهارده يا حاتم عشان أدهم وسفيان ف المستشفي ومش هلاقي حد آمين آمنوا ع الشركه أدك أنت هما عينوك الحارس الخاص ليا بس أنا بعينك حارس ع أموالنا وتعبنا
حاتم بهدوء :_
أنا سعيد جدابثقة حضرتكم فيا يا ملك هانم بس أنت عارفه أن أنا مليش ف الاداره ابدا
ملك بهدوء :_
متخفش يا حاتم غاده هتعلمك كل حاجه
اوما لها حاتم بهدوء حتي قالت :_
كدا تمام هسيب الشركه ف ايديكم وانا مطمنئه
حاتم وهو يقف ع وقوفها قائلا :_
سعيد بثقة حضرتك فيا وأن شاء الله أكون عند حسن ظنكم
ابتسمت له ملك ورحلت من أمامه حتي تذهب الي القاهرة بعد ان تركت الشركه ف يد أمينه وها هي تعود مرة آخري للمكان الذي هجرته منذ زمن فهل ستبقي هي تلك القوية كما هي الآن أما ستعود تلك الضعيفه من مجرد لقائه وستعود لذلك الحنين القديم ؟؟؟؟؟؟؟
******…..*******……******…..********

ف مصر وخصوصا ف المستشفي الذي يقطن بها كلا من سفيان وأدهم مع مرور الساعات وتقدم الوقت وخصوصا بعد الدفعه النفسيه التي حصلوا عليها كل واحد من معشوقة القلب و الروح يجلسان بغرفه واحده ولكن كل واحد منهما يسرح بخياله ف مكان بعيد وكأن كل واحد منهم يسرق لحظات من ذلك الخيال وكأنه يصنع من حكاية هو من يسطر البداية ويسطر النهاية ايضا حياة يسعون إليها ف خيالهم بعيده كل البعد عن عالم الشياطين هذا بسمه جميلة عذبه هادئه عاشقه تشق ثغريهما شقا ولمعه عيناهما الذي تهيم عشقا وقلب يهيم وقد أقرع طبول الحرب لتعزف دقاته تلك أعذب كلمات العشق
خلال تلك الفتره كانت ملك قد وصلت الي القاهرة وتوجهت مباشرة الي المستشفي دلفت للغرفه بعد أن قرعت الباب ولم تجد رد فتحت الباب وجدت كل واحد منهما يسرح ف دنيا الخيال خيال خاص به هو وقفت فتره تتأملهما وتبتسم ابتسامه هادئه تنحنحت مرات عده ولكنها لم تجدي نفعا لتقف أمامهما مباشرة لتصرخ بصوت عال ارتعدت له الأوصال :_
اصحووززا زلزاااااااال انتفض ادهم وسفيان ف مكانهم أما هي فاصبحت ضحكاتها تعلو ف المكان
ينظر أدهم وسفيان الي بعضيهما وينظران لها بغضب شديد ليقول أدهم بغيظ :_
انت هنا من أمتي يا أخت انتي
ملك بابتسامه مكبوته :_
والله أنا هنا من ساعة ما كل واحد كان سرحان ف دنيا لوحده والابتسامه كانت من الودن للودن انت هو لتقول بتساؤل ماكر :_
بس أنا عايزه أعرف ايه هي سر الابتسامه اللي ع وشكم دي
سفيان بغيظ :_
انتي مالك يا غتته انتي احنا حرين نضحك نعيط انت مالك وبعدين أنتي عرفتي ازاي
جلست ملك ع الكرسي لتقول بغرور مصطنع :_
أنت نسيت أنا مين يا بني ولا ايه كل الاخبار بتجي لحد عندي وانا قاعده زي البرنسيسه كدا ووضعت قدم فوق الاخري
نظر لها أدهم نظره تشبه الفهد الذي سينقض ع فريسته لتنظر له ملك تبتلع ريقها وتقول بعد ان اعتدلت ف جلستها :_
والله يا أدهم باشا أنت وسفيان باشا عارفين أنكم اشباح الاقتصاد فأكيد أي خبر عنكم هتذيعوا بدل القناه مليووووون
سفيان نظر لأدهم نظره بمعني كل شئ ع مايرام لينظر سفيان بغيظ لتلك التي تجلس بسماجه ليقول :_
بس أنتي إزاي تتدخلي بالطريقه دي يا ملوكه
ملك وقد خافت من ذلك الاسم لتقف وتقول باسف :_
انا يا باشا آخر مره
ابتسم لها أدهم وسفيان ليقول أدهم ببسمه:_
خلاص اقعدي يا ملك محصلش حاجه بس دي آخر مره اومات لهم ملك ليندمجوا معا ف جو من المرح الذي افتقدوه ليمسك أدهم هاتفه ويبعث رساله الي أحدهم ومن ثم ينظر للهاتف ببسمه خبيثه بعد أن وصلت الرساله فها هو قد أضاف البنزين لنيران مشتعله
*****…..******……******………*******

ف مبني القوات الخاصه
يقف ارسلان ومعه فريق النمور ظل صامت فتره طويله والفتيات ينظرن لبعضهم البعض لتقول شفاء :_
يا سيادة اللواء هو أنت جايبن عشان حضرتك تسكت وأحنا كمان نسكت
ارسلان :_
لا مش عشان كدا عايز اشوف صبركم طويل اد ايه بس واضح يا شفاء معندكيش صبر خالص أم السبب التاني حابب اعرفكم أن التدريب إتأجل عشر ايام لظروف قصوي

ريتاج :_
معني كدا يا فندم أما يبقي بعد عشر أيام يبقي كدا بقا كمان خمس أيام نخطط ونعرف مكان الشحنه اللي جاي من الشيطان إزاي الكلام ده يا فندم ده اسمه تهريج
أرسلان بغضب :_
ثابت يا حضرة الرائد انتفضت ريتاج وادت التحيه وقالت:_
أنا آسفه يا فندم بس أنتوا كدا بتصعبوا موقفنا
ارسلان :_
احنا عارفين احنا بنعمل ايه يا ريتاج وأكيد امن البلد مش لعبه عشان نلعب بيه ابدا انتي فاهمه كلامي كويس وبعدين اذا كان ع المعلومات المعلومات بتوصلنا اول بأول ليضيف خلص اللي عايز اقوله انصرفوا ادوا التحيه العسكريه بالفعل وانصرفوا ريتاج تقف خلفه وهي نادمه فمهما كان فهو مهما كان أكبر منها سنا وأكثر خبره حتي ولم يكن والداها عرف أنها مازالت خلفه ليقول :_
أنت لسه واقفه ليه يا سيادة الرائد
ريتاج بندم :_
أنا آسفه يا بابا انت عارف أن مش قصدي ابدا وبكت وعلي صوتها
التفت إليها ارسلان وجدها تبكي اقترب منها وضمه لصدره وقال :_
ممكن اعرف أنتي بتعيطي ليه
ريتاج :_
انا اسفه يا بابا مش قصدي ابدا أني اعلي صوتي عليك
ارسلان :_
أنا عارف يا حبيبتي ومش زعلان
ريتاج :_
بجد
ارسلان :_
آه بجد وبعدين يلا يا سيادة الرائد انصراف
قالها بمرح ابتسمت له ريتاج ورحلت من أمامه

**********
داخل ذلك المبني يتقدم أحدهما داخله وهو يرتدي ملابس جلديه سوداء ويرتدي…زنط ….يغطي راسه ووجهه به يتقدم ناحية مكتب ارسلان دق الباب حتي سمح له بالدخول وقف أمام ارسلان ليقول ارسلان بصدمه :_
انت بتعمل ايه هنا وعايز ايه
المجهول :_
انا عايز ايه هقولك انا عايز انهي ع الشيطان
ارسلان :^
ازاي وانت ابنه وتربيته إزاي هنصدقك
المجهول :_
إزاي دي طريقتي أما هتصدقوني إزاي هبغلكم بأكبر عمليه هيعملها الشيطان وهي مش شحنة سلاح عاديه تؤتؤ لا دي شحنة متفجرات
وصدمه آخري وقعت فوق رأس ارسلان فمن كان ذلك ؟؟؟؟ ولماذا يريد تدميره ؟؟؟؟
******…..*******……*******…..*******

****ف المطار *****

هبطت الطائرة القادمه من النمسا واخيرا وصلت للأراضي المصرية خرجوا خارج ساحة المطار وجدوا سيارة لهم والكثير من الحرس خلفهم أمرهم حمزه بالتوجه الي المستشفي بعد حوالي نصف ساعه وصلت السيارة امام المستشفي هبط منها حمزه وجوري وتساؤل كبير حل بعقول الجميع فهم ابتعدوا عن بعضهم منذ زمن طويل ولكن عودتهم واحد تلو الاخر أنر يثير الرهبه وخصوصا ف قلب أعدائهم لم يهتموا للنظرات والهمسات وانما ظلوا يتقدموا بكل قوه وثقه حتي وصلوا أمام باب المستشفي وصوت ضحكات قد ملأ المكان ينظر حمزه لجوري وكأنه يخبرها هل نحن ف المكان الصحيح بادلته جوري نظره جاهلة لتنظر للباب وكأنها تقول ان خلفه حل اللغز وبالفعل فتح الباب واول من رآه ملك صدمت حلت ع وجوه الجميع وأولهم أدهم وسفيان فكيف ستتصرف ملك ؟؟؟؟؟؟

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وريث الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *