رواية بنت أكابر الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم ياسمين علاءالدين
رواية بنت أكابر الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم ياسمين علاءالدين
رواية بنت أكابر البارت الواحد والعشرون
رواية بنت أكابر الجزء الواحد والعشرون
رواية بنت أكابر الحلقة الواحدة والعشرون
سبحان الله وبحمده… سبحان الله العظيم 👑
دخلت ماسه البيت وبيدها ابنها نوح. لتتفاجا دهب بها .
فرحت لرجوع ابن اخيها ولكن لماذا ماسه هنا
بعد ان جلسو معا.
دهب: ماسه انتي مرجعتيش بيتك ليه
ماسه: ده بيتي ولو مش عايزاني هنا. انا ممكن اخلي شبل يشوفلي بيت تاني
دهب: مش قصدي والله . بس انتي شكلك زعلانه وحزينه. احكيلي في ايه
دخل شبل عليهم. وفرح بوجود نوح .
دهب: ماسه انتي مخبيه ايه احكيلي
شبل : في ايه مالكم
ماسه : يونس اتجوز شوق
شبل : كيف يعني يتجوز عليكي.
دهب: اكيد انتي فاهمه غلط . يونس هيعمل كده ليه
…………………….
يونس رجع بشوق الي بيته وهو في قمه غضبه ولكنه كان صامت طول الطريق.
دخل البيت واغلق الباب وانفجر بها
يونس: انتي مش انسانه. كنتي عارفه مكان ولدي واستغليتي الموقف علشان اتجوزك.
شوق بدموع : يونس انا بحبك . وانت كنت خاطبني قبلها . يعني ده مكاني
يونس: ده مش مكانك . ماسه هي اللي مرتي وهي اللي احق ليها المكان ده .. وبعدين عرفتي كيف مكان نوح
شوق : عرفته وخلاص
قبض علي يدها بقوه . لتصرخ من الوجع
خرجت ام يونس عليهم : يونس .نزل يدك عن بنت عمك . عيب اكده
يونس : سبيني اقتلها يا امي وارتاح
ام يونس : يا ولدي . سيبها .
دخل الراجي بغضب وهو ينظر الي ابنه
الراجي : سيب مرتك يا يونس
ام يونس : مرته كيف يا شيخ
الراجي : انتي متعرفيش وله ايه. ان ولدك اتصل بيا اروح احضر كتب كتابه علي شوق. لا وكمان ماسه كانت هناك .
ام يونس : يعني تتجوز وكمان تجيب ماسه تقهر قلبها.
يونس وقف يسمع اتهامتهم
الراجي: افهم بقي اللي عملته ده هيرجع التار بين القبيلتين تاني
ابتسمت بخبث شوق فهذا ما اردته
يونس : هي السبب .
الراجي : كيف يعني
يونس : شوق كانت عارفه مكان نوح . وقالت لماسه لو عايزه ترجع ولدها. يبق تخليها تتجوزني
شهقت ام يونس ونظرت لها بشر
شوق : هي كدابه. قالتلي انها مش عايزه تعيش معاك تاني. واتجوزك.
يونس صفعهها علي وجهه بقوه. لدرجه ان شفتها نزفت
يونس : كدابه و**** ./ اتتي اللي عملتي كل ده . ماسه عمرها ما تفكر كده. انطقي وقولي عرفتي كيف مكان نوح ولدي.
شوق ببكاء وهي تضع يدها علي وجهها بالم مثلت انها اغمي عليها وسقطت علي الارض
الراجي : شليها وطلعها للغرفه فوق
يونس نظر لها بشر. وحملها علي يده وصعد بها الي غرفه بعيده ووضعها علي الفراش. واغلق عليها الباب بالمفتاح
فتحت عينها عندما احست بخروجه
شوق : ماشي يا يونس. بحبك ومش هبعد عنك وبكره هتيجي ليا وتكون ليا وحدي . وهنسيك ماسه دي . ومش هتعرف تاخد مني معلومه واحده ..
…
في بيت شبل. كان الغضب هو سيد الامر
شبل : كيف يعني يتجوز عليكي. هو مش عارف انتي بت مين.
دهب : اهدا بس يا شبل
شبل : مش ههدا يا دهب . يرضيك اللي عمله يونس ده
دهب : لا طبعا. بس اهدا علشان نعرف عمل كده ليه.
ماسه : انا اللي قولتله يتجوزها
لم يفهم ما قالته : كيف يعني.
ماسه : اهدا وانا احكيلك
جلس شبل وهي حكت ما حدث وكيف ان شوق استغلت معرفه مكان نوح . لتتزوج يونس.
صمت حل في المكان.
دهب : هي عرفت مكان نوح منين
شبل : اكيد هي اللي خطفته علشان تكمل خطتها.
دهب : ممكن
ماسه : معرفش ومش عايزه اعرف حاجه . انا المهم عندي ان نوح معايا ومش هرجع هناك تاني.
شبل : كيف يعني . هتسيبي بيتم وجوزك للحيوانه دي
ماسه : لو مش عايزني هنا. انا همشي واقعد في مكان تاني
شبل : انتي مجنونه
دهب : سبيها يا شبل. هي دلوقتي تعبانه خليها ترتاح
شبل نظر لاخته ليجد علامات التعب والارهاق باديه علي وجهها
شبل : اطلعي ارتاحي فوق في غرفتك
اخذتها دهب وصعدت معاها الي الغرفه.
ماسه : شكرا.
جلست علي الفراش بتعب وخلعت حجابها ووضعت ابنها علي قدمها وارضعته وهي تنظر اليه بحنان.
تمددت بجانبه علي الفراش ووضعته علي يدها ونامت معه .
……..
. يونس نزل لابيه ولامه : محدش يفتح الباب ليها. ولا يطلعلها اكل.
الراجي : كيف يعني. دي بنت عمك
يونس : انا عمري ما كرهت حد . بس كرهتها هي. انت عارف اني مبحبش اللي يلوي دراعي وبنت اخوك هي الوحيده اللي عملتها .
الراجي : اهدا يا ولدي
يونس : اهدي كيف يا بوي .
خرج من البيت وهو غاضب.
تعب من كل شئ.
كان يسير ولا يعلم الي اين. حتي وجد نفسه امام بيت شبل
طرق علي الباب
. فتح شبل وتفاجا به
يونس : عايز اتكلم مع ماسه
شبل : ادخل.
دخل يونس وهو ينظر الي البيت
شبل : شوق هي اللي خطفت نوح
يونس : معرفش ومش عايزه تتكلم .
شبل : ماسه مش عايزه ترجع البيت تاني.
يونس : هي فين
شبل : فوق
يونس : عايز اطلعلها
شبل : تعال.
اخذه شبل الي غرفه ماسه.
فتح يونس الباب وجدها تنام وابنها في احضانها ..
جلس علي الفراش ينظر اليهم .
يونس : عنيده وراسك صخره .
كان يريد ان يوقظها. ولكن احس بالتعب فهو لم ينم منذ يومين .
خلع حذائه وتمدد بجانبها علي الفراش.
ليذهب للنوم سريعا ..
……….
دهب كانت تجلس في غرفتها. ليدخل شبل عليها
شبل : يونس هنا.
دهب ضحكت : اكيد هيصالح ماسه
شبل : ربنا يهديها. بس انا عارف عند ماسه. هترفض ترجع
دهب : بس يونس بيحبها. وهيقنعها
شبل : ربنا يهديهم
دهب : يارب
………….ً
مر اليوم بتعبه وارهاقها
في اليوم التالي.
استيقظت ماسه علي صوت بكاء طفلها
واحست بيد تحيط بها ..
تعلم انه يونس. ابتعدت عنه. وجلست علي الفراش وفي احضانها ابنها.
اطعمته وهي تنظر الي.يونس لن تسامحه علي ما فعله بها . رفع يده عليها لثاني مره . ايضا اتهمها بالاهمال
وانها السبب في ضياع ابنها.
فتح عينه ليجدها تجلس ونوح علي يدها
يونس: صباح الخير .
ماسه: صباح الخير. .
يونس: جيت بليل وكنتي نايمه . وباين عليكي التعب
ماسه:جيت ليه
يونس: جيت علشانك
ماسه: اللي بينا انتهي خلاص. طلقني
يونس : مستحيل اطلقك. انا عارف انك غيرانه علشان اتزوجت شوق. بس هي عمرها ما هتاخد مكانك في قلبي . وله هتكون مرتي
ماسه : انا مش غيرانه. لانك خلاص مبقتش تهمني.
يونس : اتعدلي يا ماسه. وبطلي دلع
ماسه : انا مش بدلع. وانا قولتلك اللي عندي. اللي بينا خلاص خلص.
يونس : انتي فاكره اللي بينا جواز وبس . في ولد. وفي حب وفي حياه بينا
ماسه : ده ولدي انا. وانت معاك مرتك هناك. هات غيره. وعيش معاها. انا مش هرجع تاني وله هضايقك ..
يونس : اهدي يا ماسه . انتي عارفه اني بحبك
ماسه : حب مرتك التانيه
ابتسم. : وهتتحملي يعني احب غيرك
ماسه : ولا يهمني
يونس : بجد . يعني اروح ليها
ماسه: روح مكان ما تحب . واتجوز عشره حتي
يونس وهو يتمدد علي الفراش ويده خلف رقابته.
يونس: فكره برضو اتجوز عشره واعيش ملك واخلف عيال كتير. حوليا كده يلعبو
ماسه بغيظ : مش عايزه اعرف هتعمل ايه . روح اعمل اللي تعمله
يونس : ما انا بفكر معاكي
ماسه : قولتلك ملكش صالح بيا. فكر بعيد
يونس : ماشي.
وقف من علي الفراش : همشي انا
ماسه بغيظ وهي تهمس : يكش تنكسر رقابتك
يونس : بتقولي حاجه يا ماستي
ماسه تركت ابنها علي الفراش ووقفت امامه بغيظ
ماسه : متقوليش ماستك. انا مش ماسه حد.
يونس : كيف يعني. ماستي انا
ماسه بغيره : روح لشوقك هي اللي ليك
ضحك يونس وضمها اليه رغم عنها وهي تتحرك بقوه
يونس : وغيرانه ليه .دلوقت
ماسه : بعد عني . انا مش غيرانه.
يونس : الغيره هتنط من عينك ..
ماسه : دي اوهام في دماغك . ابعد كده
يونس زاد علي ضمتها لتتاوه بالم
يونس : هو انا مش قولت قبل كده انا صوتك ميعلاش عليا . لا وكمان بتتعصبي . مين السبب في كل ده . مش انتي اللي اخترتي الطريق ده .
ماسه : هو ده الطريق الوحيد اللي كنت هرجع بيه نوح
يونس : كنتي قولي يا ماسه وانا كنت قتلتها حتي ورجعت ولدي . بس انتي عنيده وراسك صلبه.
ماسه : انت اللي رميت عليا ذنب خطف نوح.
يونس : كنت هتجنن . ولدي اتخطف بعد اسبوع. وانتي عارفه اني اما بغضب مش بشوف قدامي
ماسه : انا مش هرجع تاني هناك.
يونس: لو عايزه تفضلي هنا. خليكي.
ماسه: روح الحق مرتك.
يونس : انتي مرتي يا ماسه. وشوق متهمنيش في حاجه.
ارتاحي ..
قبل جبينها ثم ذهب لابنه وقبل راسه
يونس : خلي بالك من نفسك ومن نوح
تركها وخرج من الغرفه ومن البيت. كله
…………… … ……..
كيف سيكشفون مخطط شوق ؟
ومتي سيعرفون الحقيقه ؟؟
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية بنت أكابر)