روايات

رواية نور الرعد الفصل السادس 6 بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد الفصل السادس 6 بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد البارت السادس

رواية نور الرعد الجزء السادس

رواية نور الرعد كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مروة مرزوق
رواية نور الرعد كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد الحلقة السادسة

نزل رعد عند نور و وقف قدامها
رعد بغضب : مفيش حد اتجرأ قبل كدا ويوقف قدامي مما كان يكون، بس بهنيكي انتي اول واحده تقف قدامي وتواجهني بالشكل ده برافوا عليكي، بس يا خسارة مو’تك قرب وبقي على أيدي والنهارده يا قا’تل يا مقتو’ل وانا ارشح قا’ تل
نور ببرود :هاا خلصت قلت كل اللي نفسك فيه ولا لسه اصل انا مرهقة و محتاجة انام بس انا هرد عليك علشان مزعلكش، بصي بقى يا رعد باشا شغل الأفلام ده مش داخل دماغي خالص ثم ايه مفيش حد اتجرأ دي ههههه بجد ضحكتني ليه يعني كنت انت مين علشان الكل يخاف منك كدا
رعد بغضب :الغول انا بكون الغول عرفتي انا مين
نور :ولا فارق معايا في حاجة اذا كنت غول ولا شبح
رعد :انتي الزاي عندك الجرأة دي ملك عمرها ما رفعت صوتها بس عليا إنما انتي هههه أشك انك تشبهي البنات
نور :ملك ملك ملك، عارفة لو كانت عايشة كنت انا اللي مو’تها بجد، الزاي قدرت تتحمل تحكماتك دي، بس الغلط مش عليك علشان تفكر ان البنت لما بتتجوز بتكون ضعيفة الغلط على ملك انها سمحتك تتحكم فيها وتمحي شخصيتها، ثم اكملت عمرك شفت ملك بتعيط مرة عمرك شفتها مكسوره بسببك، طب سيب دي عمرك هي طلبت منك طلب وانت بسبب تحكماتك دي رفضته، اكيد كانت بتتعذب كل بنت لما تتجوز أهلها بيقولها انتي لازم تتحملي كل حاجة تحصل علشان بيتك ميخر’بش استحملي غضب جوزك استحملي كلامه اللي بيمو’ت بالبطئ استحملي استحملي استحملي طب وانا مين يستحملني لما اكون زهقا’نه مين لما اكون تعبانه يجي ويراعيني متقليش الباشا جوزي اللي هيتحمل مهو انا اديتوا مفتاح علشان يتحكم بيا بس دا كله بيكون بسبب الاهل مش بسبب حدا تاني، ملك انا متأكده انها كانت انسانه طيبة ومحترمه بس حظها انها وقعت مع الانسان الغلط مع انسان تفكيره مر’يض مفكر أن البنت لما بتتجوز حريتها وشخصيتها لازم ينتهوا، بس انا مش ملك انا نور اللي عمرها ماهتسمح لحد يتحكم فيها انا اللي يحترمني ويحطني في عينه ويقدرني اشيله فوق راسي إنما بقى يتجا’هلني ويفكرني عبد’ه عند لا دا انا احطه تحت جز’متي، بس انا بكلم مين بكلم واحد معند’وش ضمير يبقى كلامي كله راح على الفاضي
رعد وقد سرح في كلام نور

 

 

 

 

رعد :
فلاش باك
ملك:رعد ممكن اخرج مع صحابي شوية اصل انا مخنو’قة
رعد :لا يملك واتفضلي دلوقتي علشان عندي شغل
ملك بحزن وبصوت حزين : ماشي يا رعد انا في اوضتي لو عزت حاجة اندهلي
رعد بلا مبالاه :تمام
بعد أن انهي رعد عمله ذهب إلى غرفته وجد ملك تبكي
رعد :بتعيطي ليه يا ملك
ملك وهي تمسح دموعها : مفيش اصل جالي صداع بس
رعد بلا مبالاه :تمام خدي دواء والصداع هيروح
ملك بحزن :حاضر
عوده للحاضر
نور : رحت فين يا رعد
رعد :انتي قصدك من كلامك انا الزوج ملوش رأي على مراته
نور :انا مقلتش كدا يا رعد
رعد :امل ايه
نور :الزوجة لما تلاقي جوزها بيحترمها وبيخاف عليها حتى من الهواء ولما يلقيها تعبانه بيهتم بيها ساعتها هي اللي هتيجي من غير حاجة وتاخد وايه في كل شي، على عكس زوج لا بيهتم بمراته بيسالها مالك تقوله تعبانه شويه يجي هو مطنش ميسالش تعبانه من ايه ميقعدش معاها ويشاركها في مشكلها و همومها ساعتها الزوجة ممكن تاخد خطوة غلط زي اتخاذ قرأت من نفسها وممكن مع الوقف الوضع يطور وينتهي بالانفصال وساعتها هنقول يا ريت اللي جرا ما كان
رعد :…..
نور :عارف يا رعد انا مشفتش حد في حياتي ربنا ادالوا نعم كتيرة كدا وضيعها زيك بجد انت واحد ميست’هلش اي حاجة خالص وتركته وذهبت
اما رعد فكان يتذكر كل ذكرياته مع ملك كيف كان يعملها
ألفت بحزن على حال ابنها
ألفت :كنت محتاج حد يصارحك بالحقيقة دي من زمان بس مفيش حد كان عنده الجرأة انه يواجهك بس ربنا بعتلك الله ينورك طريقك يا رعد فوق وبلاش تضيع اكتر مانت ضايع وتركته وذهبت
رعد :معقول كلامهم يكون صح
وعد يومان على أبطالنا
كان رعد يتجاهل مقابلة احد فقد علم انه اخطى بحق الجميع وان غروره عمي علي قلبه وعقله وأصبح لا يفرق بس الصواب والخطا، اما نور لم تذهب إلى المستشفى وظلت تهتم باسر و زينب جيدا و تتجاهل وجود رعد تماما، وفريال كانت تنتظر قدوم المعلومات عن نور لتعرف كيف تنه’يها تماما
عند فريال
فريال :هااا عملت ايه
الشخص :دا عنوان ابوها، هو الشخص الوحيد اللي بتخاف عليه وبتحبه
فريال بخبث :برافوا عليك خد حلاوتك
الشخص بطمع :شكرا، وتركها وذهب
فريال :يلا نروح نشوف والد السنيورة نور و ذهبت فريال الي والد نور، وصلت فريال الي بيت نور
فريال :هههه وصلت للي هيكسرك يا نور، وذهبت الي بيت نور وأخذت تدق الباب
عبد لله :طيب طيب مين وفتح الباب

 

 

 

 

 

فريال :انااااااا عبد لله
عبدلله بصدمة :فريال
وعند نور رجعت للمستشفى
و وجدت اصدقائها ينتظرونها
نور بمرح :ايه واقفين كدا ليه
علا بمرح :مستنين جثتك بس تجي
جني :نور انتي عايشة الزاي
نرمين :لا يا جماعة دي مش نور دي شبحها
نور بضحك :ههههه لا انا نور بشحمي ولحمي
علا ببكاء :نور الحمد لله انك كويسة
نور :علا مالك بتعيطي ليه
علا :بقالك يومين مبتجيش المستشفى وانا خايفة عليكي من ساعة اللي حصل في المستشفى
نور :لا متخافيش انا قلتلك أن انا قدها
نومين :نور هي ايه اللي حصل بعد ما روحتي
نور وأخذت تقص عليهم ما حدث
جني باعجاب :اللي عاجبني فيكي يا نور بجد انك متخافيش تقولي الحق ابدا
علا :طب ورعد بيعاملك الزاي دلوقتي
نور :انا و هو متجاهلين بعض
نرمين بمرح :اوعي يجامد ياللي مفيش حد قدك
جني :ههههههه دكتور أسر جاي
دكتور أسر :دي مستشفى مش مطعم علشان قعدتكم دي
علا بمرح :معلش يا دكتور مشيها مطعم و سينا
اسر :نعم
نومين :خلاص مشيها كافيه حلو كدا
جني :علا نرمين كدا عيب
اسر :الحمدلله طلع في حد عاقل بنكم
جني :مشيها ملاهي
اسر :لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
نور بضحك :ههههه خلاص يا كتور احنا اسفين
اسر :ماشي
نرمين :شد الباب وراك

 

 

 

 

نور :هههه خلاص اسكتي اصل يحطلنا س’م ويخلص مننا والله
علا :هو يطول دا احنا شوية سكرات
جني :هههه ما انا عارفة انتي هتقوليلي
نور :طب يلا على الشغل يلا، وذهبت الفتيات الي عملهم
عند رعد
فؤاد :رعد ممكن افهم انت هتنيك لحد كدا امتى
رعد :قصدك ايه يا فؤاد
فؤاد :رعد فوق لحياتك ربنا بعتلك نور عيش حياتك يا بني وانسى الماضي
رعد :انسى انسى ايه يا فؤاد انسى مراتي اللي ظلمتها معايا واللي كنت بتحكم فيها ولا أنسى امي اللي كنت بعملها بقسو’ة علشان كانت بتقف في وشي ولا أنسى زينب بنتي اللي عمري في حياتي ما خلتها تحس بحنان الاب قولي انسى ايه ولا ايه يا فؤاد
فؤاد بحزن على صديقه وابن عمه
فؤاد : رعد
رعد :سبني لوحدي يا فؤاد شويه
فؤاد :حاضر، وخرج فؤاد
فؤاد :الوحيد اللي تقدر تطلعك من اللي انت فيه ده هي نور، انا لازم اكلم نور
عند فريال
فريال بصدمة :عبدلله
عبدلله :……….

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *