روايات

رواية هوس اربعيني 2 الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية هوس اربعيني 2 الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية هوس اربعيني 2 البارت الثاني ولعشرون

رواية هوس اربعيني 2 الجزء الثاني والعشرون

رواية هوس اربعيني 2 الحلقة الثانية والعشرون

امير نجوى … نجوى استنى بكلمك..
وقفت نجوى تنظر اليه بهدوء : في ايه يااستاذ امير..
امير انتي االلي في ايه..
نجوى مش فاهمه..
امير هو انتي مشفتيش حاجه على مكتبك..
نجوى بهدوء ايوا شفت لترفع كفها ولم تكن ترتدي الخاتم اظن ردي وصلك ..
أمير بغصه ممكن اعرف ليه.
نجوى مش مجبره ابررلك حاجه..بعد اذنك
امير استنى انتي مش شايفه اني بحبك وحاولت اصلح اللي هببته معاكي..
نجوى حضرتك شخص عايش لمزاجك وكل يوم بحال مصاحب اكتر من بنت وتسافر بلاد برااا وتسهر وتتبسط وانا بنت مش عايزه الحياة دي..
امير هتعدل واالله انا عاوز حد يدلني عالطريق الصح..
نجوى للاسف اخترت الشخص الغلط..مش انا الشخص ده..
امير ليه انا بحبك… اديني فرصه..
نجوى حضرتك انا بنت تعبت فحياتي عشان اعيش كده من غير مشاكل انا من الناس اللي تدور اسهل طريق وتمشيه ..معرفش اتحمل اللي انت فيه ومعرفش اعيش دور البريئه المظلومه اللي جوزها بيخونها .
ومعرفش اكون البنت القويه اللي تساعدك تتخلص من الطبع ده..
امير ليه لأ ليه مانسندش بعض ونصلح من بعض..
نجوى قلتلك انا عاوزه حد يشلني ويكون سند ليا مش يجي عليا زي ماحضرتك هتعمل اكيدد
امير بشك معقوله يعني متكونيش حاسه بحاجه ناحيتي
نجوى بتوتر بعد اذنك..
امير باصرار انا حاسس انك بتهربي من مشاعرك..
وقفت نجوى ونظرت اليه اه ممكن اكون معجبه بحضرتك بس ده ميمنعش اني مش هعرف اتحمل طباعك بعد اذنك..
لتغادر وتتركه مكسور القلب..
*******************
اوس بانفعال ليه عملتي كده … ليه سبتيها تمشي هاااا ..ليه..
لبنى عشان انت مش عارف نوال حياتها عامله ازاي وانا سامحتها عشان العشره
اوس بسخريه عشره اول مره اكتشف انك عبيطه وبيتضحك عليكي للدرجادي..
لبنى ابتسمت بهدوء ياحبيبي مش بيتضحك عليا لكن نوال بجد اتعذبت بحياتها اوووي انت متعرفش هووسها بالفلوس ده وراه ايه ..وايه سببه
اوس سببب اي السبب اللي يخليها *****فلوس كده بتبيع صحبتها وخطيبها متتطلعيش ليها باعذار .
لبنى امسكت يده لتقول بحزن اختها الصغيره ماتت عشان مكنش عندهم فلوس…يعالجوها..
ابوها سافر واتجوز ست غنيه وتركهم للفقر..
نوال لما كانت عيله كانت بتشتغل و تصرف على امها المريضه حاولت كتتير تعالج اختها لكنها معرفتش لحد ماخسرتها وبعدها امها اتوفت وهي بقت وحيده لكن حبها للفلوس كبر وطول الوقت خايفه ..خايفه من الوقت خايفه من كل حاجه يمكن ده خلاها تعمل كده..
ازس حتى ولو ده مش مبررر يالبني ده كله مش مبرر انها تعمل كده..
وضعت راسها على كتفه وهو يقود السياره حبيبي عشان خاطري انسى الحكايه دي خلاص ونوال مش هتعرف تواجهنا تاني مسح شعرها بحب عشان خاطرك انسى الدنيا دي كلها..
رفعت وجهها اليه عشان كده انا بحبك وبموت فيك اوقف السياره واستدار اليها قلتي..
لبنى وهي تحرك يدها على لحيتها بحبك وبموت فيك ..
احتضن وجهها بكفيه وانا بموت باللي خلفوكي..ليقبلها وتبادله الاخرى..
*****************
اسلام بعد ان احضر ابنته روعه من الروضه في الطريق بتعيطي ليه دلوقتي مش انتي اللي ضربتي الولد..
روعه ابنته ببكاء هي ماما بتكرهني ليه.
اسلام اوقف السياره بصدمه مين قالك كده.
روعه لو كانت بتحبني مكنتش سابتني..ا
اسلام ياحبيبتي ماما ماسابتكيش ..ماما اضطرت تسافر عشان الشغل انما هي بتحبك اوي اووووي ..
روعه ببكاء لا صحابي كلهم امهاتهم معاهم الا انا هي مابتحبنيش..
اسلام مسح دموعها بهدوء ياروحي انا مش كفايه انا بحبك قد الدنيا دي كلها…
روعه بابا ..
اسلام ياروحي عاوزه ايه.
روعه البنت اللي هناك بتعيط لوحدها ليه هي مامتها تركتها زيي..
نظر اسلام ليجد نوال تجلس على النيل وتبكي بقهر..
اسلام مش عارف..
روعه طب ممكن نروحلها..
اسلام مينفعش ممكن عايزه تبقى لوحدها..وتتعصب..
روعه يابابا عشان خاطري..
اسلام تنهد بقلة حيله ونزل من السياره ليمسك يد صغيرته ويتجه نحوها…
اسلام احم ….
مسحت نوال دموعها بسرعه ..
اسلام انا اسف بس لو محتاجه مساعده انا جاهز.
ليصدم بابنته تمسك ثياب نوال بدموع انتي بتعيطي عشان امك سابتك زيي..
جلست نوال مقابله للصغيرة واحتضنتها وزادت شهقاتها مع صدمة اسلام…
****************
بعد مرور اسبوع …
فتح اوس عينيه بنوم ليجد فتاه محجبه بغرفته انتفض انت مين..وبتعملي ايه هنا
استدارت اليه لبنى. بابتسامه دي انا..
اوس بصدمه لبنى انتي..
هزت راسها بحماس اي رأيك عجبك..
اقترب منها يجننن عليكي الف مبرووك ياقلبي..
لبنى الله يبارك فيك
اوس اممممم لكن انا عندي.ملاحظه اد.كده هو..
لبنى ملاحظت ايه هو مش ضابط قولي عشان اعدله..
اوس جذبها من خصرها بتملك لا انتي عملاه كويس اوووي لكن واحنا بالاوضه ده مينفعش يتلبس لينزعه عنها..
لبنى بتذمر يااوس انا تعبت اووي لحد ماضبطته وهنتأخر على فرح مهند..
اوس منتأخر هيحصل ايه يعني..
لبنى بدلال اوس ..ليسكتها بقبله ويحمله ووو
**************
مساء في حفل الزفاف..
مهند والمى السعاده تغمرهما مهند وجد العوض الجميل فتاه رقيقه حساسه وطيبه.
والمى حصلت على حب حياتها من كانت تحلم به طويلا..
أسر اخ المى احم ..انسه اميره ازيك..
اميره كانت تجلس على احد الطاولات بهدوء ابتسمت بتكلف اهلا..
أسر شكلك متغيير اوووي ماشاء الله
اميره باستغراب حضرتك تعرفني..
أسر بحرج احم انا بدرس بالكليه اخر سنه ..لكن حضرتك بقااك كتيير مجتيش الكليه بلغوني انك بدأتي تشتغلي
اميره بابتسامه اهلا بيك اه بدأت شغل فعلا
اسر بحب وعينان تلمعان صدفه جميله جدا اني قابلتك هنا.انا مبسوطه جدا…
اميره بابتسامه خجله من نظراته المصوبه نحوها متشكره ..
كان اسلام يراقبهما وتنهد براحه الحمدلله الحمدلله مضفعتش وغلطت معاكي لو كنت عملتها..هكون خاين للعشره وغدرت بصاحب عمري..
ليسمع هاتفه يرن.
اسلام ايووا ..
….
ماشي يابنوتي الجميله ثواني وهكون عندك..
***************
في شقه اسلام المتواضعه ..كان وضعه المادي متيسر يعمل في الشركه مع اوس..دخل اسلام ليتفاجأ بطفلته تحتفل بعيد ميلاده ونوال بجانبها ترتسم على وجهها ابتسامه هادئه..
اسلام انحنى وقبل طفلته اي المفاحأه الحلوه دي..
روعه عجبتك انا طلبت من خالتو نوال تساعدني..
نظر الى نوال متشكر تعبناكي معانا..
نوال مفيش تعب بعد اذنكم انا همشي بقى..
اسلام ممكن تستنى اوصلك..مع رفض نوال الا انه اصر على ايصالها..
وعندما وصلوا امام منزلها..
نوال شكرته وارادت النزول ليوقفها صوته..
اسلام لحد امتى هتفضلي كده..
نظرت اليه باستغراب..مش فاهمه
اسلام على فكره مفيش فينا حد كامل..وكلنا فينا الشر والخير متفضليش تلومي نفسك عالماضي.
نوال بغصه انا غلطت اوووي مش قادره اسامح نفسي..
اسلام كلنا بنغلط ..
نوال لكن..
اسلام بمقاطعه لكن منوقفش عند غلطه ومدام فينا نفس هنصلح من نفسنا..مش هننهي حياتنا على غلطه ممكن بلحظه جهل او طيش..
نوال.
اسلام انا امنتلك شغل كويس بشركه لواحد صحبي وبكرى هعدي عليكي عشان اوصلك هناك.
نوال لكن ..
اسلام مش عايز اعتراض ..قعادك بالبيت لوحدك مش حل انتي لازم تطوي الصفحه الوحشه دي وتبدأ صفحه جديده بحياتك..
ابتسمت وهي تنظر اليه بأمل..متشكره..
اسلام بحرج احم طيب يلااا انزلي وهشوفك بكرى
نزلت نوال بامل جديد وحياة جديده وصفحه بيضه هتبدأعا بالحياة..
واسلام بيراقبها بشرود
***************
اميره هاااا مغيرتيش رأيك..
نظرت اليه نجوى بصدمه انت مسافرتش لسه
امير بابتسامه اسافر واسيب عروستي هنا ينفع كده طب بالذمه ينفع كده..
نفخت نجوى بغضب ياربي انت مابتزهقش..
امير بابتسامه تؤ وهفضل وراكي لحد ماتبقى مراتي ياروح
قلبي
***********
لبنى انا مش مصدقه هنعمل شهر عسل زيهم..
اوس احضتنها بتملك وتكلم بابتسامه وهما احسن مننا بايه يعني.
لبنى لكن ..
اوس وضع اصبعه على شفتيها اششششش شنطنا جاهزه بالعربيه وهنسافر بلد بعيده اووي مفيش الا انا وانتي
لبنى يا اوس طيب محنا نأجله لحد مايرجع مهند
اوس باصرار انا قولت ايه اخوكي مش احسن مننا.
لينى بضحك هي الحكايه بقت كده.
قبل جانب شفتيها ووضع جبينه على خاصتها هامسا ايوووا و يلااا بدل ما تخليني اعمل حاجه تخلينا نتاخر عالطياره..
النهايه..

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية هوس اربعيني 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *