رواية ميراث الشيطان الفصل الثاني 2 بقلم شروق حسام
رواية ميراث الشيطان الفصل الثاني 2 بقلم شروق حسام
رواية ميراث الشيطان البارت الثاني
رواية ميراث الشيطان الجزء الثاني
رواية ميراث الشيطان الحلقة الثانية
_: انت مش ناوي تبطل اللي بتعمله ده يا شيطان
الشيطان ببرود : اديك قولت يا جواد بلسانك شيطان والشيطان بيفضل طول عمره شيطان ومش بيتغير
جواد بحدة : انت صاحبي وأخويا يا تاج من واحنا في الحضانة وأنا عايز مصلحتك انسي بقي وعيش حياتك واتجوز وخلف وابعد عن كل القرف ده
تاج بغضب هستيري : لا مش هنسي ولا عمري هنسي اللي حصل فيا مش قليل اللي حصل فيا محدش جربه ولا عاشه فمتجيش انت يا صاحبي وتقولي أنسي وانت عارف اللي حصلي
أكمل بوعيد : ورحمة طفولتي اللي ماتت بسببهم لهدفعهم التمن وقبل ما يشوفوا جهنم هيشوفوا الشيطان اللي هيوريهم العذاب أشكال وألوان وهيتعذبوا عذابين عذاب الدنيا وعذاب الآخره
انهي تاج حديثه ثم توجه ناحية غرفته حتي ينام بعد أن يأخذ حبتان من المنوم حتي لا تأتيه تلك الكوابيس التي يبغضها
جواد بتنهيدة وجع علي رفيق طفولته واخيه : بكرا يا تاج هتيجي اللي تعوضك وتنسيك كل اللي حصلك هتحبها من اول نظرة وهتتغير عشانها وهتعمل المستحيل عشان بس تفضل جنبك وبكرا هيبقي شاهد علي جوازك يا صاحبي
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
في المشفي
ميراث بوجع : اااااااااااه لييه سبتوني اعيش كنتم سبتوني أموت بدل العذاب اللي أنا فيه
ظلت تصرخ بهستيرية ووجع وهي تنظر حولها بحثا عن أداة حادة حتي تنتح*ر من جديد
في هذه الأثناء دلف عاصي للغرفة عندما استمع إلي صراخها
عاصي بقسوة : فوقتي أخيرا يا هانم ينفع أعرف ايه اللي عملتيه في نفسك ده
لم تستمع إلي ما قاله لأنها منشغلة في البحث عند الأداة
اقترب منها عاصي بغضب وهو يهزها بقوة من كتفها : مش بتردي عليا ليه يا حيوانة لما أكلمك تردي عليا
ميراث بوجع : اااه ابعد عني انت بتوجعني
عاصي بسخرية : مقولتيش ليه كده لنفسك قبل ما تعملي عملتك السودا دي
ميراث بدموع : انت السبب ابعد عني أنا بكررررهك وبكره أبويااا ومراته اللي وصلوني لهنا
عاصي بلامبالاة وقسوة : كل ده ما يخصنيش اهم حاجه دلوقتي تعملي عمليه التجميل عشان ترجعي لشكلك الطبيعي ما انا مش هرمي فلوسي على الارض يعني وخلاص ده انا دافع لأبوكي 10 مليون جنيه عشان اتجوزك ياا ههه زوجتي العزيزه
ميراث بجنون : لا لا مش هعمل حاجة ابعد عني شكلي ده هو سبب كل مصايبي لولاه مكنتش اتجوزك ااابعد عني أنا بكره شكلي وبكره كل حاجة فيا طلقننننني
عاصي ببرود : هتعمليها يا قطه غصبا عنك
انهي عاصي حديثه وتركها وغادر الغرفة بعدم إهتمام تحت صراخها الهستيري
بعد 15 دقيقة
كانت ميراث نائمة بتعب بعد صراخها الكثير وبعد أن حقنتها الممرضة بإبرة مهدئة
الطبيب بغضب : أستاذ عاصي حضرتك قولت لمدام ميراث ايه عشان توصل للحالة دي مش قولتلك تراعي حالتها النفسية انت عملتها ايه
عاصي بجمود : متدخلش يا دكتور خليك في حالك مراتي وأنا عارفها وعارف جنانها هي دايما كده مش أول مرة يعني وانت مش هتعرفني اعمل ايه ومعملش ايه معاها
أكمل بحدة : والعملية تتعمل وهي نايمة ومتستناش انها تفوق وتتطلب رأيها فاهم ولا لأ
لم ينتظر عاصي سماع رد الطبيب وتركه وغادر حتي يذهب لشركته
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
_: قال جاني بعد يومين يبكيلي بدمع العين يشكي من حب جديد يحكي وانا ناري تئيد وسمعت وفكري شريد وسكت وقلبي شهيد
_: ايه الكآبه دي يا سهي محسساني انك بتحبي اوووي وخانك أو وجعك ده انتي سنجل بائسه شكل ثانويه عامة اثرت على دماغك
_: كله منها الفيزياء منها لله مادة لا تطاق ومتتحلش يارب تتلغي يارب
هذا ما قالته سهي وهي تحادث ذاتها وهي ذاهبة لمنزلها بعد انهت محاضرة الفيزياء التي تبغضها
سهي بضحكة وهي تعبر الطريق وتحادث ذاتها : وفي هذه اللحظة الحماسية يأتي البطل المغوار ويخبطني بالعربية زي الروايات وابص له في عيونه الرمادية الجميلة ويبص لي في عيوني الزرقاء مثل صفاء البحر ههههه شكلي سرحت قوي قصدي عيوني السوداء العادية ويقع في حبي من النظرة الأولي وأنا أحبه وبعد احداث كتيييرة اسيبه لأنه قتال قتلة بس عشان انا هبقي ساعتها نو كرامة هرجع له هههههه اخخخخ أحلام العصر دي هههه أنا هبقي كاتبة قد الدنيا والله اخد بس فرصتي و اااااه ..
وفي هذا الوقت أتت سيارة وصدمتها لكن الصدمة كانت بسيطة
_: ااااه يا رجلي ااه يا ايدي حسبي الله هو من امتي طلبت حاجة واتحققت انتي جاية تتحققي دلوقتي يا أحلام العصر وانا في ثانوي طب كنت استني لما اخلص ثانوي هكتب انا ازاي دلوقتي ااااااااااه
_: انتي كويسة يا آنسه
سهي بهيام وهي تنظر في عيونه التي وجدتها رمادية اللون : لا بقي كده كتتتير انا عااايزة اتجوز هذا الموز الوسيم
الشاب بضحكة جذابة : هههههه للدرجادي عجبتك
سهي بإحراج : انت مسمعتش حاجة صح يارب لساني ده مترين وعايز يقصر
الشاب بإبتسامة وهو يحاول عدم إحراجها : لا مسمعتش حاجة امسكي ايدي يلا عشان تقومي عشان ده طريق
أمسكت سهي يديه وهي تحاول النهوض لكن الوجع كان اقووي بكثير علي أن تتحمله
_: تسمحيلي
سهي بإستغراب : بإيه مش فاهمة
حملها بين يديه ثم قال بإبتسامة حلوة : انِ اشيلك ههههه
سهي بإحراج شديد : انت انت انت قليل الآدب
_: بريئة اوووي ههههه هوديكي المستشفي وهروحك عشان اطمن انك ما حصلكيش حاجه بسببي انا اسف على اللي حصل
_: عادي يا ولا يهمك حصل خير
أكملت بهمس وصل لمسامعه : أنا طول عمري نحس أصلا
بعد ساعتين
كان الشاب اوصل سهي أمام منزلها بعد ما اطمئن علي قدمها التي حدث بها التواء بسيط لكن يدها تم تجبيسها
هبطتت سهي من السيارة وهي تشكره تحركت خطوتان ثم استدارت له قائلة بتساؤل : بعد كل ده مقولتليش اسمك ايه
بإبتسامة : هنتقابل قريب ووقتها انا هقولك اسمي وانتي هتقول لي اسمك سلام يا قمر
انهي حديثه ورحل تحت نظراتها الهائمة به : شكلي وقعت ومحدش سمي عليا ههههه
أكملت بتنهيدة : الله يستر علي اللي هيحصل لما يشوفوني كده
⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑⭑
ياترى ايه ماضي الشيطان اللي وجعه لحد دلوقتي ؟
ميراث هتعمل ايه في اللي جاي يا ترى هتوافق علي العملية ولا لأ ؟؟!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ميراث الشيطان)