روايات

رواية جوازة صالونات الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم ندى علي حبيب

رواية جوازة صالونات الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم ندى علي حبيب

رواية جوازة صالونات البارت الحادي والأربعون

رواية جوازة صالونات الجزء الخادي والأربعون

جوازة صالونات
جوازة صالونات

رواية جوازة صالونات الحلقة الحادية الأربعون

 ” اول يوم عدي علي نهال كأنه سنه يومها فاضي جدا من غير ادهم رغم وجود امها ومرات عمها وبنات عمها الا واليوم مش بيعدي ”
نهال فونها رن وكان جوزها قامت وقفت وبصتلهم: دا ادهم هرد عليه واجيلكم ” ودخلت اوضتها ترد عليه” ايوا يا ادهم
ادهم ابتسم لما سمع صوتها: صوتك وحشني حضنك وحشني كلك علي بعضك وحشاني بتعملي ايه يقلب ادهم
نهال ابتسمت علي كلامه بتأثير: وانت كمان وحشتني اوي…كنت قاعده انا وماما ومرات عمي وتغريد
ادهم بستغراب: ماما ومرات عمك؟ انتي لسه مروحتيش البلد لحد دلوقتي يا نهال؟
نهال بتبرير: يا ادهم والله العظيم ماما موافقتش تخليني اروح النهارده خالص قالتلي بكرا روحي
ادهم اضايق من كلامها: كلام امك يمشي وكلامي ملوش اي تلاتين لازمه…قولتي هبات يوم قولت ماشي مفيش مشكله ايه اللي لسه مقعدك لحد دلوقتي؟
نهال اتخنقت من اسلوبه الحاد معاها وقالت: حاضر يا ادهم هخلي احمد يروحني دلوقتي بس ممكن تهدي
ادهم بغيره: يشيخه يلعن احمد علي اللي جابوه هتروحي فين الساعه ١١ بليل دلوقتي عندك ” اتنهد بيحاول يهدي اعصابه ” خليكي النهارده عندك وبكرا الصبح روحي يا نهال
نهال بهدوء: حاضر يا ادهم…انت بتعمل ايه دلوقتي
ادهم كان واقف في المطبخ مشغل كاتل الكهربا بيعمل شاي: واقف بعمل زفت شاي مستني المايه تغلي
نهال حست انه متعصب: انت متعصب ليه يا ادهم ممكن افهم؟
ادهم بعصبيه وصوت عالي: متعصب علشان مش حابك تباتي برا البيت يا نهال مش عاجبتي الوضع دا نهائي
نهال اتنهدت بتفهم لكن قالت بعتراض: ادهم علي فكره انا مش بيت حد غريب دا بيت ابوياا!
ادهم رزع ايده علي الحوض بغضب وقال بتنهيده: يا ماما افهمي انا مش بمنعك عن بيت اهلك روحي في الوقت اللي يعجبك لكن تباتي لاء
نهال اتنهدت براحه لانها فكرته بيمنعها من اهلها لكن هو فهمها: حاضر يا ادهم اوعدك مش هبات هنا تاني بس روق انت كدا
ادهم اخد كوباية الشاي وراح قعد علي سريره بتعب: ماشي يا حبيبي انا مروق وكله تمام اهو انتي بقا يومك كان عامل ايه
نهال نامت علي السرير والفون علي ودنها وقالت: يومي كان ملل الجو هنا دوشه عكس الهدوء اللي في البلد بنام بصعوبه مش مرتاحه خالص عايزه سريري والبطانيه بتاعتي وبس
ادهم عمره ما كان يتوقع انه يسمع الكلام دا من نهال بذات فقالت بحنيه: يا حبيبة قلبي انتي اللي محليه البلد والبيت ومحليه دنيتي كلها نامي وارتاحي النهارده وبكرا الصبح قومي البسي وانا هبعتلك ابويا ياخدك
نهال حست انها مخنوقه: القاعده هناك من غيرك هتبقي صعبه يا ادهم لما بدخل الشقه واشم ريحة برفانك وانت مش موجود بتوحشني بقوم معيطه
ادهم اتعدل علي السرير: طب افتحي كاميرا عايز اشوفك..
نهال ابتسمت بدلع: واقلع؟
ادهم اندهش من كلمتها وطريقتها وقال بمكر: حبيتي الموضوع ولا ايه!
نهال اتصدمت من كلامه واتحرجت جدا: علي فكره انت قليل الادب يا ادهم ودماغك كلها مفيهاش غير قلة ادب وبسس
ادهم ضحك: يا نُوله ما انتي اللي بتقوليلي اقلع يعني ايحاء واضح
” نهال سكتت بإحراج واستغربت هي ازاي قالت كدا اصلا وفتحت كاميرا وكان باين عليها الكسوف ”
ادهم شاف كسوفها ضحك اوي: حبيب قلبي المكسوف…..معقول مكسوفه مني؟
نهال بصتله بغضب: علي فكره انت اللي كسفتني منك انا اصلا كنت بهزر معاك انا مستحيل اعمل كدا تاني مهما حصل
ادهم استغرب كلامها: ليه مستحيل تعملي كدا مهما حصل؟ ولا هو عيب ولا هو حرام مدام مع جوزك
نهال اتكسفت اكتر ورجعت شعرها لورا: طب غير الموضوع بقا اتكلم في حاجه تانيه بلاش تحسسني انك متجوزني للموضوع دا وبس ارغي معايا مثلا علي شغلك عملت ايه النهارده كدا يعني
ادهم دماغه عطلانه عند جملة متجوزني لكدا بس وقال بعدم استوعاب: استني استني هو اللي انا سمعته دا صح انتي شيفاني متجوزك علشان كدا بس؟
نهال بتبرير: ادهم مقولتش انت متجوزني علشان كدا بقولك متحسسنيش..
ادهم قاطع كلامها: انا بسألك سؤال انتي شيفاني متجوزك علشان كدا وبس؟
نهال بصتله وقالت برفض: لاء طبعا مش شيفاك كدا ” وحست انها قالت جمله غبيه ” انا اسفه مكنش لازم اقول كدا اصلا
ادهم ولع سجاره وشربها وبصلها بتركيز: عليكي شوية جمل تلاته بالله العظيم لو واحده غيرك بتقولهم ليا لكانت ديتها معايا ساعه بالكتير وادفنها
نهال ابتسمت: واشمعنا واحده غيري مش انا؟
ادهم ابتسم وقال وهو بيغمز : انتي دلوعتي مقدرش ازعلك يا نوله عليا انا التحمل يا ستي
نهال ضحكت بحب: انا بحبك اوي يا ادهم بحب حنانك عليا اوي
ادهم اتمني للحظه لو هي قدامه وكان قالها بحيبها قد ايه لكن اتنهد: انتِ لقلبي ما هو اقوي من الحب، انتِ الامان، والعمر، والمستقبل السعيد..
نهال ابتسمت اوي علي غزله فيها: الله يا ادهم انت بتكتب اشعار فيا ولا ايه؟ بتنطق لغه عربيه حلو اوي كمان
” فضلو يتكلمو في كل حاجه ويضحكو ويتخيلو انهم مع بعض محسوش بالوقت اللي عدي خالص ”
” ادهم مبتسملها بحب وحس انه عايز ينام بص في الساعه استغرب امتي عدت ل ٣ بليل بسرعه دي: مفيش وقت بيعدي اسرع من وقت الكلام معاكي انتي متخيله اننا بقالنا اربع ساعات بنتكلم
نهال اتصدمت من اللي بيقوله وبصت في ساعة فونها كان الساعه ٣ بليل قالت بلا مبالاه: عادي يعدي الوقت براحته ” وقالت بعشق ” الرغي معاك عامل زي الحضن بالكلام..
” وقفلت يتكلمو مع بعض لحد ما نامو غصب عنهم ”
………………………………..
” الفجر اذن ونوال واقفه في البلكونه بتترعش من التلج والخوف علي صلاح اللي اتأخر برا وفونه مقفول ”
نوال بخنقه بعد ما نزلت الفون من علي ودنها للمره المليون: طب فونك مقفول ليه يا صلاح…يارب هموت من القلق عليه
” عدي نص ساعه كمان بعدين سمعت صوت عربيته بصت تحت شافته بينزل منها وباين عليه الارهاق، دخلت شقتها بسرعه وفتحت الباب تستناه ”
“صلاح طلع شقته وهو متأكد ان الكل نايم لكن اتفاجئ بمراته اللي دموعها نازله ”
صلاح دخل وحضنها بخضه: بتعيطي ليه يا نوال في ايه يحبيبتي؟
نوال حضنته وحست ان روحها ردت وقالت بعتاب: اتأخرت كدا ليه كنت هموت من القلق والخوف ومعرفتش انام وانت برا…كنت فين كل دا
صلاح شدها لحضنه اكتر وقعدو علي كنبة الصاله: ممكن نهدي بقا عشان احكيلك ايه اخرني كدا ” ومسح دموعها ”
نوال بصتله: هديت اهو قولي بقا ايه اخرك كدا؟
صلاح اتنهد: بصي انا قررت افتح كافيه القرار دا في بالي من فتره لكن كنت لسه بحاول ارتب افكاري الاول علشان ابقي ماشي صح
نوال بهدوء: طيب الكافيه دا هتفتحه فين؟
صلاح ببتسامه: اكيد مش في البلد يعني يا نوال هفتحه في دكرنس علي البحر لقيت المكان وكنت بمضي علي العقد النهارده وجبت ناس تنضفه وهبدء شغل وديكورات من بكرا
نوال بحماس: واووو ونسميه ليالي الغرام..
صلاح بضحك: ليالي غرام ايه يا نوال احنا فاتحين استوديو هنسميه كوستاا…المهم دلوقتي انا واقع جوع هنا اكل ايه؟
نوال: عملت رز بسمتي وكفته هعمل سلطه وناكل سوا
صلاح قلع الكوتش وقال بسرعه: سخني الرز والكفته متجبيش الاكل ساقع وحياة امك ” وراح وقف جنبها في المطبخ يحكيلها يومه بتفصيل ”
نوال بدهشه : يعني انت عايز تفهمني انك صرفت لحد دلوقتي ٥٠ الف جنيه!
صلاح بتأكيد وهو بياكل خساره من السلطه : اه والله ولسه كمان معملتش اي حاجه في المكان
نوال بستفسار: طب ما انت كدا عايزلك بالمرتاح اوي ١٠٠ كمان هتجيبهم منين دول؟
صلاح: بيني وبينك لسه معايا ١١٠ اللي هكمل بيهم وربك يسهل بقا
نوال: ان شاء الله ربنا هيسهلها معاك”نوال كملت تسخين الاكل بس عقلها شاغلها بفلوس صلاح دي جابها منين ومش عارفه تسأله وفي الاخر قررت تسكت متسألش قال من نفسه قال مقالش كلها دعوه ”
………………………………
” صباح جديد بأحداث جديده علي الكل، نهال فتحت عيونها علي صوت امها اللي بتصحيها ”
نهال بنوم: في ايه يا نجوي كل يوم هتيجي تصحيني من النجمه كدا
نجوي بهمس: قومي يا بت حماكي برا بيقولي ادهم قاله يجي ياخدك
نهال قامت اتعدلت علي السرير بصت في الساعه: اه يدوب اروح بقا بقالي يومين هنا شقتي وحشتني
نجوي بضيق: وكان هيحصل ايه لو جوزك سابك عندي لما يبقي يجي هناكل منك حته؟
نهال قامت مردتش عليها وطلعت لحماها سلمت عليه: نفطر مع بعض انا وانت بقا يحج سالم
سالم ببتسامه: انا فاطر وشارب الشاي وجوزك مكلمني الصبح مأكد عليا اجي اجيبك اروحك البيت علشان متتبهدليش في المواصلات
نهال ابتسمت: طيب هلبس ونمشي اهو ” ودخلت الاوضه تلبس وامها عملت قهوه لسالم وراحت قعدت جنبه يتكلمو ”
نهال دخلت تلبس بعتت لجوزها رساله: ‘ادهم بباك برا جاي ياخدني’ “ولبست عبايتها والطرحه وجالها رساله”
ادهم: ‘ ماشي يا نوله روحي وانا هخلص الشغل اللي معايا واكلمك’ ” وحط الفون علي المكتب وبص لراجل اللي قدامه ” قولي بقا يا ريس طلباتك
الراجل: عايز اعرف الاول انواع الرخام الحلو والوحش ” ادهم طلع كاتالوج وفضل يشرح لراجل”
………………………………
” نهال روحت مع حماها لبيتهم، دخلت البيت كانت سلوي في المطبخ نهال دخلتلها ”
نهال: ازيك يا ماما بتعمل ايه كدا؟
سلوي بصتلها: ايه الغيبه دي كلها دا انا قولت مش هنشوفك غير علي ما جوزك يجي
نهال ابتسمت وقالت بكيد: كنت اتمني والله بس جوزي رفض قالي لاء روحي اقعدي في بيتك ف جيت بقا المهم هطلع اغير هدومي وانزلك ” وطلعت علي شقتها وهي بتضحك ”
سلوي اتغاظت منها: الواحده تحمل وتربي وتكبر لما عينها تطلع وتيجي واحده متسواش تاخده ليها علي الجاهز كدا ” وكملت غسل الرز ”
” نهال دخلت شقتها شمت ريحة جوزها اللي وحشتها تلقائي اتنفست منها كتيرر، دخلت اوضة نومها لقت هدوم جوزها علي السرير حضنتها وفضلت تشم فيه ”
نهال بزعل: وحشتني يا ادهم مكنتش اعرف ان الوقت من غيرك هيبقا صعب اوي كدا ” وحست انها بتتمني حضن جوزها راحت كتبتله ” ‘ وحشني حضنك اوي يا ادهم ملامحك واحشتني انا مش قادره اعيش وانت بعيد كدا’
جالها الرد بعد دقايق: لو كُنتي جنبي كنت هقولك انك مش بس حُبي انتي الحرقه والرغبه وجنوني اللي مبيهداش، كل تفصيله فيكي بتغريني ضحكتك انفاسك حتي سكاتك بيناديني مفيش قانون كان هيمنعنا لا خجل ولا عقل كان هيقدر يبعدنا يا نهال
نهال ابتسمت اوي علي كلامه وشمت ريحة تيشيرته بقوه: يا الله هحبه اكتر من كدا ايه ” وجالها رساله من ادهم صدمتها “

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جوازة صالونات)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *