رواية والعلة هي العشق الفصل السابع عشر 17 بقلم سولييه نصار
رواية والعلة هي العشق الفصل السابع عشر 17 بقلم سولييه نصار
رواية والعلة هي العشق البارت السابع عشر
رواية والعلة هي العشق الجزء السابع عشر

رواية والعلة هي العشق الحلقة السابعة عشر
(الحقيقة )
قعدت على الانتريه وهي بتتر.عش جامد …كانت الدموع بتنزل من عينيها وهي بتقول :
-لما كنت مخطوبة لطاهر…كان بيحاول يتج.اوز معايا كتير حاولت امنعه…كنت بعيـ..ط كل يوم لماما بس هي قالتلي عادي…مكانش فيه حد اتحامي فيه …بابا وتعبا..ن واخويا قصي مسافر معظم أيام السنة بسبب شغل أو جيش…لحد ما في يوم اخدني الشقة اللي هنتجوز فيها بعلم من أمي …
….
-مش يالا بقا. .
قالها وهو بيقرب منها وحاول يلمسها ….شهقت هي بصدمة وبعدت وهي بتقول بإرتباك :
-يالا ايه يا طاهر مش هنمشي ولا ايه ..اهو جينا وشوفنا الشقة خلينا نمشي من هنا …
ابتسم بغموض وقرب منها ومسك ايديها وقال:
-بس لسه مشوفناش اوضة النوم يا حبيبتي …
وبعدين حاول يشدها عشان يدخلها الاوضة بس هي ز…قته وهي بتقول بر…عب :
-ابعد …
بعدين رجعت لورا وهي بتقول بخو…ف :
-رجعني بيتي يا طاهر أنا مش عايزة اعمل كده …
-هفـ…سخ الخطوبة لو مجيتيش معايا دلوقتي
هزت راسها وهي بتقول وهي بتعـ…يط جامد :
-افسـظظظخها بس انا مش هعمل اي حاجة غلـ…ط ….
نفـ..خ بضيق وبعدين حاول يتهـ…جم عليها بس هي هر…بت منه ومسكت الفاظة وقالت :
-اقسم بالله لو ما روحتني لافتح راسك وبعدين اروح اقول لجدك على كل حاجة ……
…..باك ..
-بعد اللي حصل لقيته فـ…سخ الخطوبة واختفى
..بعدها كان ليه مواجهة اقوى مع امي …
فلاش باك….
مسكـ..تها من شعرها وهي بتقول بغـ..يظ :
-قدرتي تطـ. فشيه….كان فيها ايه لو سمعتي كلامه !!
بصت لوالدتها بصدمة وقالت :
-بتقولي ايه يا ماما …ازاي عايزاني اخلى شر..في لعبة في أيده …
-بلا شر…ف بلا كلام فاضي …..كسبتي ايه يا اختي اهو سابك وضا…عت علينا فلوس جابر السيوفي ….
شـ…دت على شعرها وقالت :
-اسمعيني يا بت ونفذي اللي هقوله …هتقولي أن حصل بينك وبين طاهر حاجة وانك.مش بنت ….
حطت دلال ايديها على بوقها وقالت :
-عايزاني اكد…ب واشو….ه سمعتي يا امي …
ضر….بتها بالقلم وقالت :
-اخر…سي …اخر…سي واعملي اللي بقولك عليه …
رجعت دلال لورا وقالت :
-انت ايه …عايزاني اشو….ه سمعتي واقول اني حصل حاجة بيني وبين طاهر …عايزاني اطلع نفسي واحدة من غير اخلاق…ايه اللي انتي بتقوليه ده يا امي …حر…ام عليك للدرجادي الفلوس عمـ.ظت عينيكي …
قربت امها وضر…بتها بالقـ..لم جامد ومسكتها من شعرها وهي بتقول من بين أسنانها :
-وعهد الله لو مقولتيش كده يا دلال لاقتـ…لك…فاهمة ولا لا !!!
…….
فضلت تعيط وهي بتقول :
-والله أنا مظلومة …امي هي السبب في ده كله …أنا مغلـ ..طتش بمزاجي …أنا …
قاطعها جابر وقال:
-انتِ مش مظلومة ولا حاجة …أنتِ اللي جنيتي على نفسك…كنتي قادرة تيجي وتحكيلي بس أنتِ حاجة تلعبي دور الضـ…حية ….
بص للينا اللي واقفة وهي مصدومة …كان حاسس بالذ…نب لانه د…مر حياتها عشان خاطر دلال …قرب منها وبا…س رأسها وقال:
-سامحيني يا بنتي أنا د…مرت حياتك عشان ناس متسواش ….أو عايزاني ابو…س ايديكي ورجليكي عشان تسامحيني معنديش اي مانع ….
وفعلا كان هيبو. .س ايديها بس لينا شالت ايديها وبعدت …كانت الدموع في عينيها بس منزلتش ….مكانتش قادرة تسامحه …بس مش جدها بس اللي غلطان …بصت لقاسم وهي بتفكر أن قاسم ساب ايديها قدام الكل …
مسح جابر دموعه وقال :
-اتصلي بأمك يا دلال خليها تيجي هننهي كل حاجة النهاردة!!!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية والعلة هي العشق)