رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الأول 1 بقلم كنزي حمزة
رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الأول 1 بقلم كنزي حمزة
رواية مغامرات ابناء العاصي البارت الأول
رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء الأول

رواية مغامرات ابناء العاصي الحلقة الأولى
ازيكم عاملين ايه، انا بوده او عبدالرحمن العاصي ابن بابا اللي في الصوره ده
اختي تيا هي اللي بتقولي يا بوده بس زين اخويا حبيبي دايما بيزعق لها ويقولها بطلي تدلعيه
هو بقي راجل وعنده ٧ سنين واللي معايا في الصوره دي طمطم او فاطمه بنت عمو حمزه وخالتو غزل، شفتوا حلوه وقلبوزه اذاي
انا بحبها اوي ودايما بتخانق انا واختي التانيه ليا عشان بتزعلها وتقعد تزعقلها
بس ايه بقي طمطم دايما بتعرف تاخد حقها لو انا مش موجود، عاصي اخوها الكبير بيظبط ليا هههههههه
ويقعد يزعقلها والله بتصعب عليا ساعات عشان معاها حق اصل طمطم فتانه شويه دايما تسمع اللي هي بتقوله وتروح تنقله كله لعاصي
اما بقي القمر ده يبقي عدي لالا استنوا عيب، اسمه عمو عدي احسن بابي يزعل
دايما بيقولي احترم عمك وماتندهلوش بأسمه هو هيبقي دكتور اد الدنيا وانا اقوله ده لسه في سنه اولي يقولي اولي طب مش زيك لسه اولي ابتداءي، اقوله طب ماهو عاصي اولي هندسه اقوله ايه، يقولي قوله يا ابيه بس عاصي ما رديش وقاله استنه اما اقلده لكم
هو كان بيقوله كده: ابيه مين يا عم الحج ولااااااا لو سمعتك بتقولي الكلمه دي هنفخك، انا مابحبش الاحترام الزياده ده، قولي ياعاصي زي بتقول، خلي ابيه دي لزين باشا، اهو ده اللي لازم تحترمه ليعلقك بجد ههههههه
رد عليه عمو حمزه وقاله: بقي ياحمار مش عايزه يحترمك وعايزه يحترم زين عشان بقي ظابط، طب مانت دخلت الهندسه اهو
رد عليه عاصي وقاله: كل عيش يابا، ايه يعني دخلت الهندسه بس لازم كلنا نحترمه هو مفيش مهندسين يعني بيدخلوا الحجز، اهو لو دخلناه هو يطلعنا منه
ضحك بابي عليه وقاله: هههههه ظابط في الحربيه يا حيوان مش في الدخليه
عاصي قاله: وماله ياعم المهم له ظهر جامد
بابي قاله: طب قوم يا حلوف من قدامي بدل ما اخلي عدي يجي يتدرب عملي في خياطة وشك ده، قوم يلاااا من هنا
هههههههه
جري عاصي من قدامه وهو بيقول: ههههههه لا وعلي ايه، دا عدي حبيبي انا نازل اقعد معاه هو وجدي في الوكاله، سلام يا بشوات انتوا مش رايحين شغلكم ولا ايه
بابا قاله: رايحين يا خويا واعمل حسابك اني هنزلك تدريب عملي في الشركه، انا مش لسه هاستني لما تتخرج
عاصي: طب حتي سيبني افرح بالكليه شويه واخرج واتفسح وانبسط كده
بابا قاله: تتفسح وتنبسط ولا تمشي مع بنات يا صايع، امشي يلا من هنا ههههههههه
نزل عاصي جري من قدام بابا وعمي وهما بيضحكوا عليه، الله هي طمطم راحت فين
اسيبكم انا بقي معاهم واروح ادور عليها، لازم طلعت تتصنت علي ليا وتيا وهما قاعدين في اوضتهم اما الحقها قبل ما ليا تضربها ولا تزعقلها، عديني يا مامي بقي
غمزه: بوده وبعدين معاك، اتكلم بأدب ومالك بتجري كده ليه
_سيبيني هاروح ادور علي طمطم هي راحت فين يا خالتو
غزل: هههههههه يادي طمطم اللي مجننه الكل طلعت عند تيا وليا تندهم يا سيدي اقعد افطر انت وهما دلوقتي هاينزلوا
_لاء هاروح اجيبها احسن ليا تاكلها
ضحك الجميع عليه وهو يخرج من باب الشقه
غمزه: انا مش عارفه الواد ده عامل فيها الحارس الامين بتاع طمطم كده ليه
عاصي وهو يضع يده علي كتفها ويضمها اليه: الله طالع لابوه بيحافظ علي اللي يخصه يا قلبي
_هههههههه ماشي يا باشمهندس ماهم ماشين علي اسلوبك انت واخوك
حمزه: وماله بقي اسلوبنا، مش عاجبكم بعد ١٨ سنه جواز اسلوبنا ولا ايه
غزل: انا عن نفسي عاجبني وجدا كمان يا حبيبي
حمزه وهو يضمها من خصرها: هههههههه ايوه بقي، اهو بعد الكلمتين دول انا ممكن ماروحش الشغل النهارده واقعد هنا طول النهار
ولكن عاصي لم يعطيه هذه الفرصه وامسكه من قميصه من الخلف: لا وعلي ايه يا حبيبي، يلا يا خويا قدامي وانا هدلعك انا هههههههههه، واخذه وخرجوا من باب الشقه
غزل: شوفتي جوزك، مش هاين عليه يسيب حمزه يوم واحد اجازه ازاي
غمزه: ههههههههه يا ختي قولي ربنا ما يحرمهم من بعض، يلا انا هاروح اشوف مامي قاعده في اوضتها ليه واخرجها بقي عشان نفطر علي ما البنات ينزلوا
_طيب وانا هاروح اعملي كوباية نسكافيه
دخلت غمزه علي والدتها وجدتها كانت تصلي
_حرما يا روكا، انتي كنتي بتصلي الصبح متأخر كده ولا ايه دي الساعه داخله علي عشره
روقيه:جمعا يا حبيبتي لا دا انا كنت بصلي الضحي، ايه هو جوزك وجوز اختك نزلوا ولا ايه
_ايوه يا مامي فطروا وراحوا علي الشركه، يلا بينا احنا كمان عشان نفطر وهنزل فطار لعدي وبابا في الوكاله
روقيه وهم يخرجون من غرفتها: لاء يا حبيبتي هما فطروا من بدري، انا حضرت لهم الفطار قبل ما ينزلوا، ده حتي عاصي لما نزل قعد معاهم شويه بس مارديش يفطر معاهم وقال هايستني حمزه
غزل: صباح الفل يا مامي، انتي لسه صاحيه ولا ايه
_صباح النور يا حبيبتي هو انا خم نوم زيك ههههههههه، انا صاحيه من بدري بس كنت بصلي
دخلت عليهم فاطمه ذات الخمسة اعوام سريعا وهي تبكي ومن خلفها عبد الرحمن الصغير
غزل: الله مالك يا طمطم، بتعيطي ليه، عملتي ايه تاني خليتي ليا تزعقلك
_انا مس عملت حاجه، انا كنت واقفه ساكته، هي اللي بتسعقلي
_مش عملتي حاجه يا سهونه انتي، مش هتبطلي الخصله اللي بقت فيكي دي حتي واحنا نايمين بتصنتي علينا
_والله لأقصلك ودانك دول: قالتها ليا القادمه من الخارج وهي مرتديه منامه ببنطلون برمودا قصير وتيشرت نصف كم
وشعرها اشعس اثر النوم
غمزه: يا ساتر يا رب، ايه المنظر ده، دي غوله داخله علينا دي ولا ايه، ماهي لها حق البنت تتفزع من شكلك ده، غوري اغسلي وشك وسرحي شعرك ده يا غوله انتي
ليا: بقي في ام تقول علي بنتها اللي في ثانويه عامه كده بردو شاهده عليها يا نانا
روقيه: هههههههههههه شاهده يا ختي شاهده، بس بصراحه معاها حق اذا كنت انا ذات نفسي خوفت من منظرك ده
غزل: بس بقي بطلوا، ماله منظرها، مش لسه صاحيه من النوم، تعالي يا حبيبتي ماتزعليش انا هالملك شعرك وقوليلي البت دي عملتلك ايه تاني
هتف عبد الرحمن بغضب طفولي: عملت لها ايه يعني، هي مش عملت حاجه، مش انتوا اللي قولتولها تروح تنده لهم، الغوله دي اول ما شافتها قدمها كانت هاتكلها، والله يا ليا لو كلمتيها لأقول لبابي ولا اقولك انا هاقول لعاصي اخليه يطلع يظبطك زي كل مره
_شايفه ياخالتو الحيوان بيهددني بأبنك ازاي، طب والله لو مد ايده عليا تاني لأقول لبابي عليه بس
_صباح الخير عليكو جميعا
روقيه: يا صباح الفل علي ملكة جمال العيله كلها هههههههههه
غمزه: ياخواتي علي الروقان اللي انتي فيه، ايه يا انسه تيا انتي فين من الحوار ده كله، لاء ونازله مغيره بچامتك ومسرحه شعرك ورايقه علي الاخر، طب علمي اختك حاجه
تيا: وانا مالي اصلا، ما هي اللي شعنونه وكل شويه بحال والله البت طمطم دي مظلومه معاها انا شايفه انها ماعملتش حاجه
_صبرني يا رب انتي ايه يا ختي طبعا ماانتي ما شوفتيش كانت واقفه بتسجللك ازاي وانتي بتكلمي زين في الموبايل
غمزه: ايه ده، هو زين اتصل بيكي يا تيا، ماقالكيش هايجي امتي، دا وحشني اوي
_بيقول لسه قدامه يومين وبيقولك حرام عليكي كمية الموبايلات اللي عندك دي ومش بتشيلي واحد في ايدك، هو قعد يتصل بيكي الصبح اد كده عشان يكلمك وبعدين اتصل علي بابي بس قاله انه نزل ورايح علي الشركه
_هههههه والله نسيته علي الكمود فوق، روح يا بوده هاته قبل ما باباك يتصل وماردش عليه
_لاء مش هاروح، خليه يجي يعلقه في رقبتك بسلسله زي ما قالك ههههههههههه
ليا: بوددددده عيب كده، كلم مامي كويس
روقيه: يخرب بيت حنجرتك فزعتيني يا شعنونه يا مجنونه انتي
ليا: هههههههه انتي اتخضيتي يا روكا يا قمر انتي ولا ايه، طب ماتزعليش، حقك عليا، وبدأت تزغزغها وتداعبها بحركات مضحكه
_هههههههههه اتلمي يا بنت عاصي، حوشي بنتك عني يا غمزه، الله هي راحت فين
تيا: طلعت هي تجيب الموبايل قبل ما الوحش يتصل وياكلها في التليفون ههههههههه
غزل: طب يلا بقي اقعدوا افطروا عشان نلم السفره دي
ليا بعد ان جلسو جميعا وأجلست فاطمه بجانبها، فهي برغم كل مشاكستهم معا الا انها تعتبرها صغيرتها تطعمها وتهتم بها وتحبها كثيرا: امسكي يلا يا طمطم، كلي السندوتش ده كله
_ده ايه ده، انا عايسه لبن
_طيب مانا هجيب اللبن، بس بردو كلي السندوتش ده جبنه رومي اللي بتحبيها
_لاء مامي هاتجيب لي، مس عايسه منك حاجه
ليا بصوت مرتفع: امسكي يا حيوانه وكلي يلا، انتي هاتدلعي ولا ايه، عارفه لو قومتي قبل ماتخلصيه، انتي حره في اللي هايجري ليكي بقي
خطفت فاطمه منها السندوتش وجرت من جانبها للخارج وهي تصيح: انا هاكل السندوتس كله بس هالوح اقول لعاصي عليكي، عسان يجي يسبطك ويخليكي تبطلي تثلخي سويه يا سعنونه
اخذ عبد الرحمن كوب اللبن بعد ان احضرته لها وسندوتشه في يده الاخري وجري خلفها: استني يا طمطم خدي اشربي اللبن بتاعك
ليا وهي تمصمص شفاها: حنين اوي يا خويا، اجري وراها بكوباية اللبن اجري بس اوع تكفي علي بوزك
ظغرت لها غمزه بعيناها معنفه اياها علي ما قالته: كسر بوزك انتي يا ام لسان طويل، طب يارب عاصي يطلع يقطم رقبتك، والله ما هاحوشه عنك يا ليا
_هو انتي من امتي وانتي بتحوشي عننا اصلا، اذا كنتي انتي ساعات اللي بتحرديهم علينا اذا كان هو ولا زين، ربنا يخليلنا غزل حبيبتنا هي اللي مامتنا ودايما بتحاميلنا انما انتي ونانا، اخ ياني منكم انتوا الاتنين ياني
تيا: لاء محدش ليه دعوه بروكا، روكا دي بتاعتي انا لوحدي، هي وجدو عبد الرحمن حبايب قلبي دول
روقيه: هو في زيك انتي يا نور عيني، ربنا يخليكي ليا واشوفك عروسه يارب
غمزه: ايه ده كده بردو بعتوني في لحظه يا كلاب
غزل: هههههههه هو انتي عايزه تكوشي علي حب الكل ولا ايه، مش كفايه عليكي الشباب وبوده وطمطم، اشبعي بيهم دول حياله بنتين خايبين، انا بقي ربنا يخليلي زين وعدي وعاصي كفايه انهم بيخافو عليا من زعل عاصي الكبير ومابيستحملوش يشوفوني زعلانه
روقيه: اه والله ولا بوده لما وقف قدامه عشانك دانا كنت مرعوبه لا يمد ايده عليه
غزل: يمد ايده علي مين يا مامي، انتي ناسيه هو بيحبه ازاي، الصراحه هو بيحب العيال كلهم وعمره مامد ايده عليهم
غمزه: وهو محتاج يمد ايده، ده كفايه يبص لهم بس
روقيه: فاكرين لما غمزه كانت بتولد بوده عمل ايه ههههههههههه
غزل: يالهوي ده فتح دماغ الدكتور ياعيني وكسر المستشفي عليهم لما قاله انها تعابنه ولازم تولد قيصري
تيا: ايوه انا فاكره، دااحنا ساعتها كان عندنا ١٢ سنه وانا كنت بعيط جامد عشان مامي، فاكره يا نانا
_ههههههههه ايوه لما اتسحبتي وركبتي جانبي في العربيه وانتي بتعيطي وهو قفل الباب عليهم كلهم ولما شافك وانتي راكبه وماسكه فيا، بصلك بغضب وسكت
غمزه: دا انا كنت بموت فعلا في الواد ده وهو ياحبيبي بقي مرعوب واللي طالع عليه يقولي ماعملتيش زي المره اللي فاتت ليه، انتي مابقتيش جامده ولا ايه
غزل: هههههههههه واول مانزلنا من العربيه وشالك ودخل بيكي المستشفي وخدوكي منه والدكتور قاله كده، فضل يضرب فيه ويقوله هافتحلك دماغك دي قبل ماتفتح بطنها وفضل يشتم فيه لولا احمد وحمزه جم ومسكوه وخلصوا الدكتور من ايده، كان مات وكل مايسمعها بتصرخ قبل ما يدوها البنج، يكسر اي حاجه قدامه لحد ما بابي واحمد خدوه ونزلوا في الكافتريا تحت وفضل كل شويه يتصل بحمزه لحد ما ولدت
ليا: يا سيدي يا مامي دا بابي بيحبك اوي
روقيه: بصراحه باباكم ده خساره فيها من يوم ماتجوزها وهي مجنناه
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مغامرات ابناء العاصي)