روايات

رواية مريم الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة ممدوح

رواية مريم الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة ممدوح

رواية مريم البارت الثالث

رواية مريم الجزء الثالث

مريم

رواية مريم الحلقة الثالثة

ولقيت حد بيسحب الشنطه ويشدها والتاني شد الطرحه من ع راسي والتالت بيسحبني من ايديي…
صوت بصوت عاليي ع امل حد يسمعني
_ابعد ي حيوان منك لي ورحمه امي لوديكو كلكم ف دااهيه اوعاااا..
ع الاساس ان احنا هنخاف بقا وكده! انت عبيطه بتصوتي ع الاساس حد هيسمعك.. دا الحفله هتكمل بيكي النهاردة
سمعت صوت حد.
-اه حد هيسمعها ي روح امك منك لي والله ماهسيبكو.. اوعا ياله منك لي ابعد عنها
اجري بسرعةة
كلهم جريو.. وانا واقفه بعيط
-انت اي ال مشاكي لوحدك ف الشارع ف الوقت دا
قولت بين شهقات عياطي
_مش بايدي
-طب ممكن تحكيلي حكايتك يمكن اساعدك
_ملهاش حل اصلاا
-قولي طيب
…….
-طب بصي تعالي نمشي من الشارع دا وتحكيلي ماشي..
حسيت ان مفيش قدامي غيري ان اقولو.. حكتلو ال حصل كلو
-هو ف اب يعمل كده ف ضناه! معلش يعني دا مش اب
_اه منا عارفة…هو االسبب ف موت امي كان بيجبلها العلاج بالعافية وساعات كتيره مش بيجيبو هو سبب اي حاجه وحشه ف حياتي.. دا بيذلني بالفلوس ال بيصرف عليا بيها..
-بصي ممكن تيجي تعيشي ف بيتي
_نعم!!

 

 

-متفهمنيش غلط انا عايش انا وماما لوحدنا وماما ست طيبه هتحبيها ع فكرا.. ودلوقتي لو خايفه مني ف انا رايح الشغل دلوقتي كنت بصلي الفجر وهطلع ع الشغل ف تقدري تيجي معايا
فكرت انا عمل اي لو رفضت منا هترمي ف الشارع…
قطع تفكيري كلامو
-هاا قولتي اي؟
رديت وقولتلو
_ماشي.. موافقة.. مشعارفه اقول لحضرتك اي ي استاذ…
-يونس اسمي يونس
_شكراً ي استاذ يونس
روحنا ودخلنا بيت ع قد حالو ولقيت واحده بتصلي ومدياني ضهرها..
-حرما ي ماما
•جمعا ي حبيبي.. معاك ضيوف
-اه ي ماما.. الاستاذة.. الا صحيح مقولتليش اسمك
_مريم.. اسمي مريم
-دي استاذه مريم ي ماما هتعيش معانا..
•اهلا وسهلآ ي استاذه مريم
_العفوآ قوليلي ي مريم
•ماشي ي مريم اتفضلي الاوضه دي بتاعتك من النهاردة وفيها مفتاح من جوا اقفليها علشان تطمني
_انا مشعارفه اقولك اي شكرا
•متشكرنيش انت زي بنتي نامي والصباح رباح
دخلت غيرت وصليت.. قعدت اعيط كتير ان ربنا ياخدلي حقي ونمت..
•خد ي يونس.. مين دي
-مريم ي ماما لقيتها ف الشارع ف الوقت دا وشويه صيع كانو هيتهجمو عليها دفعت عنها وعرفت ان ابوها كرشها بعد ما ابن عمها اتبله عليها
•يحول الله ي رب.. ف اب يعمل كده
-بس الغريب ان رحبتي بيها ي ماما.. من قبل متعرفي هي مين
•حسيت اني مرتحالها شكلها بنت حلال.. ومكسورة.. شكلها طيب وبنت ناس
-فعلا ي ماما شكلها محترم وطيب..المهم افتحيلي شقه خالي ال قدامنا ونضفيها علشان هقعد فيها علشان استاذه مريم تبقا ع راحتها
•عنيا ي حبيبي..

 

 

-هنزل بقا عاوزه حاجه
•سلمتك ويجعلك ف كل خطوة سلامك قادر ي كريم
باس راسها.. وقال
-اللهم امين.. لااله الا الله.
•محمد رسول الله ي حبيبي
__________________
صحيت من النوم حاسه براحه غريبة محستهاش من يوم ما ماما ماتت… لبست الاسدال وقومت طلعت برا لقيتها صاحيه و المطبخ
_صباح الخير ي ام يونس عامله اي
•صباح الجمال ي حبيبتي ثواني هحضرلك الفطار
_متتعبيش نفسك
•تعبك راحه ي حبيبتي.. احكيلي بقا انت بتدرسي ولا اتخرجتي
_لا لسا ف اول سنه طب
قالت بفرحه
•طب بسم الله مشاءالله ي حبيبتي ربنا يوفقك.. يونس كمان كان ف طب ودلوقتي بسم الله مشااءالله عليه دكتور عظام قد الدنيا
_ربنا يوفقه بجد مشعارفه اقولكو اي ع ال بتعملوه معايا
•متقوليش حاجه.. اناربنا رزقني ب يونس وبعدين باباه اتوفي ومن ساعتها وانا عايشة علشانو.. ربيتو الحمدلله احسن تربيه وعلمتو احسن علام واهو ربنا يحفظه
_ربنا يخلهولك ي ام يونس
•بلاش ام يونس… ممكن تقوليلي ي ماما كان نفسي من زمان اجيب بنت حلوه شبهك
_بس كده… حاضر ي ماما
•يحضرلك الخير.. بصي اهو الفطار وانا هروح الشقه القدامنا اوضبها..علشان يونس مش عاوز يضايقك ويسيبك ع راحتك
_طب لي انا كده لغبطلكو الدنيا… اسفة
•بتااسفي ع اي ي نن عيني مفيش حاجه دا شقه اخويا وكده كده مقفوله لانو مسافر برا واهو نبقا براحتنا بعيد عن يونس
_مشعارفه اقولك اي شكرا.. انا اتاخرت ع الشغل ولازم انزل
•شغل اي دا

 

 

_شغل ف صيدليه قريبه من هنا بتاعت دكتور احمد
•احمد!! دا ابن اختي
_بجد
•ايوا روحي وانا هوصيه عليكي
_طيب انا هخش البس دلوقتي..
دخلت لبست ونزلت وحاسة ان حد ماشي ورايا طول الطريق وقفت مره وحده و….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على 🙁رواية مريم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *