رواية عشق بالخطأ (أحببت مجنونة 5) الفصل السادس والأربعون 46 بقلم نجمة براقة
رواية عشق بالخطأ (أحببت مجنونة 5) الفصل السادس والأربعون 46 بقلم نجمة براقة
رواية عشق بالخطأ (أحببت مجنونة 5) البارت السادس والأربعون
رواية عشق بالخطأ (أحببت مجنونة 5) الجزء السادس والأربعون
رواية عشق بالخطأ (أحببت مجنونة 5) الحلقة السادسة والأربعون
يتحدث بالهاتف
سليم _ في موضوع كده ومتأكد ان مفيش غير فارس اللي موقع نص بنات البلد هو اللي هينفذه
فارس بنرفزه _ “سليم! انت عارف اني بتغاشم، ف ادخل في الموضوع علي طول الله يلعن اليوم اللي عرفتك فيه
سليم _ طيب متعصب ليه ؟
فارس _ عشان منظري بقا زبالة؛ وانا ماشي، الناس تشاور عليه وتقول اللي عروسته هربت اهو
سليم _ ايه يا ابو الفوارس، زعلان علشان ساعدتك حبيبك اللي كان بيغششك
قفل في وشي ورجعت اتصل تاني
سليم _ ههههههههههههههه هدي اعصابك في ايه
فارس _ مش كده ياحبيبي مش كده
سليم _ انا اسف، انت نجحت لوحدك ياعمي وانا مغششتكش
فارس _ طيب كر الخيط وقول عاوز ايه
سليم _ اقولك
#ميرال
صحيت ملقتهوش جمبي، وطلعت من الاوضه ادور عليه ف لقيته داخل من بره
ميرال _ كنت فين بدري كده
سليم _ كنت بقابل خطيبتي
ميرال _ انا عارفه انك بتكدب،.. بس انا بغير خد بالك
سليم _ مش مشكلتي
ميرال _ سليم بس بقا
سليم يزفر بزهق _ شدن …. اقصد ميرال، لو فهمتي تلميحاتي الليلة اللي فاتت اني بحبك بجد ف انسي.. انا كنت عاوز اتسلا وبس
ميرال _ سليم بطل… هصدق بجد
سليم _ طيب ما تصدقي،،
ميرال بنرفزه _ سليييم
سليم ببرود _ انتي ليه متعشمه فيه زياده كده … يابنتي انا مش ممكن هحب بنت ابوها ازاني انا وامي
ميرال تعقد حاجبيها بحزن _ لسه مُصر تضايقني
سليم _ انتي شكلك بتحبي اللي بيضحكو عليكي، صدقتي شويه التلميحات بتاعت امبارح والرقه اللي نزلت عليه فجأه
ميرال _ اه صدقت عشان مكنتش بتمثل عليه
سليم _ انتى حره، بس انا لما قربتلك امبارح كان عشان اتسلا واقضي وقت حلو
قال كده ودخل جوه… وانا رغم علمي انه بيكدب وعارفه اسبابه بس اضايقت بجد وقلبي وجعني
#سليم
طالما الضرب مجابش نتيجة، نجرب الاهانه وجرح المشاعر، حتي لو وصل بيه الحال اني اخطب شدن واتجوزها كمان ، لأني مش ممكن هناسب خالد او تربطني بيه اي صله
طلعت من الاوضه بعد شويه وبصيت حوليه ملقتهاش، ف دخلت المطبخ علشان اشوفها من غير ما يبان اني بدور عليها، وبردو ملقتهاش، ف دخلت اوضتها لقيتها واقفه قدام المرايا بلبس قصير وبتسرح شعرها وهي بدندن وكأن مفيش حاجه حصلت
ميرال تنظر له في المراه _ مش تخبط
سليم _ مش محتاج اذنك علشان ادخل اوضه في بيتي
ميرال _ اوك، ( بترجع تسرح وتدندن
سليم _ واسمه ايه ده بقا
(ميرال تتجاهل كلامه)
سليم _ بكلمك
ميرال _ ها، نعم
سليم _ دا انتي مش مركزه بقا
ميرال تنظرله في المراه _ سوري كنت سرحانه
سليم _ وسرحانه في ايه
ميرال تستدير وتجلس على السرير وتحضن المخده _ حاجات مش هتفهمها انت
سليم يرفع حاجبه _ حاجات ايه دي بقا
ميرال تغمض عينيها بمياعه وتتنهد _ اااالحب ،
سليم _ اه…. لسه بردو مش عاوزة تصدقي اني مش بحبك
ميرال _ الموضوع ميخصكش
سليم يدخل ويوقف جمبها _ افندم
ميرال تبصله لفوق _ ايه
سليم _ يعني ايه الموضوع ميخصنيش، امال يخص مين
ميرال _ مفيش انسا
سليم _ اتعدلي، واقفي وانتي بتكلميني
ميرال توقف _ وقفت اهو، في ايه بقا
سليم _ ايه حكايتك بظبط
ميرال بإبتسامة _ مكسوفه اقولك
سليم _ في حد تاني
ميرال بخجل مصتنع _ ايوة
سليم يذقها وتقعد تاني _ انا فاهم حركاتك كويس ومش هغير، بس اتعدلي لا اعدلك
ميرال تقوم تاني_ انا معدوله، واذا كنت انت مش عاوزني وخاطب غيري، ف من حقي اني اهتم بنفسي عشان لما امشي من هنا، اسافر للبوي فريند بتاعي
سليم يمسك دراعها ويضغط عليه _ مجرد الكلام في الموضوع ممكن يخليني اقتلك
ميرال _ انا مش فهماك منين مش مصدقني ومش بتغير ومنين بتزعقلي
سليم _ علشان مقبلش واحده اسمها مراتي تتكلم بطريقه دي
ميرال تذقه _ اشمعنا انت تحب وتخطب وانا اسمي مراتك، طيب ايه رأيك بقا اني هفكر في حبيبي القديم ولو مشيت من هنا هروحلو ونعيش مع بعض ومن غير جواز كمان
سليم يمسكها من فكها بعنف_ لما تمشي ابقي اعملي اللي انتي عاوزاه فاهمه يا بنت خالد
ميرال تذقه تاني _ وانت مالك، صدقت نفسك انك جوزي بجد ولا ايه
سليم يمسكها من شعرها ويشدها عليه وينظر لها بحده _ مش باقيلك غير بكره متخلنيش اسيح دمك دلوقتي
ميرال تبتسم وتنظرله_ يعني هيريحك لو قولت حاضر
سليم يشد على شعرها اكثر _ ميرال متنرفزنيش، انا لغيت دلوقتي صابر عليكي
ميرال بإبتسامة _ اوك يا جو……. اقصد يا سليم
سليم يذقها وتقع على السرير _ بردو مش هضايق وانتي ولا تفرقي معايا
ميرال وهي نايمه _ اووكي اقفل الباب عشان انام يمكن احلم بيه
يضربها في رجلها ويمشي تجاه الباب
ميرال بمياعه _ ااه يا رجلي، هقول لجو لما اشوفه
سليم يقف لحظات وهو ينظر لجهه الاخرى
ميرال بإبتسامة _ سلملي على خطيبتك ههههه
سليم يستدير ويتقدم ناحيتها وهو ينظر لها _ يعني مش مصدقه اني خاطب
ميرال ببرود _ تؤ
سليم _ تحبي تتعرفي عليها
ميرال بإبتسامة _ اها
سليم _ تؤمري
ميرال _ امتي
سليم _ في اي وقت تحبيه
ميرال ببرود _ بكره
سليم _ اوكي
ميرال _ في الانتظار
سليم ينظر لشكلها وهي نائمه وساقيها مكشوفتين _ طيب اعدلي نفسك
ميرال _ ههههه وانت مالك، قاعده في اوضتي
سليم ينظر حوله بزهق _ اقولك ايه، انتي بنت خبيثه وانا مش فايقلك
ميرال تقوم وتوقف جمبه _ دي طريقة لبسي وجو بيحب البس كده، انت مالك بتدخل نفسك في الموضوع ليه
سليم _ هضربك
ميرال _ بردو بحب جو
سليم يضربها بالقلم لتستند على الكوميدينو بدوخه وتضع يدها علي رأسها
سليم _ دا عشان تعرفي تتكلمي معايا ازاي تاني ( يمسك زراعها ليسدد لها كف اخر ولكنها تقع بين زراعيه مغمي عليها، ثم يحملها ويضعها على السرير وقبل ان ينهض تجذبه من قميصه وتقبله ليفتح عينيه بذهول وبعد ذلك يستجيب لها و…..( ما علينا)
اه يا هيبتك اللي ضاعت يا سليم، انا من عادتي اني ابص للبنت بصه اوقفها مكانها، ودي بتستغلني اسؤ استغلال، ربنا يحمينا…… بس الحقيقة بحب اسلوبها والحركات اللي بتعملها، بحب قربي منها
بعد وقت
ميرال ب بسمة انتصار وعوج لسان_ انا مث بحبك وبحب ثدن…. في واحده عاقله ااسمها شدن بردو
سليم _ مفيش داعي لبسمة الانتصار دي عشان انتي كده بتساعديني اوصل للي عايزة منك
ميرال _ انت بتنسا كتير انك جوزي،.. ومتلعبش في حتت الاستفزاز عشان مش هتقدر عليه
سليم ببرود _ ميرال حبيبتي، اللي بيحصل ده لمصلحتي انا،… انتي بس الخسرانه ….. قضيتي معايا يومين خدت اللي انا عاوزة وبمزاجك، وانتقمت من ابوكي وبعدين هرميكي وشوفي حد يقبلك بعد كده
ميرال _ سليم لاقي طريقة تانيه اكرهك بيها غير دي،… ارجوك
سليم _ علي أساس بتتوجعي اوي وبتحسي،… انتي اللي كل مره بتتقربي مني مع اني مش عاوزك
ميرال _ كفاية يا سليم
سليم يقرب منها ويهمس لها _ انتي زيك زي اي واحده لقيها في الشارع
ميرال تنظر بعيد ليعيد وجهها اليه
سليم _ ميرااال افهمي، مفيش واحد بيحب واحده هيقدر يأذيها
ميرال تنظر لعينيه بدموع _ ابوس ايدك كفاية…. انا عارفه انك بتمثل بس وجعتني
سليم يمط شفتيه ويبتسم على جمب _ اوكي، انا همشي دلوقتي وانتي فكري في حيله جديده تقربيلي بيها، عاوز اثاره عشان افضل فاكرك بعد ما تمشي… او تموتي ( تنزل رأسها وتتنهد بحزن ثم يرفعها مره أخرى) مش وقته، ابقي انهاري بعد ما اجي ونخلص الليله مع بعض
وقفت تبصلي ودموعها بتنزف بغزاره، وايديها علي صدري وحاسس برعشتهم، وانا كملت كلام لغيت ما حسيت انها خلاص هتنهار، وخوفت اضعف قدامها ف سبتها ومشيت وعند الباب سمعت صوت وقعتها، استدرت ورجعت خطوه لقيتها واقعه، وكنت هجري عليها بس خوفت يطلع مقلب منها، ف رجعت تاني ومشيت من البيت
#روما
الراجل اللي جالي طلب مني اقابل واحد اسمه خالد، روحتله وبعدين فهمت انه يكون ابو البنت اللي سليم خطفها وبيبتزو بيها، وقالي ان لازم انتقم منه عشان القلم اللي ادهوني وصده ليه، في الاول كنت رافضه فكره الانتقام علشان كنت بفكر اجيبه عندي ازاي، بس هو اقنعني انه مش ممكن يجيلي وان احسن حل اننا ننتقم منه، وبعد كلام كتير اقتنعت ان عنده حق، هو مش هيجلي بس لازم ادفعه تمن القلم اللي ادهوني، وبالفعل نفذت كلامه
والنهارده روحت النادي وانا وماشيه واحد خبط فيه
فارس _ سوري
روما_ ولا يهمك ( تتقدم خطوه)
فارس _ انا شوفتك فين قبل كده
روما تنظر له_ افندم
فارس يركز في وجهها لحظات _ انااا شوفتك قبل كده، ايوه انتي هي
روما _ طيب شوفتني فين
فارس _ لحظه واحده ( يطلع التليفون ويرويها صوره)
روما بابنهار _ مين رسمها
فارس بإبتسامه _ انا
روما _ مش ممكن، بس انت شوفتيني ازاي وامتي
فارس _ اقولك وتصدقيني
روما_ اه
فارس _ اولآ اللقاء ده مقصود، انا خبطت فيكي بقصد
روما _ وثانيآ
فارس _ ثانيآ أنا حلمت بيكي قبل ما اشوفك والرسمه دي رسمتها من صورتك في الحلم
روما _ ههههه ايه جو الأفلام ده،
فارس _ مش بأفلم عليكى انا فعلاً حلمت بيكي، وبصدفه شوفتك ومكنتش مصدق انى قابلتك على الحقيقه
روما بإبتسامة _ دا انت عاشق ولهان بقا
فارس بنظرات اعجاب _ قولي عاشق مجنون بيكي من اول ما شوفتك في حلمي
روما _ ههههه انت فاجأتني
فارس _ ولسه،، ده انا عندي ليكي كلام وحكايات كتير لازم تسمعيها
روما بإبتسامة _ اوك خلينا نقعد وتحكيلي
فارس _ ياريت
#فارس
الطريقه دي قدمت بس علشان هي مغروره بزيادة صدقتها، ولو انها متدخلش على عيل صغير
قعدت معاها في النادي وحكتلها علي قصتي الوهميه معاها، وهي بقت تبصلي بإبتسامة وشكلي كده عجبتها… عندها حق انا أعجب اي واحده
وبعد ما أبهرتها وأعجبت بيه،، قولتلها تيجي تشوف كمية الرسومات اللي رسمتها عشانها، وهي وافقت بسهوله، وخدتها ومشينا وروحنا المكان اللي متفق مع سليم عليه، ودخلنا هناك، ومع شويه رومانسية ولطافه استجابت ودخلت معايا اوضة النوم وقلعت اللي قلعته وكل ده كان بيتصور صوت وصوره، وبعدين الجرس ضرب وقولتلها تستناني امشي اللي على الباب واجيلك،، وروحت فتحت
فارس _ سليم متهزرش، وامشي دلوقتي
سليم _ بطل سفاله وقولي هي فين
فارس _ حرام عليك تضيع اهم جزء في الخطه، امشى
سليم يبعده _ ياخي دا انت بارد، وسع
دخل جوه وانا دخلت وراه واول ما شافته اتصدمت وغطت نفسها نفسها بالملايه وبقت تبصله مره وتبصلي مره
سليم _ مش تقول ان عندك ضيوف يا حبيبي
فارس _ دي مش ضيوف، انا لقيتها في الشارع وجبتها
سليم يروح عندها _ اتأكدت انها اتصورت من كل الجهات؟
فارس _ حصل
روما تلملم في نفسها _ انتو متفقين عليه
سليم يمسكها من شعرها _ قولتي ايه ل أسر
روما _ سيبني
سليم يشدها اكثر _ قووولتي ايه ل أسر
روما بألم _ انا مليش دعوه بحاجه، وسع بقا
سليم _ انا مش هضربك ولا هحبسك ولا اخلي الحلو ده يكمل ولو انه عادي عندك…. بس كل حآجه اتصورت وانتي فاهمه الباقي
روما ببكاء _ انا مكنتش هقول حآجه بس الراجل اللي خطفت بنته قالي اعمل كده
سليم _ خالد
روما _ اه هو والله هو
سليم _ ههههه اتجمعتو مع بعض دا انتو شياطين
روما _ انا مستعده اروح اقول ل أسر علي كل حآجه بس بلاش صور
سليم _ مش محتاجك خلاص، كده كده حاديثنا ده اتصور
روما تميل علي ايده _ ابوس ايدك بلاش… انا. انا هقوله علي كل حآجه
سليم _ ايه رأيك يا فنان
فارس _ انا من رايي نسمعه الفيديوهات احسن
روما _ لا أرجوكم
سليم_ انا عندي حل كويس… هي تروح تقوله ولو مقتنعش نسمعه اعترافها ايه رأيك
روما _موافقه
فارس _ لا ياصاحبي دي متضمنش
روما _ اخرس انت يا حيوان
فارس _ اقولك ايه امشي وانا هخلص المهمه واجيلك ( يقرب خطوات و سليم يوقفه)
سليم _ خليك انت الكويس
فارس _ وهي حاجه مضيعاني غير اني كويس ( يرقص حواجبه لروما)
روما بغيظ _ حسابك معايا بعدين يا زباله
فارس _ ياعم وسع ياعم
سليم _ خلاص يا حبيبي عيله وغلطت… وانتي يلا قبل ما اسيبه عليكي
(روما تجري بالملايه)
فارس _ عندك!… البسي هدومك، الملايه بفلوس
لمت هدومها ولبست في الحمام وطلعت تجري
فارس _ ينتقم منك يا شيخ روح منك لله ضيعة البت مني، يخربيت ابوها بتنور يلا
سليم _ لو تلزمك تقدر تروحلها بعد ما تخلص
فارس _ اسكوت البت خطفت قلبي اااخ لولاش بس انها حقيره، مكنتش سبتها
سليم _ اتجوزها وتوبها
فارس _ انا عاوز اللي تتوبني، بس تصدق فكره .. وسع انا هلحقها
سليم ينظر لراسه بذهول _ استنا يخربيتك ايه اللي في راسك ده
فارس _ متقولش طلعلي شعر ابيض
سليم _ لا مش شعر ابيض
فارس _ امال ايه اخلص
سليم _ طالعلك قرون
فارس _ ياخي دا انت تشل، اطلع بره مش عاوز اعرفك تاني
سليم _ واطي متمرش فيك الغش
فارس يضرب نفسه علي وشه _ يادين النبي ، سليم مضايقنيش انا متحملك بالعافيه
سليم _ ههههه خلاص متزعلش
#أسر
بابا وماما كانو معايا، وبعدين سمعت الباب خبط وحد دخل
روما _ ازيكم
سيف _ انتي ايه اللي جابك تاني
أسر _ روما!…. ايه جايبك اطلعي بره
روما _ همشي بس لازم اقولك اللي حصل
أسر _ مش عاوز اسمع حآجه، طلعوها برا
مسك _ انتي عايزة مننا إيه تاني مش كفاية اللي عملتيه
روما _ انا جايه عشان اقول ان سليم معملش معايا حآجه
أسر _ هو اللي قالك تيجي تقولي كده طبعا
روما _ اه، بس دي الحقيقه، هو مقربليش ودايما يصدني
أسر _ اهبل انا عشان اصدقك، طيب والصور اللي شفتهم
روما _ صور ايه انا مشوفتش صور
أسر _ بابا طلعها دي فكرانا عيال وهنصدقها
روما _ والله هو ما عمل حآجه،، حتي انا روحتلو مكتبه اقوله اني عاوزاه هو،، وضربني قدام الموظفين، واسألهم
سيف _ وأيه خلاكي تقولي عليه كده من الاول
روما _ ابو البنت اللى خطفها او هربت معاه ، هو اللى قالي اعمل كده علشان اخلص منه القلم اللي ادهوني
مسك _ خالد
روما _ اه
أسر _ طيب والصور
روما _ انا معرفش بتتكلم عن صور ايه
أسر _ ماما افتحي الواتساب و وريها صورها
مسك _ في أي شات
أسر _ مش عارف شوفي لغيت ما تلاقيهم
مسك _ تليفونك مقفول بنمط
#عائشة
دخلت عندهم لقيت روما عندهم ولما شافتني بصتلي بطرف عينيها بقرف، ورجعت بصت قدامها تانى
عائشة _ عاملين ايه
سيف _ بخير
مسك _ بخير حبيبتي ….. ياحبيبي مش عارفه افتح النمط
أسر بتنهيده _ عائشة عارفاه
عائشة _ ايه الحكاية
أسر _ افتحي النمط وهاتي الواتس، دوري في كل الشات لغيت ما تلاقي صور الانسه
عائشة _ ماشي
خدت التليفون وفتحته ودخلت على الواتس، لقيت رسايل مش مفتوحة، فتحتهم كلهم لغيت ما وصلت لرساله فيها صور ل أمجد وباسم، وقفت شويه وانا ببصلهم،….. معقول يكون باسم ليه علاقة ب أمجد وهو الي بيديلو التصميمات
أسر _ لقيتيهم
عائشة _ هه… بدور اهو
أسر _ في حآجه ولا إيه
عائشة _ لأ، ثانيه …. اهي لقيتها
أسر _ وريهم للانسه
(عائشة تديلها التليفون)
روما بعد النظر لصور _ الصور مظبوطه بس انا اللي كنت بقربله مش هو
أسر _ ومين صوركم
روما _ معرفش انا اول مره اشوفهم
أسر _ طيب اطلعي بره ومش عاوز اسمع اسمع اسمك تاني
روما تبص ل عائشة بقرف وتمشي
أسر _ رأيكم إيه في الكلام ده
سيف _ انت لسه عندك شك في سليم
أسر يقصد عائشة _ اصل في ناس كده مبتبقاش علي العشرة وانا معذور بردو
مسك _ إلا سليم، انت المفروض مكنتش تصدق لما شوفت الصور ولا لما روما قالتلك
أسر _ طيب ممكن تخلوه يجيلي
سيف _ هكلمه ( بيطلع من الاوضه)
أسر _ ماما عاوز عصير
مسك بإبتسامه _ عصير! حاضر هجيب عصير… خليكي جمبه حبيبتي يكون رجعت
عائشة بإبتسامه مجاملة _ حاضر
طلعت مسك وهو رجع يكلمني
أسر _ قررتي ايه
عائشة تقعد على السرير _ معرفش، استنا عليه كام يوم
أسر _ ليه
عائشة _ عاوزة اتأكد من حآجه
أسر _ حآجه ايه
عائشة _ هقولك بعدين،،، طمني عليك
أسر _ ردي عليه الأول … الحاجه دي تخصنا ولا لأ
عائشة _ حاجه هقرر علي اساسها اذا هسيب باسم ولا لأ
أسر _ هي ايه الحاجة دي
عائشة _ خليني بس اتأكد الاول
أسر _ اتأمل يعني
عائشة _ لأ، انا دلوقتي بكلمك بصفتي صديقتك
أسر يمد ايده ويحاول يلمسها _ انتي فين
عائشة تمسك ايده _ جمبك اهو
أسر يضربها قلم خفيف _ انا لو شايفك هساويكي بالارض، صديقة مين يا روح امك
عائشة _ مش قولت اني خاينه، اشرب بقا
أسر _ عندي حق،.. لما تحبي واحد وتتخطبي لغيره تبقي خاينه
عائشة تعض ايده _ اتلم
أسر يشد ايده _ يابنت المسعوره، ربنا رحمك اني مش شايف
عائشة _ ممكن تبطل مش شايف دي، هتفتح وتضايق في الناس زي عادتك
أسر _ هتصدقيني لو قولتلك ان مفيش حآجه فارقه معايا، غير اني مش قادر اشوفك دلوقتي
عائشة _ هتشوفني
أسر _ قربي
عائشة تقترب منه، ليتحسس وجهها بيده
أسر _ وحشتيني
عائشة تمسك يده على وجهها _ وانت كمان
أسر _ اوعديني ترجعيلي يا أش
عائشة تبعد ايده _ مش دلوقتي
أسر _ انتي مش بتحبي باسم، لية عايزة تكملي معاه فهميني
عائشة _ مش عايزة اجرحه تانى هو ملهوش ذنب كل شويه ارفضه من غير سبب
أسر _ انتي كده بتظلميه، هو ذنبه ايه يعيش معاكي وانتي مش حباه، وبعد اللي حصل بينا يوم الخطوبه
عائشة _ انا عارفه اني بغلط، بس كمان لو جيت رفضته دلوقتي هجرحه فاهمني
أسر _ هيتجرح اكتر لو عرف… سيبيه يا أش
عائشة بتنهيده _ هسيبو
أسر بإبتسامه _ بجد
عائشة _ بجد، بس اديني فتره اتأكد من حآجه، علشان ميبقاش عليه عتاب
أسر _ امتي طيب
عائشة _ مش عارفه
أسر _ طيب ممكن تبقي تبلغيني بكل جديد
عائشة _ حاضر
#فرح
قعدت في شقة ايجار علشان ابعد عنهم، وبطلت اروح المستشفى، مفيش غير واحده صحبتي مقربه مني في المستشفى هي اللي تعرف انا فين
والنهارده الباب خبطت افتكرت انها هي وفتحتلها،
فرح _ عرفت طريقي منين
ياسر _ هتدخليني؟
فرح _ يا استاذ انا معرفكش، ومش بدخل رجاله غريبه عندي اتفضل امشي
ياسر _ استنيت 25 سنه علشان الاقيكم ولما الاقيكي تقولي غريب
فرح _ المفروض اني لما اعرف اجري عليك واحضنك وكأن مفيش حآجه، لا يا استاذ انا ابويا ميت من زمان
ياسر _ انا قدامك اهو مموتش، انا ابوكي يا فرح، غصب عنك انا ابوكي
فرح _ انت مش ابويا ، كفاية اللي عملته في ماما زمان
ياسر _ انا عارف اني غلطت بس صدقيني يا فرح اللي عشته في السنين دي ما حد يتحمله، دفعت التمن غالي يابنتي
فرح ببكاء _ محدش تعب غيرنا احنا اللي اتبهدلنا لوحدنا، واستحملنا كلام الناس علينا واستحملنا الفقر، وانت قاعد بعيد وعايش حياتك
ياسر _ ماشي هوافقك، بس انا جاى دلوقتى اعوضكم عن كل حآجه
فرح _ مش عاوزين منك حآجه
ياسر _ ماشي ، بس ممكن ترجعي معايا عند مريم علشان قلقانه عليكي
فرح _ لأ، مش عايزة ارجع ولا عايزة اعرف حد فيكم
ياسر _ انا عاذرك وهسيبك لغيت ما تهدي
فرح _ انا كويسه متحاولش تيجي تاني
لما زودتها معاه مشي وانا زعلت من نفسي، دا مهما كان راجل كبير وبيقولو ابويا
فرح تطلع وتلحقه علي السلم _ استنا
وقف واداني ضهره، روحت و وقفت قدامه لقيته بيبكي
فرح بدموع _ انا اسفه … بس انا معذوره، ازاي اتفاجاء بعد ما عشت كل عمري اني يتيمه بأني الاقيك عايش، واعرف أنك اتخليت عننا
ياسر بوجع _ مكنتش اعرف انها حامل، وبعد ما قولتلها تمشي رجعت تاني علشان اقولها تفضل معايا
فرح _ وخليتها تمشي ليه من الاول
ياسر _ مش بأيدي ، حاولت كتير انسا اللي حصل بس مقدرتش، ومحدش يقدر يلومني اني مقدرتش
فرح بدموع _ حتى وانت عارف انها مغلطتش
ياسر _ ايوه، … بس حاولت وعشت معاها اربع شهور علشان اتعود بس بردو مقدرتش
فرح _ يعني انت كنت بدور عليه انا مش هي
ياسر يهز رأسه بنفي _ لأ، كنت بدور عليكم انتو الاتنين
فرح _ طيب وهي عملت ايه معاك دلوقتي
ياسر _ نفس ردك من شويه
فرح بتنهيده _ احنا الاتنين محتاجين وقت علشان ننسي ونتعود عليك
ياسر _ اوعدكم هعوضكم عن كل حآجه
فرح _ ان شاءلله
ياسر _ طيب ايه
فرح _ ايه
ياسر يفرد يديه _ هتكسفيني
فرح تنظرله بتردد، ثم تحضنه وتبكي
ياسر يضمها _ حقك عليه يافرح،،( يبعدها عنه) بقولك ايه انا مش موافق علي جواد
فرح تكف عن البكاء_ ايه…. لا انا عاوزاه
ياسر _ ده صايع انا هجوزك سيد سيده
فرح _ في ايه، احنا لسه في البدايه
ياسر _ مُصره يعني
فرح _ اه
ياسر _ حيث كده، اطلع يا عدوى الدود
جواد يطلع من ورا السلم ويبصلها بإبتسامة
فرح تبتسم _ جواد…. جيت امتي
جواد يطلع السلالم _ جيت النهارده
فرح _ انت اللي عرفت مكاني
جواد _ اه، ظابط انا ولا مش ظابط
فرح بإبتسامة _ ظابط…. حمدالله علي السلامة
جواد يحاول مسك ايديها وياسر يضربه في ايده _ هقطعهالك
فرح _ ههههه
جواد _ ما تروح
ياسر _ امشي قدامي يا فرح
فرح _ لا انا مش هقدر امشي دلوقتي
جواد _ ليه بقا، اوعي تقولي هتقعدي هنا
فرح _ في حاجات لازم اعملها
جواد _ لو فيها بيات سيبيها
فرح _ لا مفيش بيات
جواد _ طيب روحي خلصي وارجعي واحنا هنستناكي
فرح بإبتسامة _ حاضر
ياسر بعبس _ انا بكرهك، ما تمشي احنا مش موافقين
فرح _ ههههه انا موافقه
جواد _ ههههه يخليكي ليه… منور يا عمممي
طلعت فوق خلصت الحاجات اللي هتتعمل وانا وماشيه الباب خبط ولما فتحت لقيته جواد
فرح _ في ايه، وفين هو
جواد بإبتسامة _ وزعته
فرح _ وزعتو فين
جواد _ دلوقتي تلاقيه في وشنا
فرح _ طيب يلا انا خلصت
جواد _ طيب عاوز اشرب
فرح _ حاضر
دخلت اجبله الميه وانا راجعه لقيته جوه الشقه وجاي نحيتي
فرح _ ايه دخلك
جواد ياخد منها الكبايه ويحطها علي التربيزه ويمسك ايديها_ وحشتيني
فرح تشد يدها بخجل _ شكرا، بس يلا نمشي
جواد بإبتسامه _ مكسوفه
ياسر من الخلف _ انت ايه دخل هناك
جواد _ ههههه ياعمي في ايه انت لحقت توصل السوبر ماركت
ياسر _ انا فهمت بتوزعني ليه ف رجعت
فرح _ ههههه كان جاي يشرب
ياسر بسخريه _ يشرب؟ عطش اوي ياقلب امه، قدامي يلا
#شدن
مبقتش اتكلم معاه زي الأول وكلامنا في حدود الشغل وبس، والنهارده خدته وروحنا المستشفى اطمن علي أسر، وانا وماشيه ومجرد ما وصلت العربيه لقيت سليم جاي وبينده عليه … وقفت عند العربيه لغيت ما وصلني وبقينا نتكلم واحمد سامع كلامنا
شدن _ ازيك
سليم _ بخير وانتي
شدن _ تمام
سليم _ بدون مقدمات كتير… انا طالب ايدك
شدن تبص ل احمد بصدمه وترجع تبصله _ إيه
سليم _ طالب ايدك، عاوز اتجوزك
شدن _ فجأه كده، ايه السبب
سليم _ علشان الاستقرار
شدن _ اه بس انا سمعت انك اتجوزت
سليم _ مش جواز عادى ، هي هتمشي بكره وموضوعنا هينتهي
شدن تبص ل أحمد اللي بيبص الجهه التانيه وترجع تكلم سليم _ طيب واشمعنا انا ودلوقتي
سليم _ مش هلاقي احسن منك
شدن _ طيب ممكن ارد عليك وقت تاني
سليم _ ياريت تردي عليه النهارده … هستنا اتصالك
شدن _ حاضر
مبقتش مصدقه اللي بسمعه… فجأه كده وبعد ما ارتحت من نحيته
بعد ما مشي دخلت العربيه وكنت عاوزة اتكلم معا “احمد ” بس كنا انا وهو قافشين شويه وترددت اكلمه، وبعد مسافه وقف العربيه وكلمني هو
أحمد بإبتسامه ظاهريه _ مبروك
شدن _ علي ايه
أحمد _ وصلتي لهدفك اخيرآ
شدن بتوهان _ بعد ايه، انا مش حاسه بأي فرحه
أحمد _ ليه
شدن تبصله _ قولتلك قبل كده
أحمد _ مش فاكر
شدن _ قولتلك اني محستش معاه بأحساس كل مره
أحمد _ ولسه حاسه بحاجه تجاه الشخص التاني
شدن بشرود _ للأسف اه…. بس ده ممكن يكون عشان قريبين من بعض ، ولا إيه؟
احمد _ دة أكيد
شدن _ هو انت لسة بتحب سلمى
أحمد _ اه… بحبها، وعمري ما هحب غيرها
شدن _ طيب ومقولتلهاش ليه
أحمد يبصلها _ اعتبري نفسك سلمي وردي عليه، وخليكي عارفه اني سواق وبس
شدن بتركيز في ملامح_ تمام
أحمد _ بحبك
شدن تتنهد بتوتر _ وهي كمان
أحمد_ رأيك انا هترد كدة
شدن _ اه
احمد _ طيب مستعده تعيشي معايا في بيتي الصغير المكركب وتسيبي الڤيلا اللي عايشه فيها
شدن _ ايوه
أحمد _ ههههه، لا انتي مش هتنفعي مكان سلمي خالص
شدن _ ليه منفعش
احمد _ عشان سلمي بتفكر بعقلها ومش هتجري ورا مشاعرها، وحتي لو هي وافقت عليه بمنظري ده اهلها والناس هيعترضو
شدن _ عمرهم ما هيلاقو واحد في جدعنتك
أحمد _ الجدعنه دي هتلبسها زي ما هي بتلبس ولا تسفرها وقت ما تحب ولا تركبها عربية زي دي ولا تخليها عايشه في نفس مستواها… اسكوتي يا انسه شدن… بس تعرفي انا غلطان من البداية اني سبت عربية الأجره وجيت اشتغل معاكي… كنت مرتاح وباصص علي قدي
شدن _ ايه دخل شغلك معايا بحبك لسلمي… انت قولت انك شوفتها من قبل
أحمد _ اه…. شوفتها بس مكلمتهاش غير لما اشتغلت معاكي
شدن _ انت لما كلمتني اول مره عنها قولتلي انك قربت منها علشان كده حبيتها، وانا مش شايفه اي قرب
أحمد _ كنت بقابلها بعيد عنك عشان كده هي واخده عليه
شدن _ متأكد
أحمد _ متأكد
شدن _ طيب انت ايه رأيك، اوافق علي سليم
أحمد _ انتي حره
شدن _ انت مش صاحبي والمفروض تنصحني
أحمد وهو ينظر لجهه الاخرى _ رأيي انك توافقي والقرار ليكي
شدن تقرب يدها وتدير وجهه لتكون قريبه منه _ في ايه
أحمد ينظر لعينيها _ مفيش حآجه
شدن _ في يا أحمد… قول
أحمد يبعد يدها ويدير السياره _ في اننا اتأخرنا على التصوير
شدن_ هتصور معايا؟
(أحمد يهز رأسه بالرفض)
شدن _ لو مش هتصور معايا متروحش
أحمد _ انا لا
شدن _ ليه
أحمد _ التصوير في احضان ورقص وانا منفعش…. شوفي سليم
شدن _ احضان احضان، انت لو مصورتش معايا مش هصور مع حد غيرك
أحمد _ انتي حره
شدن بنرفزه _ انت اتغيرت اوي معايا، ودي حآجه تقلق، ما تقول في ايه
أحمد _ في اني مش هعمل الحركات دي….. سليم هيغير عليكي
شدن _ هو انت شايفني وافقت
أحمد _ تبقي غبيه لو موفقتيش، انا عن نفسي لو جاتني فرصه مع سلمي بشكل ده هسيبك هنا واجري عليها
شدن بغيظ _ انت واطي وندل، يعني لو سلمي كلمتك دلوقتي هتسيبني وتروحلها
أحمد _ واسيب امي واروحلها، مش هسيبك انتي بس،… دي سلمى، عارفه يعنى إيه سلمى
شدن بغيظ _ موافقه على سليم، .. واوقلك حآجه كمان روحني، ومش عايزة اشوف وشك يومين كاملين… وخلي سلمي تنفعك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق بالخطأ (أحببت مجنونة 5))