روايات

رواية الوعد الأبدي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسيل زرارقة

رواية الوعد الأبدي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسيل زرارقة

رواية الوعد الأبدي البارت الثاني عشر

رواية الوعد الأبدي الجزء الثاني عشر

الوعد الأبدي
الوعد الأبدي

رواية الوعد الأبدي الحلقة الثانية عشر

*في مكان آخر… أمام موقف الحافلات….. كانت ليل ممسكة بحقيبة سفرها….و تنظر لذلك الرجل البغيض بكره……. أردف فايز قائلا…..
فايز: متقلقيش….. أسد ابن أخويا شاب كويس….و هيعيشك ملكة…..
ليل بغضب: مش عايزة حاجة غير انكم تسيبوا اهلي بحالهم…. و الباقي مش مهم……
**زفر فايز بضيق….و أردف قائلا**
فايز: يلا….. الباص وصل…اركبي…..
**صعدت ليل… إلى الحافلة…وهي تنظر له بغضب….**
********************
**في قصر الشهاوي…..كان الجميع في حالة مزرية….. خصوصا مها و محمود….. أردفت مها قائلة بحزن**
مها: أنا عملت ايه عشان اتعاقب كده؟؟ عملت ايه عشان يصير فبنتي الباطل؟؟
**تدخلت نازلي قائلة بحزن**
نازلي: متقوليش كده يا مها…. أكيد ربنا ليه حكمة في كل الي بيحصلنا……
ادهم بتساؤل: راحت فين تاني ؟؟؟
مالك بغضب: كله بسببك…. أيوه كله بسببك…..
**اتجه مالك و هو ينظر لساندي بكره…… و كان يحاول خنقها….وهو يقول بصراخ…..**
مالك: ارتحتي كده….دمرتي حياتنا…و حياة أختي……
**كان الجميع يحاولون ابعاده عن ساندي…..لكن من دون جدوى…. أردف مالك بتوعد**
مالك: بس…وحياة ليل….هدمرك و احرق قلبك على أختك…زي ما دمرتي اختي….عندك أخت صغيرة مش كده؟؟؟
**صدم الجميع من كلام مالك…في حين أردفت ساندي برعب**
ساندي: لا ..لا … إلا سيرين…… لو لمست شعرة منها هدمرك……
مالك بغضب: و ليل….يعني أنتي تدمري حياة الناس من غير ما تتحاسبي؟؟
ساندي بغضب: ايه…كفاية بقى…كل واحد منكم يتهمني…. ويقول أنه أنا السبب في دمار حياة ليل…بس لازم تحاسبو المجرم الحقيقي بالأول……
**قالت ساندي هذا الكلام وهي تنظر لسارة بتحدي و خبث**
ساندي بخبث: مالكم مصدومين كده؟؟؟ انتو مش عارفين حاجة…. تتهموا الناس….من غير ما تسمعو…. و تسيبوا المجرم الحقيقي قاعد يتسرمح……براحته….
أدهم بغضب: دي لعبة جديدة منك؟؟ صح؟؟
ساندي: لا….. أبدا…المجرم الحقيقي هو سارة يا ادهم بيه … مراتك الي فرحان بيها….هي الي دمرت حياة أختك…و يا عالم عايشة دلوقتي و لا ميتة….
**ثم نظرت إلى سارة قائلة**
ساندي: مش كده يا سارة ؟؟ انتي الي اتفقتي معايا عشان اعمل المسرحية دي ……
**نظر الجميع إلى سارة التي كانت ترتجف من الرعب…..**
نازلي بغضب: كملي….يا ساندي……
محمود بصدمة: نازلي……
ساندي بإستمتاع: كنا 3 اصحاب… أنا و سارة… و جلال….. بس سارة و جلال كانوا اكتر من اصحاب….. كانوا يستغفلونا و يعملوا****** معا بعض….بس لما اتقدم جلال لابوها لسارة…رفضه…و جوزها أدهم بيه…ابن الحسب و النسب…. بس الهانم بطلت حركاتها دي؟؟ لا….. كملت…و كانت بتخون ادهم….. حتى ممكن أنه ليل متكونش بنتك يا ادهم….ممكن تكون بنت جلال……
**صدمة اخرست الجميع…… اتجه ادهم بنية قتل سارة…و أردف قائلا بملامح لا تبشر بالخير…..**
ادهم: الكلام دا صح ولا لاء؟؟
سارة برعب: أدهم… أنا… أنا…..
ادهم بنفاذ صبر: جاوبي…صح ولا لاء؟؟
ساندي بإبتسامة نصر: أنا هقولك…الكلام دا حقيقي…بس من سوء حظها هي و جلال…في يوم …كانوا في كافيه…..و الصدمة بقى….. اجت ليل…و قفشتهم معا بعض…في لحظة مش كويسة بالمرة….. و طبعا الهانم..عشان متنفضحش…. اتقفت معايا… أني امثل دور الست الي بتحب ياسين…… و تحاول تفرق بينه و بين ليل…و أنا عملت الي طلبته مني يوم كتب الكتاب…… و طفشت ليل…… لانها كانت عارفة انكم كده….و انكم هتسيبوا بنتكم للشارع…… بس الي خرب خطتها هو الست نازلي و بنتها……
محمود بصدمة: ايه؟
ساندي: اه……. أنا شفت شمس…لما طلعت لفوق…عشان تشوف مها…..و سمعت سارة تتكلم بالتيليفون….و صارت مشكلة بيناتهم….و اليوم الصبح…كانت شمس هتكشف سارة…بس الهانم دفشتها….. لأنها الشاهد الوحيد على جريمتها…… وبس كده…يا رب تكون عجبتكم الحكاية…..
**انهت ساندي جملتها…وهي تنظر لهم بنصر…..**
**كاد ادهم أن يتجه نحو سارة…لكن قطعهم سقوط محمود و هو يضع يده على قلبه و يتألم….. هرع الجميع إليه……**
ادهم بهلع: بابا………
**اخده الجميع للمشفى……في حين اتجهت سارة لخنق ساندي…و أردفت قائلة بغل**
سارة: أنتي يا زبالة…. تفضحيني…… أنا هوريكي….
**امسكت سارة بسكي**نة كانت موضوعة على طاولة……و غرستها في قلب ساندي..لتسقط هذه الأخيرة غارقة في دم**ائها….و قد فارقت الحياة…..**
**بعد لحظات….افاقت سارة من صدمتها…و حملت حقيبتها بسرعة….و هربت من المنزل مسرعة قبل عودتهم…….**
**************************
**
**في مكان آخر….كان خالد جالسا يدخن سيجارته بعنف….و هو يتساءل….كيف عرف ماهر أن شقيقته مظلومة ؟؟ ألم يكن هو أول من شك بها و جلدها بلا رحمة…ماذا حدث ؟؟ **
**قطع أفكاره مجيئ شقيقته الصغرى سيرين…التي أردفت بعدم رضا**
سيرين: أنت بتفكر فايه يا ابيه؟؟
خالد بهدوء: ولا شي يا حبيبتي…يلا روحي لأوضتك…..
سيرين بقلق: أنا قلقانة اوي على ساندي يا ابيه….صارلها كام يوم لا حس و لا خبر…… أنا حاسة أنه صارتلها حاجة……
**لتدمع عينيها من شدة الخوف على شقيقتها……اسرع اليها خالد و قام بإحتضانها و أردف قائلا**
خالد: متقلقيش يا حبيبتي….هتكون كويسة…… ايه رايك نتصل بيها…..
سيرين بسعادة: اه…اه… اتصل يلا……
**امسك خالد بهاتفه…و رن على ساندي….. لكن هذه الأخيرة لم تكن لديها روح لتجيب…..**
خالد بغضب: الزفت مقفول…….
سيرين بقلق و بكاء: حصلتلها حاجة…. أنا متأكدة……يلا يا ابيه…ندور عليها…..
خالد : اقعدي مكانك يا سيرين…… أنا هبعت رجالتي يدوروا عليها…و اول ما يلاقوها…هتشوفيها…… انتي امتحاناتك قربت…… ولازم تذاكري كويس…يلا……
سيرين بإعتراض: بس…..
خالد بغضب: مفيش بس…..يلا….
سيرين بإستسلام: حاضر……
*********************
**في المشفى…… كان الجميع متجمعين حول محمود…و قد بدأ بإستعادة وعيه…….**
مالك بلهفة: بابا…. أنتا كويس؟
محمود بحزن: أنا كويس يا ابني….بس أختك…..
**اخفض الجميع رؤوسهم بحزن…في حين أردف ادهم بتوعد**
ادهم بغضب: وربنا مش هرحمها بالمرة…….. هقتلها و اخلص عليها…
نازلي بحدة: ادهم…….. القتل مش حل….لازم نفكر كويس قبل ما نعمل حاجة نندم عليها……
ممدوح: أنا اشوف أنه لازم نلاقي ليل بالأول….
محمود: معك حق…..الاقي بنتي…
**قطعهم صوت ايهم قائلا بسعادة**
ايهم: ماما…شمس فاقت……
نازلي بسعادة: بجد ؟
ايهم: اه……
**قطعهم مجيئ شمس…وهي تستند على العكاز…..**
نازلي بقلق: أنتي اجيتي ليه يا بنتي…ارتاحي…..
شمس: ايهم خبرني انكم هنا…فقلقت…و اجيت……
ادهم بهدوء: شمس….. انتي كنتي عارفة حقيقة سارة ؟
شمس بتوتر: ها…….
ادهم بغضب: جاوبي…..
شمس بحزن: اه….بس كنت هلاقي الدليل… لأني لو اتكلمت من دون دليل….مكنتش هتصدقني……. هي ليل مجتش معاكم ولا ايه ؟
مالك بسخرية: ليل اختفت تاني يا شمس هانم…و محدش فينا عارف راحت فين….
شمس بصدمة: ايه؟
سيف بتذكر: اه ….صحيح…. هي سابت رسالة لبنت اسمها همس…… مين دي؟
**كادت شمس أن تتحدث لكن قاطعتها نازلي قائلة بخجل**
نازلي: أنا هقولكم…….
**قصت نازلي على الجميع….كيف أنها وجدت ليل و همس أمام البحر…و اخذتهم معها إلى منزلها…..و كيف أن ليل رفضت العودة للمنزل**
محمود بصدمة: يعني أنتي كنتي عارفة مكان بنتي و ساكتة؟
نازلي بحزن: أنا آسفة يا ابيه محمود……
مها ببرود و غضب: و يا ترى عارفة مكان بنتي دلوقتي ؟
نازلي بإندفاع: لا ..و الله مش عارفة حاجة…..
محمود بكسرة: صدقيني يا نازلي….لو أنتي عارفة و ساكتة…مش هسامحك أبدا…..و حياة ابويا…مش هسامحك…..
نازلي بحزن: والله مش عارفة…..
محمود : سيبونا نفكر دلوقتي هنلاقي ليل ازاي…….
**فجأة دخلت عليهم فتاة جميلة جدا….وما كانت سوى همس…. لأن شمس بعثت لها رسالة…و طلبت منها المجيئ**
همس بتردد: أنا ….عايزة أقول حاجة…..
محمود بصدمة: انتي مين؟
نازلي: دي همس….
ادهم ببرود: أنتي ؟
همس بصدمة: أنتا ؟
محمود بتساؤل: أنتو تعرفو بعض؟
ادهم: لا …..
همس: لما كنا أنا و ليل في بيت طنط نازلي….. اجا راجل…. باين عليه أنه صعيدي…… و قال حاجة لليل…و بعدين راح…..الظاهر أنه كان مراقبها…..
سيف بصدمة: صعيدي؟
مالك بتساؤل: مين دا؟
**نظر محمود و ممدوح و نازلي إلى بعضهم…..و ادركوا ما يحدث**
محمود: شكلو عامل ازاي ؟
همس: مش فاكرة كويس…بس كان طويل….و سمين….و لابس جلبية صعيدية….
محمود بخوف على ابنته: فايز……
نازلي بصدمة: لا …مش معقول…..
**حاول محمود النهوض من على سريره…و أردف بخوف**
محمود: أنا لازم اروح الصعيد حالا….يلا……
ادهم بتساؤل: ليه يا بابا ؟
محمود بغضب: لازم نلحق أختك… أنا عارف راحت فين…….يلا…… لازم نمنع جوازها من ابن العزايزي…..
الجميع بصوت واحد مصدوم: ايييييه؟؟؟ جوااااز؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الوعد الأبدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *