رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الثاني 2 بقلم كنزي حمزة
رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الثاني 2 بقلم كنزي حمزة
رواية مغامرات ابناء العاصي البارت الثاني
رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء الثاني

رواية مغامرات ابناء العاصي الحلقة الثانية
لف عليهم عدي الي داخل الشقه وهم جالسون يستفهم حديثهم: هي مين دي اللي مجنناه
غمزه: صباح الخير يا نور عيني، تعالي يا قلبي افطر معانا تلاقيك لما نزلت بدري مالحقتش تفطر
_لا يا حبيبتي انا فطرت من بدري انا والحج الصبح بس قولولي بتحكي علي مين
روقيه: هههههههه علي عاصي وغمزه لما كانت بتولد عبد الرحمن فاكر
_اخ ودي حاجه تتنسي بردو، دي المره الوحيده اللي مد ايده عليا فيها، فاكره يا ماما لما اداني بالبوكس في وشي وشال عاصي حدفه بعزم ما فيه في قلب البيت وقفل علينا، والمصيبه انكم مشيتوا كلكم وساب الوكاله مفتوحه هههههههه
غزل: اه دانت قعدت وشك معلم ازرق كام يوم ياعيني والواد عاصي لما جينا لقيناك مغرق دماغه بن من الجرح اللي كان فيها
روقيه: اومال انت طلعت ليه دلوقتي
_فكرتيني صحيح، ليا مالكيش دعوه بقي بفاطمه، عاصي كان طالع يتخانق معاكي وانا قولتله اني هاطلع ازعقلك
ليا بغضب: هايعملي ايه يعني، شايفه بنتك يا ست غزل، طب والله بعد كده ماليش دعوه بيها خالص ومش هاكلمها كمان بس عالله بقي تيجي تقولي اتاخلي يا ليا عايسه انام في حضنك
غزل: معلش يا حبيبتي ما تضيقيش نفسك بس اما تطلعلي الفاتنه دي،
وبعد قليل رن هاتف غمزه وهم جالسون
_الو ايوه يا دارين، عامله ايه يا حبيبتي
دارين: الحمد لله يا حبيبتي وحشتوني اوي
_طبعا لازم نوحشك مش حضرتك اللي سايبانا انتي والست دانا بنتك وقاعدين في السخنه طول الصيف
_والله يا بنتي انا زهقت من القعده هناك بس هاعمل ايه بقي في الهانم، مقدرش اسيبها لوحدها واجي وهي مش كانت عايزه ترجع وتسيب اصحابها، دي ماوفقتش الا لما باباها زعق وقالها كده كتير قوي واننا لازم نرجع بقي، المهم انا عايزه اشوفك انتي وغزل، انتوا واحشني خالص
_وانتي كمان يا روحي وحشتينا طب ماتيجوا بكره تقدوا معانا اليوم
_ها لاء مانا بتصل بيكي اصلا عشان اعزمكم بكره تجيبوا البنات وتيجوا تقضوا اليوم معانا
_مش عارفه اقولك ايه بس انتي عارفه لازم ناخد رأي عاصي وحمزه الاول
_اه طبعا مفيش مشكله، خلاص كلميهم وابقي ردي عليا وسلميلي علي غزل وانطي روقيه اوي
_ماشي يا حبيبتي سلام
_مع السلامه
اغلقت معها الهاتف وانضمت اليهم بالحديث
غزل: اخيرا رجعوا من المصيف
غمزه: اه بتقول ان دانا مش كانت عايزه ترجع عشان اصحابها بس احمد زعق وقالهم لازم يرجعوا
ليا: يابختهم والله باقولهم شهر في السخنه واحنا مش عارفين نروح اسبوع
تيا: مع اننا عندنا الشاليه بتاعنا جنبهم بس احنا بقي عاملين زي اللي مغضوب عليهم ماينفعش نروح في حته من غير الرجاله كلهم وايه هو اسبوع واحد بس وطول السنه قاعدين هنا في البيت ده وفي قلب الجماليه وسجن الجماليه
عدي بغيظ: ايوه في ثانيه هاتتحولوا مش كده، اه طبعا ماهي الاميره المغروره جات وهاتتلموا عليها بقي وتتقلبوا علي البيت وعلينا وعلي الجماليه بحالها
ليا: انا مش عارفه ايه اللي عاجبكم في العيشه هنا، مع اننا عندنا ڤيلا كبيره في زايد
_وحضرتك بقي، “دانا” مابقتش عجباك في ايه وليه دايما بتقول عليها مغروره، ماهي لها حق، واحده جدها الله يرحمه كان لواء سابق وابوها عميد واخوها ظابط في الحربيه عايزها تيجي الجامليه تحب فيها ايه يا دكتور
عدي: ما شاء الله ما حبتها يا ختي واخوها وابوها اللي بتقولي عليهم دول بيعشقوا القعده هنا في الجماليه ولازم تفهموا ان ابوكم لما عملكم اللي انتوا عايزينه وجاب الڤيلا وفرشها دا عشان ماتحسوش انكم اقل من حد، ولازم بردو تفهموا انه متمسك بالعيشه هنا عشان جدكم مايقدرش يسيب البيت ده ولا الوكاله اللي هي كل حياته، فياريت بقي تبطلوا هبل ودماغكم دي تتعدل وتبطلوا تمشوا ورا المغروره دي
روقيه: خلاص ياعدي، اهدي يا حبيبي هما عارفين الكلام ده كويس، صح يا بنات
وقفت تيا من علي مقعدها واقتربت منه وهي تصيح بمرح: خلاص بقي يا ديدو، ماتزعليش يابطه، داحنا بنحب نناغشك هههههههه
عدي بغضب: يعني مش كفايه ديدو دي لاء وكمان بطه، دانتي يومك مش معدي النهارده، خدي يابت هنا ولكنه قبل ان يمسك وجد من تقفز علي ظهره من الخلف وهي تضحك
ليا: مش عجباك ديدو، طب بلاش نقولك يا دوده هههههههه اوعي تكون عايزنا نقولك يا عمو ما تنساش انك اكبر مننا بست شهور بس يادوده
عدي ههههههه: لا والله طب انزلي يا ……. من علي ضهري، فاكره نفسك خفيفه اوي واحترموا نفسكم معايا في الكلام شويه، انا عمكم غصب عنك انتي وهي يابتوع ثانويه عامه انتوا
تيا بعد ان جلست علي الاريكه: صحيح انا مش عارفه يعني احنا الفرق بينا مش كبير كان لازم بقي فرق الشهور يضيع علينا سنه بحالها، يابختك انت وعاصي عديتوا السنه دي ودخلتوا الكليه واحنا لنا الله في الثانويه العامه
غمزه: انت مش كنت بتقول يا عدي انك هاتكلم المدرسين عشان يدوهم دروس خصوصيه
عدي: لاء ماانا لما قولت لزين قالي ماتوقفش مع حد غير لما هو ينزل ويجي معايا، هو اصلا مش عايزهم يخرجوا ياخدوا دروس بره واخويا عاصي مش عايز يدخل حد غريب هنا، بصوا الموضوع كبير مش بالسهوله دي
غزل: اه يعني لازم مجلس العائله الذكوري ينعقد عشان دروس تيا وليا، معاكم ربنا بقي ههههههههه
عدي: ههههه اه والله لاء وخدوا التقيله بقي، الاستاذ عاصي باشا مصمم اني ماتفقش مع مدرس الالماني اللي كان بيدينا، بيقول انه صغير وواخد مقلب في نفسه كده
ليا: نعم طب وهو ماله ان شاء الله، هو اصلا مالوش راي عشان يتدخل فينا
عدي: اتلمي يا ليا ومالكيش دعوه، عاصي خايف عليكم وانتوا اصلا اللي مالكوش رأي، المدرسين اللي هانجيبهم ليكم هما اللي هاتخدوا معاهم، يلا انا نازل تحت يا ماما، مش عايزين حاجه
روقيه: لاء يا حبيبي بس ابقي هات حد ينضف سطح البيت بتاع جدتك الله يرحمها، الكلاب اللي بتربيها خليته بقي فظيع يا عدي
عدي: الله يرحمها حاضر يا ست الكل هاشوف حد يجي ينضفه النهارده، يلا سلام أنا نازل
تركهم ونزل الي الاسفل لتهتف غمزه: يلا ياهوانم عشان نشوف اللي ورانا، تيا ادخلي وضبي اوضة عاصي وعدي وجدو وانتي يا ليا اطلعي وضبي شقتنا
وغزل لتهتف: انا هاطلع اوضب شقتي، مش محتاجه اوامر منك يا سيادة المدير العام ههههههه
روقيه: تمام وانا وانتي بقي هاندخل علي المطبخ، يلا غموزه هههههههه
غمزه وهي متجهه الي المطبخ: ههههههه يلا بينا، انا مش عارفه ليه بس عاصي وحمزه بعد ماجوزوا حسنه مارديوش يجيبوا حد تاني، دا حتي لوزه بعد نانا الله يرحمها قالت انا مقدرش اقعد هنا تاني والحاجه مش موجوده
روقيه: ياحبيبتي لوزه كبرت وولادها بردو كبروا وهي ماحبتش تخلي حد يبصلهم بصه وحشه ولا يقلهم كلمه مش كويسه ففضلت انها تقعد في البيت وكتر خيره باباكي عبد الرحمن لحد دلوقتي بيبعت لها شهريتها هي وحسنه مع بعض
غمزه: هو بابي عبد الرحمن ده في منه، دا الحنيه كلها والدلع كله هههههههه
/////////////////////////////
صعدت الي شقتهم حتي توضبها مثلما امرتها والدتها ولكن هاتفها قد نوي ان يعطلها مثل العاده واعلن عن اتصال من صديقتها المحببه اليها هي واختها، التقتطه بيدها وجلست علي فراشها لتحدثها ولم تنتبه لتلك الصغيره التي ولجت اليها ووقفت بجانب باب الغرفه تستمع لها دون ان تحدث اي صوت
ليا: هاي دانا عامله ايه وحشتيني
دانا:.وانتي كمان وحشتيني يا ليا عامله ايه وتيا كمان وحشتني اوي
_بأمارة ما سافرتي وقاعدتي الفتره دي كلها ونسيتينا مش كده
_سوري يا ليا والله بس انشغلت مع اصحابي وبصراحه القعده هناك لطيفه خالص
_اه ياختي يابختك قعدتي الفتره دي كلها في السخنه واحنا هنا بنتشوي في الحر ده
_هههههههههه طب وانا مالي، مش انكل عاصي هو اللي مارديش، دا حتي بابي لما قاله، قاله لاء انا ماعنديش بنات يسافروا لوحدهم، وقولت لكم تتحايلوا عليه وانتوا اللي مارديتوش
_مكانش هايوافق يا دانا، احنا عارفين بابي كويس المهم قوليلي هاتيجي مع انطي دارين بكره لو احنا مش جينا ولا بردو مش عايزه تيجي الجامليه
_مانتي عارفه يا ليا انا مش عايزه اجي ليه ولا انتي عايزاه يتخانق معايا تاني ويسمعني كلامه اللي زي السم ده
_يا بنتي والله عدي طيب هو بس مش بيحب حد يتكلم عننا وحش
_وهو انا اتكلمت وحش عنكم فين، ده انتم صحابي وانا بحبكم زي اخواتي، هو اللي مش بيطيق ليا كلمه وكفايه انه كل ما يشوفني يقولي انتي بنت تافهه ومغروره علي الفاضي
_معلش يا دانا هو من ساعة ما سمعك وانتي بتكلمينا علي اننا نروح نعيش في الڤيلا بتاعتنا وانك مش حابه المنطقه هنا وانا مش عارفه ايه اللي قلبه عليكي كده
_سبيه براحته، المهم احنا عايزين بقي نبقي نخرج انا وانتي وتيا مره قبل الدراسه ماتبدأ نروح مول او اي حاجه بقي
_ماشي بكره نبقي نتفق بس مش عارفه بقي بابي هايرضي ولا ايه وكمان الزفت عاصي ده لما يعرف هيقف زي العضمه كده في الزور ويقعد يقوله يعني ايه يعني بنات يخرجوا لوحدهم
_ههههههه اقولك ماتقوليلهمش واحنا نبقى نتفق احنا التلاته ونحاول نخرج من وراهم
_هههههههه ضحكتيني والله، دا علي اساس ان الانسه تيا هتقدر تخرج كده من غير ماتقول لزين، دا كان جيه سود عيشتنا
_انا معرفش انتوا بتخافوا منه كده ليه، اذا كنت انا اللي اخته مش بخاف منه كده
_الله ما هو اخونا احنا كمان بس انا مش بخاف منه ولا حاجه، هو اصلا مش مركز ولا معايا ولا معاكي، كل تركيزه يا عيني مع تيا، مش بتعرف تاخد نفسها منه ههههههه
دانا بمكر: اهو انا شايفه بقي ان تركيزه ده مش اخويه خالص ههههههه اخوها ايه، ده بيموت فيها، تعرفي انه شايل في محفظته كذا صوره لها من وهي بيبي لحد دلوقتي
_ههههههههه انا كمان شايفه كده بس انتي عرفتي منين يعني انها صورها هي مش يمكن تكون صوري انا
_لاء مانا سألته قالي دي تيا قولتله انت ازاي بتعرف تفرقهم من بعض، قالي من ساعة ما اتولدت تيا وهي بيبي وفتحت عينها وانا بعرف افرقها عن ليا، قولتله للدرجة دي بتحبها يا زين، بصلي بمكر كده وقالي طبعا بحبها وبحب ليا زي ما بحبك بالظبط انتوا التلاته اخواتي الاميرات الثلاثه، مش عارفه ليه مش عايز يقولها ويعترف لها بحبه ده
_علي فكره هي كمان بتحبه اوي بس بتخاف منه وطبعا عمرها ما هاتروح تقوله كده عاااااااااااا
_ايه مالك يا ليا بتصرخي ليه
_الحيوانه طمطم خضيتني، بلف لقيتها واقفه في وشي، والله لاموتها النهارده، اقفلي يا دانا سلام
_ههههههههههه سلام يا شعنونه
القت الهاتف من يدها واتجهت سريعا اليها وامسكتها بين يديها
_انتي مش هتبطلي الحركه دي يا حيوانه
فاطمه بخوف: مس عملت حاجه يا ليا انا كنت عايسه اقعد معاكي
القتها علي قدمها وظلت تضربها علي مؤخرتها وهي تصرخ
_انا هابطلك الخصله دي يا فتانه، واقفه تتصنتي عليا، عارفه لو شوفتك بتعملي كده تاني هافضل اضرب فيكي كده
فاطمه وهي تصرخ: سيبيني يا ليا حلام عليكي مس هاعمل كده تاني
تركتها من يدها وهي تصرخ فيها: امشي من هنا انا مش بكلمك ومخصماكي، اوعي تيجي تتكلمي معايا، انتي فاهمه
جرت الصغيره من امامها وهي تصرخ من الالم نزلت سريعا الي الاسفل، لم تذهب الي والدتها ولأنها تعلم حبها الشديد للاخري وانها سوف توبخها مثلها
جرت الي خارج البيت ودلفت سريعا الي اخيها، وجدها حملها جدها علي قدمه ذلك الكهل الطيب الذي كما احب ابناءه غمر احفاده بحب جم.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مغامرات ابناء العاصي)