رواية لست جميلة الفصل الثاني عشر 12 بقلم سحر السحرتي
رواية لست جميلة الفصل الثاني عشر 12 بقلم سحر السحرتي
رواية لست جميلة البارت الثاني عشر
رواية لست جميلة الجزء الثاني عشر
رواية لست جميلة الحلقة الثانية عشر
*كانت تتحدث اليه بدلال زائد فخمن من هي فبدأ يتجاوب معها
:هو انت طب لو انت معجبة بيا ينفع اللى عملتيه امبارح ده كنت تعالى كلميني
*كان في ذلك الوقت بدأ في تنفيذ خطته ويسجل لها المكالمة
: يعني لو قلت لك اني معجبة بيك هتعبرني
:وما اعبرش الجمال ده ليه … بس انت عرفت من اين اني متجوز سلمى شفقة وعطف وهطلقها بعد ما تخف
: ذكائي اللي وصلني للتفسير ده طبعا هتتجوز واحده زي سلمى عشان اختك اكيد صاحبتها وطلبت منك تعمل كده
: زي ما تكوني كنت قاعده معانا بالضبط انت مش بس جميلة وذكية كمان
: افهم من كده اني شديت انتباهك
:من اول يوم شفتك بس الوقت مكانش مناسب عشان اعبر لك عن مشاعري
: طب هشوفك امتى.
: لا عندي شغل انت عارفه ظروفي بس اكيد احب ناجلها لما اخلص
:خلاص هكلمك تاني باي
*اغلق معها : غوري جتك داهيه في رزالتك ازاي انت قريبة سلمى
*لياتي اليوم التالي جلسة العلاج مع سلمى وتمر كاليوم السابق لكن حمزة اعد مفاجأة لسلمى
:استعدي بكرة هعدي عليك من بدري مسافرين اسكندرية هنقضي اليوم كله هناك
: بجد احلف
*نظر لها بجدية تفيد انه لا يكذب
: ما تحلفش انت ما بتعرفش تكذب
*ليضحك على توترها
:بس
: ما بسش كلمت نادر وقلتله ما تقلقيش
: احلف انه وافق
*لينظر لها ثانية
:والله ما انت حالف ما تتعبش نفسك
*لم يتماسك نفسه هذه المرة وكاد يسقط من الضحك على طفولتها
: طب ايه هننزل المية اجيب مايوه
: الله انت بتلبسي مايوه يا حلوة
: لا مش اللى في بالك دى ابو كم وبنطلون ابيه نادر عمره ما لبسني بكيني والحاجات دى
: قلتيلي اصل خيالي شطح لبعيد عايزة تنزلي الميه
: عادي بس عشان اعمل حسابي
:خلاص يا حبيبتي لو عايزة اعملي حسابك
:ماشي يا حبيبي هكون جاهزة من بدري
*للتقابل ايضا هذه المرة مع حازم وهي صاعدة وقد لمح حمزة وهو يوصلها للمنزل
: الحمد لله انكم اتصالحتوا
:مين قالك احنا اتفقنا اننا نحاول نمشي طبيعي قدام الناس وهو بيوصلني نضحك في وش بعض عشان جدو لو شافنا وبكرة هروح رحلة مع مي واسراء بس قدام جدو ونادر انا طالعة مع حمزة وهيجي ياخدني عشان محدش يشك
: ابلغت حمزة بحوارها مع حازم وبدوره حازم ابلغ نهى بما شاهد والحوار بينهم فسعدت نهى لذلك
بقلمي سحر السحرتي
*في اليوم التالي
*كان حمزة في انتظار سلمي في الموعد وجدها تنزل بحقيبتين كبيرتين واندهش
:ايه يا حبيبتي هو احنا هنقعد اسبوع ده يوم ليه كل ده
:يا حبيبي دي شويه سندوتشات للطريق وعصير وشاي وعملت لك الكيكة اللي حبتها شفت انا شاطرة ازاي
*ابتسم على اهتمامها
:طب ما كنا نشتري بدل ما تتعبي نفسك وانت كنت راجعة من الجلسة تعبانة
: الرحلة حلاوتها في الاستعداد ولو طولت كنت نفخت عوامة زي زمان بس خلاص كبرت وبعرف اعوم وانت قلتلي عيشي حياتك طبيعي واحساسي اني بعملك اكل احساس جميل قوي
*امسك يدها وقبلها وانطلق وفي الطريق كانت سلمى تطعم حمزة في فمه الساندوتش وهو يقود
: الله الاكل من ايدك تحفة
:مش قلت لك يا حبيبي تشرب عصير ولة شاي
:لا شوية نقف في اي رست ونشرب براحتنا
: انا مبسوطه قوي يا حمزة
: لو تحبي نكررها تاني كل اما اقدر هعملها
: ياريت وناخد جدو معانا ومي واسراء وتبقى رحلة بجد وكمان ابيه نادر لو فاضي
: حيلك هنطلع باتوبيس رحلات كدة
:وحياتي عندك مرة واحدة بس اتجمع انا واللي بحبهم على البحر ونلعب سوا زي زمان بابا كان بيعمل لنا رحلة وياخد العيلة واصحابي كان بيبقى يوم تحفة
: ماشي نظبط يوم معاهم ونشوف اتوبيس رحلات صغير نروح فيه
: قلتلك اني بحبك
:النهاردة ولا مرة
*قبلته في خده بفرحة : بحبك قوي
: لو اعرف ان الرحلة دي هتبسطك قوي كدة كنت عملتها بدل الخطوبة انا ما شفتكيش مبسوطه كده في الخطوبة
: اصل كنت حاسة ان في حاجة وحشة هتحصل في الخطوبة وحصل انما دلوقت لا حاسة ان هتبسط والسبب الاهم انا وانت وبس لوحدنا اليوم كله في البحر حاسة اني طايرة فاضل قد ايه ونوصل
: ساعة ونوصل الفندق
:فندق ايه
:حجزت اوضة لمدة يوم امال هنغير هدومنا في الحمامات اللي على الشط وممكن بعد ما ننزل المية اريح ساعة لاني بسوق رايح جاي
: اوك
: اتغيرتي قوي لا قلقانة ولامعترضة
: حسيت انك بتزعل لما مش بثق فيك واللي قلته منطقي وانت وعدتني ان عمرك ما هتزعلني وانت عارف اللي بيزعلني ومش هتعمله صح
:غلبتيني صح
*اخرجت رأسها ونصف جسدها من الشباك وفتحت ذراعيها وصرخت
: يا رب يخرجني تاني فسحة زي دي
: ادخلي يا مجنونه بتعملي ايه
: بطير شعري وبدعي
:ليه
:لاني عارفة ان الظباط مشغولين باستمرار وممكن دي تبقى مرة وحيدة في العمر
*ليضحك على طفولتها
:مجنونة طب ادخلي وهبقى اجيبك تانى
*لتدخل وتاخذ غفوة على كتفه الى ان وصلا ودخلوا الغرفة
: تحبي تغيري في الاوضه ولة في الحمام
: لا الحمام وانت هنا
: اوك ما تتاخريش عشان نلحق نتفسح
:ذهبوا الى البحر وقاموا بالسباحة قليلا ولعبت الركت معه ايضا قليلا الذي احضرته معها
*جلس حمزة تحت المظلة بارهاق
: ممكن نستريح شويه انت مش كنت قبل الخطوبة مع اخوك على البحر هديتي حيلي
: وجودي معاك مختلف انت حاجه تانيه وانا معاك بحس بطاقة غير عاديه وعاوزة انطلق واعمل حاجات مجنونة اما ابيه نادر بحسه بابا وبيخاف على من تهوري
*جذبها من يدها واجلسها بجانبه وفي حضنه
:طب تعالي اقعدي شوية وبعدين اتجنني زي ما انت عايزة
: امال ظابط ايه ولياقة ونشاط شكلك كبرت ههههه لا مش هقعد هروح اغير هدومي المبلولة وبعدين نلف في البلد قبل ما نرجع
:خلاص يلا بينا نغير وانام ساعة وبعدين نروح نتغدى
: خلاص هقعد على البحر اسمع اغاني على ما تريح شويه
:مش عايزة تريحي انا واخد الغرفة سريرين لو قلقانة
: لا يا حبيبي مش قلقانة بس مش عايزة اضيع دقيقة من الرحلة في النوم ريح انت عشان بتسوق
: هي ساعة مش اكتر وهاكلك سمك تحفة
*انتهوا من تبديل ملابسهم المبللة وجلست سلمى على البحر في انتظار حمزة الذي لم يطيل في النوم كما اخبرها فارادت ان تتمشى معه قليلا على البحر قبل الغداء فامسك يدها وحقق لها ما تتمنى وتارة يحتضنها وتارة يقبل خدها كان يوم من الأيام الجميلة التي لن تنساها في عمرها
بقلمي سحر السحرتي
*ركبا السيارة وطول الطريق وهي تنام على كتف حمزة وهو يوقظها
: سلمى حبيبتي ما تناميش عشان انا كمان ممكن انام ونلبس في اي عربية
: حبيبي سيبني شويه بس
: ما قلتلك نامي في الفندق شويه امال عندك طاقة وانت معايا اسمعي هتصحي ولة
*لم ترد عليه فقام بطبع قبلة على شفتيها فاستيقظت بخضة
: ايه ده هو في حد يعمل كده زعلانة منك
:ما انت نايمة وانا بسوق وممكن انام معاك هيبقي كويس لما العربيه تتقلب بينا وتبقى اخر رحلة في العمر كله
: بس ما تصحنيش كدة
: انت زعلانة عشان بوستك وانت نايمة
لتقول بتردد حتى لا يحزن بعد هذا اليوم السعيد: لا يعني اتفاجئت
: طب اللى اخد حاجه يرجعها
*قالت بدلال
: انا ما اخدتش حاجه انا كنت نايمة وبعدين هرجعها وانت بتسوق ازاي
*اوقف السيارة بجانب الطريق
: انت مجنون احنا في الشارع
:مش همشي غير لما تسددي انا مرهق وتعبان ومحتاج طاقة
*لتضحك من عناده لكن لا مفر فقبلته قبلة رقيقة على خده
: بنصاحتك دي انا موقف العربية عشان دي ما كان ممكن واحنا ماشين
: الثانية ممكن نتمسك اداب خليها بعدين ومشي نفسك بدى يلا
: عندك حق وهيبقى شكلي وحش قوي لو ظابط قبض على خليها على الحساب بس مش هتروحى غير وانت مقفلة حسابك الشكك ممنوع
*ضحكت ضحكتها الساحرة : والزعل مرفوع يلا يا عم البقال
*وصلت الى المنزل : انت رايح فين
:هطلع الشنط واقفل الحساب
: لا ما ينفعش انت بتستهبل جدو يزعل وممكن نهى تشوفنا
:طب هطلع الشنط
:تطلعهم بس
: ما تدقيش
*وصل الى باب الشقة
:يلا سلام
: ادخلهم
:لا انت عارف ابيه نادر حاطط كاميرا
: مش هيقول حاجه واظن انت طول اليوم معايا وكنت محترم
:فعلا حاجه غريبة حسيتك مش انت ههههههه
: ما رضيتش ازعلك يبقى اخد مكافأة حضن قبل النوم وبوسة
: مش خسارة فيك بالمرة تاخد علبة الدواء اللي خلصت تجيبلي واحدة عشان نسيت
*ضحك بخبث : اهي دي حجة كويسة
*ضربته على كتفه بدلع وودعته بعد ان اخذ مكافأته والتي لم يتعد حدوده معها مراعاة لشعور سلمى حتى تكمل اليوم بسعادة ونزل احضر لها الدواء وعاد
: حساب الدواء فين
: انت طماع قوي بعدين بقى عشان عايزة انام
:طب اعملي حسابك هيبقى قرض متضاعف الفوايد
: هتقبل الربا
: هقبلها جدا مشاريعك ايه بكره
: من هنا ورايح هبقى بين الشقة والجلسات
:هعدي عليك الصبح تصبحي في حضني
:تصبح في قلبي
*كانت هناك عيون تراقبهم وعلمت انهم تصالحوا
*نامت وهي سعيدة جدا
*في الصباح اوصلها حمزة للشقة وصعد معها كي تتستمع لمكالمته مع نهى
:المكالمة دي من امتى
:قبل الرحلة
: ليه ما قلتليش
: عشان نقضي يوم حلو من غير زعل
: وناوي تعمل ايه
: هخليها تطير في السما وتقع على رقبتها تتكسر
: ليه كدة حرام
:لازم ارجع لك حقك وكسرت فرحتك يوم الخطوبة تترد لك
: لا ارجوك انا كنت بس عايزه اعرف هي بتعمل كدة ليه واتاكدت انك ما شجعتهاش على اللي عملته اسفة اذا كنت شكيت فيك بس الموقف كان صعب
: يعنى مصدقاني دلوقت
*حضنته: بعد اليوم الحلو بتاع امبارح اللي هعيش عليه الباقي من عمري مصدقاك قوي
: انت اتبسطتي قوي كده
:اه عشان كنت معاك
*اخرجها من حضنه وتحدث ونبرة الحزن في صوته
: مش عايزك تزعلي لاني طالع مأمورية مهمة ومش عارف هقعد قد ايه ويمكن ما اعرفش اكلمك بس طبعا لو قدرت اسرق مكالمة مش هتاخر
*حضنته بقوى
:سلمى مواعيد الجلسات ومواعيد الدواء لو بتحبيني
:بحبك قوي
*كانت دموعها تنهمر بلا توقف
: سلمى دي مش اول ولا اخر مرة هطلع مأموريات وقلت لك استحملي شغلي
: اصلك هتوحشني قوي بس طمني فيها خطر عليك
: انت عارفه مش بتكلم عن شغلي
: عارفة دى حتى مش عارفة انت في قسم ايه ولا تخصصك بس طمني حتى لو هتكدب عليا
:مش هكدب عليك هي مفيش فيها خطر اطمني هتسمعي الكلام وابعدي عن نهى ويا ريت تنزلي تباتي عند جدو
: حاضر هحاول بس ما تعملش حاجه لنهى وسيب ربنا ينتقم منها
:طب العمال زمانهم جايين خلي بالك من نفسك
*قبلها في رأسها وانصرف مع سقوط دموعها لكن سريعا سيطرت على نفسها وقررت ان تصبح قوية من اجل حمزة
#كم ستطول مدة غيابه وهل سيعود
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لست جميلة)