رواية عشقتك يا ميكانيكية الفصل السابع عشر 17 بقلم شمس العمراوي
رواية عشقتك يا ميكانيكية الفصل السابع عشر 17 بقلم شمس العمراوي
رواية عشقتك يا ميكانيكية البارت السابع عشر
رواية عشقتك يا ميكانيكية الجزء السابع عشر
رواية عشقتك يا ميكانيكية الحلقة السابعة عشر
عند قمر وملك بدات ملك في تنفيذ الخطة
ملك وهي تخبط علي باب : يا عمو الحارس
انت ياعمو، يا عم الحاج يالي خط.فنا
رد عليها الحرس وقال: انتِ عاوزه ايه ماتخرسي شوية
ملك: بقولك ايه متزعليش انا جعانه خليكم متحضرين هتولي اكل
الحارس: مافيش اكل
ملك: ده ازاي دا ان شاء الله انا عاوزه اكل بدل مخرب. ها عليكم
الحارس: اخرسي واقعدي مكانك انتِ مخطوفه مش فى رحلة
ملك: ماشي عرفت اني مخط.. وفة بس اي دخل الخ. طف في لاكل انا عاوزه اكل وبدأت في التخبيط كثيرا ثم فجأة وقف صوت التخبيط ولم يعد يخرج صوت من الغرفة
الحارس وهو ينظر الي صديقه قال: اهي سكتت
وبدأ كل منهم بالجلوس علي الارض وهم يتحدثون ثم شعروا انهم ينامون
فتحت قمر الباب وشدت الحارسين وغلقت الباب ومر بعض الوقت وخرج كلا من ملك وقمر وهم يرتدون ملابس الحراس وخرجوا في الممر ولم يجدو احد فيه قمر: ملك امشي وريا
ملك: قمر في باب هناك تعالي نشوف فيه ايه
قمر: ماشي بس احنا بدلنا هدومنا ليه ولبسنا الهدوم دي
ملك: عشان لو حد شافنا من بعيد يفتكروا ان احنا حراس
قمر: يابت الهدوم وسعه حاسه اني لبسه هدوم بابا
ملك وهي تمسك البنطال بيدها وتضع اذنها علي الباب، لم تسمع شيء ثم فتحت الباب وجدتها غرفة اخري لكن يوجد بها شباك فتحته وجدت المسافه قريبه انهم في الطابق الاول نظرت الي قمر وقالت جهزي نفسك احنا هنط نط. طت من الشباك وبعدها قمر ثم نظروا حولهم لم يجدو احد ثم مشوا قليلا وجدوا خمس حراس علي باب المكان ملك وهي تنظر الي قمر وقالت بصوت هامس هنخرج من البوابه ازي
قمر وهي تنظر حولها قالت مش عارفة يمكن في بوابه تانيه
ملك عايزين نخرج قبل مفعول المنوم ما يروح من الحراس
قمر وهي تنظر وجدت ادوارد يدخل من البوابه قمر: نهر اس. ود دا هيطلع عندنا لزم نعمل حاجه تخلي الحراس يبعدو عن البوابه او ننط من علي السور بس هو علي علينا
ملك وهي تفكر ثم نظرت الي قمر وقالت: هنعمل ايه
قمر: نار
ملك: نار
قمر ايوة تعالي وره نولع في اي حاجه انا لقيت في جيب الحارس ولاعه
ملك فكره تعالي نورح في المكان من وره
ذهبت قمر وملك الي المكان واش. علوا النار واختبأوا عند البوابه وعندما ظهر الدخان ذهب الحارسين لان بقية الحراس دخلو مع ادوارد خرج كلا من قمر وملك من البوابه وجدوا أنفسهم علي طريق صحراء
قمر: اجري ياملك لازم نبعد شوية
ملك وهي تجري مع قمر: بقولك لو لقينا اي عربيه نركب فيها
قمر ماشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند رحيم
كان يجلس رحيم وهو يتحدث مع البترو
دخل عليه سيف ويوسف
سيف: رحيم عرفت مكانهم
رحيم وهو يغلق الخط قال: جهزوا العربيه ويلا بينا
يوسف: البترو عنده مصنع ملابس قديم في اسكندريه وهو مقفول من زمان عرفنا ان هو حابس ملك وقمر هناك
رحيم وهو يركب السياره وبجواره يوسف وسيف وخلفه عشر سيارت من الحراس ورحل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ادوارد
دخل ادوراد الي المصنع هو وثلاثه من الحراس رن عليه البترو
البترو: ادراود لا تلم. س الفتاه اني اتفقت مع رحيم سوف نتقابل غدا
ادوارد: حسناً البترو لن اقترب منها الان لكن هي لي لن اتركها ترحل ابدا
البترو: هي لك لكن بعد دخول الشحنه
ادوارد: حسناً الي القاء
وغلق ادوارد الخط وقال للحراس اتبعوني ودخل الي الممر المؤدي الي الغرفه التي كانوا بها ملك وقمر
ادورد باستغراب: فين الحراس
احد من الحراس: لا نعلم كانوا هنا
ادوراد وجد الباب مغلق من الخارج قال:شوفهم فين وعاقبهم وشوف مفاتيح الباب دا فين
الحارس: تمام
وذهب الحارس لجلب المفاتيح عثر علي نسخه في غرفة المكتب
فتح الحارس الباب ودخل ادوارد وجد الحارسين مربطين ولا يجد عليهم غير ملابس الداخ.. ليه
ادوارد بغضب اين هم من أخرجهم من هنا ابحثوا عنهم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند قمر وملك وجدو سيارة نقل كبيره في الطريق اوقفوها
قمر: عمو لو سمحت ممكن تودينا علي اقرب مكان فيه سكان
الرجل وهو ينظر الي ملابسهم قال: انتوا بتعملوا اي هنا؟
ملك: عمو في ناس خط. فنا وهما جابونا هنا حتي انا مش عارفة احنا فين
الرجل: اركبوا
ركبت قمر وملك مع الرجل
قمر: شكرا ياعمو
الرجل: العفو يابنتي انتم منين
ملك: من القاهره
الرجل: احنا في اسكندريه
قمر: طيب ياعمو انتا ريح فين
الرجل: ريح ال****
بصي يابنتي انا هوصلكم عند القطر هتركبوا منه هيوصلكم للقاهرة
مالك: ماشي ياعمو شكرا ليك بس ملقيش عندك ميه عوزه اشرب وأثناء الحديث تعطلت السياره
ملك: انت وقفت ليه
الرجل: لا يا بنتي العربيه عطلت هنزل اشوف مالها
نزل الرجل وفتح كبوت السياره
ونظر علي المحرك وجد يد نا. عه بدأت في فحص المحرك نظر وجد قمر
قمر: متقلقيش انا مكانيكيه
وبدأت قمر في تفحص كل شيء وعملت مكان العطل وأصلاحته قمر وهي تبتسم قالت: كدا تمام العربيه بقت كويسه تقدر توصلك لحد المكان اللي انت رايحه بس ابقا غير لها ال***
عشان هو خلاص هلك
الرجل: ماشاء الله يابنتي
قمر يلا بينا وركب الرجل وقمر واوصلهم الي محطة القطر وقطع لهم تذاكر واعطي لقمر مال
الرجل: خدي يابنتي دي التذاكر وخدي دول عشان لما توصلوا
قمر: انا مش هينفع اخدهم اكيد حضرتك محتاجهم
الرجل يابنتي انت صلحتلي العربيه ربنا وقفكم في طرقي عشان كدا انا لو العربيه عطلت مني في المكان ده مكنتش هلاقي حد يصلحها وكنت غبت علي مالقيت حد يعدي عليا وبعدين دا حق تصليحك للعربيه
قمر وهي تاخذ الفلوس قالت: شكرا ومسكت يد ملك وركبت القطار
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقتك يا ميكانيكية)
😀
جميله