رواية القدر الفصل الثامن 8 بقلم ميرال مصطفى
رواية القدر الفصل الثامن 8 بقلم ميرال مصطفى
رواية القدر البارت الثامن
رواية القدر الجزء الثامن

رواية القدر الحلقة الثامنة
منال بخبث: عملت سِحر
ميان برقت جامد، فضلت ترمش بـ عينيها وتستوعب اللي قالته، وبتدعي من جواها تكون بتكدب وردت عليها وقالت: قولي انك بتكدبي، عملتي سِحر عشان ادم يحبني؟
منال ببرود: بالظبط، ولسه كنت بكلم الدجال دلوقتي عشان كل شويه يجدد السحر
ميان بانهيار: ازاي تعملي كده، انتي ازاي كده!!!
منال ببرود: ايه مش كنتي عايزاه يحبك!
ميان بانهيار: لا والله ابدا كنت عايزه انساه، كنتي بتقولي هتساعديني، طلعتي بتعملي سِحر، انتي واحده حقيره، كنت بعتبرك خالتي، ليه عملتي كده، ردي عليا!!!!
منال بشر: عشان اخد حقي من امها حنان، انا وهي كنا صحاب، كنت بحب ممدوح، ارتبطنا وحبينا بعض، جت هي وشافها حبها وسابني، كان لازم ارد لبنتها اللي عملته هي فيا، حقي هاخده من بنتها
ميان بصدمه: معقوله جواكي كل الحقد ده، انا هفضحك وهقول لـ ريم، هقولها اللي بتعتبريها خالتك دمرتك!
منال بخبث: قوليلها، عشان ادمرك انتي كمان
ميان مكنتش مستحمله تسمع اكتر من كده وقفلت المكالمه في وشها، قعدت علي الارض بانهيار، وفضلت تعيط وتقول: ياريتني مقولت سري لحد، ياريتني ما قولتيلها اني بحب ادم، مسحت دموعها بسرعه وقالت: انا لازم اقول لطنط سحر
…………………………………
نزلت ميان من التاكسي ووقفت قدام الفيلا، كانت خايفه، اترددت تدخل، قررت تحكي لسحر كل حاجه، مشت بالراحه، قلبها بيدق جامد، خايفه تشوف ادم، للحظه كانت فرحانه انه بيدور عليها، معقول يكون دا مفعول السحر!!
رنت الجرس، فتحتلها الداده، وعشان هي عارفه ميان دخلتها من غير متتكلم، وراحت كملت شغلها ودخلت المطبخ، دخلت بتردد، كانت عايزه ترجع تاني، حاسه انها مش جاهزه للمواجهه دي! نزلت سحر وشافتها، بصتلها بصدمه ونزلت تجري بسرعه وحضنتها وهي بتقول: يا حبيبتي يا بنتي كنتي فين يا ضنايا، كده تقلقيني عليكي يا ميان؟
ميان مردتش، دموعها نزلت من غير ما تحس، كانت لسه سحر هتتكلم قاطعتها ميان وقالتلها بدموع: انا جايه النهارده اتكلم وانتي تسمعيني يا طنط
سحر باستغراب: اكيد يا حبيبتي، قولي اللي انتي عايزاه، تعالي اقعدي
ميان قعدت وحاولت تجمع شجاعتها وبدإت تتكلم
………………………………..
حازم بصوت عالي: فوق بقي انت مش طبيعي، انت ازاي تنسي حب عمرك بالسهوله دي؟
ادم بعصبيه: احنا مش هنخلص بقي من السيره دي! متسيبني في حالي ياخي
حازم بعصبية اكبر: لا مش هسيبك لحد متدمر نفسك
……………………………..
ميان كانت منهاره من منظر سحر، من ساعة ما حكتلها كل حاجه وهي منهاره، منطقتش بكلمه، بتعيط بس
ميان بعياط: خلاص يا طنط اهدي ارجوكي، انتي تعبانه، اهدي عشان خاطري
سحر بصتلها فجأة وقالت وهي بتفكر في حاجه: انتي قولتي ادتك ورقه تديهالي والورقه دي كانت الوصيه، يعني مفيش وصيه ولا حاجه!
……………………………
بعد مرور ساعتين…
سحر: كلمتيها؟
ميان: ايوا، جايه
عدي كام دقيقه وجت منال وشدت الكرسي ببرود وقعدت وحطت رجل علي رجل وقالت: عايزه مني ايه يا سحر؟
سحر ببرود: بنت اختي ذنبها ايه؟ ليه جايه تاخدي حقك بعد 25 سنة؟
منال بخبث: كنت مستنيه لما عصافير الحب يكبروا عشان اخد حقي، وخدته، ويعيني ريم منهاره وهي بتشوف حبيبها بيحب صاحبتها
سحر قامت بعصبية وضربتها بالقلم وقالت: عملتي ايه يا زباله؟ سِحر مش كده؟
منال بغل: دي اقل حاجه اعملها، ولسه هعمل كتير
سحر وهي بتحاول تمسك اعصابها: والوصيه مزوره صح؟
منال بغل: واضح انك فهمتي كل حاجه، بس خلاص معتش يهمني، وكانت لسه هتكمل كلامها لقت الشرطه داخله الكافيه وبيقربوا منها، اترعبت، قامت من مكانها بتوتر، وبصت لسحر اللي بتبصلها بانتصار
سحر ببرود: الشرطه سمعت كل حاجه
…………………………
في قسم الشرطه…
الظابط وهو بيخبط علي المكتب بعصبيه: انطقي عملتي السحر فين؟
منال بخوف: عند……
………………………….
الظابط: متقلقيش من حاجه يا مدام، هجيبلك شيخ يشوف هيعمل ايه مع ابن حضرتك
سحر بدموع: كتر خيرك يابني
…………………………..
في الفيله…
دخلت ميان وسحر ومعاهم الشيخ
سحر بحزن: يا شيخ بعد ما نعمله الرقيه الشرعيه.. مفعول السحر بيروح امتي؟
الشيخ: علي حسب قوة السحر، ممكن بعد أيام وممكن بعد شهور
…………………………..
سحر رنت علي ادم ييجي
سحر: ادم تعالي عايزاك ضروري
ادم: جاي
ادم وصل ودخل الفيلا، لمح ميان، جري عليها بسرعه وحضنها جامد، سحر اتوترت وحاولت تبعده عنها بس هو متبت فيها !!
سحر بعصبية: كفايه بقي، ووجهت كلامها للشيخ وقالت: لو سمحت يا شيخ حل الموضوع ده لازم السحر ده يتفك
ادم بعد عن ميان باستغراب وقال: سِحر ايه؟
الشيخ: تعالي يابني
ادم مشي معاه باستغراب وقال: هو في ايه يا امي؟
سحر: بعدين يا ادم هقولك
خده الشيخ الاوضه، وعمله الرقيه الشرعيه بالـ القرآن والاذكار، وكتب بعض الأعشاب، الشيخ خلص ومشي، بص ادم عليه باستغراب، ووجه نظره لسحر وقال: في ايه؟
سحر بدموع: انت معمولك سِحر يبني
ادم بصدمه: سِحر بـ ايه؟ ومين قالك كده؟
سحر حكتله كل حاجه وطول ما هي بتحكي عينيه علي ميان، بعد خلصت سحر كلامها رد عليها ادم وقال: مستحيل! انتي بتقولي كده عشان ارجع انا وريم مش كده؟ انا مش بحبها افهموا، كان معاكي حق لما قولتي هي مش حبي الحقيقي
…………………………..
عدي شهر وادم زي ما هو، مش بيسيب ميان، بينطلها في كل مكان بتروحه، كل ده قدام ريم في الشركه، بس ريم كانت ساكته ومستحمله لان سحر قالتلها كل حاجه، مستنيه اللحظه اللي ييجي فيها ويقول انا فوقت، انا عمري ما احب غيرك
………………………….
بعد مرور شهرين…
ادم بخنقه: فين ريم؟ ريم وحشتني، انا مخنوق فين ريم؟
ميان بدموع مغرقه وشها: مستحيل انت بتحبني انا مش هي، مش بعد ما حبيتك اكتر من الاول واتعلقت بيك تسيبني
ادم بعصبية: مفروض كنتي تبعدي عني مش تسيبيني اقرب اكتر!!!
ميان بغل وانهيار: لو رجعتلها هقولها علي اللي حصل بينا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية القدر)