روايات

رواية صدفة جميلة الفصل الخامس 5 بقلم آية الفرجاني

رواية صدفة جميلة الفصل الخامس 5 بقلم آية الفرجاني

رواية صدفة جميلة البارت الخامس

رواية صدفة جميلة الجزء الخامس

صدفة جميلة
صدفة جميلة

رواية صدفة جميلة الحلقة الخامسة

فارس راح الشركه بدرى زي ما احمد قالو اول ما دخل اتصدم من الي شافو
فارس بصدمه:
ااايه ده
احمد كان قاعد علي الكرسي ومعاذ قاعد قدامو علي الارض
احمد:
تعالي ي فارس اقعد
فارس بضحك:
هو في ايه
احمد:
الاستاذ معاذ هو الي كان اخد الورق
فارس وهو بيعدي الاستغراب
معاذ الي كان واخد الورق بتاع المشروع بتاعنا
احمد:
تخيل لا وكمان خد التقيله فاكر المشروع الي كان سبب في خساره الشركه من سنتين
فارس:.
مالو المشروع ده علي ما اظن انو صالح قال انو البناء انهار بسبب غلطه واحد من المهندسين
احمد:
دا كان مجرد كذبه اخترعها وللاسف المهندس خسر
شغلو بسبب غلطه هو ما ارتكبهاش صح ي استاذ
كل دا ومعاذ قاعد علي الارض اول ما احمد نهي كلامو معاذ قام واقف وهو غضبان ومش قادر يتكلم
احمد بحده:
اظن انا مقولتش ليك انك تقوم
معاذ بغضب مكتوم:
هتندم ي احمد علي الي عملتو ده وقام خارج
بعد ما معاذ خرج احمد رجع بضهره لورا واتنهد
فارس:
فهمني بقي الي حصل شكلي جيت متاخر
احمد:
امبارح بالليل اتصلت علي مدير الامن بتاع الشركه وطلبت يبعتلي تسجيلات الكاميرات بتاعت نفس الليله الى الورق اختفي فيها وزي ما توقعت الكاميرات كانت واقفه بس لو فاكر انو اول ما اشتغلنا هنا جديد طلبت من مهندس الصيانه انو يركب كاميرا تكون مخفيه في مكتبي ومكتبك
فارس:
ايو صح انا ازاي نسيت الموضوع ده
احمد:
كمان الكاميرات كانت متوصله بلاب بتاعي عشان كده قعدت تلت سعات امبارح استرجع في الكاميرات
لحد ما لقيت الاستاذ دخل مكتبي الاول ولما ملقاش الورق فيه قرر يروح مكتبك وفعلا راح واخد الورق
الي لفت نظري في الفديو انو كان معاه اوراق وملفات رمي نصهم في الباسكت عندك والنص التاني عندي جيت بقي الصبح اشوف لقيت انو الورق ده هو ورق مشابه لورق المشروع بس الورق في غلطه
توقع المشروع كله
عرفت انها نفس الغلطه الي قبل كده
الاستاذ كان عاوز يوقعنا في الفخ يدخل ويدور علي الورق ويتهمنا اننا بنستعمل مواد غير مؤهله للاستخدام وطبعا احنا هننكر دا وهو هيجب الورق ويقول اننا رمنا الورق وقولنا انو انسرق عشان هو كشفنا.
فارس بعصبيه:
ابن ال.. كنت عارف انو بيخطط لحاجه
احمد:
انا بقي مسكتش جبت الورق الي رماه وجبت تسجيل الكاميرات وكمان جبت رقم المهندس الي اتفصل من الشغل وكلمتو وحكالي علي الي حصل كلو وانو معاذ اتهمو عشان يبرا نفسو بعد ما العماره وقعت
وعملت تسجيل للمكالمه
ورنيت عليه الصبح وبعت ليه جزء منو وقولت انو انا معايا الدليل علي الي عملو وهو ما صدق وجيه جري
وكان بيحاول يعرف انا عرفت ازاي وانا طبعا طلبت منو الورق مقابل اني اخفي التسجلات بتاعت الكاميرات وصوت المهندس وطبعا دا كله كان علي كارت المومرى وانا بدهولو وقع فكان بيدور عليه بس وانت جيت
فارس:
عاش يصحبي بس مش كنت تقولي بدل ما كان عمل فيك حاجه لقدر الله
احمد:
معاذ دا جبان وبيخاف من خيالو اخرو كلام وبس
فارس:
متستقلش بحد ي احمد الغرور والتكبر بيغر الانسان
احمد:
متقلقش طول ما انا وانت مع بعض محدش يقدر يعمل لينا حاجه
فارس بابتسامه:
عندك حق
احمد:
كده كله تمام بعت الورق لصالح عشان يشتغل عليه
فارس:
هنروح الموقع امتي انت عارف الحاجه دي بتبقي محتاجه اشراف من البدايه ودا منتجع سياحي
احمد:
هنروح نشوف انسه اسماء ونرجع علي هناك يكون العمال جهزو المكان والمعدات
فارس:
هنروح امتي عشان امنيه هتجي معانا
احمد لسه هيرد لقي مامتو بتتصل
سلمي:
ايوا ي احمد هتتاخر يحبيبي انا جهزت ومستنياك وامنيه كلمتني هتجي هيا وفارس
احمد:
خلاص ي امي انا جاي اهو وفارس جنبي هيروح يجيب امنيه ويجي
خرج احمد من الشركه علي بيتو وفارس راح يجيب امنيه
احمد وصل البيت لقي امو وحمزه قاعدين وحمزه معاه بوكيه ورد لونه جميل
احمد باستغراب:
ايه ده انت جاى معنا
حمزه بابتسامه:
ااه ماما قالت انو اسماء لازم تشوفنا احنا الاتين عشان تختار
احمد بعصبيه ويبص لامو الي ببتظاهر انها مشغوله
انتو اكيد اتجننتو احنا رايحين نشوف بت مكسوره انا خبطها انتو فاهمين ومستوعبين انتو بتقولو ايه
انا اخر مره هتكلم الموضوع ده هيتقفل واقسم بالله لو اتفتح انتو حرين
سلمي بزعيق:٠
انت بتزعق ليه قولت مش عاوز تتجوز هجوز اخوك الصغير وبعدين احنا هنمهد للموضوع مش هنطلبها انهارده يعني
احمد بغضب:
لا بقي خلاص محدش رايح انا هاخد فارس وامنيه ونروح انت شكلك مش هتقتنعي بالموضوع بالسهوله
سلمي بزعل:
مستعر مني ي احمد علشان ست كبيره وكمان عشان عاوزه افرح بيكم قبل ما اموت معلش انتو كده مبتهتموش بينا اول ما تكبرو
قعدت علي الكرسي وحمزه بيبص لاحمد بحزن انو زعل مامتو
احمد قعد قدمها ومسك ايدها وهو بيقول يامي انا مش قصدي والله حاجه انا بس يعني المفروض اننا
رايحين نشوف حد مريض ازاي هنقول اننا جاين نخطب غير كده لا حمزه شاف الانسه اسماء ولا هيا شافتو هنروح علي اساس ايه وبعدين مش المفروض يتعرفو علي بعض الاول
سلمي بتذكر وبتبصلو:
عندك حق فعلا خلاص مش هنطلبها انهارده يوم تاني
احمد مسح وشو وهو بيقول بابتسامه خلاص يامي اتفقنا بلاش نتكلم في الموضوع ده عند الناس وانا انشاءالله هبقي اوديكم مره تانيه تمام
بعد فتره كانو وصلو المكان الي اسماء ساكنه فيه
وكان احمد وحمزه وسلمي في عربيه وفارس وامنيه في عربيه
نزلو وابو اسماء استقبلهم
محمد:
نورتو ي جماعه مكنش في داعي تتعب الست الوالده ياحمد اسماء الحمدلله بقيت كويسه والله
احمد بابتسامه:
ولا تعب ولا حاجه حضرتك وانا قولت لحضرتك انا مسؤل عن حالة الانسه لحد ما ترجع تمشي تاني
فارس:
والله يعمي لما احمد قال انو حضرتك متكلمتش معاه
بسبب الي حصل لحضرتك انا استغربت جدا بس لما جيت عرفت انو احمد معاه حق في الكلام والمدح الي قالو عن حضرتك
سلمي:
امال عرسوتنا فين
احمد بص لمامتو بصدمه وفارس ضحك في نفسو هو امنيه وحمزه لانهم عارفين انها مش هتسكت لو في دمغها حاجه
محمد طبعا مخدتش بالو من الكلمه وقال.
ام حماده راحت تجيب اسماء وتجي
اثناء ما بيتكلمو دخلت ثناء وهيا سانده اسماء الي كان باين انها مكسوفه جدا
سلمي:
اهلا اهلا يقمر الف سلامة عليكي ي حببتي تعالي اقعدي جنبي هنا
احمد معدتش قادر يتكلم حمزه وطي عليه بهمس
امك شكلها ناويه تجوز حد انهارده وضحك
احمد بصلو بضيق وبعدين قال
حمدلله علي السلامه ي انسه اسماء يرب متكونيش زعلانه مني لاني السبب في الي حصل
اسماء بكسوف:
لا ابدا ي بشمهندش الي حصل دا قضاء من ربنا والحمد لله
احمد:
بس اكيد انت زعلانه عشان الكليه والمحضرات
اسماء:
لا صحابي بيبعتولي المحاضرات علي الفون
قالت كده عشان تلفت انتباهو للتلفون واحمد فهم
وطلع الفون براحه من جيبو حطو في ايد مامتو الي ادتو لاسماء براحه
سلمي:
الاقوليلي ي قمر انت مخطوبه
ثناء:
لا والله دا حتي كان في شاب جاي ليها يوم الحادثه
بس بسبب الي حصل قولنا ليهم يستنو شويه
سلمي:
وهو وافق
ثناء:
اه عشان هو اتقدم ليها مرتين قبل كده واسماء كانت رافضه الفكره دلوقت والحمد لله وافقت بس الي حصل بقي
سلمي:
شكله شخص كويس عشان كده اسماء وافقت عليه
ثناء:
والله كويس جدا معرفش هيا كانت رفضه ليه
سلمي:
ممكن لو سمحت ي ام اسماء تودني الحمام
ثناء:
اكيداتفضلي
ام احمد كانت قاعده بين احمد واسماء
ولما قامت احمد بص علي اسماء الي كانت بتبص عليه برضو قطعهم امنيه لما قالت
وانت بتدرسي في كليه ايه ي سمسمه
اسماء:
انا اداب قسم عربي
امنيه:
ما شاء الله انا اعرف انو عربي دا صعب ربنا يوفقك ي رب وباقي ليك كام سنه بقي
اسماء:
انا حاليا في سنه تالته اهو
عند ام احمد وام اسماء
سلمي:
بنتك بسم الله ماشاء الله عليها والله بتفكري بامنيه بنتي قبل ما تتجوز كانت نفس هدؤها كده رغم انها اصغر من اخواتها بس اتجوزت بقي وقاعده في البيت لوحدي وولادي الاتنين لسه مخطبوش ولا حاجه
ثناء:.
ربنا يرزقك انشاءالله وتلاقي حد شبه بنتك لابنك والله احمد ابنك ده محترم دا ابو حماده بيشكر في خالص كل شويه يرين ويقوله ي عمي لو الانسه اسماء حصل معاها اي حاجه او متاجين حاجه قولي.
سلمي:
احمد ابني طيب خالص والله ونفسي الاقلي ليه بنت الحلال الي تريح بالو وتاخد بالها منو
ثناء:
انشاءالله تلاقيها
سلمي:
يرب وبعدين قالت
الا بقولك ي ام اسماء انا صراحه كده حبيت بنتك اسماء خالص ولو والله الوضع مختلف كنت طلبتها منكم لابني احمد ووالله احمد ابن مفيش زيو مش عشان هو ابني والله بس مش هتلاقي زيو
ثناء بفرحه:
وانا اطول بنتي تبقي حمتها قمر زيك كده وربنا يعلم انا كمان حبيت ابنك والله باين عليه شاب محترم وزوق واكيد مش هلاقي زيو بس الراي رأيهم برضو
سلمي بفرحه:
يعني انت موافقه
ثناء:
وحد يرفض دا يوم الهنا والله انا حبيتك وحبيت ابنك بس الراي في ايد اسماء وابو حماده
سلمي:
لو ممكن يعني اخد رقم التليفون بتاعك لما اكلم احمد واكلمك تبقي تقولي لجوزك كده وتشوفي الموضوع

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صدفة جميلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *