رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الرابع عشر 14 بقلم إسراء هاشم
رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الرابع عشر 14 بقلم إسراء هاشم
رواية عشقت جحيمي الابدي البارت الرابع عشر
رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء الرابع عشر
رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الرابعة عشرة
بكرا هنتفق علي كل حاجه انا عايزة انام دلوقتي… سابتهم ريم ومشيت لكي ترتاح ورجعت ريم البيت وهي تفكر….
استيقظت فجر وجدت هارون ينام بجانبها قامت وتذكرت ما حدث وانه ظل بجانبها طوال الليل… لم يكن سئ كثيرا فاحيانا تشعر بتغير معاملته معها بين الحين والاخر وكانه شخص اخر غير الذي يغضب ويثور ويهدد دائما…. عندما شعرت انه علي وشك الاستيقاظ غمضت عينها وتظاهرت بالنوم نظر اليها فهي مازالت نائمة وقال فجر….
تحسس جبنها وابتسم وانحني ببطء ليق”بل شفتيها ولكنه اتفاجأ عندما فتحت عيونها.. عقدت ذراعها حول عنقه.. نظر لها هارون بغيظ وضيق فهي كانت مستيقظه وقال انا كنت بشوفك صاحيه ولااا….
ابتسمت فجر وقالت هو انا قولت حاجه… بس انت كنت بتعمل اية….!
مش بعمل حاجه.. جه يقوم لم يستطيع القيام لانها كانت تلف ذراعها حوله وقالت شكرا….
علي اية…!
علي امبارح وانك فضلت جنبي طول الليل….
عادي زي اختي.. ضحكت فجر لتظهر غمازاتها وقالت مراتك مش اختك… وجه نظرة علي شفتيها التي عشق تذوقها واذبه سحرها توترت فجر وارخت قبضتها التهم هو شفت”يها في قبلة جامحه غمضت فجر عيونها لتستمتع بقبل”ته وتبادله اياها فهي اصبحت تريد ذلك لم تعلم لما ولكنها ظنت ان ذلك مشاعر عابرة ولكن لكل عابر سيجد واجهته في وقت ما.. لم تنتبه الي تنفسها الذي ضاق ولكنها كانت تريد بعض الوقت.. ابتعد هارون عنها ونظر لها وكانه يعاتبها علي شيئا ما او بالاحري يعنف نفسه ويعاتبه وخرج من الاوضه تعجبت فجر من تصرفاته فهو ليس مراهق علي فعل ذلك تارة يبقي معها وتارة يتركها ذهبت فجر الية وفتحت باب الاوضه وقالت هارون انا عايزة اتكلم معاك…. تنهد هارون فهو يكرة الحديث معها وقال انسي اية حاجه حصلت دلوقتي…
انا مش فهما انت بتعمل كده لية….!
فجر اظن انك عارفه كويس وضع جوازنا وعارفه ان احنا مش هننفع لبعض فملهاش لازمه وعارفه ان ولا انتي انتي هتحبيني ولا انا هحبك…. نظرت له وقالت هو لازم حب..!
علي الاقل هيبقي سبب اننا نتقبل حياتنا مع بعض شعرت فجر بغصه في قلبها فهي لم تستطيع ان تحبه.. وهو مثلها
وقالت فعلا كلامك صح بس بلاش تقرب مني كتير بقا وخليك قد كلامك بقا تمام….
علي فكرة انتي مراتي ودي حاجه بمزاجي…
قالت باقتضاب وعلي فكرة انت الي لسه قايل مش انا ولو قربت مني تاني هتشوف تصرف مش هيعجبك خالص وياريت نتعامل علي اننا اخوات…. لوي شفتيه بسخرية اخوات وبعدين تصرف ايه الي انتي هتعملي….!
تقريبا فجر اكتر حد بيقدر يخرج هارون عن شعورة…
وضعت يدها علي وسطها وقالت لما تبقي تجرب بقا…!
اقترب منها وقال لا انا عايز اعرف دلوقتي هتعملي اي…
رمشت بعينيها وارتبكت وقالت بتوتر ازاي…
عايز اشوف التصرف الشرير بتاعك… نظرت له بعينيها العسلي اللامعه وقالت سخيف… لفها اليه محاوطا خصرها قولتي ايه..
حاولت الابتعاد عنه وقالت ابغد لو سمحت عشان مزعلكش عقد حاجبه بدهشه وقال بجد هتزعليني….!
هزت راسها له ولكنها تفاجات عندما قبل شفتيها….
وابتعد وهمس لها قائلا بلاش تحبيني عشان لو وقعتي في حبي هتتكسري وتتوجعي… نظرت له حتي شعرت بتجمع الدموع في عيونها وقالت لا متخافش مستحيل اعمل كدا
نظر له وقال هنروح البيت الكبير النهاردة تمام…
تمام خرجت فجر وسابته لاقت هاتفه بيرن وكانت ريم ردت عليها فجر واخبرتها ريم بكل شئ دفعه واحده جعلتها تندهش ولكن المصيبه سوف تتمكن من تسترهم علي نور ولكن فهي مظلومه وما فعلته كان الصواب… اخبرتها ريم تذهب الي الفندق… وبالفعل بعد ما هارون خرج ارتديت فجر ملابسها وذهبت الي الفندق… وصعدت الي الغرفه وفتحت لها ريم دخلت فجر ونظرت الي نور بتعجب وقالت انتي مش خايفه….!
محدش هيجيب سيرتي اصلا متقلقيش يا فجر بصوا بقا الخطه بتقول اننا هنخلص من هارون وزين تمام… نظرت لهم فجر باستفسار قالت ازاي… شبكت نور اصابعها وضعت قدم فوق الاخري وقالت انا مش هسيب حقي واظن ان انتي كمان متجوزة غصبن عنك والله واعلم ناوي ليكي علي اي مش بعيد يعمل فيكي حاجه ده معندوش مبدا اصلا وهو ولا عيلته… وبالنسبة لعيلتنا الكريمة بقا عايزة اجيب اجلهم… فجر مصدمه من الي بتسمعه فهي لم تتخيل انها ستكون مجرد مجرمه وقالت يعني انا هعمل اية وبعدين حتي اهلنا
ضحكت نور بسخرية واستهزاء وقالت اهلنا…!
اللي سابوني ولا الي سابوكي… بصي يا بنتي انتي دلوقتي مراته يعني في ايدك كل حاجه انا هخلص من هارون وزين
وبعدين هندخل علي باقي العيلة عشان تقضي عليهم اما بنسبة لعيلتنا فهما ماتو بنسبالي وزي ما قتل”ت معاذ
هق”تل هارون واخوة وزي ما اتعمل فيا هعمله في مراته…
انا الي مراته…. ابتسمت نور بسخرية لا يا فجر انتي مش هتفرقي معاهم في حاجه هو خاطب بنت عمه واكيد هيتجوزها وزين متجوز… شعرت فجر بضيق لم تعلم سببه وقالت انا المفروض اعمل اية والخطه هتبتدي ازاي وايه هتكون نهايتها…! ابتسمت نور وريم فبذالك تجمع الثلاثه لاخذ حقهم…..
سالت فجر بتردد طب لو حد عرف ممكن يحصل فينا اية…
اجابتها نور ولا حاجه يا فجر مفيش اسواء من الي حصلنا يعني كل واحده فينا دفعت التمن مقدما انتي اتجوزتي وبالطريقه دي وانا وشرفي ضاع وريم وابوها مات ومهدده من الي اسمه زين المهم انتي تنفذي الكلام مظبوط وخلال شهور هنكون قضينا عليهم ومش عاوزة حد يعرف اني موجوده او عايشة مفهوم….
نظرت لها ريم وقالت بس لازم نشوقلك مكان تقعدي فيه الاول….
عايزة مكان استخبي فيه يا ريم اكون بعيد عن كلاب الشهاوي
نزلت فجر من عندهم واستقلت تاكسي وظلت تفكر في ان كانت تستطيع تنفيذ ذلك ام لا وطلبت من السائق ان يوصلها الي عنوان بيت عيلة العزايزة فقد اشتاقت الي رؤية غرفه ولدتها واغراضها وصلت فجر اعتطه الاجرة ونزلت… دخلت البيت لم ترا احدا طلعت غرفه ولدتها دخلتها بحزن ونظرت لصورة ولدتها وعيونها اتملات بالدموع وقالت وحشتني يا ماما محتاجلك اوي يا ماما ونزلت دموعها بغزارة تعرفي الي حصلي انا اتجوزت هارون يا ماما انا معرفتش اعمل حاجه وكنت خايفة بابا يقتل”ني بلاش تزعلي مني انتي كمان يا ماما وتظلمني انتي كمان زي ما بابا ظلمني نظرت فجر لي صورة ولدتها وقالت بدموع كنت عاوزة حد يصدقني ويقف جمبي ويدعمني ياما لكن خاب ظني وتوقعاتي انا همشي يا ماما ومش هرجع تاني بس محدش يلومني علي حاجه بعد كدا ولا الي هيحصل وخرجت فجر من البيت وهي منهارة من البكاء ولكنها وجدت فارس امامها اوقفها قائلا فجر….
وقفت فجر وقالت خير يا فارس فيه حاجه…!
تعجب من طريقتها وقال علفكرة انا بكلمك…
خير يا فترس قول عاوز اي….
فارس اتجوزتي هارون ازاي يا فجر واية علاقتك بيه وتعرفيه منين اصلا….
عشان كنت ناي”مه مع هارون ومصورني عري”انه اتسعت عينه بدهشه وغلت الدماء بعروقة رفع ايدة ليصفعها علي وجنتيها بعنف وقبض علي شعرها قائلا انتي اتجننتي اية الي انتي بتقولية ده….
تالمت فجر بشده وقالت مش هو ده الي صدقتوة يا فارس وبعدين انت مالك اصلا….
صمت فارس وتركها وقال لازم يطلقك انا مش هسيبك…
ضحكت فجر بشدة وسط بكائها كانت تضحك بصوت عالي وكانها فقدت عقلها وقالت بجد مش هتسيبني ليه عشان انا اختك الصغيرة… شكرا انا مش عاوزة حاجة… وغادرت من امامه ولكن مسك ايدها وقال قولتلك مش هتمشي يا فجر
تخلصت فجر من قبضته وقالت اتجوزته خلاص يا فارس يعني انت متقدرش تعمل حاجه….
اتجوزتي ليه.. ليه تعملي في نفسك كدا….
مش بمزاجي….
نظر لها بحزن وقال ليه مقولتيش كل ده….
تنهدت فجر فهي كانت امامه واعترفت له بحبها وهو من رفض متحججا بانها صغيرة ومثل ريم وقالت كنت خايفه عليك خوفت يحصلك حاجه يا فارس….
ضمها فارس الية وقال انا مش هسيبك ولازم تطلقي منه وابتعد عنها وحاوط وجنتيها بين يدية وقال بحبك…
اندهشت فجر وشعرت بالسخرية من داخلها فلماذا يعترف لها بحبه الان لانه شعر انها لم تضع له… لما يشعر بقيمه الاشياء بعض فقدنها لم تشعر بالسعادة الان يمكن لو كان تعجل واخبرها من قبل كان سوف يختلف الامر كثيرا حتي الشعور فهي الان علي ذمه رجل اخر غير الذي احبته وتمنت ان تكون له… انعقد لسانها فهي الان ليس من حقها قول شي له وقالت انا همشي…..
انحني فارس عليها ليقبلها ولكن وضعت يدها حاجزا بينهم وقالت لو سمحت يا فارس مينفعش….
قال بنبرة يشبوها الكثير من الغيرة… حصل بينكم حاجه…
هزت راسها نافية……
ماشي يا فجر امشي بس تكلمني وانا هتصرف وهخلي يطلقك غصبن عنه… عقدت ذراعها حولة واسندت راسها علي كتفه وقالت انا خايفه يا فارس….
متخافيش يا فجر انا مش هسيبك… شعرت فجر ببعض الامان الذي فقدته فهو دائما كان معها ويشاركها كل شي
ابتعدت عنه وقالت انا همشي عشان اتاخرت وخايفه يرجع قبلي وميلاقنيش……
ذهبت نور هي وريم للبحث عن شقه لكي تمكث فيها نور وقامت ريم بشراء بعض الاغراض لها وعثرو علي شقه بعيد عن البلد بشوية وفمكان هادي وانهت ريم عقد الايجار وبعد ذلك صعدت هي ونور الي الشقه….
الشقه حلوة هتعملي اية بقا…!
جلست نور علي الاريكه وقالت ولا حاجه هنخلي زين يقضي علي هارون…. استغربت ريم وقالت ازاي….!
انا هقولك…. والمهم بلاش حد يعرف حاجه…
تمام…. بس برادو الموضوع مش سهل….
ذهبت فجر الي المنزل وعندما دخلت وجدت هارون بداخل شعرت بالارتباك فهي لم تخبرة…..
نظر لها هارون بغموض وقال ادخلي حضري نفسك عشان هنروح البيت الكبير……
دخلت فجر الاوضه ولم تنطق بشى وتذكرت ما حدث مع فارس الان شعرت بان ذلك خيانه له ولكن هو من اجبرها علي ذلك الجواز وهو من كان السبب في كل شي حدث معها
وضعت ثيابها في الحقيبه وخرجت وقالت انا خلصت…
قال هارون ماشي اسر ابن عمتي برا هو هيوصلنا…
هزت راسها فهي لا يهمها شي من ذلك…
خرجت فجر هي وهارون وكان اسر ينتظرهم بالسيارة واخد شنطه الملابس فابتسمت فجر له جلست فجر بجانب عمر بالخلف الذي اتي مع اسر وهو بيكون ابن سارة كانت فجر صامته ولا تقول اي شي وكانت تشعر بالخوف لما ينتظرها هناك…. كانت تبحث عن السلام بداخلها تريد ان يحررها وتذهب الي فارس وتنهي ذلك فهي لم تهتم بالتار ولا بايه شي وعندما تحقق حلمها بان فارس يعترف لها بحبه تكون تزوجت ذلك…. والادهي اتفاقها مع ريم ونور…..
لاحظ هارون صمتها وعدم تعلقها علي اي شي وذلك غير عادتها… ولكنه تظاهر بعدم الاهتمام…..
نظرت فجر بجانبه الي عمر الذي كان مشغول بهاتفه وقالت بخفوت انا فجر وانت… رفع نظرة من علي شاشته الالكترونية وقال بس انا مش عارف العب منك…..
عقدت حاجبها بدهشه وقالت هات انا العب ولو كسبت هنبقي صحاب انا وانت….
كان هارون يراقبها من المراة ولم يكن وحده فاسر الاخر اعجب بها كثيرا….
اخدت منه الهاتف ولعبت تلك اللعبة وكسبتها بسهولة وقالت اديني كسبت اهو….
ابتسم عمر لها وقال بسعاده شاطرة يا فجر… ضحكت فجر وقالت مش هتقولي اسمك بقا…..
اندمج عمر في اللعب مرة اخري وقال عمر….
وصلو الي البيت الكبير كانت فجر تشعر بالخوف بانها طفله تذهب للمدرسة لي اول مرة بحياتها وتركتها امها….
كانت تريد ان تبكي او تترجيها ان يجعلها تذهب ويتركها لحالها نزلت من العربية وكانت قدميها تسير ببطء…. سبقهم اسر وعمر…
فجر… انتبهت فجر لة وقالت بخوف نعم….!
يلا ذهبت فجر خلفه ودخلو الي الثرايا….. كانت كريمه قاعده وبجانبها سارة التي رمقت فجر بغيظ وكرة شديد كانت فجر تنظر الي البيت بخوف وتتجول بنظرها خرجت ثريا من المطبخ وجمدت ملامحها عندما راتها وقالت بضيق وتهكم حمد الله علي السلامه…. اتجه هارون اليها وقبل يدها فهو يعلم ان والدته مستحيل ان تتقبل فجر وقال الله يسلمك يا امي…
فضلت فجر واقفه مكانها فهي تشعر بالغرابة والخوف… ولكنها انتبهت لي عمر الذي يشد فستانها وقال فجر انتي واقفه كده ليه…. تدخلت سارة بضيق وقالت سيب طنط يا عمر عيب كده…..
نظرت لها فجر بابتسامه وقالت مفيش حاجه…
قامت كريمة وطلبت من ثريا ان تذهب للمطبخ وطلبت منهم ان يصعدوا خلفها كانت فجر تشعر بتوتر من تلك المراة التي تبدو ذات هيبة ووقار وقوة قفل هارون الباب واشارت لهم بالجلوس علي الاريكه التي تتوسط الغرفه وقالت منورة بيت جوزك يا بنتي… ابتسمت فجر لها…. نظرت كريمه الي هارون
وقالت دخل”ت علي مراتك ولا لسة…..؟
شعرت فجر بالاحراج الشديد واشتعلت وجنتيها…..
تحمم هارون بحرج وقال لا لسه… غضبت كريمه فهي تعلم ان ذلك تعليمات غفران وقالت هنعمل فرحك اهني ولازم تتدخل علي مراتك يا طلقها… ابتلع هارون تلك الكلمات وكذلك فجر التي لم تجد اجابة وكملت كريمه وبالنسبة لي بنت عمك منار عايز تتجوزها اتجوزها… تذمرت فجر اكثر فتلك الحديث لم يروق لها ولاحظت كريمه ذلك ولكنها لم تعقب وكملت قائلة
وانتي يا فجر بعد فرحكم فخدك عند الحكيمه عشان نشوف موضوع الحمل…..!
انفرجت شفتيها بصدمه حمل؟
قبض هارون علي يدها ليجعلها تصمت وقال تمام يا عمتي في حاجه تاني…..؟
لا يا ولدي خد مراتك وامشو اخد هارون فجر وغادر الغرفه تنهدت كريمه بحزن وقالت ياريت كنت موجود يابا…..
دخلو الي الغرفه… كان هارون لا يوافق علي شي مما قالته نظرت له فجر بغيظ وقالت هتعمل اية….
قصدك هنعمل ايه… عقدت ساعديها وقالت انا مش موافقه علي حاجه اتقالت علي فكره وحاول تخليها تلغي فكرة الفرح دي وقولها اي حاجه… زفر بحنق قائلا وعمتي عبيطه هتصدق بصي هي مش هتسكت غير اما ده يحصل وانا عارف ليه….!
وده مستحيل يحصل يا هارون تمام….
اني مستحيل فيهم…. نظرت له وقالت كله وعلي فكره انا مش هفضل عي ذمتك لو اتجوزت انعقد حاجبيه قائلا يعني انتي سايبه كل حاجه وبتفكري في دي…..؟
لا روح اتجوز عليا وماله… نظر لها وقال مش لما اتجوزتك انتي الاول…. شعرت بالحرج وقالت انا عندي فكرة انت هتقول ان يعني… وان عندي القلب ومش هعرف اخلف اشطا…. قبطت ملامحه قائلا وطبعا انتي حاسه انك بتمثلي فيلم…. ولما تاخدك لدكتور مثلا….
خلاص انا ممكن اروح لدكتوره وهي تتصرف…..
متجوزة سوسن انتي بصي اسكتي ونبي عشان هتشل…
قامت فجر ووضعت ملابسها في الخزانه وظل هارون يفكر في حل يقنع به عمته فهو يعلم انها تريد ذلك لكي تمنع غفران من فعل شي… دخلت فجر الي الحمام وابدلت ملابسها الي شورت جينز وتشيرت نصف كم اسود قصير وخرجت انتبه هارون لها وقال علي فكرة لبسك ده مش هينفع يا فجر…
لية…؟
عشان جسمك كله مكشوف تقريبا وانا مبحبش كده نظرت له وقالت علي اساس اني فارقه معاك بقا وكدا….؟
لا علي اساس ان اسمك مراتي ومش لازم كله يشوف جسمك الي انتي معريه…. شعرت فجر بالتوتر وقالت طيب عايز حاجه تاني….؟
هو لو مفيش غير اننا ننفذ كلامها هيبقي ايه الحل…؟
نظرت له فجر فهو يفكر ويجاهد لكي لا يمنع ذلك وتاكدت بانه يريد تنفيذ كلام والده الذي سمعته عن طريق حديثه مع زين عندما كان يقفان امام المنزل وقالت اعمل الي انت عايزة يا هارون واظن انك تقدر تتصرف في كل حاجه…..؟
وانتي مش معايا في الحوار ده؟ نظرت لة وقالت لا مش معاك شوف الحل ونفذة وبعدين انت خدت رايي من امتي يعني؟ نظر لها وتعجب من لهجتها وقال افهم من كده انك مش موافقه….؟
هارون انت لو عاوز ده كنت عملتو من غير رايي زي ما اتجوزتني كدا لكن انت اتجوزتني لسبب تاني وانا بقولك شوف انت عايز تعمل ايه وانا تحت امرك لاني زهقت بجد وعايزة اطلق… وتمددت عالفراش لكي تنام…. اتجه هارون ليتمدد بجانبها وعندما شعرت بذلك وقامت لكنه قبض علي يدها قائلا رايحه فين….؟
هنام علي الكنبة… سحبها لتنام علي الفراش نظرت له باقتضاب وادارت ظهرها له اقترب منها ولف ذراعه حول خصرها والصق ظهرها بصدرة حاولت فجر الابتعاد ولكنها فشلت….. قال هارون مالك…؟
زفرت فجر بضيق.. فهو بالفعل مجنون وقالت حط نفسك مكاني وشوف نفسك هتضايق ولا..؟
لم تجد منه اجابة لم تشعر سوي بدقات قلبة التي لم تفهم لما تشعر بها وقالت هارون ما تطلقني ونخلص….
مش عارف واكمل بخفوت انا هنام وابقي صحيني….
كانت سارة تشتغل غضبا من صعودة معها.. اجتمع الجميع علي السفرة وكل فردا كان لدية مشاعره الخاصه من الضيق والغضب والكره…. قعدت كريمه وقالت بحزم مش عايزة كلام يتفتح تمام وبكرا فرح هارون ونور واهل البلد كلهم هيعرفو..
يتبع…
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عشقت جحيمي الابدي)
جميله جداً جداً