روايات

رواية احكام الفصل الأول 1 بقلم زهرة الربيع

رواية احكام الفصل الأول 1 بقلم زهرة الربيع

رواية احكام البارت الأول

رواية احكام الجزء الأول

احكام
احكام

رواية احكام الحلقة الأولى

جوزك مسافر وانتي مقرطساه وجايبه راجل اوضة نومك عيني عينك قدام بنتك يا فاجره يا بنت الكلا*ب
وضربها قلم قوي وقعت على الارض بصدمه

جري عليها شاب في العشرينات ووقفها وهو بيقول بزهول… احكام…قومي معايا باسم الله
والتفت للشاب اللي ضربها بغضب وقال…انت عملت ايه يا حيوان انت… ووطي صوتك هتفضح الدنيا وانت فاهم غلط اصلا

رد عليه وقال بغضب وسخريه…اااه عشيق الهانم بيتكلم كمان بعد ما ظبطتكم وانتو بتخونو اخويا وبتستغفلوه في قلب بيته عايزين تكدبوني في نظري مش كده يا ابراهيم باشا ولا انا بفتري عليكم

ابراهيم بصلو بغضب شديد
واحكام لطمت على خدودها وهيه بتبكي بشده وقالت..انت بتقول ايه..عشيق مين..ابوس ايدك وطي صوتك بلاش فضايح خلينا نتكلم جوه…طب..طب هاتلي حاجه البسها يا جوده ده انا مرات اخوك

جوده قال بغضب..لا هتنزلي كده قدام كل الناس بفوطة الحمام علشان اللي ربنا بيرفع عنو سترو محدش بيستره

بقت تلطم بشده وبتقول بصدمه ورعب ..يا مصبتي السوده يا مصبتك يا احكام

واقفه جنبهم بنت صغيره في عمر ال ٤ سنين بقت تبكي وقالت..متبكيش يا ماما..بتبكي ليه..انا خايفه

احكام لسه هتحضنها جوده شد البنت بغضب ورماها لواحده واقفه جمبو وقال…خلي البت معاكي يا نوال ..متخليهاش تلمسها لاحسن تتعدي من وساختها …دي مهما كان بنت اخويا..ولو ان الله اعلم اذا كانت بنتو ولا لا

احكام لطمت بقوه وقالت. يالهوي..يالهوي انت بتقول ايه
وبصت لنوال وقالت بلهفه ورجاء….نوال ….نوال انا مليش غيرك..ابوس ايدك… ابوس رجلك قولي كلمة حق .. انتي كنتي في البيت وعارفه اللي حصل وانبي تتكلمي وتفهمي جوزك ابوس ايدك

جوده بص لنوال بطرف عينه وهيه نزلت عيونها في الارض وقالت…احم…انا…انا معرفش يا احكام..انا كنت نايمه صحيت على صوت زعيق جوده

احكام اتسعت عنيها بزهول وقالت بالعافيه ..ايه صحيتي على صوت جوده ازاي ….انتي بتقولي ايه

ابراهيم هز راسو بحزن ويأس وقال….مفيش فايده يا احكام..متتعبيش نفسك معاهم ..واضح انهم طابخينها سوا وناوين على غدر وفضايح….متحاوليش….امشي معايا هروحك عند امك دلوقتي وهنكلم خالد هو جوزك وهو اللي هيعرف يوقف المهزله دي ويحط حد لأخوه

جوده قال بسخريه..هو فعلا لازم يحط حد…مهو مش هينفع يفضل قرطاس اكتر من كده

احكام قالت بغضب شديد…انت بتقول ايه يا ابراهيم ده بيت جوزي…..وهو بس اللي من حقو يمشيني من بيتو مش اي حد تاني..وانا هفضل في بيت جوزي مع بنتي ومش هتحرك إلا لو خالد مشاني بنفسو
بقلم….زهرة الربيع
جوده قال بغضب……ليه انتي فاكره اني هسيبك تسحريلو زي كل مره يا بنت الزناتي…ورحمة ابويا مش هيحصل والبيت ده مش هيتنجس اكتر من كده

احكام لسه هتتكلم اتفاجأت بناس طالعين على السلم وراجل كبير في السن منهم قال… فيه ايه…خير يا جوده صوتكم طالع

بس كلهم اتصدمو بشده من شكل احكام اللي كانت واقفه لافه نفسها بفوطة حمام جمب ابراهيم

احكام اترعبت اول ما شافت الناس واستخبت ورا ضهر ابراهيم اللي قال بسرعه..مفيش يا حج نعمان مفيش انزلو لو سمحتو احنا هنحلها

بس جوده قال بزعيق ..لا فيه…اشهدو يا خلق على الخاينه اللي المفروض تترجم لحد الموت…رجعت من الشغل لقيتها منيمه مراتي الله اعلم سقياها ايه …..وهيه والبيه واخدين راحتهم في الاوضه بالمنظر اللي قدامكم ده …تقريبا كان بيصلحلها الحمام

الناس اتصدموا وبقم يضربو كف بكف
واحكام كانت هتقع من طولها و بقت تقول ببكا…..منك لله يا شيخ حسبي الله فيك..حسبي الله فيك يا ظالم هتروح منو فين وهجمت عليه عايزه تضربوا
بس مسكها من معاصمها وقال بحده…براحه يا حلوه لاحسن الفوطه تقع وقلوب الناس تقع معاها ..وانا اولهم

احكام فلتت اديها منو ومسكت الفوطه بايدها و بقت تبكي جامد
ابراهيم جري على الحج نعمان اخد عبايتو بسرعه ولفها بيها وقال..يلا بينا يا احكام…هنكلم جوزك وهو يتصرف مع اخوه يلا

احكام قالت ببكا وصراخ..مش همشي من غير بنتي عايزه بنتي
والبنت بقت تبكي وتضرب في نوال عيزاها تسيبها تروح لامها بس جوده دفع احكام ودخل جوه الشقه وقفل الباب بغضب

احكام بقت تخبط على الباب بكل قوتها وتقول ببكا وصراخ…..جوده ابوس ايدك هات البنت..جوده حرام عليك هات البنت…حنان يا حببتي متخافيش انا هنا يا قلب ماما…جوده افتح منك لله..منك لله يا شيخ ..حد يجبلي بنتي عايزه بنتي يا نااااس
وقعدت بانهيار عند الباب وبقت تبكي بشده

ابراهيم لمعت عيونه بالدموع من منظرها وقرب عليها يقومها من جمب الباب بس احكام وقفت ودفعتو وقالت بزعيق… متقربش…انت السبب..منك لله انت التاني ربنا ياخدني وارتاح منكم

وجريت وهيه بتبكي بقوه ومش شايفه قدامها راحت لبيت اهلها وسط تهامس الناس عليها خصوصا الستات اللي نظراتهم كانت كلها استحقار
فضلت تجري وهيه ضامه العبايه عليها وبترتعش من صدمتها بعد اللي حصلها…. وراحت على بيتها اللي كان بيبعد شارعين بس عن بيت جوزها

طلعت الدور التاني بسرعه وبقت تخبط على الباب بقوه
فتحت ست في الخمسين وهيه بتقول…براحه ياللي على الباب و
بس قطعت جملتها بصدمه وقالت…احكام…يا مصبتي فيه ايه

احكام حضنتها بقوه وبقت تبكي جامد وقالت..الحقيني يا اما …الحقيني اخدو بنتي مني

امها ضمتها بزهول ورعب شديد وهيه مش فاهمه اي حاجه

بعد شويه كانت احكام حكت لوالدتها اللي حصل بس والدتها بقت زي البركان وهتنفجر وشدت طرحتها وقالت بغضب..طب والنعمه لأنزل افرجو تمامو في نص الشارع ابن فوقيه واخلي الحاره كلها تتفرج عليه الو،،سخ اللي مش عايز ينضف

احكام جريت وقفت قدامها وهيه بتبكي وقالت..يا اما تروحي فين ابوس ايدك انا فيا اللي مكفيني… ده واحد و،،سخ وممكن يتطاول عليكي

امها قالت بغضب اعمى ….يتطاول عليا طب خليه يعملها علشان انزل باللي في رجلي فوق دماغو ..هو فاكر ايه هيتبلى عليكي وياخد بنتك منك واسكت كل ده علشان ابوكي مات وانا خلفتك وحيده..لكن لا ..لا يا بنت عبد السميع…انا لسه عايشه وبصحتي اوعي من قدامي

ودفعتها بقوه وخرجت جري ناحية بيت جوده

ابراهيم شافها نازله جري واحكام بتجري وراها راح وراهم بسرعه

ام احكام بقت تخبط على بيت جوده بغضب شديد وبتقول…افتح يا جوده…افتح يابواقي الرجاله يا مصدي

جوده فتح الباب بغضب وقال..فيه ايه يا وليه..مش هنخلص انهارده ولا ايه

ام احكام مسكته من هدومه وقالت…لا الوليه دي اللي هتحتاجها تولول على تربتك يا ابن الزبال يالمامة الحته

جوده نفض اديها بغضب وقال…..مش بس ابويا اللي طلع زبال كمان اخويا طلع زيو ولم زبالة الحته كلها وعمل منها مراتو

هنا ام احكام ضربتو قلم قوي وقالت….اخرس قطع لسانك يا و،،سخ

جوده اتصدم باللي عملتوا والغضب عماه وضربها قلم قوي جدا وقعها على الارض مقدرتش تقوم من قوته

في الوقت ده وصل ابراهيم واحكام اللي صرخت وجريت على امها وبقت تفوق فيها

وابراهيم مسك في جوده بغضب وقال…انت ضربتها..مديت ايدك على مره يا كل،،ب يا و،،اطي

جوده دفعو بغضب وقال…..غور يلا من هنا لم الاوساخ دول وغور مش ناقصه نجاسه

ولسه هيقفل الباب جات عينه على احكام اللي كانت بتبصلوا بحقد وغضب يخوف ودموعها ماليه عيونها
اتنهد وقفل الباب بسرعه مش قادر يتواجه معاها تاني

احكام حصريا بقلم زهرة الربيع
ابراهيم شال ام احكام وراح بيها على البيت واحكام مشيت معاه وسط الناس اللي كانو بيتهامسوا عليهم بكلام ميتقالش

بعد شويه عند احكام كانت قاعده جمب امها بتبوس دماغها وايدها وبتبكي بحرقه

امها نزلت دموعها وقالت…..حقك عليا يا ضنايا…حقك عليا مش عارفه احميكي وانا لوحدي يا بنتي

ابراهيم وقف وقال بغضب..وانتي تحميها ليه يا خالتي وتعرضي نفسك لمواجه مع كلب زي ده..هيه متجوزه راجل يحميها…ولو معرفش يعملها يبقى ميستاهلهاش

احكام قالت بسرعه..ابراهيم معاه حق يا اما…..بقولك يا ابراهيم..تليفونك معاك…اصل تليفوني عند الحيوان ده معرفتش اخد حاجه …..وتليفون امي عطلان

ابراهيم طلع تليفونه بسرعه وقال…التليفون اهوه..وانا معاكي وهفضل معاكم للاخر لحد ما يجي جوزك وياخدك على اي حته بعيد عن اخوه الكلب ده

احكام ابتسمتلوا بالعافيه واخدت التليفون وراحت تكلم جوزها

في مكان تاني كان واقف شاب جميل في اواخر العشرين بيشرف على عمال تنقيب عن البترول وقال لواحد صاحبه… بقالنا ايام ومفيش حاجه ظهرت الواحد تعب من الحر ده

صاحبه ضحك وقال…تعب من الحر ولا اشتاق..بس عازرك اول مره تسافر بعد جوازك اكيد لك حق تتعب

ضحك وقال….. بس يلا هيه نقصاك…مش كفايه برنلها مش بترد..انا هتجنن عمرها ما طنشتني كده

صاحبو قال…. يلاا اتقل هو كل الي اتجوزوا اتدلقوا كده

اتنهد وقال بحب بيلمع في عيونه ..لا طبعا…ولاكل الستات احكام

صاحبو صفر وقال …ايوه يا عم مرزق
ابتسم ولسه هيتكلم تليفونو رن باسم ابراهيم صاحب عمره رد وقال…..هيما واحشني يا جدع و

بس قطع جملتو لما جالو صوتها وهيه بتبكي جامد وقالت بالعافيه…خالد…الحقني..تعالى بسرعه ابوس ايدك وووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احكام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *