روايات

رواية بنت الشيطان الفصل الثلاثون 30 بقلم رحمة نبيل

رواية بنت الشيطان الفصل الثلاثون 30 بقلم رحمة نبيل

رواية بنت الشيطان البارت الثلاثون

رواية بنت الشيطان الجزء الثلاثون

بنت الشيطان
بنت الشيطان

رواية بنت الشيطان الحلقة الثلاثون

#عشقتك_مجنونتي
#بنت_الشيطان2
#الفصل_الثالث

*🌸💡تفسير معنى الشهادتين*
الشيخ العلامة عبد العزيز بن باز رحمه رحمه الله
*🎀السؤال* : سائل يقول: ما معنى شهادة: أن لا إله إلا لله، وأن محمدًا رسول الله؟
*🎀الإجابة* :معنى الشهادة أن يشهد بلسانه وبقلبه: *أنه لا معبود حق إلا الله، يشهد بلسانه، ويؤمن بقلبه أنه لا إله إلا الله، يعني: لا معبود حق إلا الله، وأن ما عبده الناس من دون الله من أصنام أو أموات أو أشجار أو أحجار أو ملائكة أو غيرهم كله باطل، كما قال تعالى: { ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ } (سورة الحـ62) هذا معنى شهادة: أن لا إله إلا لله، أن تشهد عن علم ويقين وصدق أنه لا معبود حق إلا الله، وأن ما عبده الناس من دون الله كله باطل.* ومعنى شهادة أن محمدًا رسول الله: *أن تشهد عن علم ويقين وصدق أن محمد بن عبد الله بن عبد المطلب هو رسول الله حقًا إلى جميع الثقلين جنهم وإنسهم، وأنه خاتم الأنبياء، ليس بعده نبي عليه الصلاة والسلام.*
📮فتاوى نور على الدرب(1/49).
صلوا علي من جلس علي ركبتيه يواسي طفل مات عصفوره
صلوا على الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم
الفصل الثالث
سراج بفحيح وعيون حمراء / قلت ايه
مالك وهو يجلس بكل برود / زي ما سمعت انت تنسي سمر دي خالص وطلقها
صدحت ضحكات سراج في ارجاء المكان / اه ياااه يا مالك مكنتش اعرف ان دمك خفيف كده
مالك ببرود / شوفت الزمن بيعلم
سراج وهو ينظر له بحده / انت واعي انت قولت ايه دي سمر يا مالك عارف يعني ايه سمر يعني النفس والروح هعيش ازاي من غيرهم انت اكيد بتهزر
مالك بحده شديده / ولما هي غاليه اوي كده ليه هنتها بين الكل وضربتها عشان مين عشان فيرونيكا اللي انا وانت عارفين ان هي عنيها عليك من زمان وانها مش كويسه عشان خاطرها تضرب مراتك بالقلم قدام كل عمال شركتك ازاي عملتها يا سراج
سراج بهياج شديد /عشان كله كان بيبص عليها
نظر له مالك بتعجب
سراج بعيون حمراء / سمر وهي بتضربها كانت….
مالك / كانت ايه
سراج وهو يزفر بضيق يكاد يخنقه / ولا حاجه
مالك وهو يقترب منه / انا عارف انت بتحب سمر قد ايه بس اللي عملته ده ميتسكتش عليه اكيد فيه سبب ورا الموضوع دة بس انت رافض تقوله عموما سمر هي اللي. هتحدد اذا كانت عايزه ترجع ولا لا
ثم قال بخبث / واظن انت عارف قرارها من قبل ما نسألها
سراج بعيون حمراء / سمر هترجع بيتها يامالك حتي لو غصب عنها هي شخصيا سمر مش هتبعد عني مش هسمحلها ابدا ولا هسمحلك انت يا شيطان انك تبعدها
مالك بنظره مليئه بالبرود اقترب منه وقال بهمس / انا لو عايز ابعدها عنك هعمل كده وانا اقدر اعملها وانت عارف طرقي يا صقر
سراج بصوت هز جدران المنزل / طب اسمع بقي يامالك سمر علي جثتي تبعد عني ولو عايزه تتطلق يبقي علي جثتي يا شيطان سامع سمر مش هتبعد عني يا مالك
مالك وهو ينظر له ببرود شديد ويتحدث بفحيح / اديك قولتها شيطان وانت عارف كويس اوي انا ممكن اعمل اية يا يا صاحبي
ابتعد عنه وهو يري كلا من أسد وعمر ومازن يهبطون
مالك بحاجب مرفوع / ايه فين عيالكم
أسد وهو يجلس بكل اريحيه علي الاريكه / ناموا فوق اصل احنا هنام هنا كلنا انهارده
مالك ببرود / والنبي اي ومين اللي قال كدة
عمر وهو يجلس بجانب أسد / اصل النساء عملوا معسكر في البيت عندي وهيباتوا مع بعض هناك ورفضوا يرجعوا
مالك وهو ينظر إليهم ثم تنهد بملل وأخرج هاتفه وابتعد عنهم
عمر وهو ينظر لسراج الذي ينظر أمامه كأنه طفل فقد والدته وضع عمر يده علي كتف سراج / بتحبك
نظر له سراج بعيون حمراء بشده وتحدث بندم شديد / مكنش قصدي والله يا عمر
عمر وهو يتنهد / انا لما وافقت علي جوازك من اختي يا سراج كنت عارف انك بتحبها وشوفت دة في عينك ودلوقتي هقولك اختي من زمان وهي بتحبك متخافش هترجع بس لازم لها شويه وقت اللي حصل مش سهل علي اي ست تتقبله
وضع سراج رأسه بين يديه وهو يزفر باختناق / مكنش قصدي والله مكنش قصدي يا تري يا سمر حالتك ايه دلوقتي
سمر بصوت عالي وهي تهز خصرها / نعناع علي الجنينه بس في حيطان شجر الموز طرح ميل عيناه في عشق البنات انا كنت ناب اليوم ترومبيلي وجف عجلاته
وكانت الفتيات يرقصن بصخب ويقومون بهز وسطهم ويرقصون بعشوائيه مضحكه
ونور تهز وسطها وتضحك بشده وجميله تحاول تقليدهم
أسد / تلاقيهم دلوقتي قاعدين يعيطوا مع بعض انا عارف البنات دول اي حاجه تخليهم يعيطوا
صدحت ضحكات الفتيات تملئ شقه عمر
نور وهي تضحك بشده / طب اقولكم علي موقف تاني وانا بولد دانه وعبده
سمر بضحك شديد / ياختي دة كان يوم مايعلم بيه الا ربنا هههههههههه
جميله بضحك / احكي احكي
نور/ بصي ياستي في فتره حملي مكنتش اعرف انه توأم بس لما بطني كبرت بشكل مش طبيعي عرفنا وقتها المهم كنت باكل كميات كبيرة اوي انا فاكره اني اكلت كميه اكل رهيبه فتره الحمل دي ويوم ولادتي كنت
Flash back
كانت نور تجلس أمام التلفاز وتضع أمامها فشار وشوكولا وبيبس وشيبسي وتسالي وجاتوه وترمس وايس كريم وكانت تشاهد التلفاز وتأكل من كل شئ أمامها هبط مالك من الأعلي بعدما انتهي من الاستحمام نظر وجد هذا الكم أمامها من الطعام نظر إليها بصدمه بشديده / يانهار ابيض لو خلصتهم هتدخل عليا وتاكلني
رأته نور يقف علي السلم نور وهي تأكل الفشار / تعالي يا مالك يا حبيبي اديني البيبسي عشان مش عارفه اطوله
نظر لها مالك واقترب منها / بيبسي ايه يا نور انت لو اكلتي حبه فشار كمان هتفرقعي
نور وهي تحمس في وجهه وتقلد نسمة / الله اكبي من عينك
مالك بضحك شديد عليها وضمها له وقبل خدها الذي أصبح منفوخ بسبب الحمل واكلها / ياناس علي المقلبظ القمر ده حتي وانتي مقلبظه قمرين يا ناس
نور وهي تنظر له بعشق / هو انت يا مالك مش قرفان من شكلي واني بقيت تخينة اوي
مالك وهو يسند وجهه علي وجهها / مين ده اللي يقرف من القمر ده ده انتي قلبي يانور وكمان قموره وانتي قلبوظه كده
اقترب منها مالك اكثر واكثر وفجأه صرخت نور في وجهه
مالك بفزع / في ايه انا خبتطك
نور بالم / بولدددددددددددد
مالك / ازاي لسه مش دلوقتي
نور بعصبيه / هي جمعيه وبطالبك بيها هو ايه اللي مش دلوقتى بولد يا مالك بولد الحقنننننننننني
مالك بتوتر وخوف شديد عليها حملها وركض للسيارة وضعها بها وكان علي وشك المغادره ولكن تحدثت نور / استني يا مالك نسيت استني
مالك وهو ينظر لها بخوف علي شكلها هذا / نسيتي ايه
نور بتعب وهي تتنفس بسرعه / فيه شوكولاته جلاكسي جوا روح هاتها
نظر لها مالك وهو علي وشك قتلها وصرخ بها / أخرسي بقي يا شيخه انتي ايه هبله
ثم قاد السياره تحت صرخاتها وبكائها / عايزه جلاكسي آآآآآآه
مالك وهو ينظر لها / قسما بالله ان ما سكتي لارميكي وارتاح من عبطك
أمسكت نور يده وأخذت تعضها وهي تصرخ وهو يصرخ / آآآآآآه يابنت العضاضه واما اقتلك دلوقتي محدش يلومني
وصل مالك المشفي وهبط بسرعه واخذ نور وركض بها جائت الممرضه بالترولي واخذوها سريعا لتجهيزها دخل مالك معهم وهي تصرخ / الجلاكسي يا مالك آآآآآآه
مالك /ياشيخه متركزي في اللي انتي فيه
ااخذت الممرضات الترولي واتجهوا لغرفه العمليات وهي تصرخ به / اوعي تأكلها يا مالك
نظر لها مالك وهي تصرخ ولا يعرف ايضحك عليها ام يقلق بسبب ولادتها
مرت عدة ساعات وتأخرت بالداخل والقلق تصاعد في مالم وجاء الجميع بعد دقائق خرجت الممرضه وهي تحمل صبي جميل يشبه مالك كثيرا ودخلت مجددا
أسد وهو ينظر للطفل / بسم الله ماشاء الله الواد ده مش شبهك يا مالك ده شبهي انا
نظر له مالك بغباء / ده علي اساس انت شبه مين هو احنا مش توأم برضو ولا انا نسيت
ضحك أسد عليه بغباء وفرح لانه أخرجه من حالته خرجت الممرضه بفتاة مثل الملاك تشبه حبيبته كثيرا واعطتها له / ثواني والمدام هتكون في غرفتها
هز مالك رأسه بايجاب ونظر لاطفاله بفرحه كبيره
وبعد مرور الوقت كان الجميع في غرفه نور ومالك بجانب فراشها يحمل الطفلين فتحت نور عينها ونظرت بجانبها وجدت مالك يحمل طفلين مدت يدها اليه فاعطاها الفتاه فنظرت إليها بحب شديد /حبيبه ماما انتي
ثم نظرت لمالك بضحك / جبت ليا الجلاكسي يا مالك
نظر لها مالك لثواني بتعجب سرعان ما انفجر ضاحكا تحت نظرات تعجب من الجميع
Back
جميله بضحك / يخربيتك هتموتيني
دخل مالك إليهم وجدهم يجلسون بصمت / نادوا الاولاد انا طلبت الاكل
سراج وهو ينهض ويتجه لغرفته القديمه / مليش نفس يا جماعه بالهنا والشفا
مازن وهو ينهض / هكلم ساره تاني لحد ما تجهزوا الاكل لو سمحت يا عمر ابقي نادي مراد معاك
هز عمر رأسه وصعد لينادي الأطفال
بينما أسد نظر لمالك ثم ذهب اليه وجلس بجانبه ووضع يده علي قدمه وابتسم له / سبها علي الله يا توينز متشلش هم حاجه
نظر له مالك ببسمه مرهقه / دايما انت اللي فاهمني من نظراتي يا أسد
أسد ببسمه مشاغبه / متنساش اننا توأم يا كبير وحاسس بيك دايما
مالك وهو يعانقه / ربنا يديمك ليا يا أسد ويديمكم كلكم يارب
أسد وهو ينظر له ببسمه / ويديمك يا كبير
صحيح معرفتش اخر الاخبار
مالك ببسمه تدل علي معرفته لكل شئ /عارف انها راجعه بكره
أسد بضحكه / كان لازم اتوقع انك عارف
قام مازن بمهاتفه ساره وانتظر الرد حتي سمع صوتها تقول بخفوت وهدوء / الو
مازن بلهفه / ساره استني متقفليش زي المره اللي فاتت
ابتسمت ساره من الجانب الاخر
مازن بتنهيده / اسف يا ساره
ساره ببسمه / انا مش زعلانه يا مازن
مازن / بس انا علية صوتي في المكتب
ساره / ايوه بس مش زعلتني انت بس كنت عايزه تفهم فيه ايه بس انا وقتها كنت متعصبه من الكلام اللي طلع وكدة فمكنتش شايفه في وشي اي حد
مازن بتنهيده راحه / متقلقيش يا قلبي كل حاجه اتصلحت
ساره بتعجب /ازاي
مازن ببسمه واثقه / الغبيه لما دخلت وصورت الصور دي كنت انا شيفت مسائي وكنت نايم وهي استغلت الوضع ونسيت ان فيه كاميرات في المكتب
ساره ببسمه راحة / الحمدلله ان الحقيقه ظهرت يا قلبي
مازن /اكلتي
ساره ببسمه / الحمدلله انت ومراد اكلتم
مازن / مالك طلب الاكل وشويه وهيوصل المهم انتي استريحي وبكره نكمل كلامنا اتفقنا
ساره ببسمه / اتفقنا
مازن /يلا سلام
ساره / سلام
اغلقت ساره الهاتف ودخلت وجدت الجميع فرش في الصاله للنوم تدخلت في المنتصف / وسعولي كده وسعي يا جيمي كدة ايوه تمام يااااه يابنات علي اليوم ده كان من أوله زفت بس ايه بجد اتقلب كان يوم جميل معاكم
جنه / اه والله جميل جدا جدا
ساره وهي تنام بجانب جميله / طب يلا يا جماعه تصبحوا علي خير
جميله وجنه /وانتي من اهله
ونام الجميع ماعدا هذه التي تفكر ماذا ستفعل هل تسامحه ام لا ولكن ما فعله لم يكن هين ولكن أيضا هو فعل الكثير والكثير لها وحملها في اسوء فترات حياتها واحبها من كل قلبه اه يا الله ارشد قلبي الصحيح واغمضت عينها وضاعت في سبات قلق ويلاحقها هو في أحلامها
كان سراج ينام علي سريره القديم ويشعر بالخواء والوحدة يشعر كطفل فقد والدته اه من هذا الوجع سقطت دمعه من عنيه / اسف يا سمر متسبنيش
*لاوعاوزين تخشو الجروب الروايات علي الواتساب كلموني علي الرقم ده*
‏*https://wa.me/+201288715026?text=ممكن-ادخل-جروب-الروايات-
بعد الانتهاء من الطعام
نهض أسد وهو يفرك يده / الحمدلله يا جماعه سفرة دايمه يارب يلا بقي تصبحوا علي خير
نهض عمر / الحمدلله خدني معاك يا أسد.
مالك ببرود وهو يأكل / استني منك ليه امال مين هيلم السفره
أسد / هو احنا مش ضيوف هنا يعني المفروض تعاملنا احسن من كده
مالك وهو ينهض / الحمدلله ابقوا لموا السفره يا جماعه
ثم نظر لدانه وعبدالرحمن / وانتم المطبخ يرجع احسن من الاول
يلا تصبحوا علي خير
نظر الجميع في اثره بحنق
نهض مازن واتجه لاعلي وهو يقول / تصبحوا علي خير يا جماعه ابقي خلص يا مراد وحصلني
هز مراد الذي يطعم روجي رأسه لوالده واكمل إطعام صغيرته
أسد وهو ينظر لعمر / ذل ما بعده ذل فينك يا جيمي تشوف اللي حصلي
خالد بضحك علي والده / انا هساعدك يابابا
أسد / حبيب بابا ياناس الا ما جات من اختك
نظرت له سما ببسمه غبيه / معلش يا دادي عشان مرهقه شويه
اسد وهو ينظر لها وهي ترحل / الف لا بإس عليكي يا حبيبتي من الإرهاق
عمر وهو ينظر لأولاده الاثنان حيث كان ادم ينام علي السفر / وانتم مفيش اي مساعده واحنا هنساعدك يا بابا والحركات دي
كلاب اوي يعني وانتي ياحاجه نيرو مفيش اي حاجه كده
نرمين / سوري داد بس انا مرهقه شويه بعد اذنك يادادي جود نايت يا جماعة
عمر وهو ينظر لها بقرف / جود نايت يا ختي….. خد يا حسام ادم وطلعه ينام فوق
هز حسام رأسه وحمل اخيه وصعد به للاعلي
انتهي مراد من إطعام روجي واخذها ليغسل يدها وبدأ عمر وخالد واسد في تنظيف المائده وكلا من دانه وعبدالرحمن في تنظيف المطبخ ولكن علي طريقتهم
دخل مالك غرفته ونظر لها بضيق كيف سينام بدونها الان هو اعتاد النوم بجانبها وفي احضانها فقط حتي في مهماته لا ينام ابدا او حتي اذا نام لا يكمل ساعه فهو اعتاد الشعور بها بجانبه واعتاد ان يستيقظ ويجدها تبتسم له اه يا نوري هل تراكي استطعتي النوم امسك هاتفه وكان علي وشك الاتصال بها ولكنه وجد الهاتف يرن باسمه نظر له ببسمه وفتح الهاتف سمع صوت تنفسها تلقائيا شعر الونس
نور بخفوت وهي تقف في بلكونه الشقه / مالك
اغمض مالك عينه وتنهد بعشق يكبر كل يوم اكثر واكثر يالله هذه الفتاه ستقتله يوما ما
نور / معرفتش انام بعيد عنك أبدا
مالك وهو ينظر بجانبه ثم ابتسم بتسليه
نور / مالك انت معايا
مالك ببسمه عاشقه / معاكي يا قلبي
نور / وحشتني
مالك ببسمه / وانتي اكتر ياقلبي
نور /تعرف هو يوم واحد اللي غبته عنك بس بجد وحشتني فيه جدا
مالك وهو يتحدث بتسليه بصي تحت كده
نظرت نور لاسفل بتعجب وجدت مالك يقف بسيارته اسفل العماره ويشير لها بمشاكسه
نور وهي تنظر حولها بخوف / انت مجنون يا مالك حد يشوفك دلوقتي
مالك بضحك / ايه جو روميو وجولييت ده انتي مراتي يا نور
نور وهي تنظر له ثم انفجرت من الضحك / يخربيتك جنانك
مالم بهياك / كله بسببك منا كنت عاقل الأول انتي اللي عملتي فيا كده
سمعوا صوت بجانبهم
نظرت نور لصاحب الصوت بفزع /…………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بنت الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *