روايات

رواية زواج لدقائق معدودة الفصل التاسع عشر 19 بقلم زهرة الربيع

رواية زواج لدقائق معدودة الفصل التاسع عشر 19 بقلم زهرة الربيع

رواية زواج لدقائق معدودة البارت التاسع عشر

رواية زواج لدقائق معدودة الجزء التاسع عشر

زواج لدقائق معدودة
زواج لدقائق معدودة

رواية زواج لدقائق معدودة الحلقة التاسعة عشر

كنت قاعده في الاوضه ودخل شاب كممني واخدني صحيت لقيت نفسي جارك على السرير ..ده كل اللي حصل
بس اللي مجنني ان امي مخلتنيش اقول لابوي كده مفهماش ليه
نوح حاول يستوعب اللي بتقوله وقعد جنبها بسرعه وقال بلهفه …شروق ركزي وياي كويس ..شوفتي الجدع اللي عمل كده …تقدري توصفيلي شكله
هزت راسها بيأس وقالت… مشفتوش لسه هتلفت كده لقيته وراي او يمكن لمحته بس مش قادره افكر شكله
نوح كان مصدوم من اللي بيسمعه لكن كان حاسس بامل ان ممكن الموضوع يتحلل خصوصا ان كلامها كان اقرب شيء للأسأله اللي كانت في دماغه و ما كانش لاقي لها اي حل مسح على وشه بزهول ووقف وقال…. مين ممكن يعمل معانا كده مين
شروق كانت هترد بس نوح احتدت عنيه وبصلها باستغراب وقال …امك ليه ما عيزاكيش تتكلمي… هي اللي قالتلك متحكليش عن الموضوع ده
شروق اتنهدت وقالت…. امي مقالتليش حاجه …بس لما جيت اقول لابوي حسيتها زي اللي بتمنعني يمكن يكون بيتهيألي وممكن تكون قايلاله وهو مصدقش وعشان كده بتمنعني
نوح هز راسه بالرفض وقال بسرعه…. لا ما قالتلوش حاجه عمي وانا كان في دماغنا مليون سؤال واولهم ازاي انتي ممكن تعملي كده مقادرينش نتحمل الفكره لو كان في اي امل لبراءتك كان اتكلم وياي مكانش سكت
شروق وقفت و ابتسمت بسخريه وقالت… براءتي محدش صدقها الا ربي لانه شايف ومطلع انما انتم هنا في البيت محدش فيكم حتى فكر يسأل او يقول شروق متعملش كده محدش
جايز في يوم اسامح ابوي لانه ليه حق البر عندي لكن انت مش هسامحك واصل يا نوح حطها في بالك مش هسامحك واصل
قالت كده ومشيت من قدامه وراحت تغير هدومها في الحمام وهو اتجمد مكانه بسبب كلامها ووجعته قوي جملتها الاخيره معاها حق وكل الحق..محدش فكر او سألها حتى …حس بنار جواه لو كانت بريئه هيبقى فعلا خسر البنت اللي رباها على اديه بس كان الاهم بالنسبه له دلوقتي انه يفهم ازاي ده كله حصل مين اللي عمل حاجه زي كده
طلع بسرعه واتجه ناحية اوضة هويدا بغضب شديد بس وقفته دول لي لما قالت بغضب….. استنى هنا يا عمده انا كنت جايه لك
نوح نفخ بضيق وقال…خير…فيه ايه
دولي بصتلو بدهشه وقالت…. فيه ايه….فيه انك ضربت اخويا رابطه تحت صح ولا بتبلى عليك
بقلم…..زهرة الربيع
نوح قال بخنقه…لا مش صح..هو ممربوطش تحت…تحت ده للبني ادمين انما هو مع البهايم في الحوش..ومهفكهوش غير لما يتربى يعني لو عايزانا نكمل مع بعض طلعي اخوكي من بيناتنا لان انا معنديش خلق اتحمله …ولا هو اتربى كفايه علشان يتعامل مع الخلق
و لسه هيمشي مسكت ايده وقالت بغضب… انا اخويا متربي كويس و مش معنى ان مراتك بتشاغله وبتحاول معاه زي ما كانت بتحاول معاك يبقى…
بس قبل ما تكمل كان نزل على بقها بقلم شديد سكتها فورا دولي اتسعه عينيها بزهول وهيه بتبصله بصدمه ونوح قال بغضب…. انا مبحذرش الواحد مرتين وفاكر اني حذرتك تحت وقولتلك تتحدتي عليها زين ..دي بت عمي وعرضي قبل ما تبقى مراتي
دولي قالت بدموع…بت..بتضربني علشانها
نوح ابتسم بسخريه وقال…بضربك علشان تفوقي..انا معارفش اتعامل زيك بوشين…انا واضح وكيف القطر وعارف ان جوازنا ده توفيق مصالح…انا هفيدكم وانتو هتفيدوني فبلاش نضحك على بعض وتمثلي دور الغيره لانه ميمشيش في جوازتنا دي واصل
قال كده ومشي وسابها مصدومه ومش عارفه تعمل ايه
عندي سند كانوا بيتمشوا وهما بينادوا على حميد بس ما كانش بيرد ولا لاقيينه ابدا
غنوه كانت بتدور بأمل ومش مهتمه للطريق اللي بيمشوها بس سند اتضايق جدا انهم مشيوا كتير وقال بخنقه ….مش شايفه ان الافضل نرجع للعربيه انا خايف نتوه هنه
غنوه بصتلو بغضب وقالت ….متقدرش تسكت..معيزاش اسمع صوتك دلوك بذات
سند قال بضيق….وانا ذنبي ايه مانا قلت لك ما قصدتش
غنوه قالت بغضب ….قصدت ولا ما قصدتش النتيجه واحده اخوي ضايع ومتصاب مطيقاش اسمع صوتك
وبقت تنادي وتقول …..حميد رد عليا يا اخوي
سند قال بزهق…. رد عليها ياخوها بدل ما ابعتها لابوها
غنوه قالت بغيظ…ده انا اللي هبعتك لابوك الليله لو حميد مظهرش ايه رايك عاد
سند قرب منها قوي وقال…واهون عليكي تقدري تقتليني يا غنوتي
غنوه بصت لعيونه شويه واتنهدت بياس منو وقالت ….ده وقت تسبيل… والله ما انا عارفه مخ اللي جوه راسك ده ولا فردة شراب مقلوب
قالت كده وبقت تمشي قدامه وهو ماشي وراها وقال بغيظ… لا هو اكيد فردة شراب مقلوب عشان بتحدث معاكي اصلا
كانت عايزه تضحك على كلامه وفضلت مكمله بتدور على حميد لحد ما سمعوا صوت حد بيتالم جريو على الصوت بسرعه
عند نوح خبط على اوضة هويدا بغضب وهو بيقول …مرت عمي… مرت عمي افتحي
فتحت هويدا بقلق من صوته وقالت…. في ايه يا نوح شروق حصل لها حاجه يا ولدي
نوح قال بغضب….خلي شروق على جنب دلوك لان ولا هيه تهمك ولا انا ولدك
هويدا اتصدمت بكلامه وبصت على حكم اللي كان نايم على السرير واتململ بنوم وقال…. مين تاني يا هويدا
هويدا قالت بارتباك …دي….دي سماح ….سماح يا حكم نام انت دقايق وجايه
وطلعت وقفلت الباب وقالت بهمس….. في ايه يا نوح ايه لزوم الكلام ده
نوح اتنهد بارتياح لما عملت كده وابتسم بسخريه وقال…. يعني كلام بتك صح…انتي تعرفي كل اللي حصل ومخبيه …وسيبانا ناكل في بعض و البيت كله ضارب قالب وانتي ولا في بالك
هويدا اتاكدت انو عرف وقالت بارتباك شديد…. قصدك ايه يا ولدي مفهماش
نوح هز راسو بهدوء وبصلها بنظره غضب تخوف وقال…..سؤال واحد تجاوبي عليه دغري ومن غير لف ودوران …انتي اللي عملتي الفيلم ده ….ولا حد تاني وانتي مغطيه عليه
هويدا بلعت ريقها و قالت..انا… انا ما فهماكش و
بس قاطعها لما زعق بغضب شديد وقال ….قولت اتكلمي دغري يا مرت عمي بدل ما اروح اصحيه واقول له على كل اللي عرفته ….بتك اتخطفت من الاوضه واللي خطفها جابها جاري …..مين اللي عمل كده انتي ولا حد تاني
هويدا قالت بتوتر …..وانا هعمل كده ليه يا ولدي هفضح بتي يعني… انت اكيد فهمت غلط هيه صوح…صوح شروق قالت لي حاجه زي كده بس انا قولت البت اكيد بتقولي كده من كسفتها بسبب اللي عملتوه او بيتهيألها
نوح ابتسم بسخريه وقال….بيتهيالها…من ميته شروق اتجنت وبقى يتهيألها وانا معرفش
هويدا لسه هترد قال بسرعه…خلاص مات الكلام يا مرت عمي….انا جيت عشان اعرف حاجه واحده وعرفتها خلاص
قال كده ومشي من قدامها وهي حطت ايدها على قلبها خوف وتوتر و قالت…يا المرار اللي هتشوفيه يا هويدا… استرها يارب…استرها
عند سند راح هو وغنوا ناحيه الصوت ولقو حميد نايم على الارض و مش قادر يرد وبينزف من رجله بشده
غنوه صرخت وقالت…. يا مري يا حبيبي يا اخويا يا قلبي انا جنبك انا جيت يا حميد
حميد قال بالعافيه وهو مش قادر ينطق….. ليه…ليه طلعتي من السرايا كانش يا غنوه..ليه…. خطر
غنوه قاطعتو. و قالت بسرعه…. متتكلمش كتير وما تخافش انا هاخدك دلوك وهتقوم بخير اتحمل يا اخوي
سند قال بسرعه….. انا هروح اجيب العربيه خليكي جاره
وفعلا راح بسرعه جاب العربيه وجيه و كانت غنوه قلعت الطرحه بتاعتها ربطت بيها جرح اخوها
سند شالوا وحطو في العربيه من ورا وغنوه قعدت جنبه وبقت تمسح على شعره وهي بتبكي حزن على حالته
سند اتنهد وقال….. هيبقى بخير ان شاء الله ما تخافيش مش هيحصل له حاجه انا وياكم
غنوه كانت بتبكي وبس ومش بترد
وطلعو على نفس المكان اللي كانوا خاطفينه فيه
عند نوح مشي من عند هويدا ورغم الغضب اللي كان جواه لكن كان حاسس بسعاده متتوصفش مواجهته لهويدا اكدتلو كلام شروق وانها فعلا بريئه
ولسه هيمشي لقى شروق فاتحه الباب واول ما شافته قفلته بسرعه
ابتسم وهز راسه بياس وقرب فتح الباب وقال…. متطلعيش لحد ما اجي …عايزه حاجه اجيبها لك قبل ما امشي
شروق قالت بتوتر ….لا معايزاش انت…انت كنت بتتشاكل مع حد بره
نوح قال…لا مفيش دي دولي كانت عايزاني افك اخوها
شروق قالت باستغراب…تفكو…تفكو كيف
نوح قال بلا مبالاه….ربطتو مع البهايم عشان يعرف قيمته وميقربش من حاجه مش من حقه
شروق اندهشت وقالت بسخريه…. ايوه صوح انا مش من حقه..ولا من حق اي حد حتى نفسي. الا سند بيه طبعا لان جناب النائب حكم بكده
نوح ابتسم على طريقتها وغيظها وقال…. زين اديكي حافظه… انا رايح مشوار وراجع لو عوزتي حاجه نادي لسماح زي ما قولت لك
ولسه هيمشي قالت بغضب وعند….لو قطعوني 100 حته وعنست طول عمري يا نوح مهاتجوزش اخوك سند افهم الكلام ده زين وفهمهوله
بقلم…..زهرة الربيع
نوح ابتسم وبص لعيونها وقال…ليه…ناقصه ايه…علشان اخوي ده السبب وبس مش كده
على العموم هنتحدت في الموضوع ده لما ارجع
ونزل وهي ضربت رجلها في الارض بغيظ وغضب وقالت بزعيق علشان يسمع ….مش كل الدنيا هتمشي على كيفك مهاسمعش كلامك سمعت مهتجوزهوش
و قعدت على السرير بدموع بعد ما مشي وقالت بغضب…. غبي وكمان اناني معارفاش حبيت ايه فيك بطيخه بتلمع من بره وهيه جوها قرعه وحنضل
نوح نزل تحت وهو بيضحك بخفه على شكلها هيه متغاظه والقوه المزيفه اللي بتظهرها بتخليه هيموت ويضايقها ويشوف ردودها وعصبيتها
بس اختفت ابتسامته لما افتكر اللي حصلهم والظلم اللي اتعرضتله من الكل قال بغضب…هرجعلك حقك من الكل…وانا اولهم يا شروق
ونادى اربعه من رجالته ونجاتي وقال بجديه…. ايه الاخبار في الحوش الضيف مرتاح
نجاتي قال بتوتر…لا جنابك مش مرتاح من وقت ما دخلناه وهو بيعطس ويستفرغ قال عنده حساسيه من ريحة البهايم حاسه هيموت جوه خلينا نطلعه جنابك ده…
بس قاطعو نوح وقال…هو مهيموتش بس هيتربى..ولسه المره دي مهحلهوش …المهم سيبكم منو واسمعوني زين معايزش غلطه في اللي هقوله تنفذو بالحرف الواحد عايز اجي من مشواري الاقي الموضوع ده انتهى
نجاتي بصلوا باستغراب وقال….انت تامرنا يا نوح بيه
عند سند نزل من العربيه ونزل اخو غنوه ودخلو البيت اللي كان مخطوف فيه وغنوه حصلتو بسرعه
ونادت لرجالة سند وبقم يعملوا له اسعافات اوليه لحد ما الدكتور يوصل
بس محدش فيهم خد باله للمصيبه اللي مستنياهم كان حسنين قريب من المكان في العربيه ابتسم وقال بغضب…. واخيرا وقعتي في يدي يا بت الجزار
عند نوح كان وصل للمزرعه اللي قاعده فيها جنه دخل وقال ….هي فين
واحد من رجالته قال….. جوه جنابك مكتفينها متخافش
نوح بصلو بزهول وقال…. مين اللي قال لكم تكتفوها…انا قولتلكم تجيبوها مش تخطفوها وتخوفوها يا جحش منك ليه
قال بارتباك …احنا بنجيب اي حد كده جنابك
نوح قال بغضب…. ربنا يصبرني عليكم
ودخل واتنهد بغضب لما لقاهم مكتفين ايديها ورجليها قرب منها وقال…. حقك على راسي ..عندي شويه بهايم بيفطرو تبن بعيد عن السامعين
وفك ايديها بسرعه
وهيه بدات تفك رجليها بخوف وقالت …..انا هنه ليه يا عمده
نوح ابتسم وقال…. كل خير ما تقلقيش انا جبتك هنه لانك بت عم غنوه وحسيت انك بتحبيها وجاهزه تساعديها
جنه قالت بتوتر…. انا اتمنى اساعدها يا ريت في يدي حاجه اعملها
نوح قال بسرعه….. في يدك كتير انتي اللي معاكي حكايتها من الاول ..احكيلي اللي تعرفيه وسيبي مساعدتها عليا انا هعمل كل اللي اقدر عليع
جنه قالت بتوتر…. انت عايز تعرف ايه بالظبط
نوح قال بسرعه…. كل حاجه من اول ما اتولدت من بطن امها لحد جوازها من حسن… وطبعا والاهم من كل ده قتلتو ليه …انا متاكد كيف ما متاكد من اسمي انا كل اسألتي اجابتها عندك انتي
جنه بلعت ريقها بتوتر وخوف وقالت ووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زواج لدقائق معدودة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *