Uncategorized

رواية أحببت عفيفة الفصل الثاني عشر 12 بقلم آية السيد

 رواية أحببت عفيفة الفصل الثاني عشر 12 بقلم آية السيد

رواية أحببت عفيفة الفصل الثاني عشر 12 بقلم آية السيد

رواية أحببت عفيفة الفصل الثاني عشر 12 بقلم آية السيد

أحمد خرج من الكافيه وراح ناحيه المحل اللي مني كانت 
واقفه قصاده وطلب من صاحب المحل انه يجيب الفستان 
اللي كان عاجب مني والراجل جابه واحمد كان واقف يحاسب 
علي الفستان وهو عمال يفكر ازاي هيقدر يعطي الفستان لمني وازاي يخليها تقبله
أحمد فاق من شروده علي صوت حد وراه
الشخص بثقه….. كنت واثق انك هتكون هنا 
أحمد بص للصوت واتصدم…. انت
_____________________
في الكافيه عند مني وايناس ومحمد
كانوا قاعدين وبعد ما احمد خرج بشويه محمد قالهم انه هيروح ليه عشان ميتاخرش
 
وسابهم ومشي ومني وايناس فضلوا في الكافيه
_________
في المحل
أحمد بصدمه……. انت؟؟؟؟
الشخص بابتسامه…… ايه انصدمت
أحمد…… ابدا يا محمد بس اتفاجئت انك جيت هنا
محمد……. كنت عارف اني هلاقيك هنا
أحمد وبدأ بتوتر…. ها اشمعنا يعني
محمد بهدوء واطمئنان……. انا مستنيك تحكيلي يا احمد 
الفترة اللي كنا فيها مع بعض كافيه بالنسبه ليا اني اعرفك 
كويس واعرف انت بتحاول تعمل ايه وعشان مين
زفر احمد وتنهد…… وانا هحكيلك بس تعالي نروح البنات 
الأول وننزل نجيب البدل وهحكيلك علي كل حاجه
محمد….. ماشي يلا
أحمد…… يلا
______________________
في الكافيه
مني وايناس كانوا قاعدين وايناس كانت بتحاول تضحك مني وتهون عليها
 
إيناس بضحك…… بس يا ستي انا واحمد اخويا كل يوم خناق 
طول النهار بس تعرفي ايه اكتر حاجه بقت مفرحاني من احمد
مني بنظرة عاشقه…… ايه هي
إيناس بخبث لما شافت لهفه مني…… ابدا يا ستي اتغير اوي
مني باستغراب…… اتغير ازاي يعني
إيناس….. يعني بقا ملتزم ومعدش بيكلم بنات ولا أي حاجه 
من دي وبقا بيصلي الفروض كلها في الجامع وهكذا
مني سرحت في كلام إيناس وابتسمت وافتكرت احمد و 
افتكرت لما شافته وكان متغير كان ربا دقنه ساعتها ولما شافها 
بص في الارض وانه اتغير عن أول مرة شافته فيها 
وفاقت علي صوت إيناس
إيناس….. روحتي فين يبنتي بقالي ساعه بكلمك
مني….. ها هنا اهوه
إيناس بخبث…… اللي واخد عقلك
مني اتوترت…. ها مفيش حد
وفجأه إيناس شافت محمد وأحمد وهما داخلين الكافيه
محمد بضحك وهو بيبص لمني…… القمر حجي عامل ايه
مني بابتسامه….. القمر حجك ميت فل وعشرة
أحمد كان واقف وبيحمد ربنا انها بقت احسن شويه
محمد….. طيب يلا بقا عشان نروحكم عشان لسه هننزل تاني انا واحمد عشان البدل
وبص لايناس وابتسم عشان فرحي بكرة يعني وعريس وكده
إيناس بصت في الارض وخدودها احمرت
مني بمرح…. ماشي يلا
وخرجوا كلهم ووصلوا إيناس البيت وبعدين وصلوا مني
______________
في بيت ايناس
إيناس سابتهم وطلعت الشقه وبعدين فضلت تنده علي مامتها بصوت عالي
إيناس….. ماما يا ماما انتي يا ستي يلي مخلفاني
امها ومعاها سلاح الأمهات الخطير (الشبشب الشهير بابو ورده) ايه يبنت العبيطه فيه ايه
إيناس بتصنع الحزن….. متقوليش علي نفسك كده يا ماميتو
امها بصدمه…… وايه جرجيتو دي يا اختي 
إيناس بضحك…. ماميتو يا ماما ماميتو مش جرجيتو
امها بتنهيده….. المهم عملتوا ايه وفين احمد ومحمد ومني
إيناس بحزن بعدما تذكرت ما حدث….. احمد ومحمد راحوا 
يشتروا البدل ومني روحت وربنا يهون عليها ويكون في عونها
مامت إيناس باستغراب…. فيه ايه يبنتي خضتيني
إيناس بحزن….. انا هجكيلك اللي حصل يا ماما
وأخذت إيناس تروي لها ما حدث
مامت إيناس بحزن وكره للشخص الذي حاول أن يؤذي مني….. ربنا يكون في عونها يبنتي
وأكملت بكره وينتقم منه ومن اللي زيه
إيناس….. يلا بقا انا هقوم انام شويه عشان بكره اقدر اقوم فايقه
مامت إيناس بحنان…..  طيب مش هتاكلي حاجه الأول 
إيناس….. لا يا حبيبتي احنا اكلنا بره 
مامت إيناس بحنان………ماشي يا حبيبتي
_________________
في شقه خالت مني
مني دخلت الشقه ودخلت علي اوضتها علطول ورمت جسمها 
علي السرير وافتكرت اللي حصل معاها ودموعها نزلت
 خالتها كانت في المطبخ وسمعت صوت الباب وراحت ناحيه 
اوضه مني ولأن الباب كان مفتوح دخلت واول لما دخلت 
وشافت مني كده جرت عليها وحضنتها
خالت مني بقلق….. فيه ايه يا حبيبتي مالك
مني وهي تحتضن خالتها اكثر وبتتشحتف
خالت مني بحزن علي حالتها….. مالك بس يا حبيبتي ايه اللي حصل انتي نازله كويسه
هو حد زعلك
مني وقد هدات قليلا وحكت لخالتها اللي حصل معاها
خالت مني بحزن وحنان….. ربنا ينتقم منه يا حبيبتي ربنا كريم ان احمد كان واقف
الحمد لله يبنتي انها جت علي قد كده قولي الحمد لله يبنتي 
وقومي غيري وحاولي تنامي بكرة عندنا يوم طويل 
مني ومسحت دموعها….. حاضر يا ماما 
خالت مني بحزن بعد ما مني قامت…. ربنا يحفظك من كل شر 
يا بنتي ويبعد عنك ولاد الحرام يا رب
______________________
احمد ومحمد بعد ما وصلوا مني وايناس راحوا كافيه وقعدوا فيه
محمد وهو بيبص لأحمد…… ها بقا يا احمد انا سامعك
أحمد …… بص يا محمد انا مش هقولك اني ملاك او مش 
بغلط او اني أمام مسجد بس انت اكتر واحد شايف التغير اللي حصلي
محمد بنظرة ذات مغزي…… اتكلم علطول يا احمد
أحمد بتوتر….. بس يا محمد انا معجب بمني من يوم ما 
شوفتها وحكي له كل اللي حصل بينه وبين مني من اول مرة 
شافها وموقف المستشفى والمحل وكل مره جمعته بمني 
أحمد كان بيحكي ومحمد باصص عليه بابتسامه فهما أصبحا 
أصدقاء منذ وفاه والدته مني وقد رأي بنفسه هذا التغير في 
احمد وراي في عينيه صدق كلامه وأفعاله التي تثبت له صدق 
حبه لمني وما أكد له هذا هو نظرات مني وهو يعلم أيضا انها 
تحبه وعندما قام بضرب الشاب الشاب الكي حاول أن يضايق مني 
أحمد بعد ما خلص كلامه……بس يا محمد ودي كل حاجه من
اول ما قابلت مني لغايه دلوقتي انا والله مش بلعب ولا بتسلي 
انا فعلا عاوز اتجوزها بس خايف متقبلش ودا اللي مخليني مستني شويه 
محمد…… بص يا احمد مني اختي وصحبتي وكل حياتي هي
اتولدت علي ايدي وانا اللي مربيها وعارفها كويس وانا شايف 
من نظرة عينك صدق كلامك ونظرة حبك لمني وشوفت 
بنفسي انت عملت ايه اما واحد حاول يضايقها وانا عن نفسي 
موافق عليك انك تكون زوج اختي ودا لاني بنفسي شوفت 
التغيير اللي حصلك من ساعه ما عرفتك ومتاكد من صدق كل حاجه بتقولها بس الرأي في الأول والآخر رأي مني وانا مقدرش اجبرها علي حاجه 
أحمد بتفهم…… مش طالب حاجه غير انك تعرفها اني طالب ايدها وشوف ردها هيكون ايه 
محمد…… ماشي يا صاحبي وان شاء الله خير….. يلا بقا عشان نجيب البدل يا عم دا انا عريس بردوا  مش كده 
أحمد…. يلا وو
محمد……و ايه يا احمد 
أحمد بتوتر…. ممكن اطلب منك طلب تاني 
محمد بابتسامه…. طبعا يا احمد انت تؤمر
أحمد….. ممكن تدي الفستان دا لمني 
محمد بابتسامه…… ماشي يا احمد وانا هوافق علي طلبك دا 
أحمد بفرحه…… بجد شكرا جدا يا محمد بس معرفهاش انه مني عشان توافق تاخده 
محمد بتفهم….. ماشي يا ابوحميد
واحمد حضنه جامد وكان مبسوط جدا 
محمد…. طيب يلا بقا عشان متاخرش وكمان نلحق نتصل علي الواد ابراهيم يقابلنا 
أحمد….. ماشي يا صاحبي يلا 
_____________________
في سنتر الدروس 
 يقف فتي في السابعه عشر من عمرة 
شاب…… ها يا استاذ ابراهيم خلصت 
ابراهيم……. اه يا صاحبي يلا بقا عشان لسه هقابل الواد 
محمد عشان البدل وعشان نلحق ننام ونصحي عشان بكرة هيبقا يوم مرهق 
الشاب…… مبارك يا صاحبي ربنا يتمم على خير يا صديق وعقبالك انت كمان 
ابراهيم وسرح في خياله وبيفتكر البنت اللي خطفت قلبه من 
اول مرة شافها فيها لما كانت بتسأل علي مكان الدرس 
________________
فلاااااااش بااأك
ابراهيم كان  خارج من الدرس ومستني محمد لانه كان هيعدي عليه 
بنت اسمها ندي  اقل ما يقال عنها أنها قمر عيونها زرقه 
وبشرتها بيضه ولابسه حجاب ودريس طويل وكانت قمر اوي
ندي برقه….لو سمحت 
ابراهيم بص وراه وتنح من جمالها وهدوئها وهي بصت في 
الارض وخدودها احمرت بسبب نظراته 
ابراهيم بعد ما فاق وبعد نظرة عنها وفضل يستغفر….. نعم 
ندي…… ممكن اعرف فين سنتر الوعد 
ابراهيم وصفلها العنوان وهي مشت وفضل باصص في اثرها 
____________بااااااككككك
ابرهيم فاق علي صوت صاحبه 
الشاب……. ايه يا عم روحت فين تليفونك بقاله ساعه بيرن وانت ولا انت هنا 
ابراهيم….. ها موجود اهوه 
وبص علي التليفون وبقاه رقم محمد 
ابراهيم….. الو ايوة يا محمد انا مستنيك اهوه
محمد….. ماشي وانا واحمد جايين اهوه 
ابراهيم……. ماشي 
محمد……. سلام 
ابراهيم……. سلام 
________________
محمد وإبراهيم واحمد اتقابلوا ونقوا البدل وبعدين كل واحد راح بيته 
في بيت خالت مني 
محمد دخل وسلم علي والدته وبعدين راح ناحيه اوضه مني 
ولسه هيخبط بس سمع صوت من جوه الاوضه وكأن حد 
بيعيط دخل الاوضه واتصدم من اللي شافه………..؟؟؟ 
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية من ذابت قلبي للكاتبة ساندرا باسم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *