روايات

رواية أأستحق هذا العذاب الفصل العشرون 20 بقلم ميفو السلطان

رواية أأستحق هذا العذاب الفصل العشرون 20 بقلم ميفو السلطان

رواية أأستحق هذا العذاب البارت العشرون

رواية أأستحق هذا العذاب الجزء العشرون

أأستحق هذا العذاب
أأستحق هذا العذاب

رواية أأستحق هذا العذاب الحلقة العشرون

رجعت تنظر اليه فصرخ …..انت مخبوله بتبصيلي ليه اكده .
قالت ببلاده … ..وعايزني ابصلك ازاي يا بيه .
انفعل غاضبا……اني مش بيه..مش طين علي ايامي السوده . اني جبل انطجي طلعتي معاه ليه .
هتفت ..عشان كت مفكره انه هيديني الفلوس .
ابتلع ريقه … ايه يديكي الفلوس .
ضحكت ..ايه مش قالك انه هيديني الفلوس وانت عارف اني راحه.
هتف بقهر وارتباك نهش قلبه … اني عارف اني عارف انك راحه معاه.
قالت بقرف … .،انت ازاي اكده هو انت كت اكده جبل سابج والا دي حاجه جديده .
صرخ…. فيه ايه .
قالت … .،الجرون يا جبل كات موجوده والا طلعتلك في الغربه .
مسكها بعنف … اخرسي انت بتجولي ايه .
ابتسمت .،اخرس ..ايوه هخرس صحيح هكلم اموات ليه .
وقف امامها ،،بجولك اني ماجولتش له حاجه ولا عرفت انك راحه من اساسه .
نظرت اليه…. ليه ماجولتش ليه اني شمال . هو اني رخيصه عندك اكده .
بهت وتراجع وابتلع ريقه …..،اكملت …ها دي كمان كدب يابن الناس ماجولتش اني بتحضن بفلوس وبتاخد بفلوس ماجولتش .ماجولتش انك لو شاورتيلي بفلوس هجيلك …،يا تري جولت ايه تاني علي بت بلدك يا صعيدي يا شريف… جول يا حزني دا حتي لو كت شفتني كت استرني ماتعرفش الستر. هو الفجر في الخصومه اكده للدرجادي ماكتش اعرفك ..انت ازاي اكده جالك جلب يا جبل تجوله عليا اكده جالك جلب .جالك جلب تخليه يديني فلوس وينام معايا .،الناس جالت وكلو جال بس انت تجول لا و تبعت كمان اللي ينام معايا بفلوس يا حزني الاسود.
صرخ بحرقه يشعر بالقرف ….ماحصلش .
هتفت بقهر… هو ايه بالضبط اللي ماحصلش عرفني انهي وساخه فيهم .انك جولت اني شمال والا انك بعته للبت الشمال ينام بفلوس .عايزني ارافقه ست شهور رضيتها عادي .. جول هو الاتنين حزن يابن العزايزه .،عارف كت زمان اجعد ابص للسما وادعيلك اه والله بدعيلك يسعدك وريح جلبك بس اكتشفت ان سعادتك في موتي انت نفسك تتشفي فيا جلبك ماليان غل يابن الناس ماجادراش اتصور حد عايش بالغل ده ..من اهنه لحد ما ربنا ياخد انفاسي ماهسامحك واصل.
صرخ بوجع … .،انت اللي هتسامحيني انت .
ابتسمت ،،ايه عشان سيبتك زمان .،انت مش واخد بالك من حاجه ..كان عندي ستاشر سنه. بتحاسب عيله يا راجل يا كبير ومع ذلك ..خدت وشبعت اخدان. خدت جهر واني بقه كفايه عليا جوي جهر اكده منك ومن غيرك .،خلصت ماهعيش عمري كله في الوحل ده .
اسمع يابن الناس اني هسيب الشغل جدامك شهر بالضبط وماهتلاجيني جدامك وساعه ماخرج ماشفش وشك تاني في حياتي عارف لو بشحت اكده ومالاجياش لجمه ماهجعدش لحظه معاك لو مصاريني بتتمزع اكده من الحوجه ماهجعدش معاك ..اني صبرت ،علي كل حاجه الا حرجه الشرف يا صعيدي .واستدارت تترنح وهو يقف يشعر بقلبه يتمزع فهو لم يقل ذلك .
كانت تترنح وظهرها يؤلمها ..مسكت ظهرها بصعوبه ولكنها وقعت عالباب ليندفع ويحتضنها ..ويمسكها ..انت تعبانه مسكها فتالمت ..
قال ايه بيوجعك جولي .
كان حنونا بزياده دمعت عيونها ماذا تفعل في غلبها احست انه مجذوب بشخصين يتحول بشكل عجيب .
همست بضعف ..سيبني امشي .
هتف ،.لاه ماهتمشيش موجوعه اكده ومسكها وذهب بها الي الكنبه واراحها كان ظهرها متورما به غرزه من دفع امير لها . اندفع واحضر علبه المراهم والمطهرات وجلس خلفها ..مسك طرف بلوزتها فتشنجت ..همس اهدي هعملها .
هتفت بوجع ..لاه هعملها اني ومسكت المرهم وهمت ان تضع علي جسدها فتاوهت فاي حركه تؤلمها تنهد واخذ المرهم وبدا يدهن لها بهدوء.وهيا تتأوه وقلبه سيخرج من مكانه يشعر بحرق اقترب اكثر وهمس بلين ومراضيه خلعت قلبها .. ..جمر اني ماجولتش ليه حاجه .لم تنطق . تنهد والله ماكت اعرف ولا جولت اني مافرطش فيكي واصل .
خفق قلبها ..علمت انه تحول ..كان قلبها يؤلمها فهو ما ان يتحول لا تستطيع ان تصده .كان لمساته حانيه بشكل هالك فهمس ..تتخيلي اجول اكده تتخيلي ابعته يعمل الحزن ده ليه ماعنديش شرف يمين الله ماجولت ولا اعرف وهنفصل عنه وماهدخلوش الشركه تاني .
تنهدت ..همس… طب جولي اي حاجه ماتسكتيش اكده .ادارها احنت راسها ..بصيلي وجولي انك مصدجاني .نزلت دمعه من عيونها ..مد يده ومسح دمعتها فهمس… بالله بصيلي اني هتجن اني مش جرني ولا ديوس اني كت هموته بيدي . مسك ذقنها ورفع وجهها فاخفضت عيونها ..همس بصيلي وجولي ماعتش جادر يا جمر عيشتي بقت سوده ..بقيت مجذوب .
هتفت ..اني همشي يا جبل همشي من حياتك خالص انسي يا جبل لما اكون مش جدامك غلك هيروح وهتعيش ماحدش بيعيش مغلول .
قامت ..فتاوهت فمسكها ..اجعدي ريحي اجعدي ماتروحيش عادي .
ابتسمت ..برضه ..عادي مفيش فايده .
هتف ..لا والله ماجصدت حاجه ..طب بصي هحضرلك وكل اجعدي ريحي انت انت تعبانه شويه بس مسك يدها برجاء ارادها ان تبقي معه ..فقام .،بصي اني اتعلمت اعمل حاجات حلوه والله هتعجبك فقام مسرعا احست بالغلب احست انه مش طبيعي وعلمت انه سيتحول ويؤلمها …اقترب وحملها فشهقت ..قال..ماني هحضر الوكل وماهسيبكيش عايزك معايا ونزل بها تنهدت وركنت علي صدره سمعت دقات قلبه ذهب للمطبخ واجلسها برويه ..واحضر لها مشروبا ..وبدا يعمل اكل وهيا تراقبه كان يحضر اشياء ويسكب معظم ما يحضره كان مرتبكا مهزوزا وبدا يتكلم ..عارفه اني بعرف اعمل مكرونه بيضه حلوه جوي وفراخ ..انت بتحبي اللحمه اني عارف مابتحبيش الفراخ جوي اهه بعملك وجللت الفلفل الاسمر مابتحبهوش انتي ..بيضايجك اني عارف انت تعبانه هعملك وكل تاكلي صوابعك وراه عارفه يا جمر اتعلمت حاجات كتير اطبخها هبقي اعلمهالك .. واندفع يثرثر باريحيه كانه عاد طفلا يتكلم مع امه ..كانهم يعيشون معا وهو يتكلم وعلي وجهه ابتسامه الجبل القديم نظرت الي يديه فلم تجد الدبله ..قطبت جبينها تسألت هو فين دبلته خافت ان تساله لانه سيتحول عليها .،سهمت فيه وابتسمت بحنان تخيلت نفسها معه في القصر وهو يحضر لها طعاما هامت به غصبا عنها .هو اني عيشتي كت هتبقي حلوه اكده واجف يخطف العجل .
انهي ما بيده ونظر اليها خفق قلبه فهيا ساهمه وعلي وجهها ابتسامه هائمه في عالم اخر تشع نورا والعشق يصدح من عيونها .
اشاح بوجهه واكمل ثرثره لم يعلم ماذا يقول من الاساس كل تفكيره في تلك النظره التي خلعت قلبه ..هيا ..هيا بتبصلي ليه اكده اني جلبي ما متحمل ..عيونها خاسسها والله اعمل ايه ماعارفش انطج محصور البت عيونها هيمانه فيا ..انت هتنهبل يا جبل بتبصيلي ليه اكده اني عجلي هيخف ..ايه يا جبل انت بتوهم نفسك بايه انت هتتجنن . طب ادور واسالها ..نهر نفسه انت عبيط هتجولها ايه هتوطي نفسك ..مش جادر عايز ابص تاني اشوف عينها اللي خلعت جلبي ..سهم وابتسم ..كنا هنبقي اكده اعملها الحلو كلو وسهم في دنيا اخري .
ومن دون قصد مسك الحله فانتفض واوقع كل شيء لتنتفض هيا وتعود لنفسها ورات يده محمره ..لتقوم وتتحامل علي نفسها وتهتف بلهفه خلعت قلبه ..ايه انحرجت ..اني ماكتش عايزه طين حرجت نفسك ..اندفعت مسكت يده تتفحصها …ولهفتها في عيونها احس ان هذا كثير .
شدته تحت المياه كانت ملتصقه به وهو تناسي وجعه وتاه في قربها وهيا تمسد علي يده بحنان تحت الماء ..اكده يا جبل حمره جوي ليه اكده وكل ايه بس مش تحاسب ….حاسس بايه بتحرجك جول بالله ونظرت اليه بحنان .
همس بوجع ..بتوجعني بس دا النار شابطه في جلبي .
كان ياكلها بعينيه .
همست ….طب طب نروح لدكتور طيب .
همس ..لاه ماعايزش خلاص هتروح بس تفضل تحت الميه وخلاص كان يريد قربها خاف ان يفعل اي شيء او يبدي حركه تخرج من حنانها معه فهيا نادرا ماتظهر حنانها من الاساس ..تنهدت وظلت تمسكها كانت اصلا متعبه بزياده وتتحامل علي تعبها لتركن براسها علي كتفه فهيا مازالت تشعر بدوار …خفق قلبه ..وتصاعدت دقات صدره …لم يتحمل ان يقف مشلولا .مد يده الاخري حول وسطها وسندها ضمها بحنان . واسند وجهها علي شعرها.
كانت المياه تنساب ومشاعرهم انسابت وعاد كل الي نفسه جبل القمر..وقمر النجع .. عاد وشع المكان حنانا صوره عاشق لو رسمت سيصدح العشق منها ..بدا يمسد كتفها بحنان وهيا راكنه علي صدره وهو راسه مائله علي راسها
احست ان قربهم اصبح زياده وانها تساهلت كثيرا ماذا سيقول عليها انها تتساهل في لمساته كيف يقربها بعد كل ذلك ..ابتعدت فجاه وركنت علي منضده المطبخ وهمست ..عايزه اروح .
هتف بلهفه ….،ليه فجاه اكده انت دايخه اقترب واحتضنها.
فهتفت بلمحه من الغضب…. .،يدك يا جبل بيه معلش تعبانه مش فاضيه ابقي شمال .
اغمض عيونه فهيا اخرجته من تلك الحاله الحالمه وقلبه انشق فهتف بعنف ..ارحميني اني ماجولتش.. ماجولتش ليه حاجه ماجولتش يمين الله ماجولت ..
هتفت بوجع ….انت ليه بتكدب هعمل ايه ماني ماشيه وكل واحد هيروح في طريج ماعاد يفرج مين جال ومين ماجال .
صرخ …..بس اني ماجولتش .وهتروحي فين علي ايامي الطين .
تنهدت ..ماعادتش تفرج اي حاجه يا جبل بيه خلصت اكده ..واستدارت تتسند الحائط تهرب من ذلك القصر الذي ينهش داخلها قررت بداخلها اشياء واشياء وقررت ان تمضي حياتها بلا وجع يكفي هذا .
نزلت هيا وامر السائق ان يذهب بها وظل جالسا يفكر في كلامها ويشعر بنار انها تعتقد انه جعل ذلك الحقير يذهب إليها .،داني مامتحملش انها تفكر فيا اكده منك لله يا امير اشوفك محروج يمين الله لاطلع روحك بيدي ..مسك قلبه وتذكر وقته معها ابتسم ..كات عيونها رايجه وجمر جوي .هيا كت بتبصلي اكده ليه يكونش يكونش ..انتفض ..لاه لاه انت عايز تخلع جلبك يكونش ايه لساتها حاجه جواتها ليا داني ممكن انهبل …تنهد انت ايه جله الكرامه دي حتي لو جواتها مالك فرحان فرحه الاهبل اكده .ركن وسهم يفكر في نظرتها …..ايوه افرح اني مهبول بيها يا رب يكون جواتها حاجه .انت جلبك ماعاد متحمل يا جبل . نظرتها بتجول وفاكر لما ملست علي وشي عيونها بتجول ..يمكن جواتها حاحه يمكن …مسك قلبها يا رب يبقي هموت والله …انت لازم تلاجي حل للجهر ده .البت هتمشي بعد شهر يا مري هتخرح بره حياتك يا حزين .. عايزها هموت عليها اني خلاص عيشتي ماعتش فيها الا جمر وسوادها ….خلاص يا جبل كت جدامك هتهبلك كت هتموت عليها وماحد يلمسها ماتكدبش علي حالك يابن الناس عايزها وهتموت عليها بس جواتك كاره وجودها في حياتك ..انت جواتك بيغلي ومانسيتهاش وبتتجنن عليها مش جادر تخرجها من حياتك ، هتفضل تكدب وتعذب حالك لميته البت مغروزه جواك بلا بعد بلا طين روحك كت هتطلع انهارده .دانت كت زي الاهبل لما بصتلك …سهم قليلا ….هيا اكيد رغبه …ايوه مش ممكن يكون حب انت حبك راح زمان. انما رغبتك فيها هتجننك وتموت جواتك ،يبقي خلاص خدها واشبع رغبتك فيها حاجه ماطولتهاش كت هتموت لو كان خدها …خدها وزغلل عنيها بالفلوس هيا محتاجه فلوس واه ابعدها عن الشايب ده ..جلس هتاخدها كيف ماهترضاش ماهياش شمال يا جبل انت حاسس من جواتك انها مش اكده انت بتبرر لنفسك عشان تكرهها ايوه مش ممكن تكون ..فكر يا جبل ازاي تاخدها ولما تنتهي رغبتك ترميها وتديها فلوس زياده ايوه خلاص اكده.انت ممسوس لما تاخدها وتبقي معاك هتنسي وترتاح …فكر بقه هتخليها بتاعتك ازاي فكر … احس براحه داخليه انه قرر ان ياخذها ويجد طريقه يدخلها حياته وتكون له لتلمع في عيونه فكره جعلته سعيدا وتلبسته حاله من الراحه واحس انها بدايه النهايه لتلك القصه .
مرت عده ايام وهيا لم تاتي وهو علي نار يشعر بمراجل كان قد فض شراكته مع امير وطرده خارج الشركه رغم محاولات صديقه الاخر الا انه رفض رفضا باتا وانتظر ان تعود لكي يخبرها ما اراده منها .
عادت قمر بعد اسبوع استدعاها مسرعا دخلت عليه هتف مندفعا ومسك يدها بحنان …،،سبوع يا جمر تاخدي وتبعدي سبوع .
هتفت ببرود وشدت يدها …. كت تعبانه ولو عايز تخصم اخصم اللي تحبه يا جبل بيه .
هتف بحنيه…جبل يا جمر اني جبل وبس .
ابتسمت بسخريه ..ودا من ميته يا جبل بيه ..مش اني الجربوعه جباضه الارواح .
هتف ..لاه والله دانت جمر عالاخر دا كان كلام من جهرتي .رفعت حاجبيها ..فهتف والله جمر تاخدي العجل بجمالك .،اغمضت عيونها بوجع..جمالي ….
هتف مندفعا …،اني فضيت الشركه مع امير .قطبت جبينها .والله فضيتها وخسرت كتير جوي وشريكي التاني اتحايل كتير ماوافجتش اني ماجعدتوش لحظه ..والله لو تعرفي خسرت كد ايه …بس ماهامنيش والله شفتي اهه طردته .
هتفت .،وتخسر ليه وتطرده عشان ايه .
اندفع وشدها ..عشان ايه ..عشان وطاكي وزباله .عشان كداب وحرجلي جلبي .عشان كان هيمسك بسوء واني كت هشج جلبه نصين .انت مامصدجاش ليه طيب والله ماجولت يمين الله واهه مشيته وطردته عشانك .
رجف قلبها ..عشاني …
مسد علي يدها ..عشانك وبس .،انت متخيله لما لجيتك نايمه مجتوله وهو مخدرك كت هنجن اني صعيدي وانتي حرمتي .
رجف قلبها ..حرمتك .
ابتسم ..ايوه حرمتي ماهتحملش عليكي حاجه ..جمر اني ماجولتش والله ليا سبوع هموت والله انك مفكره فيا اكده .
هتفت بوجع .،تفرج عندك افكر والا مافكر .
ابتعدت فلينه اصبح بزياده .
اندفع ومسكها .،تفرج ..تفرج دنيا بحالها عيونك كت بتبصيلي كني واغش دي موتتني وحسستني اني مش راجل في نظرك واني لو اكده اموت ..نظرتك ليا مهما كان اللي بينا توجعني جوي ،،اني راجل يا جمر وصعيدي لساتي جبل بتاع زمان اللي بيخاف عليكي من النسمه .
هزت راسها لا تصدق تحوله احست ان به شيء غريب صمتت ولم تتكلم …
ابتسم…عموما اني خلاص هفرحك وقررت اني هديكي الفلوس ..
نظرت اليه باستغراب فاندفع ومسكها وشدها اليه وهتف ماجعلها تنتفض وتشعر بالوجع عندما قال ..
هو مايعرفش يكملها لازم يليطها علي ايامه الطين .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أأستحق هذا العذاب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *