روايات

رواية عشق وجحيم السيف 2 الفصل الأول 1 بقلم عبير الزهور

رواية عشق وجحيم السيف 2 الفصل الأول 1 بقلم عبير الزهور

رواية عشق وجحيم السيف 2 البارت الأول

رواية عشق وجحيم السيف 2 الجزء الأول

عشق وجحيم السيف 2
عشق وجحيم السيف 2

رواية عشق وجحيم السيف 2 الحلقة الأولى

اذا لقيت تفاعل حلو هكمل في الجزء التاني من عشق وجحيم السيف
الشخصيات
اولاد سيف و روح👫🏻
مراد25
. ضابط في المختبرات جاد يحب عمله بجنون عصبيه مش مومن بحاجه اسمه الحب 👨🏻‍✈️
2 مرام 25
مرام البنت المنفتحه شويه مش هاممها حاجه توم هيا ومراد بتحب الفاشن والموضه و الزياء و بقت مصممت ازياء 👸🏻
3 جوري 20سنه
بنت هاديه عكس اختها مرام متدينه و بتحب تلبس هدوم واسعه و فضفاضه متحجبة تدرس طب اطفال رقيقه جدآ و بتحب الاطفال 👩🏻‍⚕️ وبتحب الطبخ اوي و طبخها جنان
4جاد 20توم جودي
جاد هوا مش شخص جاد ابدآ😂
بهزر اوي و بحب الهزار مصلحجي و بحب البنات 😂 بس مش اوي يعني ومش بحب يشيل مسؤليه لكن لما يتطلب منه حاجه هوا قد المسؤليه بيدرس/ طب بيطري ههه لا امزح 😂😂😒/ بيدرس طب جراحه 😁👨🏻‍⚕️
/يا جماعه سامحوني عشان انا مكرشه على جاد من دلوقتي جاد بتاعي انا 😂😂😂😒😒😁😂/
كدا خلصنه من اولاد سيف و روح ❤❤
بنات زين و ريحانه 👫🏻
عشق 23سنه
بنت شايفه نفسها و لبسها قصير شويه حبت تكون ضابطه بس اهلها مش موافقين و غيرت بتدرس دلوقتي ادارة اعمال
غرام 20 سنه
دي شخصيه جاده بتلبس نضارات بتحب تنصح كل حد تعرفه احيانآ بيتضايقو منها لكن في الامور الصعبه بيلجئو ليها بتدرس علم نفس عاوزه تكون دكتوره نفسيه
اولاد ادهم وندى
فهد 24
… صديق مراد و برضو ضابط شخصيه جاده و عصبي اوي لكن حنون و طيب بحب بنت بس هيا مش بتحب
يوسف…20
يوسف دا حبيب الماما و البابا دلوع شويه بحب الستات اوي و كل يوم بكدب على وحده و يوعدها يتزوجها مستهتر و مش قد المسؤليه عاوز يكون اشهر لاعب كرة القدم
يلا نبتدي الروايه
في الكليه
طبعآ جاد و جوري و يوسف و غرام في نفس الكليه
جاد… بقلك ايه متجيبي بوسه وحدا
غرام… لم نفسك احسن لك
جاد… براحه على الارض عشان مش بتعتنا
غرام بعصبيه… هوف ايمتا اخلص السنه دي و انتقل
تركتو وغادرت
جاد بضحك… يخراشي على الغزاله المتعصبه
في مكان اخر
سيف بحب.. ايمتا هنروح عشان نخطب عشق
مراد…. يا بابا قلت لك دا كان كلام عيال وانا مش عاوز اتزوج دلوقتى
سيف… ليه يا قلي انتا مش متذكر لمه ضر،بنا عمك زين عشان قال لك مش عيعطيك عشق
مراد.. دا زمان يا بابا ارجوك مش تضغط عليه
سيف… انتا بس قلي ليه مش عاوز تتزوج
مراد… بابا لو سمحت
سيف… مالك
مراد… هوا انتا لما اتزوجت ماما كنت بتحبها
سيف…. الصراحه لا
روح… ايه
سيف بخوف مصطنع… بس بعدين حبيتها اوي اوي اوي
روح بضحك… ايوا كدا اتعدل
مراد… اذا ماما المسكينة مخوفاك اومال عشق البنت المتحرر هتعمل بيا ايه يارب
سيف اتكلم بجديه… يا حبيبي.. عشق متربيه عندنا و نعرف عنها ادق التفاصيل هيا صح شويه لبسها قصير بس انتا لما تتزوجها هتنصحها و تكون زوج صالح ليها.. يا ابني عشق بنت غلبانه والله بس بتحب تبان قويه و مغروره.. لكن من جوه هيا طيبا خالص ها قلت ايه
مراد.. برضو لا
سيف بغضب مصطنع… اومال انا كنت برغي اي
مراد. بخوف مصطنع… لا ونبي يا حج خلاص سيبني افكر
سيف بضحك… ناس مبتجيجش غير في العين الحمره…. بعدين حج اي انا لسه شاب و في عز شبابي.. قال حج قال ايه شفت الشيب في راسي
حج.. مشا انا لسا صغير يا روحي
روح… ايوا دا انتا و مراد اليشوفكم يفتكركم اخوان من اب و ابنه
مراد بضحك.. طب انا استئذآ دلوقتي اسيبكم تجاملو بعض سلام 😂
في مكان تاني
في فيلا زين وريحانه
عشق بغضب…يعني ازي مش هتسيبني اسافر لوحدي
زين بغضب…دا انتي بترفعي صوتك عليه دي تربيتي
عشق وقد ندمت على فعلتها… لا يا بابا مش قصدي بس تعرف قد ايه السفريه دي مهما بنسبالي و هتغير مستقبلي كلو
زين… انا قلت لا يعني لا

 

عشق… يا بابا متنساش انتا خترت المجال دا وامكنتش عاوزه انا لازم اسافر امريكه ضروري جدآ
زين… لا ودي اخر كلام عندي
عشق بتذمر و غضب راحت الغرفه بعتها وقالت … انا لازم اعمل حاجه و جائت في بالها فكره خطيره
نرجع تاني لفيلا المنشاوي
كانت بتتكلم فون
مرام… لا مش هقدر اكون هناك خلال الاسبوع الجاي عشلن مسافر على فرنسا عندي معرض ازياء فمش هقدر اكون هناك
…….
مرام… لا متقلقيش اسبوع واحد هرجع انتي اجلي كل العروض دلوقتى عشان المعرض دا مهم اوي
….
مرام… يالله سلام
سيف كان بيبص منتظر منها تعبرو او تقول حاجه
مرام كانت بتطلع على الدرج استوقفها صوت بابها الغاضب
سيف بغضب… ايا يا هانم مش هتعبرينه او تقولي حاجه
مرام جريت على بابها وباست دماغو و ايدوه… دي مرام بكاشه ازي…. اسف يا بابا مختش بالى انك قاعد هنا
سيف بضحك… يا بكاشه دا انتي معرفش ازي اكون متعصب جامد بس انتي بسرعه تقدري تحطمي كل الغضب الجوايه
مرام بضحك… تربيتك يا باشا
سيف… انتي بجد ناويه تسافري على فرنسا
مرام.. اه يا بابا.. عشان في معرض ازياء و انا عاوز اعرض تصاميمي
سيف.. اوزي هتروحي بدون دعوا
مرام.. لا ازي الدعوا جتلي من امبارح من رامي العزيزي
سيف.. مين دا رامي العزيزي
مرام.. دا كان بيدرس معايه في الجامعه ابوه عنده اشهر مصنع ملابس
سيف.. ايوا و ازي هتروحي لوحدك
مرام.. كيد لا انا هاجد جاد عشان انتا عارف مراد مستحيل يجي معاي
سيف.. ماشي الله يوفقك يا بنتي… انا وافقت عشان جاد رايح معاكي بس ازي جاد عنده كليه
مرام.. جودي تجيب له كل الدروس يا بابا متصعبهاش عشان ممكن اروح لوحدي
سيف.. لا ايه لوحدك خلاص هقول لجاد في اليل انتي هتسافري ايمته
مرام.. بعد يومين او تلاته بس عشان عندي شويت هجات هنا
سيف..ربنا معاكي يا حببتي
مرام حضنت بابها.. ربنا يخليكي ليا يا احلا اب في الدنيا دي كلها
سيف بضحك… بكاشه
.
روح.. ايه الاب و بنتها بيتكلمو في ايه
سيف.. لا ولا حاجه خالص
روح… ماشي هحاول اصدق
سيف بضحك… دا احنا منقدرش نكدب عليكي
روح.. اومال في ايه
…..
في مكان تاني
في كليه الاولد والبنات
يوسف كان زي عادت بضحك على البنت الرايحه والجايه الا انا شاف جودي بتمشي مش منتبها له راح عنده بسرعه
يوسف بضحك…اي يا بنت العم مش بتسلمي ليه
جوري بدون ان تنظر اليه.. اسف متبهتش لك
/ بحب بتغظ البصر عن الرجاله عشان ربنا مش يعاقبها تعتبر دي عندها جر*يمه كبيره هيا من النوع المتحفظ زياده // ملحوظه جوري دي شخصيه حقيقيه مش من خيالي
جوري كادت ان تمشي لكن استوقفها صوت يوسف
يوسف… ايه ازيك عامله ايه من زمان مشفتكيش
جوري… عن اذنك ممكن اروح
يوسف.. مالك كدا خايفه في حاجه
جاء جاد من بعيد
جاد بغضب.. يوسف ارجوك ابعد عن جودي عشان هيا مش زي البنات البتتكلم معاهم
يوسف بضحك… مالك يا ابني بس كون بسلم عليها
جاد… جوري مش بتحب تسلم على رجاله ممكن مش تضايقه تاني ماشي
يوسف.. حاضر يا جاد بيه بس ممتعصبش
جاد.. يالله يا جودي عشان نروح
جوري.. يالله

 

 

كانو طالعين وشافو غرام
جوري.. غرام. ازيك
غرام.. الحمدلله انتي ازيك
جوري… يالله عشان نقعد نذاكر انا انتي
غرام.. بس انا مقلتش لبابا و ماما
جاد بضحك… خالص تعالو انا هوصلكم على فيلا.عمو زين و غرام هناك قوليلي لباباكي و مامتك انك هتذاكري انتي و جوري و اوصلكم كمان للفيله بعتنا… دا انتم حصل لكم شيء عظيم.. انا هكون السواق بتعكم النهاردا
غرام بعتذار… لا معاليش عشان السواق بتعنا هيجي كمان شويه
جوري… يالله يا غرام متحطيش اعذار ورانه دروس كتيره
جاد… اه يالله عشان بعد شويه اغير رائي
جوري بترجي…. بليز يا غرام
غرام بستسالم… امري لله
في مكان عمل مراد
فهد…..ايه وناوي تعمل ايه
مراد بحير… مش عارف هما ليه مصممي اتزوج عشق
فهد بضحك…. ايه ومالو يعني.. لا تكون واقع في حب وحدا تانيه و مش عاوز تقول مكسوف مثلآ😂😂
مراد بصدمه… يخربيت تفكير انا في ايه و انتا في اه انا بس بحس انها مش مناسبه ليه وبس لا اكتر ولا اقل
فهد… قول متتكسفش دا انا صاحبك
مراد مصدوم من كلامه وقال… اسيبك في عالم افكارك دا
و سابو ومشي
فهد بتفكير…. اكيد الود واقع دا تصرفاته مش عاجباني بيتصرف بغرابه
في المساء في بيت المنشاوي
مراد رجع من بره
سيف.. ها قررت ايه
مراد… تاني يا بابا
سيف…. قول يا ابني انا ابوك مش غريب
مراد بتنهيده ….مش عارف يا بابا اقلك ايه
سيف بحب.. قول يابني سامعاك
مراد… زي ما بتقول يا بابا عشق كلنا عارفينها بس دي تصرفاتها غريبا اوي و بحس هيا مش قد المسؤوليه و غير كدا هيا متحررا اوي و لبسها قصير و برضو عادي عندها تكلم رجاله و تصاحب و كل يوم معا راجل شكل و مش عرف اقول ايه مش عشان حاجه بس بنت زي دي تصلح تكون زوجه او ام
سيف بتفهم… عارف يا حبيبي انتا مش عاجبك كل تصرفاتها بس هيا قد اي مسؤوليه دي تربيت ابن عمي وانا واثق فيها و عادي اي بنت ممكن تكون عندها تصرفات زي كدا بس لما البنت تتزوج تبقا واعيا اكتر و القرار يرجع ليك ها قلت اي.
مراد……….

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *