روايات

رواية معركة عشق الفصل العاشر 10 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق الفصل العاشر 10 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق البارت العاشر

رواية معركة عشق الجزء العاشر

معركة عشق
معركة عشق

رواية معركة عشق الحلقة العاشرة

“لا شيء تغير .. كان من المفترض أن يكون النور في أخر النفق ، لكن النفق يتمدد ! ”
بعد مرور إسبوع أخر ؛؛؛
كانت شهد متوتره وتاخذ الممر ذهابا وايابا فالمؤتمر علي وشك البدء وتشعر بأنها لم تتجهز جيدا حتي انها قررت اكثر من مرا الإعتذار ولكن كالعاده كان كتف سمر بكتفها تشجعها وتبث فيها روح الثقه حتي دخلت القاعه!!!
جلست سمر علي المنصه وبجانبها من الجانب اليمين سمر وومن الجانب الأيسر تيم وبلال !!!
بدء الصحفين في طرح الأسئله عليها
وكانت تجيب بمهاره وأحيانا يساعدها سمر وتيم !!
وحضر المؤتمر كلا من صلاح وشاهين ومراد وشاهيناز ونهال وغاده ولؤي وجميله مع الحرص علي عدم جلب روبانزول حتي لا يعلم احد بها ..!!
كانت تجلس شاهيناز بغيظ تفرك في يداها وقدماها مظهره القهر بعد ان علمت بهوية شهد وانها الزوجه الأولي لزوجها ..
اما مراد كان يتابع شهد بعينه التي كادت أن تأكلها ولاحظت شاهيناز فابتسمت بخبث عازمه علي ان تكون هذه النقطه لصالحها !!
إنتهي المؤتمر بنجاح ومع تصفيق حار من الحضور وخصوصا جميله التي بكت من شدة فرحتها بإبنتها ..!!
حضنت سمر شهد تهنئها علي ثقتها ومهارتها التي أظهرتهم ببراعه !!
وكان تيم أيضا شديد الفخر بزوجته وحبيبته .
قالت سمر
_مبرووك يا حبيبتي كنتي هايله !!
ابتسمت شهد وهي توشك علي البكاء من شدة فرحتها وقالت
_الله يبارك فيكي ؛الفضل لتشجعيك ليا بعد ربنا
قبلتها سمر مرا اخري بابتسامه
أما تيم مسك يداها وقبلها وقال
_مبروك.يا حبيبتي!!
سحبت شهد يداها من بين يديه وقالت
_لو سمحت يا تيم انا محجبه ومش مسموح ان اتصرف كده حتي لو دا عادي ف الطبقه المخمليه هتلاقي كل الرجاله جايين يبوسوا ايدي كمان لأني سمحتلك!!
زمجر فيها تيم بغضب رغم عدم خروج صوته للعامه وقال
_اللي يفكر بس يلمسك امحيه ومتقارنيش بحد لان انا جوزك!!
قالت شهد بعناد
_بس محدش عارف انك جوزي
كاد ان يتكلم تيم مرا اخري ولكن اوقفه بلال حتي لا يلاحظ احد وقالت سمر ايضا بثقه وسماجه
_اسمع كلام الاستاذ بلال يا استاذ تيم وكمان شهد لسه عندها متابعين كتير ذيك كده محتاجه تجاملهم برضو
ثم سحبت شهد من امامه
قبض تيم علي يداه بغيظ وكل هذا كانت تتابعه عيون شاهيناز الحاقده ..!!
*******
اقترب لؤي من بلال وتيم وقال
_بلال مش معقول وحشتني يا راجل !!
نظر بلال له بغموض سرعان متحول لابتسامه وهو يقول
_لؤي عبد ربه معقوله !!
ثم احتضنا بعضهم في حبور
قال بلال وهو يعرفه علي تيم
_تيم الشيناوي ابن عمي واخويا الصغير ؛بلال عبد ربه اصغر جراح شاطر هو اللي عاملي الزايده لما سافرت اسكندريه من وراكم
وبالفعل تعرف الرجال علي بعضهم وتسامروا معا حتي نهاية المؤتمر !!
***********
ذهبت شاهيناز مع والدها الي مكان هادي نوعا ما كي يستطع ان يحسن مزاجها فهو ادري الناس بإبنته
وعندما وصلوا وجلسوا قالت
_هموت هطق من الغيظ (قولو ان شاالله ياجماعه 😂) بقي الجربوعه دي اللي كان هيفضلها عليا انا عليا انا شاهيناز القاضي
قال شاهين وهو يحاول تهدئتها
_اهدي يا شاهيناز دا موضوع قديم
قالت شاهيناز بصوت مرتفع
_متقوليش زفت اهدي انت مش شايفها رجعت وبتحاول تدخل حياته ازاي !!
شاهين بمكر
_بس احنا مش هنسمحلها !!!
شاهيناز بثقه
_طبعا مش هنسمحلها متخلقش لسه اللي ياخد حاجه ملك لشاهيناز القاضي ؛شفته وهو بيبوس ايدها المقشفه دي
هنا ابتسم شاهين ابتسامه لا يستطيع اخفائها وقال
_حاولي تتكلمي معاه ان دا ضايقك
قالت شاهيناز بثقه وانف مرفوع
_انا عارفه هتصرف معاه ازاي !!
اطلبلي حاجه تهديني يابابي لو سمحت
وبالفعل طلب لها شاهين عصير فريش تناولته شاهيناز وهي تفكر بمكر وقالت
_انا عارفه هتصرف ازاي مع الزفته االي اسمها شهد دي ومبقاش شاهيناز ان ما كنت انهيها تيم ليا وهيفضل ليا بالزوق او حتي بالعافيه !!!
*********
هوا انتو مين ؟!
وانا ليه حزين على ترككم !!
انا ليه لقيتني بحبكم !
او ليه لقيتكم م الأساس !!
في صباح يوم جديد ؛؛
إستيقظت شهد بحيويه ونشاط وابتسامه تعلو فاها حيث ان صفحاتها الرسميه علي السوشيال ميديا لم تتوقف منذ امس لتهنئتها بنجاح المؤتمر وانها اصبحت من أشهر مصممي الازياء في مصر ؛؛
افاقت من تخيلاتها علي صوت رنين الهاتف التقطته واجابت وقال المتصل
شهد الجاسر معايا ؟
قالت شهد
ايوه انا مين معايا
رد المتصل : معجب !!
قالت شهد بغضب: افندم !!
قال المتصل :اي بس مالك؟ انا معاكي ف الشركة
ردت شهد :لو سمحت متتصلش بالرقم دا تاني !!
ثم اغلقت وقالت بلاوي ونهضت لتتجهز لعملها….
********
في مكان اول مرا نراه !!
كانت تجلس سمر الشامي في انتظار دورها وما ان جاء حتي دلفت لطبيها النفسي الذي ذهبت اليه مؤخرا من وراء الجميع !!!
والذي قال في حبور
_مدام سمر اتفضلي !!
وبالفعل جلست سمر علي الشذلونج
قال الطبيب
_ها عامله اي النهارده ؟ ياتري الجلستين الاولنين اللي فاتوا ساعدوكي شويه ؟!
تنهدت سمر وقالت
_مش عارفه يا دكتور حاسه اني ف دوامه في حاجه من جوايا عاوزه تبقي كويسه وفي حاجه تانيه واقفه مكانها وبتقولي ازاي تنسي ابنك !!
قال الدكتور
_ليه مبتفكريش ان ابنك في مكان احسن من هنا !!
قالت سمر في لهفه
_بفكر صدقني ؛بس برضو تايهه
قال الدكتور
_ولؤي؟!
سمر بحزن
_مظلوم معايا حاسه اني ست مش كامله عشان تسعده !!
ثم اخذ الطبيب يسالها وتجيبه ويعطي لها الحلول حتي انتهاء الجلسه علي موعد بجلسه اخري قريبه !!!!
******
وليلا في إحدي المطاعم !!
بفكرة وتخطيط تيم كان هناك بقلم دنيا رشاد عشاءا علي شرف نجاح مؤتمر شهد حضره كلا من تيم ؛ شهد ؛لؤي ؛ سمر ؛ بلال؛ غاده
جلسوا السداسية للضحك والطعام
قال لؤي موجها حديثه لشهد
_بس يا مدام شهد بصراحه انتي عظيمه !!
ابتسمت شهد في حبور وقالت
_دا بس من زوقك وبفضل سمر
احتضن لؤي سمر وقربها له وقال
_هي سمر كده كل اللي بتقرب منهم بيحبوها وبتساعد كل الناس وخصوصا انتي بقي عندها حاجه تانيه!!
ثم قبل وجنتها مما جعلها تزداد احمرارا
ابتسم الجميع علي فعلته
قالت تيم للؤي بضيق من غيرته علي شهد
_وانت شغال فين بقي دلوقتي يا دكتور لؤي؟!
قال لؤي بعمليه
_في مستشفي …… من اكبر المستشفيات في مصر ليها فرع في معظم المحافظات تقريبا اول مطلبت نقلي للقاهره وافقوا علطول
قال تيم : رائع ربنا يوفقك
مال بلال قليلا علي غاده وقال
_ساكته ليه ؟!
قالت غاده بكسوف
_هقول اي يعني ؛انا حاسه اني غريبه وسطهم !!
قال بلال بابتسامه لا تليق الا به
_حاول تتعرفي عليهم هم لذاذ اوي
كان ينظر لهم تيم بتمعن يبدو انه علي وشك ان يفهم ما بداخل بلال !!
اما سمر ولؤي
قال لؤي لسمر بصوت هامس
_لو زهقانه ممكن نمشي
قالت
_لا بالعكس القعده لطيفه خلينا لو روحت هزهق اكتر
ابتلع لؤي غصه في حلقه ولم يعلق
أما تيم وشهد
قال تيم بصوت لا يسمعه سواهم
_مبسوطه
قالت شهد ببرود
_عادي !!
قال تيم
_لسه محنتيش برضو ؟!
قالت شهد بغضب
_احن لايه!!
قال تيم بلا مبالاه
_مهما تنكري هيفضل ملكي
شهد بضيق
_هو اي دا بقي
تيم وهو يرفع كتفاه ببرءاه
_قلبك !!
قالت شهد بثقه
_دي احلامك دي خليك فيها ..
ثم تسامروا معا في شتي الامور وطلبوا العشاء وتعشوا وذهب كلا منهم الي وجهته في انتظار مجهول سيقابل كلاهم …!!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية معركة عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *