رواية نفق الجحيم الفصل الخامس 5 بقلم ريناد يوسف
رواية نفق الجحيم الفصل الخامس 5 بقلم ريناد يوسف
رواية نفق الجحيم البارت الخامس
رواية نفق الجحيم الجزء الخامس

رواية نفق الجحيم الحلقة الخامسة
أبو دراع شال الخشب وراح بيه ناحية البيت وداخل من البوابه شاف عزت واقف عندها.. بصله وابتسم وكمل دخول وهو عيقوله:
واه شايفك واقف على رجليك يعني! داني قولت هتقعد سبوع تحبي حبيه ههههه تاراك شديد ياملكوم.. إجنب لاالخشب يضيع عينك وتوبقي كريم العين وتقول أبو دراع فقعهالي.
ودخل من جاره وكح وصبح بحسه العالي علي كارم:
أصباح الخير ياجد.. كيفك يابوي وكيف صحتك..وبص لعديله إصباح الخير ياستي عامله ايه
كارم رد عليه الصباح وعديله قالتله:
وطي حسك طوشتنه وخش على طول ودي الخشب جوه محدش قاعد.
دخل ابو دراع الموطبخ ونزل الخشب وبص يمين وشمال وفعلاً ملقيش حد قاعد!
اتنهد بخيبة أمل بعد ماكان متأمل فنظره تانيه النهارده من بدر البدور يسعد بيها باقي يومه.
لف عشان يطلع ووقف وهو شايف عزت فوشه باصصله ومبتسم إبتسامه مفاهمش معناها، واتركن علي جنب ومدله يده بمعني اتفضل اطلع!
ومن غير كلمه أبو دراع طلع وهو مستغرب أدب القرود اللي نزل علي عزت مره وحده واللي مش بعادة! لكنه نسب ديه لكتلة إمبارح وإنها ادبته وخلته يحترم روحه.
طلع ابو دراع للجنينه وشاف السديري بتاعه عليه تراب من الخشب، غير ورق الشجر الناشف اللي نزل فضهره.. فقلع السديري ونفضه وابتدا ينفض بيه جسمه، ومواعيش اللي واقفين علي سور سطح البيت، وعيتفرجوا عليه، ويتهولوا مابينهم وبين بعض علي طوله وجسمه وعضلاته، ويقارنوا بين اللي شايفاه عيونهم وبين اجوازهم.. وطبعاً مشايفينش اي وجه مقارنه!
وردة : واه ياواكل ناسك كل ديه طول وعرض تقولش اتفصل في الرخص الواكلهم.
نعمه: ياخيتي نسلهم كله اكده انتي مواعياش ابوه مخلوف عامل كيف ضلفة بوابة البيت!
فكريه: تعرفوا يابنات اني حاسه إن كل الناس بره سور البيت ديه طوال وعراض اكده زي مخلوف وولده، وإن فيه حاجات كتيره احنا منعرفوهاش وإننا بحبستنا في البيت ديه مشايفينش ولا عارفين حاجه وفايتنا كتير.
ردت عليها بدور اللي كانت راكبه تجيب بصل من خزانة البصل والتوم اللى عالسطوح:
يابوي عاإللي فايتكم ياحزانه؛ ماانتوا مشوفتوش اللي اني شفته واللي عيني نضرته.. عالم تاني ودنيا تانيه غير الدنيا.
وردة اختها: ايوه ايوه عيدي وزيدي انتي في المره اليتيمه اللي اندليتي فيها البندر وكانت من سنين وكنتي لساكي عيله صغيره مغمضه متعرفيش حاجه، ولساكي عايشه عتتفكري فيها لدلوك وهتقعدي طول عمرك تغيظينا بيها.. اشحال متكونيش اندليتيه عشان تخلعي ضرسك!
بدور: ومستعده اخلع درس تاني ياورده يخيتي بس اندلاه مره تانيه واشوف اللي شوفته تاني.. يابوي عالناس اللي لابسه خلجات نضيفه والحريم اللي طالعه بشعرها ولابسه مشلح لحد الركبه وماشيه برجليها الملعلطه بالشراب لحم الهوانم من غير حيا ولا كسوف، ولا الرجاله اللي لابسه منطلون وشقيطه لون بعض ورابطين رقبتهم بشريط ملون كيف الشريط اللي عنربطوا بيه المعيز.. شكلهم كان يضحك والله هههههه
بنات اني نفسي اطلع من البيت ديه واطلع بره جنينته وسوره واشوف الدنيا الحلوة اللي بره.
نعمه: ديه ممكن يوحصول فحالة وحده.. انك تطلعي من الدايرة وتتجوزي من بره العيله مع انها مهتوحصولش واصل، ومسيرك يالعزت يالكرار ولاد عمك، واللي صار علينا يصير عليكي.. اتولدتي اهنه، وهتتجوزي اهنه، وتقضي باقية حياتك اهنه، وتموتي اهنه.
مع ان فيه فرصه قدامك يابت يابدور لو صحتلك يوبقي ربنا عيحبك قوي ورادلك يتفك اسرك.
بدور بعدم فهم: فرصة ايه داي يانعمه؟
ورده بتحذير: همليها مفاهماش وخلي عنيها مغمضه يانعمه متفتحيش عينها عاللي مهيوحصولش وتخليها مترضاش بمقسومها وتتبطر عليه.. اكتمي خاشمك وقرصي الجله اللي فيدك من سكات.
فكريه بسرحان: ويعني هي مواعياشي المحبه اللي جوا العيون ياورده لحالها ولا حاسه بيها؟!
وردة: له داي جالوس طين لا عتوعى ولا عتحس ولا عتشوف من اصله.. بركيها بس انتي علي صحن مش وحزمة لبين(سريس) وسيبيها تحش كيف النعجه.. أو همليها علي حلة محشي عالكانون تقوم بنصها وهي عالنار، هو ديه بس اللي هي فالحه فيه أختي وعاجناها وخابزاها.
بدور هبت واقفه بعد ماسمعت كلام ورده والكل مفكره هتتعارك مع ورده علي كلامها لكنها قالتلهم:
أني مفاهماش حاجه من اللي عتقولوه ديه! بس علي سيرة الوكل اني دافنه بطاطا في الكانون عشان تطيب ونسيتها زمانها اتفحمت ياحزني.. يقطعكم ويقطع حكاويكم اللي ملهاش عازه داي.. ودخلت قوام الاوضه بتاعة خزين البصل والتوم ملت حجرها بصل قوام قوام ونزلت تجري.
ضحكوا البنات عليها وورده بصتلهم وقالتلهم: مش قولتلكم متفهمشي حاجه.. بس احسن والله؛ ديه عدم الفهم فحالتها فضل ونعمه.. يعني داي لو حست بعشق ابو دراع ليها واتمنته لروحها كيف ماهو عيتمناها هتعرف تبص لحد من ولاد عمها اللي عاملين كيف القرود جاره دول تاني؟
فكريه:قرود فعينك فيه حد يقول علي عيال عمه قرود ياقرده انتي.. طيب ما لو هما قرود توبقي انتي كمان قرده زيهم!
ورده : وهو انتي واعياني قولت علي روحي اني ست الحسن يعني ياست فكريه!
وبعدين ياستي متزعليش روحك مش قرود.. بس برضك هما فين وابو دراع فين.. دول لا يشبهوله ولا حتي ياجوا جاره حاجه لا فجسم ولا فرسم هنكدبوا علي بعض ولا ايه؟
نعمه: طب اكتمي ياحزينه لتكون امك ولا مرت عمك راكبين السطح ويسمعوكي وانتي عتتغزلي فابو دراع وتبقي زفتك النهارده علي عينك ياتاجر، وخصوصى مرت عمك اللي عتطيق العمى ولا تطيق ابو دراع ولا ابوه.
وردة: والله العين طول عمرها ماعتكره غير الاحسن منها.. ومرت عمي عتكره ابو دراع عشان مشايفاش واحد فعيالها زيه.
فكريه بخوف: بوووووه بوه.. والله انتي يومك باينه مامعدي النهارده وشكلك حتي احنا هتجرجرينا فرجليكي للإهانه وقلة القيمة.
قرصي وانتي ساكته ياحزينه وبعدين استحي هبابه دانتي مرت اخونا خافي مننا حتي لنروحوا نفتنوله عليكي ونقولوا مرتك عتبصبص لابوا دراع وعاجبها ونخلوه يدب صوابعه فعنيكي يفقعهملك.
ورده: ولا عبصبص ولا نيله ياعمي اني راضيه بنصيبي وخابره زين ان الرجاله الزينه للموعودين مش للحسابين وبنات بيت الحج كارم عمرهم ماكانوا موعودين.. طول عمرنا حسابين وبس.
قرصوا جله قرصوا وعوموا فالجلة اللي خلت اديكم ورجليكم شققت من القشف كيف الارض البور..قرصوا ياحزانه جاكم الحزن فوق الحزن اللي انتوا غاطسين فيه لشوشتكم واني اولكم.
خلصوا البنات تقريص الجله واندلت ورده ونعمه عشان يعجنوا الدبداب ويعملوه وهملوا فكريه تغربل في الغله لحالها.
ابتدت ورده تطلع في الدقيق عشان تعجن وفكريه غسلت القروانه وجهزتها وابتدت تولع الكانون عشان يسقر وفضلت تبرطم وهي عتولع فيه:
ياناس اني عيوني عيوجعوني من دخانة الكانون وخصوصي لما النار متكونش ساقره واولعه من اول وجديد حرام عليكم.
دخلت عدويه الموطبخ هي وحوريه وسمعت بتها عتقول اكده راحت عليها بشفقه وقالتلها:
اتاخري انتي اوعي هولعلك اني الكانون واقعدلك قدامه.. بس انتي هاتي الطراريح ورشيها دقيق وحضريها للقريص..وقعدت قدام الكانون بعد ماولعته واستنت لما النار تصفي
أما حوريه فقعدت بعيد وحطت البحات في طشت قدامها وابتدت تفتح فيهم وسرحت وهي محاساش انها جار الكانون الوالع وبعد شويه
عدويه: ايه ياحوريه عتفكري فأيه ومهمله النار سرحت وطلعت من الكانون وهتلحم فطرف توبك ياخيتي!
حوريه انتبهت وزاحت النار اللي طلعت من الكانون جواه تاني وردت علي اختها بتنهيده:
عفكر فعجوزة البين اللي عايزه تخرب بيتي وكل ماتشوف وش جوزي تقعد تودودله عشان يتجوز ويجيب عليا مره بعد السن ديه ياعدويه.. اني معارفاشي هي كارهاني وقارشه ملحتي من اول الزمان إكده ليه؟
عدويه:
ولا قارشه ملحتك ولا حاجه داي عتنكشك بس، انما هي غلبانه والله، هي صوح كتيرة كلام بس ديه طبعها من زمان ومرت عمك وعارفاها هعلمك عليها يعني ياحوريه؟
طنشي ياخيتي وفوتي هبابه وريحي راسك.. وبعدين جواز أيه اللي خايفه منيه ديه هو يعني جوزك فالسن ديه يحقله جواز ياحوريه متخلي الطابق مستور!
حوريه: إيوه مانتي لازمن تقولي إكده مانتي معملاش معاكي حاجه عفشه وعتحبك عشان عتتنمسنيلها وتفصخى فوشها عمال على بطال، حبكم برص انتوا الجوز.. وكملت بدلع.. وبعدين مين ديه اللي محيقيلوش جواز في السن ديه ياحبيبتي دا الدهن في العتاقي اتكلمي عن روحك وعن اللي معاكي اني جوزي لساه قاعد بحيله الهم والباقي علي عبد الباقي.
عدويه بصتلها بطرف عينها وردت عليها: إيهي.. بقي إكده.. طيب مادام إكده ميوبقي من حقه يتجوز ويغير عتبته بوحده جديده طول مالراجل قادر ومقتدر، وخصوصي إنك خلاص راحات عليكي ياخيتي وعجزتي وبقيتيش تنفعي طبله ولا طار..وطول النهار تقعدي تقولي اي رجلي راسي ضهري ايدي وتقعدي تفضلي على روحك ابو فاس لما تخلى ريحة البيت كله ابو فاس.. طب والله مرت عمي طلعت عتفهم ههههههه
خلصت جملتها واتحركت مبعده قوام من قدام حوريه اللي مدت يدها علي حطبه مولعه من الكانون وعدوية متأكده ان حوريه لو طالتها في اللحظه داي هتحطها فعينها،والبنات كلهم قعدوا يضحكوا عليهم..
حوريه بغيظ: عتضحكوا علي ايه يابُلغ.. غوروا وحده فيكم تشوف ماعون الفريك فيه كتير ولا قرب يخلص وهاتوا كيله اعملوها وهي الصومعه مفتوحه قبل ماتتليس وحطوها عالكانون تطيب.. خلصوا الوكت رايح ماجييش والرجاله زمانهم على وصول.. وانتي ياقليلة الربايه تعالي اقعدي قدام كانونك النار طفيت.. كانت باصه لعدوية اللي واقفه علي باب الموطبخ وبصالها وعتضحك..
أما حدا كرار في الموقع:
معروف: انزل ياكرار هركب موطرح اهويك شويه.
كرار بص لابوه اللي كان واقف قريب منيه وباصص علي خط الحفر وقالب وشه من الصبح ومراضيش يبص علي كرار واصل ورد عليه بقوة عكس التعب اللي دابحه:
له يامعروف كتر خيرك اني متعبتش.. وبعدين اصلا الشغل اللي كنتوا عمالين تظيطوا عليه وعلي تعبه لا طلع متعب ولا حاجه.. أنتوا بس اللي عتهولوا الأمور.
معروف بضحكه: إنت عتقول إكده عشان لساك في البدايه ضهرك متصلبش من القعده علي كرسي المُعده سنين ومسكك وجع الضهر والكتاف.. كلنا كنا زيك إكده فلاول فاكرينها ساهله.. على كل حال كمل ربنا يعطيك العافيه والصحه ياواد عمي وتفضل دايماً عفي واحنا نريدوكش غير عفي.
أما حدا شام في البيت..
عبد الصمد دخل البيت بعد ماخلص شغله فالغيط بتاعه:
عاوافي عليكم يانوارات الدار
ردوا عليه بسيمه وشام وبشاير اللي كانوا قاعدين عيحتوا قناديل شامي(الدره الناشفه بيفرطوا غلتها)
مراحب يابوي يعطيك الف عافيه
عبد الصمد وهو عيتلفت حواليه: أمال فين أمكم يابنات مقاعداشي معاكم ليه! طلعت ياك؟
شام: له يابوي دخلت تريح هبابه عشان ضهرها طول النهار واجعها النهارده.
عبد الصمد اتغيرت ملامحه للزعل ورد عليها وهو رايح ناحية اوضتهم:
كتر خيره ضهرها معاها ٣ بنات شحوطه وشغل الدار التقيل كله لساه فوق راسها ويدها قبل يدكم فيه.
خلص حديته وكان وصل باب الأوضه فتحه وطل منيه براسه لدهب اللي اتبسمت من اول ماشافته وقالها بصوت حنون:
بعد الشر عالزين من الرقده.. سلامتك ياقنديل الشامي.
اتعدلت دهب نص عدله وردت عليه:
يسلم عمرك ياغالي.. قوام هدخلك ميه حاميه للحمام واتسبح علي مااحميلك الوكل.
عبد الصمد: له والله ماانتي قايمه ولا عامله حاجه.. والميه والوكل مايحضروه غير ربع دستتة الخيل اللي بره دول.. قالها وطلع وزعق في البنات وقالهم يقوموا يحضروا الوكل والميه ويشوفوا البيت عايز ايه يعملوه؛ عشان حلف علي امهم ماتقوم النهارده من فرشتها واصل..
وفعلا البنات سمعوا الكلام وقاموا بسيمه تجهز الوكل وبشاير تدخل ميه لأبوها وغيار وشام طلعت السطوح بحجة إنها هتشوف قفص الكتاكيت جات عليه الضله ولا لساه في الشمس عشان تنقله.. وطبعاً كانت حجه للهروب من الخدمه وكمان السبب الحقيقي لطلوعها عالسطح هو قرب معاد القطر اللي خلاص باقيله هبابه وياجي حسب الشمس اللي على الحيطه.
طلعت شام فوق السطح ونقلت الكتاكيت من الضله للشمس وقعدت جارهم هبابه وفجأة هبت واقفه لما سمعت الصفاره اللي عتخلي قلبها يرقص من الفرحه..
جريت علي السور بتاع البيت ومن اول ماعيملت إكده سمعت خبطة شباك عيتفتح بعنف وبصت لقت صابر واقف فشباك أوضته وباصصلها بترقب وعيون عتقدح غيره..
عقدت شام اديها ورا ضهرها ورجعت خطوه لورا وهي عتبص فكل مكان كانها عتدور علي حاجه تايهه منها ومش هدفها تشوف القطر، لكن بمجرد ماوصل القطر قبال البيت وابتدا صفير شام لقت روحها عترفع اديها وتشاور وتتنطط وقبل مايخلص القطر رمحت علي تحت من قدام عيون صابر، وهو ماكان منه الا إنه مسك صحن فاضي كان موطرح بلح فأوضته وضربه عليها.. مجاش فيها بس جه جارها وهي نازله عالسلم وكملت نزول وهي عتضحك..
خلص اليوم وكرار عاود مع ناسه للبيت واتسبح ومرضيش يتغدي معاهم ووصى امه عشان تحضرله وكل وتدخلهوله أوضته بعد ماابوه يطلع؛ عشان هيجيب ابو دراع يتغدي معاه.. وكالعادة أمه شاطت من الزعل والنوبادي مرضيتش تعمل وكل وقالتله:
لا هعمل وكل لا ليك ولا لأبو دراع وشوفلك حد غيري يوكلك هباب البرك بتاعك.
كرار بزعل:إكده يمه؟ طيب معاوزكش تعمليلي حاجه.. وراح علي الموطبخ ووصى اخته نعمه عاللي قاله لأمه ووصاها بس تحضر الوكل تبعتله واد اخوه صفوت الكبير ممدوح عشان ينادمه من حدا أبو دراع، وهي قالتله حاضر وبعدها طلع طوالي على ابو دراع.
طلع كرار قدامهم وابوه عرف انه رايح لابو دراع واتنهد بغلب، وعزت استغل تنهيدة الغيظ داي وقاله:
أبوي عايزك إنت وعمي لحالنا فموضوع مهم.
توفيق بص لعزت ولده بتفحص يستشف طبيعة الموضوع، وعمه بمجرد ماعزت قال إكده ضحك بفرحه وقاله:
عارفه الموضوع ياعزت وموافق عليه وبصراحه لو متحدتش إنت وطولت أكتر من إكده كنت آني هحدت ابوك فيه.. ع البركه ياولدي إنت طلبت واني وهبت.
عزت اتلفت حواليه بعدم فهم لقصد عمه لكن صفوت اخوه وضح المعني:
أيوه إكده ياولد ابوي كمل نص دينك وادخل القفص برجلك كيف ماعميلنا بزياداك راحة بال عاد.. مبارك عليك يجعلها جوازة العمر يارب.. بس يعني ليه ابوك وعمك لحالهم مااحنا كلنا خابرين وعارفين إنك هتخطب بدور ولا تكونش بقيت عتستحي منينا ياد؟
معروف: همله ياصفوت الواد وشه جاب الوان من المستحه.. بس تعرفوا ايه اللي خلي عزت يطلب الجواز النهارده.. الكتله اللي اداهاله ابو دراع خلت عقله رد فراسه بعد ماكان متزحزح هبابه ههههههه
الكل ضحك ونعيم رفع اديه التنين من علي الوكل وقال:
نقروا الفاتحه عاد وخير البر عاجله.. والجواز بعد شهر من النهارده.
الكل رفع اديه يقرا الفاتحه وتوفيق معاهم، حتي وهو واعي إن عزت علي طرف لسانه فيه حكي كتير، لكنه مقدرش الا إنه يتجاهل كل حاجه دلوك ويقرا الفاتحه معاهم، مع إنه كان متمني بدور لكرار عشان بجوازه منها هيتحقق اللي بقاله كتير عيتمناه.
اتقرت الفاتحه وقام عزت من علي الوكل وهو حاسس إنه مضروب على راسه ضربه اوعر من ضرب إمبارح اللي خده من ابو دراع، وإنه اختار الوكت الغلط للكلام اصلا وإنه ورط روحه توريطه تمام.
دخل عزت أوضته وقفل الباب وراه وشويه ولحقه ابوه ومن أول مافتح باب الأوضه عزت قام وبحفاوه استقبله ودخله:
خش يابوي تعالا.. تعالا..
دخل توفيق وقعد علي السرير وبص لعزت اللي واقف قدامه ومنكس دماغه في الارض بزعل وقاله:
قول اللي حداك اني سامعك.
عزت رفع وشه وقاله: اقول ايه يابوي؟
توفيق: اللي كنت عايز تقوله ليا اني وعمك والحديت خد سكه تانيه.. عارف إنك. مكنتش هتتحدت فموضوع جوازك من بت عمك، وإنه كان حداك موضوع غيره.. قوله يلا اني سامعك.
إتقدم منه عزت وقعد جاره وبصله وبعدها بص بعيد وقاله: الموضوع بخصوص أبو دراع وبدور يابوي.
توفيق ضرب الارض بعكازه ضربه خفيفه وهز دماغه بتفهم وقاله:
خابر إن أبو دراع قلبه هاوي بدور ياعزت.. بس من ميته وإحنا عنمشوا علي هوى القلوب.. وأصلا من ميته بنتتنا عندوها للغريب وعنطلعوا عن سلوا بيت كارم فان بت العم لولد العم؟
عزت: طيب كيف اتجوزها واني خابر إن فيه واحد عينه منها وعيبصلها بتمني؟
توفيق:
مش مهم.. داي غلطته عشان عشم فاللي مش ليه، وعارف زين انه مش ليه.. واطمن ابو دراع حيل مابدور اتسمت علي إسمك مهيرفعش عينه عليها.. ابو دراع متربي زين وعيعرف الاصول مليح.
عزت: لو عيعرف الاصول مكانش بص لعرض غيره من أساسه.. وخصوصي عرض اللي لحم اكتافه من خيرهم وعايش فعزهم.
توفيق: هو اتمني مبصبصش ياعزت، ولا اتطاول فيوم حتي بالبصه.. اني مراقبه من زمان وحافظ بصة عينه وعارف آخرها..
ولو عارف ان عينه نكسه مكنتش دخلته الدار علي حريمي.. أبو دراع عشق والعشق مش حرام ولا عيب، هو بس غلط بانه ملجمش قلبه من لاول، واهو هيتحاسب علي غلطه بوجع قلبه.. اكفي عالحديت ماجور وجهز نفسك لفرحك علي بت عمك.
عزت بغضب: له يابوي معاوزهاش اديها لكرار احسن
توفيق: صدقني كان فنيتي إن بدور لكرار.. بس خلاص كلمة عمك نفذت والفاتحه اتقرت والنصيب اتكتب واللي حوصول حوصول.
عزت: طيب عالاقل متخليش الجواز دلوك أجلوه هبابه علي مااكون دورت الموضوع فدماغي زين.
توفيق بزعيق: عزززت.. تدور متدورش مفيش حياد عن جوازك من بت عمك.. واوعاك تكون عايز تاخد الفرصه عشان تتفلفص من الجوازه بالحيله وتوقع بت عمك فمشاكل.. بدور قطه مغمضه وليهاش صالح بأبو دراع، ولا عتعرف حاجه فدنيتها غير الوكل والطبخ والنوم.. هتلعب بعقلك الخربان اكسرهولك.. اوعاك تماصخني مع اخوي وتوقعنا فبعض علي اخر الزمن.. سامع ولا له.
عزت بطاعه: سامع يابوي سامع.
توفيق: ودلوك اني هطلع لعمك وأقوله إن الفرح اتأجل لأول الصيف عشان نفصلوا عفشه زينه ونجيبوا الشوار من البندر علي راحتنا عشان مفاضيينش اليومين دول.. واحنا صوح مفاضيينش والا كان الفرح اتعمل فمعاده بعد شهر كيف ماحكم عمك.
خلص كلامه وقام وقف وطلع من الأوضه وهمل عزت عيصارع النصيبه اللي حط روحه فيها، والحفره اللي كان هيحفرها لابوا دراع وقع فيها هو، واتليس فبدور اللي من يوم يومه مشايفهاش واصل ولا اتخيل فيوم انها تنفع تكون مرته!.
طلع توفيق من أوضة عزت وطلع من البيت خالص وراح يشوط علي الجنينه وهو فطريقه شاف أبو دراع وكرار قاعدين سوا من داخل بيت مخلوف وعيتحدتوا ويضحكوا.. راح عليهم ووقف قصادهم والتنين وقفوا وهما مستعدين للشتيمه اللي هيسمعوها منيه علي قعدتهم سوا..
لكن اللي حوصول إن توفيق إتكلم بكل هداوه وهو عيوجه كلامه لكرار:
روح لاخوك عزت وراضيه وباركله.. النهارده قرينا فاتحته علي بت عمك بدور.. روح افرح لفرحة اخوك كيف ماكلنا فرحناله.
خلص كلامه وهملهم ومشي وفي اللحظه داي كرار كان مستعد يحلف إنه سمع صوت كسرة قلب أبو دراع فودانه.
بلع كرار ريقه ولف بهداوه علي أبو دراع اللي كان واقف كيف الصنم معيرفلهوش جفن.. ومره وحده أبو دراع هوى علي الأرض كيف جبل عالي إختلت موازينه وماكان من كرار إلا إنه صرخ بإسمه بعلوا حسه والصرخه وقفت أبوه اللي كان بعد كام خطوه عن البيت.. لكنه اتجاهل وكمل طريقه وهو عيهمس لنفسه:
تستاهل يابوا دراع كل اللي إنت فيه واللي هتكون فيه من تحت ايدك.. واللي عياجيله الأذي من تحت أيده الله يزيده.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نفق الجحيم)