روايات

رواية كبرياء ابنة خادمة الفصل السابع عشر 17 بقلم سحر السحرتي

رواية كبرياء ابنة خادمة الفصل السابع عشر 17 بقلم سحر السحرتي

رواية كبرياء ابنة خادمة البارت السابع عشر

رواية كبرياء ابنة خادمة الجزء السابع عشر

كبرياء ابنة خادمة
كبرياء ابنة خادمة

رواية كبرياء ابنة خادمة الحلقة السابعة عشر

*الدليل اللي طلعته كان تسجيلات بصوتي مع مؤيد بتفق معاه هيعمل ايه في هنا وكانت كلها بالظبط زي ما حكيت هنا
: انت كدابه انا عمري ما اعمل الهبل ده دي خطه قذره
*عشان يصدقوا انهارت اكثر من العياط
:عملت لك ايه عشان تعملي فيا كده عشان خطيبي الاول حبني وسابك اظن حقدك و كرهك ليا ما يوصلش للدرجه دي انا برده اختك
:انت بتقولي ايه انا عمري ما اوصل لدرجه الانحطاط دي
*فجاه كلهم صدقوا هنا وبقوا معاها ضدي بما فيهم يوسف … الوحيده اللي صدقت ان ما ليش علاقه هي صافي جت وقفت جنبي عشان تدافع عني … سامح شدها وهددها ان مالهاش دعوه بيا ثاني والا حياتها الزوجيه هتنهار
بقلمي سحر السحرتي
*بابا كمان صدق :ازاي انت وصلتي للاخلاق دي اكيد انا السبب اللي عملته فيك وفي امك ما كانش هين لكن توصل لانك تفضحي اختك
سامح : انا وقفت جنبك كثير زمان ما كنتش اعرف انك ممكن تقابلي عطفي عليك انك تعرضي اختي للاغتصاب مهما حصل دي اختي …. ما فكرتيش فيا و جمايلي عليك مهما كنت عايزه تنتقمي منهم كنت عملت خاطر ليا
*حتى يوسف : مهما كانت الظروف اللي مريتي بيها ما توصلش لكده انا اسف احنا مش هنقدر نكمل مع بعض حتى لو كنت بحبك انت لا تؤتمني على بيت واسره
*وقلع الدبله وحطها في ايدي
*موقف زي ده كان ممكن انهار و اعيط و ازعق ان ما ليش علاقه بالموضوع خصوصا لما شاهنده هانم كمان زودت
:منتظرين ايه من بنت الداده اللي كانت دايما بتحقد على اولادي عرفتوا دلوقتي اني كنت دايما حاسه انها مش سهله لان قلب الام دايما دليل
*حسيت فعلا ان انا ممكن افقد الوعي بس رديت بمنتهى الهدوء اللي ما كانش حد يتوقعه مني كرد فعل
:خلصتم كلكم مش هدافع عن نفسي لان واضح انها متسبكه كويس قوي ولا هعتب على يوسف وبابا لانهم تقريبا ما يعرفونيش او محدش فيهم عاشرني بالقدر الكافي … عتابي الوحيد على سامح اللي تقريبا هو اللي مربيني … كل اللي هقوله اني مظلومه وبكره ربنا هيظهر الحق ووقتها عمري ما هسامح حد منكم نهائي من اللحظه دي ما حدش له علاقه بيا و انسوني خالص
*قمت عشان امشي هنا عشان تظبط الدور اكتر
: اهربي منك لله دبستيني في مصيبه وهتهربي
*بصيت لها بحزن
:كل ظالم منه لله لازم تعرفي ان ربنا هينتقم لي منك اشد انتقام وذنب الطفل اللي قتلتيه ده كمان عظيم عند ربنا ضيفي لسيئاتك كمان و كمان
: بجحه قوي مش انت السبب
:عايزاني السبب خلاص انا السبب مش اول مره اتظلم ولا اخر مره بس انا معايا دلوقتي اللي مش معاكي ربنا هو اللي معايا واكيد هيثبت الحق
*مشيت و سبتهم يوسف قام يمشي وقال لبابا
:انا تحت امرك يا عمي لو تحب تقدم بلاغ
*بابا بكل حزن هحبس بنتي وانا السبب ان الحقد ملا قلبها من ناحيه اختها
شاهنده :ايوه هنقدم بلاغ واللي غلط يتحاسب مش ده كان كلامك يا استاذ سامح حق بنتي لازم يرجع
*هنا خافت وبان ده في نظرات عينيها حاولت تبرر
:لا يا ماما ارجوكي فضيحتي هتبقى على كل لسان
بقلمي سحر السحرتي
*شاهنده حست ان هنا بتقول كده لان الحقيقه مختلفه فحبت تمشي معاها على نفس النغمه لان خطة هنا جت على مزاجها
فقالت بمنتهى الحزن
:يعني هتسيبي حقك يا بنتي
:هعمل ايه يا ماما سمعه العيله هتبقى على كل انسان الحل الوحيد ان مؤيد يتجوزني رسمي عشان نلم الفضيحه بس هنجبره ازاي وفي ايدينا ايه
يوسف :ما تقلقيش انا هقف معاكي هنهدده اننا هنبلغ و هيتحبس واكيد هيخاف على مستقبله كلاعب ويوافق سامح اتصل بيه خليه يجي يقابلنا
*روحت البيت وانا منهاره من العياط صعبت على سواق التاكسي
:مالك يا بنتي الدنيا مش مستاهله
:ابويا و اخويا و خطيبي كلهم راحوا في يوم واحد
: ربنا يرحمهم راحوا للي احسن مني ومنك
:ونعم بالله
:محتاجه حاجه يا بنتي اقدر اعملها
: ادعي لي بس يا عمي ربنا يظهر الحق
:ربنا مطلع عمره ما يقبل بالظلم
*وانا نازله رفض ياخد اجره
: لو سمحت مش عايزه اكل حق حد عشان حقي يرجع لي
: ربنا معاكي و ينتقم من الظالم
*مؤيد وصل الفيلا فهم من كلامهم أن في كذبة كبيرة دبرتها هنا عليهم لكن ما عرفش بالظبط ايه هيا كل اللي فهمه اني متورطة في الموضوع فحب يستفاد من الوضع
: لو حابين تبلغوا اتفضلوا مش هتاذي لوحدي هنا وحلا هم كمان واحده هتتحبس والثانيه هتتفضح الحل نتفاهم
*يوسف كان بيتولى الكلام بحكم انه ضابط وشخصيته قويه وهيقدر يجبر مؤيد ينفذ اللي عايزينه
:طلباتك يا مؤيد بس خليها في حكم المعقول بدل ما نقول عليا وعلى اعدائي واضح
:ابدا مبلغ محترم وشقه تليق ببنتكم تقعد فيها
*هنا لسه متقمصه الدور و مصدقه الكذبه
: انا لا يمكن افضل على ذمة واحد زيك انت هتتجوزني وبعد شويه هنتطلق
:طب والشويه دول يا حلوه هتقعدي فين
: هنا في بيت بابا
:مكان ما هتكوني هقعد طول ما انت مراتي اظن حاجه ما تزعلش
سامح :وانا ما امنش على مراتي تقعد مع واحد زيك الشقه هنجيبها ولو عايزه تقعد في الفيلا يبقى في الملحق اللي باره
:انا اقعد في بيت الداده لا يمكن خلاص نتجوز كام يوم و يطلقني
بابا :مش هينفع لازم كام شهر عشان سمعتك منها لله اللي كانت السبب بقى
مؤيد : خلاص اتفقنا هتدفعوا كام
بابا : مليون نص دلوقتي ونص لما تطلق
:لا 2 مليون قبل الجواز واذا على الطلاق لو رفضت أطلقها تقدر تخلعني مش مشكله انت عارف انها بقت سهلة وسواء قعدنا هنا او بارة الشقة تتكتب باسمي
*سامح كان لسه هيتعصب بابا وقفه
: خلاص يا سامح مضطر أوافق انا السبب اننا نتحط في الموقف ده
:ليه يا بابا بتقول كده و بتحمل نفسك الذنب
بقلمي سحر السحرتي
: حلا وصلت للانحطاط ده بسبب اللي حصل لها ولامها مني فلازم ادفع الثمن بس ما كنتش اعرف ان الثمن هيكون من سمعة بنتي وشرفها
:يا بابا ما تقولش كده انت عوضتها عن كل اللي حصل وبعدين حلا مش حقوده ولا ….
*وقف سامح يفكر مع نفسه دقيقه بدا يستوعب ان دي مش اخلاقي وحتى لو بابا غلط في حقي هو اللي مربيني بس سكت لان الأدلة كلها ضدي كان جواه صراع لكن الشيطان حسم الأمر ووزه ان ليه لا ممكن اعمل كده هو انا ملاك فقال بكل انكسار
:خلاص يا بابا نجيب الماذون ونخلص
مؤيد : قبل الماذون الفلوس فين
بابا :قبل ما تمضي على القسيمه هحولها لحسابك اظن عندك حساب
:عندي يا حمايا
*بعد ما كتبوا الكتاب واستلم مؤيد فلوسه وطلع مع هنا غرفتها لانه صمم يبات معاها من اول يوم
*طلع سامح مع صافي غرفتهم وكلمها بحدة
:بلغي حلا اني عايز افض الشراكه اللي بينا وانت كمان لازم تفضي شراكتك معاها
*صافي حبت تمتص غضبه فاتكلمت بهدوء
:سامح انت صدقت اللي هنا بتقوله انت حر رغم انك معاشر حلا اكثر مني انا بقى مش مصدقه لان مريت معاها بحاجات كثير وعمرها ما خانتني ولا قلت باصلها معايا طول عمرها جدعة ومهما حصل أو اتقال عليها مش هصدق وما تقدرش تجبرني افض الشراكه معاها
:ولو خيرتك بيني وبينها
:هختارها لانها طول عمرها صاحبتي وانا واثقه في اخلاقها زي ما قلت لك المفروض انت كمان تكون واثق و تشك في هنا قبلي مش مصدقه بجد لو كل الناس ظلموها انت لا
: بتختاريها يا صافي وتفضليها عليا
:اه لانك فرطت في اختك بمنتهى السهوله
:صافي لو سمحت خلي الموضوع ده بعيد عن علاقتنا انا بحبك
:خلاص يبقى ما تفرضش عليا ابعد عن حلا ولعلمك بكره انا رايحه عندها
:بلاش تبقي تبلغيني باخبارها و عرفيها اني عايز اخرج من الشركه
: لا انا هشتري منك نصيبك
بقلمي سحر السحرتي
*ثاني يوم صافي زارتني وهي بتحضني وبتبكي ومقهورة عليا
: لا يمكن اصدق عليك الكلام الفارغ ده احنا لازم نثبت براءتك
*كنت سعيدة قوي بيها وبحبها الصادق ليا وحمدت ربنا انه عوضني بصديقه مخلصة زيها بس بإحساس واحده خلاص الدنيا ما بقتش تهمها
:لا يا صافي سيبيهم يصدقوا براحتهم انا هرميهم ورا ظهري و هتقدم ولما يكتشفوا انهم ظلموني هيندموا كلهم انا متاكده ان ربنا هيظهر الحق
: انا عندي خبر مش كويس
: اكيد مش اسوء من اللي مريت بيه
:سامح عايز يخرج من الشركه بس انا هشتري نصيبه واحنا زي ما احنا اصحاب واخوات
: انا مش عايزه اسبب لك مشاكل في حياتك يا صافي انا معايا اشتري نصيبه هو بس لما تفرج ويبقى معايا هشتري نصيبك
:ليه كده يا حلا انت عارفه انا بحبك قد ايه
: انا بعمل كده لمصلحتك مش عايزه بيتك يتخرب بسببي وانت لسه متجوزة ما كملتيش كام شهر مش هيسيبوكي في حالك انا عارفاهم لازم يعرفوا انك قطعتي معايا و فضينا الشراكه
:يعني عايزاني اقطع معاكي بجد
:لا يا حبيبتي هنتكلم في الجامعه هنروح من بعض فين بس قدامهم احنا متقاطعين
:اه فهمتك و هتخرجيني من الشركه
:معلش انت عارفه انا تعبت فيها قد ايه فهمي سامح يحدد معاد نتقابل عند المحامي عشان اشتري نصيبه ونزلي دمعتين مدام هما بيعرفوا يمثلوا والدموع عندهم سهله
*رجعت صافي البيت بتعيط وقالت لسامح المتفق عليه والكل عرف ان حتى صافي انتهت صداقتي بيها يمكن يستريحوا لما يتأكدوا أن كل اللي في البيت اتبروا مني واعتبروني حقودة وحرباية
بقلمي سحر السحرتي
*مرت الايام وانتهى الترم الثاني واتخرجت انا وصافي
*هنا داقت الاهانه على ايد مؤيد اشكال والوان ومش قادره تتكلم او تشتكي ودائما بيخلص كل فلوسها …. عارفه انها لو اشتكت مؤيد هيكشف كذبتها قدام الكل
*سامح اتقابل معايا لانه كان بيماطل في بيع نصيبه ليا … عنيه كلها حزن وندم
: اتاخرت قوي كده ليه بقالي ترم مستنية تحدد معاد لو سمحت خلينا نخلص من الموضوع ده
:انا اسف يا حلا
:على ايه ده حقك انت عايز تبيع وانا حقي اشتري منك لاني دي فكرتي و منتجاتي ارجوك خلصني لاني مش عايزه حاجه تربطني بالعيله دي تاني ومش عايزه اشوفك انت او هما بعد كده
: ارجوك سامحيني دي وزه شيطان عمتني عن الحق وشكيت فيكي
: هي ظهرت براءتي
:لا من غير ما تظهر انا عارف اخلاقك
: هههههه لا انا عملت اللي هنا اتهمتني بيه واكثر من كده كمان
:لا مش مصدق الفتره اللي فاتت التفكير كان هيشلني
*بدموع: الفتره اللي فاتت كنت بقول لنفسي ما فيش حد فكر يدافع عني وانت بالذات كان المفروض تقول لا حلا عمرها ما تعمل كده …. كان المفروض تقول حلا يوم ما اتظلمت و اتقهرت اذت نفسها بس و وقفت ترقص بين الرجاله … يوم ما فكرت تنتقم منكم كان بانها تقعد في الفيلا تاذيكم بشويه كلام مش فضيحه لاختها واهلها
:عارف وكنت بقوله لنفسي
: كنت بتقولوا متاخر قوي الكلام ده كان المفروض تقوله يوم اتهام هنا ليا …. قبل ما يبقى معاك دليل على برائتي تأكد أن انا اللي عملتها
:بس انت كان رد فعلك هادي وما دافعتيش عن نفسك
:ادافع عن نفسي ازاي وانا ما لقتيش حد فيكم واقف في ظهري محدش كان هيصدقتي بعد ما صدق كلام هنا بابا اللي غلط في حقي كثير وسامحته كمل عليا ما فكرش ان اللي عمله محدش يسامح فيه بس سامحته وده من اخلاقي السيئة …. الاستاذ خطيبي شافني بعينه وانا منهارة من الظلم وانا برمي نفسي في النار ومع ذلك صدقهم واظن مش محتاجه اتكلم عنك على العموم انا خلاص سايباها لكم
:هو ايه اللي سايباها لنا
#هي حلا هتسيب ايه الدنيا ولا هتسيب البلد
للاسف الفيس مسحها اول مرة ممكن لو اتمسحت تاني انزلها في تعليقات الحلقة اللي فاتت سؤال الادمن لاني مش قادره اوصل لحد

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كبرياء ابنة خادمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *