روايات

رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم حبيبة محمود

رواية احببتها بنقابها اكثر الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم حبيبة محمود

رواية احببتها بنقابها اكثر البارت الرابع والثلاثون

رواية احببتها بنقابها اكثر الجزء الرابع والثلاثون

احببتها بنقابها اكثر
احببتها بنقابها اكثر

رواية احببتها بنقابها اكثر الحلقة الرابعة والثلاثون

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم اجمعين
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
سيمر كل مر وسيمضي ما ظننته صعباً، سيعوضك الله بما تمنيت وأكثر، سيجازيك علي صبرك، سينجيك من حزنك وانطفاء روحك وشتات قلبك وضياع فكرك، سيرضيك ويملأ قلبك بالرضا وكأنك لم تحزن يوماً، سيرزقك بالعوض الجميل وبكل ما ظننته مستحيل، سيجبر قلبك حتي تفيض عيناك من الدموع فرحاً💛.”
أبشر وأحسن ظنك بالله💛🌻
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
فى منزل مصطفى
وقع مصطفى فجأة
الام : ابني !🥺🥺
اه يا حبيبي عيني عليك يا قلبي قوم
مصطفى: لا تبكِ يا امى انا بخير
الام: لأ هتصل بالدكتور
مصطفى: والله العظيم انا كويس بس هاتي الدهان بتاعى كده وانا هكون احسن من الاول بإذن الله
سندته وقام بتقبيل يدها
يلا انا هتصل برحمة بقي متقلقيش انت يا حبيبتي والله انا كويس
الام: ماشي يا مصطفى لو احتجت حاجه نادى عليا
اتصل مصطفى برحمة
رحمة: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته🤗🤗
مصطفى: وعليك السلام ورحمة الله وبركاته يا حورية قلبي
رحمة: انا والله مش عارفه اقول ايه 😂تعرف يا مصطفى انى من وانا فى ثانوى جوايا كلام كتير اوى بتخيل نفسي بقوله للشخص اللى بحبه
مصطفى: وهو مين بقي الشخص دا ؟!🤐
رحمة: دا سر مينفعش حد يعرفه
مصطفى: انت مراتى انا وحبيبتي انا لوحدي متفكريش في يوم انك تحبي غيري
رحمة بحزن وكسرة: اتفضل قول كنت عايز اى
مصطفى: هنكمل كلامنا بعدين بس انا عايزك فى موضوع مهم
سلمى متقدم لها محمود صديقي واحسبه من الصالحين وهو على خلق المهم انا مش عارف ليه كل ما تيجي سيرة الجواز شكلها يتقلب وبترفض فى كل مره
رحمة: خلاص سيب الموضوع دا عليا
مصطفى: كنت عارف انى اخترت صح من الاول
يا اجمل حاجه فى حياتي
رحمة بإقتضاب وغضب كيف له أن يوبخها وفى نفس الوقت يغازلها
ماشي سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
انتهى من مكالمته
واتصل بصديقه
وحجز المكان الذي سيتم فيه العرس
وبعد ذلك اتصل ب عبدالرحمن والحاج عبدالعزيز واخبرهم
وقال لهم آلا يخبروا رحمة بذلك
فى نفس اليوم بعد قليل
تحدثت رحمة إلى سلمى على الواتس
وطلبت منها ان تقابلها غدا لكي تنتقي معها بعض الاشياء التى تنقصها
ووافقت سلمى
فى منزل احمد
كان مازال أمام الباب الى ان جاء ياسين له بالمفتاح
ياسين: واضح انك هترفع راسنا يا احمد دا الحمدلله انى لقيت المفتاح من ايام التشطيب
احمد: اتلم يا حيوان وغور من هنا أما ادخل اشوف الهانم اللى جوا اوزعه ومجننانى
ياسين: العيله يا احمد 🌚🌚احياة ابوك يا خلف
ترفع رأسه لفوق 😂😂
احمد : وربي ثانيه كمان ومتعرفش انا هعمل اى يلا ياض منها انت بتكلم سوسن ولا اى 😂
وذهب ياسين ودخل احمد
فتح احمد الباب
وجد نهر في المطبخ تأكل
وكانت ترتدى بجامه ميكي ماوس
وكانت تعطى له ظهرها
امسكها من من الخلف كالاطفال
احمد: بقي انت يا اوزعه يا مسمار عشره انت تعملى فيا كده والله لطلع عليكي القديم والجديد
نهر: ليه بس يا باشا انا زى مراتك بردوا
احمد: قاعده بتاكلى وانا برا الجيران كلت وشي روحي منك لله 😂
نهر: عادشي جدا 😂😂 فيها اى
تعالى خد حته رز من بتاع الحمام يلا هم يا …
وأخذته هى 😂
احمد: قومى يا قدرى اتوضي علشان نصلي الله يرضي عنك انا هموت وانام
نهر: 🙈🙈
احمد: فهمت انا اى من الحركه دى ؟!😂
نهر: يا احمد انت اى يا اخى
احمد: بس اى الحلاوة دى طلعت احلى من اللى اتوقعته يا اوزعتى😂 يلا يا بت انجرى قدامى اتوضي
نهر: يا احمد مش بصلي
احمد: ايه 🥺؟!يا صدمتاه مراتى مش بتصلي استغفر الله
نهر: احمد مش ناقصه بص تعالى اقولك فى ودنك ********
احمد:فهمت 🥲ماشي يا اختى يلا تصبحي على خير انا داخل اصلي وانام هي جوازه فقر ومنبور فيها من الاول شكلى اى انا دلوقتي
😂😂
استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه
فى اليوم التالى
استيقظت رحمة
وصلت الفجر وظلت مستيقظه وقامت بتنظيف البيت دون إصدار اى صوت حتى لا تزعج والديها
🍃🌸
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إن شاء الله انهاردة هتكلم عن شخصيه مهمه جدا وكانت سبب انى التزم أو الأصح أحد الأسباب (انا بجد أما قرأتها اول مره من سنه او اكتر على ما اعتقد وانا بقرأ كنت بعيط حرفيا والله قلت انا فين ؟!
وعملت اى علشان افوز بالجنه ؟!
استحملت زيها اى ؟!
دا انا بصلي الفرض بالعافيه وأقرأ الورد وأقوم أجرى على الفون 🥺😢كانت بدايه ليا )
*1️⃣1️⃣⚡سمية بنت الخياط*⚡
*أول شهيدة في الإسلام*
👈🏼 هي الصحابية: سمية بنت خياط رضي الله عنها
تكنى: “أم عمار” تعرف باسمها “سمية” وكنيتها بابنها عمار بن ياسر وهي من مشاهير الصحابيات. كانت أمة لأبي حذيفة بن المغيرة المخزومي، وكان ياسر بن عامر حليفا لأبي حذيفة بن المغيرة المخزومي، فزوجه بها فولدت له عمارا فأعتقه ، وظل ياسر وابنه عمار مع أبي حذيفة إلى أن مات ، فلما جاء الإسلام أسلم ياسر وأخوه عبد الله وسمية وعمار رضي الله عنهم جميعا
💭وهي أول شهيدة في الإسلام، وهي ممن بذلوا أرواحهم لإعلاء كلمة الله عز وجل، وهي من المبايعات الصابرات الخيرات اللاتي احتملن الأذى في سبيل الله
🍂 فقد كانت سمية رضي الله عنها من أوائل من دخل في الإسلام فهي سابع سبعة ممن اعتنقوا الإسلام بمكة بعد الرسول صلى الله عليه وسلم وأبي بكر الصديق وبلال وصهيب وخباب وعمار ابنها وزوجها رضي الله عنهم ..
👈🏼فالرسول صلى الله عليه وسلم قد منعه عمه ، أما أبوبكر الصديق رضي الله عنه فقد منعه قومه، أما الباقون فقد ذاقوا أصناف العذاب وألبسوا أدراع الحديد وصهروا تحت لهيب الشمس الحارقة
💭عن مجاهد قال: أول شهيد استشهد في الإسلام سمية أم عمار. قال: وأول من أظهر الإسلام رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وأبوبكر ، وبلال، وصهيب، وخباب، وعمار، وسمية أم عمار
👌🏼ولقد عذب آل ياسر أشد العذاب من أجل اتخاذهم الإسلام ديناً ، وصبروا على الأذى والحرمان الذي لاقوه من قومهم، فقد ملأت قلوبهم بنور الله عزوجل
🍂فقد ذاقت هي وعائلتها أقصى أنواع العذاب حتى ترجع عن الإسلام ، ولكنّها لم تضعف يوماً، وكان يمرّ عليهم الرسول صلى الله عليه وسلم وهم يُعذّبون ويقول لهم: (صبراً آل ياسر، صبراً آل ياسر فإنّ موعدكم الجنة)
👈🏼و بقيت سميّة رضي الله عنها ثابتة على موقفها حتى تحت وطأة أشد العذاب، و نالت رضي الله عنها الشهادة بعد أن طعنها أبوجهل بحربة بيده في قبلها فماتت على إثرها ، وكانت بذلك أول شهيدة في الإسلام
وكانت رضي الله عنها حين استشهدت امرأة عجوز ضعيفة ،ولكنها متمسكة بدينها، ثابته عليه لا يزحزحها عنه أحد، وكان إيمانها الراسخ في قلبها هو مصدر ثباتها وصبرها على احتمال الأذى الذي لاقته على أيدي المشركين
•┈┈• ❀ 🍃🌸🍃 ❀ •┈┈•
عملت اى انت او انتِ فى الإسلام أو عملت اى تقابل بيه ربنا ؟!
استحملنا اللى هى وزوجها وابنها استحملوه من عذاب
ولو انت مكانها اى هيكون رد فعلك فكروا ؟!
واتقوا يوماً ترجعون فيه إلى الله
بعد قليل اتصلت بها سلمى
وخرجت معها
اشتروا بعض الاشياء
رحمة: تعالى يا سلمى نرتاح شويه انا تعبت يا بنتى 😂😂
سلمى: تعالى يا حجه يا عجوزه اقعدى 😂😂😂
رحمة : حسبي الله
تعالى يا اختى
وبعد أن اكلوا شيئاً
رحمة: بصي يا سلمى ومن غير حوارات انت ليه مش راضيه تتجوزى محمود
هو فيه حاجه وحشه
سلمى بكسره: لأ بس انا اللى منفعش 💔
رحمة: يعنى ايه ؟!
سلمى: انا هقولك يا رحمة علشان انا مش عارفه اعمل اى في المصيبه دى 😭😭
رحمة: يارب سلم متعيطيش وقولي ليا مالك يا حبيبتي والله مش هقول لحد
سلمى: انا كنت بعمل العاده السريه بس والله كنت صغيره ومش فاهمه
والله يا رحمة مكنتش اعرف
رحمه : كملى يا سلمى
سلمى: بس للاسف اكتشفت انها حرام بعد فوات الاوان
رحمة: يعنى اى بعد فوات الاوان
سلمى: مبقتش بنت يا رحمة 😭😭😭😭😭
والله تبت ورجعت لربنا وربنا سترني بس خايفه لان اكيد اللى هيتجوزنى هيكتشف كده من اول يوم
والله ندمانه يا رحمة بس اعمل اى خلاص مينفعش
رحمة: كل شئ يتصلح يا سلمى اول حاجه ربنا غفور رحيم
وانا عارفه انك متقصديش بس هتوقفي حياتك يا سلمى
سلمى: اعمل اى احط راس اهلى فى الارض ويتهانوا بسببي انا واحده متستاهلش اصلا ربنا ياخدنى ويريحني من اللى انا فيه
رحمة: عملت اى تقابلي بيه ربنا ولا ضمنتى انك هترتاحى أما تموتى ؟!
بصي يا سلمي روحي صلي بس واتكلمى مع ربنا وادعى
وانا خلاص كلها يومين واكون عندك فى البيت هتصرف انا
سلمى: اوعى يا رحمة هيقتلونى لو عرفوا وممكن محدش يصدقني ويفتكر حاجه غلط 😭
رحمة: متخافيش توكلى على الله ووكلى امورك لمن لا يغفل ولا ينام
فى منزل اسماء قامت لتجهز فطار لأجل عبدالرحمن
فهذا اول يوم له فى العمل بعد الزواج
وقامت بتنظيف البيت وايقظت عبدالرحمن
اسماء: وربي قمر يخربيت حلاوتك يا شيخ حتى وانت نائم جمر بردوا
اسماء: عبدالرحمن يا عبدالرحمن يلا يا حبيبي اصحي
اخذها عبدالرحمن فى أحضانه
وأكمل نوم
اسماء: يا عبدالرحمن هتتأخر على شغلك قوم يلا
عبدالرحمن: يا بت كملى رومانسيه 😂
اسماء: قوم يا قليل الادب وسع كده
عبدالرحمن: انت لسه بتتكسفي يا سمسمه والله انت اللى قمر امتى ربنا يرزقني ببنت قمر شبهك كده
اسماء: ربنا يسهل كل شئ بإذن الله
يلا علشان تجهز وتفطر
فى منزل نهر
كانت تجلس وتتحدث فى الهاتف مع امانى
امانى: نهر انت جبلة يا اوختشي
نهر: ليه يا بنتى انت غلطانه انى اتصلت بيكي كنت كلمت البت رحمه احسن
امانى: يا بنتي انهارده صبحيتك وانت بترني عليا ندردش ازاى نفسي افهم غورى يا نهر صحي جوزك يا حبيبتي واهدى كده واتعدلى انت مش في بيت ابوكى
نهر: يا بت هو نايم فى الأوضه التانيه عادى فكك مش هيسمع
امانى: يادى الفضيحة انا عارفه اللى هتعمليه ربنا يسترها على جوزك
نهر: ما انا كذبت عليه وقولتله انى ***مش بصلي وكده انت فاهمه
امانى: حرام عليكي يا نهر كده مينفعش وتلعنك الملائكه
نهر: بصي يا امانى انا مش جاهزة وانت عارفه انا متعقده بسبب الروايات ربنا يسامحنى بقي
امانى: يارب يا نهر يلا سلام عليكم ورحمة الله وبركاته علشان أدى الدوا لماما
نهر: عشت وشوفتك مزنوقه زى اسماء الغلبانه 😂😂
امانى: ولا يوم من أيامها كانت شايله عنى كل حاجه😂😂😂
يلا سلام عليكم بقي
بعد يومين من ذلك
اليوم فرح رحمة ومصطفى
تجمعت الفتيات عند رحمة
وقد اتفق مصطفى مع عبدالرحمن انا لا يرسل لها الفستان الذي أرسله إلى رحمة الا بعد أن تنتهي من كل شئ ليكون مفاجأة لها
نهر: عروستنا يا ولاد قمريا رحومة
اسماء: اللهم بارك اختى وحبيبتي هتوحشيني يا رحمه
رحمة بتعيط
امانى: وأقسم بالله أنزل فوقك انا والعيال بطلي عياط
آيات: اى يا رحومة دى سنة الحياة يا حبيبتي وبعدين انت وقت ما تحبي تيجي تشوفى اهلك هتيجي
آيه : يا هبله مش انت قاعده ارفانا كلنا امتى اشوف عيالي حواليا وزوجى قرة عينى😂
جايه دلوقتى تعيطي
نور: والله عندك حق يا يوكا كانت كل شوية فى زنقة الامتحانات اين انت يا قرة عينى 😂😂
بعد قليل ارسل عبدالرحمن رساله الى اسماء لتخرج له
خرجت اسماء خلسة
عبدالرحمن: خدى يا سمسم أدى الفستان دا لرحمه مصطفى عامله مفاجأة ليها
اسماء: اما مصطفى دا جنتل مان بشكل 😂😂
عبدالرحمن: اسماء اتلمى ومتتكلميش على اى راجل غيري فى وجودى أو غيابي فاهمه
اسماء:انا بهزر يا عبدالرحمن
عبدالرحمن: ولو يا اسماء انا رجل شرقي ومقبلش بكده
بكت اسماء من كلماته الجارحه
ولم تهون عليه عبراتها أخذها فى حضنه
عبدالرحمن: خلاص يا سمسمة قلبي متعيطيش انا اسف يا حبيبتي بس بغير عليكي
اسماء: ماشي يا عبدالرحمن يلا انا طالعه
عبدالرحمن: ما تفكك منهم وتعالى نروح شقتنا
اسماء: امشي يا قليل الادب من هنا
وطلعت تجرى
رأتها هناء: حاسبي يا اسماء متجريش يا حبيبتي
اسماء: ليه يا ماما
هناء: يا حبيبتي لتكونى حامل براحه وانت بتتحركى
اسماء: حامل اى يا ماما 😂😂
هناء: اسمعى الكلام وخلاص يا قرده 😂
اسماء: حاضر يا حبيبتي
كان عبدالرحمن فى هاذين اليومين يتدرب كثيرا على السير
وأصبح يسير نوعا ما ولكن على عكاز
ارتدى عبدالرحمن حلة سوداء جميلة جدا وكم لاقت به وساعه فضيه اللون وتجهز وقام بتسوية لحيته وكم زادته جمالا
فى منزل رحمة
اول ما رأت الفستان الذى أرسله مصطفى كانت قد رأته ذات مرة واعجبها لم تكن تعرف أنه رأها
كما أرسل لها سيده فى المنزل لتقوم بتزينها
وقد أوصي رحمة أن لا تكثر من مساحيق التجميل فهى جميلة بدون اى شئ
ارتدت رحمة فستان زفافها وكان باللون الفضي مع نقابها وخمارها كانت جميلة بكل ما تحمل الكلمة من معنى 🧡🌺
ارتدت الفتيات مثل بعضهن ولكن هذه المره كانوا يرتدون فساتين من اللون الكشميري
وكن جميلات
جاء مصطفى وعندما رأته رحمة هكذا واقفا أمامها سجدت وظلت تحمد الله
وكم سعدت لرؤيته يتعافي يوم بعد يوم
مصطفى: بتعيطي ليه يا رحومتى
رحمة: مبسوطه علشان واقف قدامى
مصطفى: واللى يفرح بيعيط بردوا
ومسح دموعها واخذها فى حضنه وقال لها
كان نفسي الف بيكي بس هنقع 😂
رحمة: خلاص عليك لفه أما تخف 😂😂😂
عبدالرحمن: بتقول اى لاختى يا مصطفى 😂؟!.
مصطفى: واحد بيكلم مراته متتدخلش يا حشري 😂😂
واخذها وذهبوا إلى مكان حفل الزفاف
وكان المكان جميلا
وكان هناك بعض المنشدين
وكان حفل بسيط وجميل
وفى منتصف الحفل
قام مصطفى وأمسك المايك
وقال لرحمة شعر فى حب ذات النقاب
(احلموا يا بنات اللهم زوجا صالحا كهذا😂😂)
وقام محمود بطلب يد سلمى امان الجميع وكتب الكتاب فى عرس مصطفى ورحمة
كانت سلمى واقفة تبكي
رحمة: متعيطيش من انهارده مفيش عياط تانى
ومحمود عرف كل حاجه
سلمى: ازاى ؟!🥺
رحمة: بعت ليه رساله فى ظرف على الشغل وقولت ليه كل حاجه وقولتله لو بتحبها بجد وواثق فيها اتجوزها
انا بصراحة كنت قلقانه لانه أتأخر فى الرد بس اهو عايز كتب الكتاب علطول افرحي كده يا بت
حضنتها سلمى
ربنا يحفظك ويديمك فى حياتى انا مش عارفه من غيرك كنت عملت اى بجد
رحمة: كله بفضل الله يا سلمى
يلا روحى علشان تمضي
وانتهى العرس بفرحة تملأ جميع القلوب
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
فى منزل نهر وأحمد
عندما عادت توضأت وذهبت لتصلي ونست انا تقفل الباب
فرأها احمد وهى تصلي
احمد: بقي بتستغفليني يا نهر ماشي
بقالى ٣ ايام وانا ساكت لكن بتضحكى عليا انا
انتهت نهر من الصلاه
وجدت احمد خلفها
احمد: تقبل الله يا نهورة 😁
نهر: احمد 😿 والله العظيم انا اسفه بالله ما تزعل منى بس غصب عنى
احمد: يا بنتى بتعيطي ليه انا قولتلك حاجه
على فكره أنا سمعتك وانت بتكلمى الانسه امانى
وسايبك براحتك مش هجبرك على حاجه
نهر: ربنا يخليك ليا يا حبيبي
احمد: بجد يا نهر حبيبك ؟!
نهر: حبيبي وجوزى وكل حاجه ليا وابو عيالي 😂😂
احمد: طب اى بقي هنفضل اخوات كتير كده 😂
نهر: انا هصوت وألم الناس عليك امشي اخرج برا عيب كده يا سافل
استغفر الله العظيم
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
احمد: شكرا على احترامك لزوجك يا هانم
وخرج وتركها
نهر: اوف انا دائما مطينه الدنيا ودبش علطول كده
خرجت وراءه
نهر: احمد احمد حمكشه
انت مش بترد عليا ليه
احمد: ارد اقول اى لما مراتى مش واثقه فيا وخايفه منى عايزانى اعمل اى ؟!
نهر: والله غصب عنى يا احمد مش بإيدى انا عارفه أن دا حقك
احمد: وانا مطلبتش منك اى حقوق دا كله بوقته ولما ربنا يشاء لكن انك تأخدى هزارى معاكى بالطريقه دى ؟!
ليه الحياه كلها مش كده يا نهر
الزواج مبني على الحب والاحترام وأنى اكون ليكي الحضن والدفا والامان وانت تكونى ليا كذلك اشكيلك وتشكيلي نساعد بعض فى كل حاجه لما حد فينا يقع التانى يشيله لما يجى لحد فينا فتور في العبادات التانى ياخد بإيده مش كلها اللى بتفكرى فيه
الروايات حاجه والواقع حاجه تانيه
وانا هتقِ ربنا فيكي وزى ما وصانا رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم
رفقاً بالقوارير
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
فى منزل رحمة ومصطفى
كانت الفرحة تملأ قلب مصطفى
وقف يصلي برحمة
وكأن صوته من الجنة كان يبكي ورحمة خلفه تبكي في الصلاه
وحينما انتهى من الصلاه وقال الدعاء
مصطفى: ياه يا رحمة مش مصدق نفسي انك بقيتي في بيتي ومعايا حلم طول عمرى بتمناه
رحمة: اشمعنا انا يعني فى بنات كتير احلى منى وانا عاديه جدا
مصطفى: انت عاديه ؟!
لأ انت استثناء انت اجمل بنت على وجه الارض فى عنيا انا وقلبي هو اللى حبك بكل ما فيكي بعيوبك قبل ميزاتك
والقلب ملوش سلطانه وسبحانه مقلب القلوب جمعنا بعد سنين
انهارده اتولدنا من جديد
هنبدأ حياه جديده مع ربنا
فى منزل اسماء وعبد الرحمن
اسماء تجلس فى غرفة الاطفال
عبدالرحمن: اى يا اسماء انت لسه زعلانه منى
اسماء: لو سمحت يا عبدالرحمن انا تعبانه سيبني لوحدى شوية بعد اذنك
فى منزل نور وعائلة عز
اتصل ياسين على فاطمه لانه يريد التحدث مع نور
ياسين: انا عارف انك قاعده يا ماما انت ونور
نور انا مسافر فى مهمه الله اعلم هرجع أو لأ خلى بالك من نفسك ولو لينا نصيب نتلاقي هنتلاقي انا مش عارف المهمه هتستغرق وقت اد ايه ادعيلي وخلى بالك من امى واختى محدش فيهم يعرف أن المهمه دى خطره انا معرفهم انى مسافر الصعيد فتره وراجع لكن انا هسافر برا مصر ولاجراءات امنيه لسه مش هعرف انا رايح فين ولا هعرف اتواصل معاكم
نور: بإذن الله هترجع سليم
توكل على الله وإن شاء الله ترجع بألف خير استودعك الله الذي لا تضيع ودائعه
ياسين: بإذن الله
فى امان الله
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى اليوم التالى
فى منزل نهر تستيقظ
وكانت بجانب احمد
قامت لتصلي الفجر
وايقظت احمد أيضا ذهب ليصلي في المسجد
وعاد
احمد : يلا يا نهورة هاتى مصحفك وتعالى اوريكي حاجه
فتح احمد بابا كان ملحقا بغرفته ولم تراه نهر من قبل
وجدت مكان للصلاة وقراءة القرآن
كان جميلا ويوجد به مكتبه تحمل كل الكتب الدينيه فى التفسير والقرآن والفقه والحديث وكل شئ
نهر: اللهم بارك يا احمد لحقت عملت دا كله امتى ؟!
احمد: 😂😂انا عامله من قبل ما اعرفك اصلا يا نهر
كنت بحب أقضي وقتي هنا دائما كنت بحس براحه فظيعه
ولحد الان محدش يعرف أنى عامله غيرك انت وياسين
وجلسوا يحفظون القرآن
ويسبحون حتى الضحي وصلوا
فى منزل رحمة ومصطفى
كانت رحمة خجلة لا تريد النظر إلى مصطفى
مصطفى: يا بنتى طب ساعديني اقوم وكملى كسوف 😂
رحمة: انت رخم يلا تعالى قوم
انا هروح اجهز فطار على ما تاخد دش علشان تاخد علاجك
مصطفى: حاضر يا حبيبتي
ربنا يباركلى فيكي
بعد شهر
كانت اسماء تنظف الشقه ووقعت
ظلت تصرخ من الم يغزو بطنها
واتصلت بهناء لتأتى لها تلحقها
هناء: اه يا ماما مش قادرة بموت حد يلحقنى
وفجأة لم يسمع لها صوت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احببتها بنقابها اكثر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *