رواية للحب راي آخر الفصل الثالث عشر 13 بقلم عائشة الكيلاني
رواية للحب راي آخر الفصل الثالث عشر 13 بقلم عائشة الكيلاني
رواية للحب راي آخر البارت الثالث عشر
رواية للحب راي آخر الجزء الثالث عشر

رواية للحب راي آخر الحلقة الثالثة عشر
يزن قام بصدمة:- بتقول اي .. يعني اي في القسم طيب انا جاي حالا سلام
حياة:- في اي يا بابي حمزة مالو
مليكة بقلق:- ابني جرلو حاجة اتكلم يا يزن ساكت ليه
يزن خرج من القصر ركب عربيته بعد وقت وصل القسم دخل مكتب الظابط بهدوء و ثبات:- يزن الدمنهوري ابو حمزة الدمنهوري
الظابط بهدوء و احترام :- اهلا وسهلا يزن بيه اتفضل
يزن قعد و هو بيبص لحمزة بهدوء و توعد :- اي الى حصل
الظابط و هو بيبص لحمزة و سليم:- ولا حاجة طيش عيال
سليم:- احنا مش عيال و بعدين دا اقل حاجة المفروض كونا قتلن.ا
الظابط ضرب على مكتبه:- و بعدين
الظابط بص ليزن بهدوء:- خناقة شباب في المدرسة بس كانت كبيرة شوية .. الولد الحمدلله فاق بس في شوية تعوير بسيطة الحمدلله اننا جينا في الوقت المناسب
حمزة بغضب:- يعني اسيبو يضيق اختي و اسكوت هو الى اتمد فيها و الله اعلم لو كنت اتاخرت كان عمل فيها اي واحد مش متربي انت تقبل ان حد يضيق اختك لو حضرتك تقبل دا على اختك ف اوعدك اى كلب يجي جانب اختي هخرس خلاص
يزن بحادة:- اسكوت خالص
يزن حل الموضوع و خرج حمزة و سليم على اد ما هو مش طيق حمزة بسبب الى عملو على اد ما كان فرحان بيه و ان مطمن على حياة و تاليا لان حقيقي حمزة حنين جدا و بيحب اخواته خصوصا حياة خرجوا من القسم كل واحد راح لبيتو في القصر
يزن رما المفاتيح على التربيزة و قال بهدوء عكس الغضب الى جواه:- على اوضك … تاليااا
تاليا نزلت من اوضتها ببراءة مزيفة:- بتنادي يا بابي
يزن بهدوء:- حبيبت ابوها العاقلة الهادية قوليلي بقا يا حبيبتي اي الى حصل روحت مدرسة حياة
تاليا هزت راسها بمعنى اه :- اه يا بابي و كنت مبسوطة جدا
كملت بصوت واطي .. حياة كانت بتكلم صاحبتها سلوي و بتقولها الله اعلم سامحيني يا رب انهم راحوا من اسبوعين موقع تصوير فيلم غريب كدا ف ماما عرفت راحت جبتهم هما الاتنين من شعرهم و عملت معاهم الصح و مامت سلوى برضو قامت بالواجب و زيادة و بعدين قعدو يكرشو على الممثلين خصوصا حياة بس سليم جاه ظبطهم
يزن بهدوء بيحاول يكون هادي مع رغي تاليا ليتر:- كملي يا روحي
تاليا شبكت ايديها في بعض:- في المروح حياة خرجة من المدرسة وقفها واحد رخم و قعد يرخم عليها ف حياة تفت عليه و ضربته كف مخدوش حمار في مطلع حمزة و سليم جوم على اخر ثانية بس هو دا الى حصل
يزن بهدوء:- على اوضك
تاليا طالعت اوضتها يزن قام طالع و خبط على باب اوضة حياة
حياة بهدوء :- اتفضل يا بابي
يزن دخل و قال بابتسامة:- الله على القمر الى بتحس ب ابوها يا ناس
حياة بابتسامة:- مش ابويا طبيعي هحس بيكي و بحركاتك و خطوتك من قبل ما تخطيها
يزن قعد على كرسي المكتب:- اي الكلام الكبير دا احنا كبرنا اهو و بنعرف نغزل قوليلي بقا اي سبب روقانك و هدوك
حياة بهدوء :- علشان حضرتك رجعت من السفر و رحمتني من معاملة اليهودي الى حمزة و امي بيعملوني بيها
يزن مسك ايديها :- نتكلم جد شوية
حياة بتوتر و صوت واطي مرتعش:- نتكلم في اي يا بابي
يزن بهدوء :- و بعدين معاكي يا بنتي ليه مصرة تقلقني عليكي اوعى حياة انا هقولها لمرة المليون و هشرحلك وجهة نظري في الموضوع دا حلمك دا في تنازلات كتير اوى و برضو مش هتبقي مبسوطة هتقولي يا بابي حاول اتجازو مشاهد هقولك انها هتخدك من نفسك طب هبسطها اكتر لو حمزة حضن بنت ما هى برضو اخته أو زى اخته
حياة بهدوء:- طبعا مينفعش لانها مش اخته و دا إساءة بس الدور كان محترم و عجبني و بعدين يا بابي انا مش صغيرة
يزن:- و مش كبيرة مشكلتك يا حبيبتي انكي دائما شايفة نفسك قوية و نصحة محدش مننا معظوم من الغلط ولا الأخطاء لاننا بشر التمثيل يا حياة سكة متعبة مش جهد لا متعبة لانها بتخدك لسكة بعيدة و انتي غصب عنك هتتعرضي لكل دا انا واثق فيكي و واثق انكي اوية بس انا مش واثق في الناس حياة انا و امك تعبنا و احنا بنحاول نبني عيلة صح انتي و اخواتك الحاجة الحلوة في حياتنا لا انا ولا امك نستحمل حاجة على حد فيكم اوعدني انكي مش هتعملي كدا تاني
حياة بصدق:- والله ما هعمل كدا تاني
يزن بهدوء:- انا لم حبيت امك كونا صغيرين هى تقريبا كنت من سنك بس مكنش مجانين كدا انا لم حسيت انى بحب امك بجد دخلت البيت من الباب انتوا لسه صغيرين سليم اه محترم بس ممكن ميبقش مناسب ليكي مش علشان المستوى المادي لكن المستوى الفكري الى حصل النهاردة معجبنش و انتي السبب انتي الى فتحتي له الباب انه يهزر معاكي و يتجاوز حدوده هو مش اخوكي انتي عندك اخ واحد و هو حمزة تاني حاجة سبيها لربنا لو من نصيبك هيجي لحد عندك بلاش جوا صاحبي و صديقي و الكلام دا انتي جوهره غالية يا حياة سامعني جوهرة
يزن قام قبل راسها و خرج و قفل الباب حياة رجعت شعرها لوراء بتوتر و عقلها مشوش كلام ابوها صح بس هى مش عارفه تسيطر على قلبها أو نظرات متقدرش تمنع نفسها انها متبصلوش أو متتكلمش معاه بصت لفراغ و مسحت دموعها الى نزلت غصب عنها و كملت مذاكرة لكن عقلها في مكان تاني سبت القلم بضيقة:- هو ممكن سليم يطلع واطي طبعا سنين في كندا اكيد اتغير و بيتسلي و انا الى كنت فاكرة ان هيرجعلي سليم الطفل البراءي الهادى الى قدامي فعلا واحد انا معرفوش.. هو اي الى رجعوا مانا كنت كويسة من غيرو اووف بقا
في بيت سليم قعد في الجنينة بيرسم
الام:- حلوة الرسمة
سليم حط الرسمة على جانب:- ماما
الام رتبت على ضهره و قعدت جانبو:- جميلة
سليم بدون وعي:- جدا احلي واحدة شافتها عيني اسمها حياة و هى حياة هى تركيبة فريدة من نوعها عصبية بس هادية حنينه و مجنونة في نفس الوقت لسانها اطول منها بس قمر و دمها خفيف تعرفي يا امي انا معرفش الحب غير على ايديها مستحملت انى مشوفهاش أو بعدها عني اكتر من كدا و .
الام بابتسامة و حزن:- كبرت و اتغيرت دائما شايفك الطفل الى مجرني وراه علشان يخلص الواجب دلوقتي الطفل كبر و بقا بيحب تعرف لم كنت قدك الكل كان معترض على ابوك مش علشان وحش لكن مكونش ليقين على بعض خسرت الرهان و للاسف عرفت دا لم اتولدت و انفصانا عن بعض حياة ممكن تكون مش شبهك وصفك و كلامك عنها بيقول كدا بلاش تضيع وقتك و عمرها في حاجة مستحيل تحصل و لو حصلت انتوا الاتنين هتزعلو بس ساعتها الندم مش هيفيد و مع ذلك انا عايزة اشوف البت الى جننتك بيها و اهو اشكرها انها رجعتك ليا ركز في دراستك و سيب الكلام دا لم يجي وقته يا حبيبي
الام قامت و سليم كمل رسم و هو تفكيرو فيها
تاني يوم في المدرسة في المسرح
حياة قعدة بتندن
سليم بصلها بابتسامة كان واقف وراها :- تعرفي انى حلمت بيكي و لحد دلوقتي مش مفرقني حتي في النوم عايزة تعملي فيا اي تاني يا حياة
حياة اتسعت عينيها من الكلام مصدومة حاولت تكون هادية قامت وقفت قدامه:- يا لهوي انا عملت كل دا انت عايز اي يا سليم من غير لف ولا دوران لانى انا مش هبلة هصدق اى كلام هتقولو تو غلطان اوى يا سوسو
سليم بابتسامة:- انتي الى عايزة مني اي يعني انا في حالي بس انتي قلبتي كيان و حياتي
حياة بذهول:- ااناا انت شارب حاجة بقا فوق يا سليم علشان ممكن افوقك بطرقتي و
سليم بصلها بحب:- انا بحبك بحبك بجد حتي لو كانت اخر مرة هنتكلم فيها أو اسمع صوتك مش مهم المهم انى قولت الى جوايا انا بحبك يا حياة والله العظيم بحبك
حياة اتوتر :- انت سافل و حيوان اوع من وشي
حياة لفت وشها و لسه هتمشي وقفت على صوته:- انتي كمان بتحبني و اوى بس مستحيل تقوليها تصرفاتك و نظراتك بتقول كدا
حياة ابتسمت غصب عنها بصتله:- انا كمان كنت بحلم بيك و لحد دلوقتي مش مفارق خيالي يا سوسو
حياة خرجت من المسرح هى بتحب المسرح جدا حتي لو مش هتمثل بتحب تقعد فيه نزلت الحوش
سلوى من وراها بابتسامة:- قال بحبك قالهاا
حياة بصدمة:- بسم الله الرحمن الرحيم انتي ورايا من امتي
سلوى بمرح:- من اول اغنية أصالة لحد قالها ممم حياة انا بحبك زى اختي يعلم ربنا بس علشان خاطري خدي بالك سليم دا مش سليم بتاع زمان هاا و بعدين هو الساقع الى اسمو حمزة اخوكي هيقولها امتي سنين معلقين جانبو دا فريزر والله فريزر و مش بيحس
حياة:- إذا كان هو مش بيحس بى معدوته هيحس بيكي دا تلاجة و يستاهل النكد عليه أربعة وعشرين ساعة نكد و هيظبط
سلوى بضحك:- لا فعلة خير أصيلة .. بقولك تجي نروح نتعلم الرقص النهاردة بس ياريت بلاش تاليا العسولة تعرف حاجة
حياة:- نهارك اسود انتي بتطفحي اي
سلوى:- يييه دا مشرب تخسيس يا حياة يعني هيكون اي انتي تعرفي عني كدا
حياة:- اعرف انكي مجنونة بس طبعا مش اجن مني
صديقه تاني:- يا بنات انا رايحة باليل السينما حد يروح معايا
سلوى بضحك:- اكيد اكيد مش انا
حياة:- انا هتفرج باليل على سيندريلا ليه لان الست تاليا بتحب تتفرج عليه … تعرفوا انا النهاردة حلمت انى بمثل لا انى اخد جائزة أفضل ممثلة و الى بيدني الجائزة كريم فهمي شخصية
سلوى:- ما تلمي نفسك بقا الراجل متجوز لو مكنش متجوز عادي الراجل عندو عيال و بيحب مراتو
حياة:- يخرب بيت تفكيرك ليك الجنة يا خويا
صديقه:ـ اوعدني يارب الا قوليلي يا حياة كريم فهمي حلو على الحقيقة
حياة بحمس:- جدا باذن الله لم يكون عندي اولاد هسميهم كريم و محمد و يكون شبه كريم فهمي
سلوى:- اتغطي كوبس و انتي نايمة يا باربي
بعد وقت
مامت سليم:- حبيبي وحشتني
سليم بدهشة:- ماما حضرتك كويسة جيتي ليه
مامت سليم بابتسامة:- جيت اشوفك و اشوف المدرسة ممم متغيرتش كتير ..
حياة كانت واقفة مع سلوي و اصحابها مامت سليم سبته و اتجهت ليهم :- صباح الخير يا بنات
البنات:- صباح النور
مامت سليم بتبصلهم بتراقب :- انتي حياة صح
حياة بهدوء و استغرب:- اه انا مين حضرتك انتي تعرفيني
مامت سليم بابتسامة:- ممكن اتكلم معاكي على انفراد
البنات مشيو حياة بصتلها بذهول و عدم فهم
بالليل في القصر في اوضة حياة حياة رمت نفسها على السرير و هى بتفكر و متلخبطة
فلاش
مامت سليم :- انتوا الاتنين مش لبعض مش ركبين على بعض انتوا صغيرين على الكلام دا ابني بيغير رايو كل خمس دقائق دلوقتي بيحبك بكرا يكرهك انا خايفه عليكي اكتر ما خايفة عليه لانى مجربة حالتك دى ممكن يكون تعلق اعجاب بس مش بيحبك يا حبيبتي سبيه لحالو
باك
حياة بعصبية و تحدى:- و مالوا بكرا نشوف مين الى هيكسب كلامكم ولا قلبي
افتكرت كلام سليم و كملت بابتسامة:- و انا كمان بحبك يا سليم بحبك و بموت فيك
تاني يوم في المدرسة
حياة :- افندم يا عم التافه
سليم بصلها بهدوء ممزوج بغضب بصلها اوى و ضربها كف
حياة حطت ايديها على وشها بصدمة
سليم بعصبية و جنون:- مكنتش اعرف انكي كدا من الاول يا زبالة فعلا مقرفه
حياة بصتله بصدمة سليم حط الفون بتاعه في وشها و ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية رواية للحب راي آخر )