رواية ملاك الأدهم الفصل الرابع عشر 14 بقلم عادل عبدالله
رواية ملاك الأدهم الفصل الرابع عشر 14 بقلم عادل عبدالله
رواية ملاك الأدهم البارت الرابع عشر
رواية ملاك الأدهم الجزء الرابع عشر

رواية ملاك الأدهم الحلقة الرابعة عشر
يارا : ما انا قولتلك يا ادهم اقعد وسبني احكيلك كل حاجة بصراحة ووضوح وبعد كده قرر اذا كنت هاتفضل تحبني ولا نظرتك ليا هتتغير .
ادهم : طيب اتكلمي يا ملاك قولي كل اللي في نفسك .
يارا : اسمي يارا يا ادهم ، انا اسمي يارا .
ادهم ” يبتسم ” : لكن انا بحب اسم ملاك اكتر .
يارا ” بخوف ” : ادهم …… انا رجعتلي الذاكرة قبل ما اخرج من المستشفي .
ادهم ” بأندهاش ” : يعني ايه ؟؟
تنظر له يارا وتشير برأسها بالايجاب وتخفض رأسها في صمت .
أدهم : ردي عليا ، يعني ايه ؟ يعني كنتي بتخدعيني وتضحكي عليا طول الوقت ده ؟؟؟
يارا : لا مش بخدعك انا حبيتك بجد يا ادهم وكنت هقولك .
ادهم : وانتي رجعتلك الذاكرة امتي بالظبط ؟ بعد ما فوقتي من العملية علطول ولا بعدها بكام يوم ؟؟
يارا : انا …
ادهم : انا مش مصدق اللي بسمعه ده !!! بقي حته بنت مفعوصة زيك تضحك عليا طول الفترة دي وانا مصدقها زي المغفل !!!
يارا ” بدموع ” : انا مش ضحكت عليك ولا خدعتك يا ادهم ، لازم تعرف يا ادهم انا ليه عملت كده .
ادهم : مش عايز اعرف منك حاجة تاني ، هتقولي ايه ولا تدافعي عن نفسك ازاي !! انتي مش ملاك انتي طلعتي شيطا.نة .
يارا ” تنهار بكاءا ” : حرام عليك متظلمنيش ، سيبني اكمل كلامي وبعدين احكم عليا زي ما انت عايز .
ادهم : انا حكمي عليكي حاجة واحدة بس ان ملاك ماتت ، ملاك ماتت بالنسبالي خلاص ، انتي طالق !!
يقف ادهم وينصرف بسرعة وتحاول يارا اللحاق به وسط شلال من الدموع ولكنها لم تستطيع .
تعود يارا وترمي بجسدها الي الفراش وتبكي بانهيا.ر !!
تلحقها هيام ابنة خالها وتحاول تهدئتها …
هيام : اهدي يا يارا مش معقول اللي بتعمليه في نفسك ده !!
يارا ” ببكاء ” : خلاص يا هيام ادهم راح مني ، الانسان الوحيد اللي حبيته من قلبي وفكرت اني ممكن اكمل حياتي معاه راح مني للأبد .
هيام : طيب اهدي وانا هكلمه وأحاول افهمه كل حاجة .
يارا : انتي ليه اتصلتي به يا هيام ليه ؟؟ اتصالك به في الوقت ده ضيع مني كل حاجه ، اوعي تتصلي به تاني .
هيام : انا لما شوفتك بتبكي من ساعة ما وصلتي وحكيتيلي انا وبابا حكايتك معاه فكرت اكلمه علشان يفهم كل حاجة وترجعوا لبعض .
يارا ” ببكاء ” : خلاص يا هيام ، ادهم كده ضاع مني للابد والحكاية خلصت .
هيام : لأ مضعش ولا حاجة ، انا هكلمه تاني وافهمه كل حاجة .
يارا : اوعي تكلميه ، اتفضلي يا هيام بعد اذنك وسبيني لوحدي انا عايزة انام .
هيام : لا ، انا مش هسيبك وانتي كده الا لما تهدي .
يدخل الحاج ابراهيم اليهم محاولا تهدئتها ….
الحاج ابراهيم : اهدي يا بنتي ، اهدي يا يارا .
تزداد يارا في بكائها !!!
الحاج ابراهيم : لا يا بنتي ، لا يا يارا مش عايز اشوفك كده !! سبيلي انا الموضوع ده واللي اتكسر يتصلح .
يارا : خلاص يا خالو انا بعد اذنك مش عايزة حد يكلمه .
في القاهرة أمام فيلا عز الدين
تقف سيارة عامر الفيومي ومعه ابناه نور وزياد واخاه محمود .
المكان يبدو من الخارج هادئ ولا أثر لوجود ادهم !!
نور : واضح ان ادهم لسه موصلش .
زياد : ازاي لسه موصلش ؟؟ ده كان طاير بالعربية !!
عامر : احنا مش هنقف نخمن وصل ولا لسه .
ثم توجه عامر الي بوابة الفيلا .
عامر ” ينادي علي احد حراس الفيلا ” : تعالي يا ابني ، الاستاذ جاسر موجود ؟؟
الحارس : ايوه ، مين عايزه ؟
عامر : انا عامر الفيومي رجل الاعمال وكنت عايز اقابله .
الحارس : دلوقتي ؟! هو ده ميعاد زيارة او مقابلة ؟!!!
عامر : معلش عايزه في موضوع مهم ميستحملش تأخير .
يرن الحارس الجرس علي جاسر الغمراوي الذي ينزل سريعا ومعه سلاحه الشخصي يخبئه في ملابسه الي بوابة الفيلا .
جاسر : ايوه ، مين اللي عايزني ؟؟
عامر : أنت جاسر الغمراوي ؟؟
جاسر : ايوه انا جاسر ، انتوا مين ؟؟
عامر : انا عامر الفيومي رجل الاعمال ومعايا اخويا واولادي .
جاسر : مين فيهم أدهم ؟؟
عامر : لأ ادهم مش معانا ، انا جاي دلوقتي لأني عرفت ان ادهم جاي هنا دلوقتي ياخد مراته .
جاسر : يارا مش هنا ، ثم أن يارا خطيبتي ومش مراته وانا مش هتنازل عنها ابدا وابنك لو جي هنا يبقي جني علي نفسه .
عامر : ايه الكلام الفارغ اللي بتقوله ده !! انت متعرفش احنا مين ولا ايه ؟؟!
جاسر : الظاهر انتوا اللي متعرفوش انا مين !! انا…
عامر : ميهمنيش اعرف انت مين ، احب اقولك اننا كنا جايين هنا في الوقت ده علشان نمنع ابني انه يتهور ويعمل فيك حاجة ، ومكنتش متوقع انك ترد علينا بالوقاحة دي ولا حتي عملت حساب لسني ومركزي .
جاسر : انت جاي بيتي تشت.مني وتهد.دني ؟؟!!
وهنا تنزل نجلاء والدة جاسر وتتدخل في الكلام …
نجلاء : فيه ايه يا جاسر ؟
جاسر : عامر بيه الفيومي واولاده جايين يهددوني في بيتي علشان طلبت من ابنهم يرجع لي يارا خطيبتي !!!
نجلاء : مين فيهم ادهم ؟؟
جاسر ” بسخرية ” : ادهم مجاش معاهم ، الواضح انه بعتهم يهددوني وخاف ييجي !!
عامر : أسمع … ادهم الفيومي مبيخفش بيتخاف منه بس .
نجلاء : عامر بيه ميصحش كلامك ده انت في بيتنا مينفعش تغلط فينا بالشكل ده ، تعالي اتفضل نتفاهم .
عامر : مفيش تفاهم بينا يا هانم بعد كلام ابنك ده ، ولو مرات ابني عندكم مش ادهم اللي هييجي ياخدها من هنا ، انا اللي هاخدها من هنا بنفسي ، يلا محمود ، وجودنا هنا دلوقتي ملوش داعي .
ينصرف عامر الفيومي ومعه اخاه محمود و نور وزياد ويقتادون سيارتهم .
محمود : هنمشي يا عامر ؟ افرض مشينا من هنا وادهم وصل بعدنا ؟ هتبقي كا.رثة !!!
عامر : مش هنمشي الا لما اعرف هو فين .
وقبل ان يبتعدوا كثيرا عن الفيلا يحاول عامر الاتصال بأدهم عدة مرات فيجد هاتفهه مازال مغلق فيتصل بصديقه نادر …..
في المنصورة
يخرج ادهم من منزل الحاج ابراهيم ويركب سيارته بعصبية بالغة وينطلق من امام المنزل وخلفه سيارات الحراسة !!!
نادر : فيه ايه يا ادهم ؟ ايه اللي حصل ؟
لا يرد عليه ادهم ويظل صامتا !!
نادر : بقولك فيه ايه يا ادهم ؟؟؟
ادهم ” بعصبية ” : اسكت خالص .
يظل ادهم اثناء قيادته لسيارته شارد الذهن يتذكر ما حدث منذ أن رأتها عينيه اول مرة ………
فلاش باك …
حين كان يقود سيارته وظهرت فجأة أمامه مباشرة فتاة ترتدي فستان أزرق لامع تجري بسرعة وكأنها تهرب من شيئا ما حتي أنها لم تلاحظ سيارته القادمة بسرعة فيصدمها بسيارته وينزل منها ليجدها غارقة في د.مائها فينقلها الي المستشفي !!
يتذكر حين انصراف الممرضة ثم دخل الي الغرفة ونظر اليها وبمجرد أن وقع نظره عليها انبهر بجمالها !!!
حين كانت تتمدد علي السرير وكانت شديدة الجمال حتي انها تبدو وكأنها ملاك من السماء أو حورية من الجنة بتلك الملامح البريئة الفاتنة وشعرها الناعم المسترسل علي الوسادة .
ثم يتذكر حين افاقتها من العملية
عندما قالت له ملاك ” ببراءة ” : مش انت جوزي حبيبي يعني المفروض تقولي يا حبيبتي مش تناديني باسمي !!
يتذكرها حين قالت…
ملاك : انت اللي تديني الدواء بايدك .
أدهم : ماشي لما نشوف اخرة الدلع ده .
وعندما اعطاها الدواء بيده ، ثم ابتسمت وقالت : كده الدواء بقي طعمه حلو .
وتتوالي مشاهد ذكرياته معها منذ ان رأها في مخيلته وفجأة …..
باااك
نادر : حاسب يا ادهم كنت هتعمل حادثة !!! طيب سيبني اسوق انا يا ادهم مكانك .
ثم يقف ادهم بسيارته علي جانب الطريق وتقف خلفه باقي سياراته .
ادهم : خد الرجالة يا نادر و روحوا انتوا .
نادر : لأ يا ادهم انا مش هسيبك وانت في الحالة دي ، احنا اصحاب ومينفعش اسيبك في الحالة دي لوحدك .
ادهم : انا عايز اكون لوحدي شوية بعد اذنك .
نادر : يا ادهم ….
ادهم : اسمع اللي بقولك عليه يا نادر .
نادر : حاضر يا ادهم .
وقبل انصراف نادر يأتيه اتصال من عامر الفيومي !!!
نادر : عامر بيه بيتصل .
ادهم : بابا بيتصل عليك انت ليه ؟
نادر : اكيد علشان تليفونك مقفول .
ادهم : طيب هات الفون .
يرد ادهم علي والده ..
ادهم : ايوه يا بابا .
عامر : انت فين يا ادهم ؟؟
ادهم : خلاص انا راجع علي القصر .
عامر : راجع فين ؟!! انا واخواتك وعمك محمود في القاهرة عند جاسر الغمراوي وكنت متوقع الاقيك هناك !!!
ادهم : وليه روحتوا هناك يا بابا ؟؟
عامر : المهم قولي انت فين دلوقتي ؟؟
ادهم : انا في مكان تاني خالص وراجع علي القصر ، اطمنوا وروحوا انتوا وانا جاي وراكم علطول .
عامر : لقيت ملاك ؟؟
أدهم : لما ارجع يا بابا نبقي نتكلم ، سلام .
ينهي ادهم المكالمة ثم يقول لنادر : يلا يا نادر امشوا انتوا .
نادر : بردو مصمم ؟؟
ادهم : ايوه ، انا هقف هنا شوية واروح علي القصر .
ينصرف نادر مع باقي الحراسة .
يقف نادر علي جانب الطريق الزراعي بينما يتسلل ضوء الصباح الي السماء ولا يشغل ذهنه الا ذكرياته مع ملاك ( يارا ) وشعوره الان بالخديعة منها !!
تظهر الشمس وتطل باشعتها الي سماء الكون .
يعود أدهم الي سيارته ويجلس فيها قليلا قبل ان يتحرك .
عاد ادهم الي القصر صباحا ، وما أن دخل القصر حتي هرول اليه الجميع …
هاجر : حمدلله ع السلامة يا ادهم ، انت كويس ؟؟
اشار لها برأسه بالايجاب .
عامر : كنت فين يا ادهم ؟ و فين مراتك ؟
ادهم : معلش يا بابا ، انا طالع انام دلوقتي .
عامر : طيب طمنا الاول وبعدين اطلع نام .
أدهم : بعد اذنكم ….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك الأدهم)