روايات

رواية حين تبكي الجدران الفصل السادس عشر 16 بقلم عادل عبدالله

رواية حين تبكي الجدران الفصل السادس عشر 16 بقلم عادل عبدالله

رواية حين تبكي الجدران البارت السادس عشر

رواية حين تبكي الجدران الجزء السادس عشر

رواية حين تبكي الجدران الحلقة السادسة عشر

شمس : لأ اوعي ، كده هتخربي بيتك وابنك ده ملوش ذنب !!
شروق : وانا مش هقدر اعيش مع جاسر وقلبي مع شريف .
شمس : ولو جاسر عرف انك هتطلقي منه علشان شريف هيبهدل الدنيا وممكن يعمل فيكي وفي شريف حاجة !!! انسي يا شروق انسي يا بنتي .
شروق : مش هعرف يا ماما .
شمس : لازم تعرفي .
في شقة جاسر
تعود شروق وفي داخلها عزم اكيد علي الطلاق من جاسر .
بمجرد عودة جاسر الي المنزل يجد شروق في انتظاره .
جاسر : ايه ده انتي مقولتيش ليه انك هترجعي النهاردة ؟
شروق : نسيت .
جاسر : مالك ؟
شروق : احنا لازم نطلق يا جاسر .
جاسر : نعم ؟!!!!
شروق : زي ما سمعت كده .
جاسر : ليه ؟
شروق : من الاخر يا جاسر احنا مينفعش نعيش مع بعض وامك هي اللي خربت بيت ماما .
جاسر : ليه ؟ امك كانت عارفة وراضية وعارفة سبب جواز ابوكي وامي !!
شروق : اللي انت متعرفوش ان ابويا وامك كانوا بيحبوا بعض من زمان من قبل جواز امك وابوك ، فهمت بقي السبب الحقيقي اللي خلاهم اتجوزوا ؟
جاسر : انتي بتستعبطي ولا ايه ؟؟ انتي عارفة اللي بتتكلمي عليها دي تبقي مين ؟؟
شروق : لأ انا بقولك اللي امك مدارياه عنك ، ولو مش مصدقني روح اسألها .
جاسر : هسألها ، هسألها يا شروق ولو كنتي بتكدبي هدفعك تمن الكلام اللي قولتيه ده .
تركها جاسر و ذهب الي والدته ودق جرس بابها .
تفتح له بدهشة !!!
نجوي : جاسر !! تعالي اتفضل يا حبيبي .
يدخل ليجد رجب متكأ علي الاريكة بملابس البيت يدخن سيجارته ويشاهد التلفاز .
جاسر : مساء الخير يا عمي ، بعد اذنك يامه كنت عايزك في كلمتين .
نجوي : خير يا حبيبي فيه ايه ؟
جاسر : تعالي نتكلم جوه .
نجوي : عمك رجب مش غريب ، اتكلم برحتك فيه ايه ؟؟
جاسر : انا هسأل سؤال وتجاوبيني بصراحة .
نجوي : فيه ايه يا جاسر ؟؟؟
جاسر : انتي وعم رجب كنتوا بتحبوا بعض من زمان ؟؟
تتفاجئ نجوي وترتبك ، ويعتدل رجب في ترقب !!!
جاسر : مبترديش ليه ؟؟
نجوي : مالنا احنا بزمان ، خلينا في دلوقتي يا حبيبي .
جاسر : لأ انا لازم افهم واعرف الكلام ده فعلا حقيقي ولا كدب ؟؟
يتدخل رجب مقاطعا …
رجب : ايوه حقيقي ، وفيها ايه ؟؟
جاسر : يعني انتوا كنتوا بتضحكوا عليا لما قولتولي انكم هتتجوزا علشان دخولك وخروجك من البيت وزيارة بنتك !!!
رجب : انت عايز ايه دلوقتي يا ابني ؟؟
جاسر : يعني انتوا قرطسطوني واكيد كمان كنتوا مقرطسين ابويا قبل ما تطلقي منه .
نجوي : اخررررررس ، انا اشرف من الشرف واللي يجيب سيرتي اقطع لسانه .
رجب : لولا انك ابن الست المحترمة دي انا كان ليا معاك كلام تاني واحاسبك علي كلامك ده .
جاسر : روح حاسب نفسك الاول .
نجوي : انت جاي تحاسبنا يا جاسر ؟؟!
جاسر : لأ مش هحاسبك بس ياريتك كنتي عرفتيني بدل ما الاقي حد بيعايرني !!
رجب : ما عاش اللي يعايرك ، امك ست محترمة قطع لسان اي حد يجيب سيرتها .
جاسر : بنتك .
رجب : بنتك شروق هي اللي عايرتني وقالتلي كل حاجة وعايزة تطلق كمان .
شروق : لأ افصلوا حياتكم عن حياتنا ، انتوا بينكم رجب الصغير .
جاسر : شوفت يا عمي ، حتي انا سميت ابني علي اسمك علشان بحبكم ومرضتش اسمي اسم ابويا !! يكون ده جزائي ؟؟!!
رجب : اسمع يا جاسر يا ابني متاخدش علي كلام شروق دلوقتي واوعي تسمع كلامها ، هي ممكن متأثرة وزعلانة علشان امها مش اكتر .
جاسر : معاك حق .
في شقة جاسر
دخل جاسر وجد شروق في انتظاره …
شروق : عرفت واتأكدت اني مش بكدب ؟؟
جاسر ‘ بحزن ‘ : خلينا في نفسنا ملناش دعوة بيهم .
شروق : حاضر ، يلا بقي من فضلك طلقني .
جاسر : شروق بلاش الكلمة دي ، انتي دلوقتي متأثرة بموضوع امك .
شروق : لأ ، انا فكرت كويس ولقيت مفيش حل غير كده .
جاسر : حاضر هطلقك بس بعدين لما نهدا .
شروق : لأ انت لازم تطلقني النهاردة .
جاسر : مالك يا شروق ؟؟ انتي مش اول واحدة ابوها يتجوز علي امها ويطلقها !!
شروق : حتي لو بابا رجع لماما وطلق مامتك بردو لازم تطلقني .
جاسر : يبقي مش زعلك علي امك السبب !! فيه سبب تاني .
شروق : تاني ولا تالت ، طلقني يا جاسر .
جاسر ” بغضب ” : يبقي اللي في دماغي صح .
شروق : صح ولا غلط انا هطلق يعني هطلق .
جاسر : من اول ما الواد ده رجع من السفر وانتي اتغيرتي !! الحب القديم صحي في قلبك تاني وانا زي المغفل !!
شروق : احترم نفسك .
جاسر : انا محترم غ.صب عنك .
ثم امسكها من ذراعها قوة : يكون في علمك من النهاردة مش هتخرجي من البيت ده تاني .
شروق : يعني ايه ؟ هتحب.سني ؟!!
جاسر : ايوه احب.سك ، عايزة تخرجي علشان تشوفي حبيب القلب .
شروق : انت ز.بالة .
صف.عها بقوة علي وجهها : لو لسانك نطق كلمة تاني هتشوفي مني عذ.اب وايام اسود من شعر راسك .
شروق : انت مجنو.ن !!
جاسر : انتي مشوفتيش لسه حاجة ، بكره تشوفي جنا.ني بحق وهتشوفي هعمل ايه في حبيب القلب !!! تحبي تشوفي دلوقتي عينة من جنا.ني ؟
ثم يجذبها من ذراعها بقوة نحو غرفة النوم ويرمي بها الي الفراش ثم يخلع ملابسه سريعا : دلوقتي هتشوفي جنا.ني !!!
تبكي وتتو.سل اليه ان يبتعد ويتركها الا انه ازداد قسو.ة وع.نف معها !!!
بعد مرور بعضا من الوقت …
ينهض ويتركها تبكي بحرارة وانهيااا.ر !!
ينصرف جاسر من المنزل في هذا الوقت المتأخر ويتركها وحدها بعد احكم غلق الابواب !!!!!
تمسك بهاتفها وتتصل بشريف و دموعها وبكاؤها لا يتوقف !!!
صوت جرس الاتصال يستمر لنهايته بلا اجابة !! فتعاود الاتصال مرة اخري .
يستيقظ شريف علي صوت جرس هاتفهه ليجد المتصل شروق !!!
شريف ” بنعاس ” : خير ، فيه ايه يا شروق ؟؟
شروق ” ببكاء شديد ” : خلي بالك علي نفسك يا شريف ، جاسر عرف اني لسه بحبك .
شريف : انتي بتقولي ايه ؟؟!!!
شروق ” ببكاء ” : زي ما بقولك ، انا طلبت منه الطلاق وعرف اني عايزة اتطلق علشانك .
شريف : هتطلقي علشاني ؟؟!!
شروق : ايوه يا شريف ، انا لما عرفت انك هتخطب اتجن.نت و قولتله لازم يطلقني .
شريف : انا بحلم ولا ده حقيقة ؟؟
شروق : لأ مش حلم ، شريف اوعي تخطب يا شريف انا مقدرش اعيش بعيد عنك اكتر من كده ، انا هتطلق منه ونتجوز ، ماشي يا شريف ؟؟ رد عليا !!
شريف : حاضر خلاص مش هخطب ، بس اهدي شوية .
شروق : خلي بالك علي نفسك علشان هو عرف اني لسه بحبك وعايزة اتطلق علشانك وبهد.لني وهد.دني انه هيأ.ذيك ، خلي بالك علي نفسك اوي يا شريف .
شريف : حاضر ، المهم انتي كويسة ؟؟
شروق : متخافش عليا ، هو حب.سني في البيت ، اول لما اعرف اخرج من هنا هخرج ومش هرجعله تاني .
شريف : انا بكره هروح له واقعد اتفاهم معاه .
شروق : لأ اوعي تروح له ، ده بل.طجي ولو شافك هيعمل فيك حاجة .
شريف : متخافيش عليا ، انا اعرف اتصرف مع الاشكال دي كويس .
شروق : لاااا انت حد محترم ابعد عنه دلوقتي خالص انا خايفة عليك اوي .
شريف : حاضر ، المهم دلوقتي اهدي وخلي بالك علي نفسك ومتخافيش عليا .
شروق : انا هعمل المستحيل علشان نكون مع بعض يا شريف .
شريف : وانا هعمل اكتر من المستحيل علشان نرجع لبعض .
شروق : كمل نومك بقي وبكره خليك حذر منه .
شريف : حاضر يا حبيبتي .
شروق : لا اله الا الله .
شريف : محمدا رسول الله .
في الصباح
تشرق شمس الصباح ومازالت شروق دموعها تنهمر ولا يعرف النوم طريقا الي عيونها !!
تمسك بهاتفها وتتصل بوالدتها شمس …
شروق ” ببكاء ” : شوفتي اللي حصل يا ماما ؟؟
شمس : فيه ايه يا بنتي ؟؟
شروق … ” تحكي لها كل مادار وحدث بينها وبين جاسر ” .
شمس : طيب اقفلي انا جايالك دلوقتي .
شروق : لأ يا ماما متجيش .
شمس : اقفلي .
بعد دقائق تسمع شروق دقات عالية علي باب نجوي !!! ثم تسمع صوت شجار امها مع حماتها نجوي !!!
تشعر شروق بخو.ف شديد فتقوم بالاتصال بوالدها …
شروق : الحقنا يا بابا .
رجب : فيه ايه يا شروق ؟؟
شروق : جاسر حب.سني في الشقة وماما جات وبتتخانق مع حماتي !!!
رجب : بتقولي اييييه !! انا جاي حالا .
يترك رجب عمله متجها الي المنزل في نفس لحظة وصول جاسر فيجدا شجارا عن.يفا بين شمس ونجوي !!!
يتطور الشجار ويحاول رجب تهدئة الأجواء حتي تقول شمس : افتح الباب لبنتي يا جاسر واياك تحب.سها تاني .
جاسر : لأ ، مش هفتحلها ، بنتك لو فتحتلها هتمشي وتدور.علي. حل.شعرها .
شمس : اخر.س قط.ع لسانك ، بنتي اشرف منك ومن اهلك .
جاسر : بنتك الشريفة بتحب شريف ابن ربيع وعايزة تطلق علشان تروحله .
رجب : اخر.س قط.ع لسانك اوعي .
جاسر : لو مش مصدقني اطلع اسألها ، ولا اقولك روح اسأل اي حد في الشارع هيقولك ان بنتك كانت ماشية مع شريف ابن شريكك ربيع وكانت مستغف.لاك .
يطيح به رجب بصف.عة قوية ازاحته بعيدا .
جاسر : انت بتضر.بني ، طيب انا علشان سنك وانك في مقام ابويا مش هرد عليك ، لو حد غيرك كنت قت.لته دلوقتي .
يقوم الجيران واهالي الحي بالتفريق بينهم وفض اشتبا.كهم بعد ان علم الجميع بحب شروق لشريف واصبحت ف.ضيحة علي الملأ !!!
يصعد جاسر الي شقته ويمسك شروق من ذراعها : انتي فاكرة انك لما تقولي لأمك وابوكي هينقذوكي مني ؟؟ تبقي بتحلمي !!! انتي مراتي غ.صب عنك وعن ابوكي وعن امك وعن حبيب القلب اللي هفرجك هعمل فيه ايه علشان سواد عيونك .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حين تبكي الجدران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *