روايات

رواية ملاك الاسر الفصل الثامن عشر 18 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر الفصل الثامن عشر 18 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر البارت الثامن عشر

رواية ملاك الاسر الجزء الثامن عشر

ملاك الاسر
ملاك الاسر

رواية ملاك الاسر الحلقة الثامنة عشر

المساعدة : الغدا جاهز
نهلة : تمام شكرآ يلا يجماعة محمد روح هات ملاك عشان الغدا
زهرة :لا انا هروح
نهلة :اسكتي انتي انا بقول محمد
محمد بعدم فهم :حاضر يا ماما واتحرك
________________________________♡
ملاك ردت بتوتر :الوو يا اسر
اسر : مال صوتك
ملاك : ها لا مفيش
اسر :متأكدة
محمد : ملاك يلا الغدا جاهز
ملاك بتوتر:ها حاضر حاضر
اسر بعصبية و صوت عالي : مين دا وانتي فين
ملاك وهي خلاص هتعيط : انا عند زهرة الو الو بصت عل الفون لقيتو فصل
محمد : انتي كويسة مالك خوفتي كدا لي
ملاك : احتمال احصل ورد بس هي جت خفيفة انا اكيد هبات في المستشفي
محمد : انا مش فاهم حاجة
ملاك : لا ولا حاجة
محمد : طيب يلا الغدا جاهز
ملاك :حاضر واتجه لسفرة وبدأو اكل
ملاك لنفسها: يارب ما يكون سمع دا ممكن يقتلني فيها والله
نهلة لحظت ان ملاك مبتاكلش ومتوترة : مالك يا حبيبتي الاكل مش عجبك
ملاك : لا يا طنط الاكل جميل بس انا الحمدلله شبعت ومش قادرة اكل تاني
نهلة :بس انتي طبقك زي ما هو
زهرة فهمت ان في حاجة : خلاص يا ماما سبيها براحتها دلوقتي
ملاك : بعد اذنكم وقامت وبعد شوية انتهو من الاكل وقاعدين بيشربه القهوة واياد بيتكلم مع محمد وعبدالله فون اياد رن
اياد :الو
اسر : خلي ملاك تخرج انا بر
اياد :برا فين
ملاك خافت وقلبها انقبض
اسر :اياااااد اخلص انا عند بيت زهرة
اياد :طيب خلاص خارجين اسر قفل الفون
اياد : يلا يا ملاك بعد اذنكم احنا
نهلة :ليه خليكم شوية
اياد :معلش بس اسر صحبي برا ولازم نمشي مرة تانية ان شاء الله
نهلة :محمد وصلهم لحد برا
محمد :حاضر اتفضلو وخرج معاهم واسر كان راكب عربيته شاف ملاك واياد ومحمد
ملاك شافت ملامح اسر خافت ومسكت في ايد اياد اووي واسر نزل من العربية بيتجه ليهم اياد ومحمد بعدم فهم من خوفها المفاجأ محمد :انتي كويسة
ملاك بتوتر :ايوآ
اسر :يلا يا ملاك
ملاك :ها اسر مسك ايدها وشدها ومشي بيها
اياد :اسر في اي
اسر :مفيش ملاك هتيجي معايا النهاردة وانا عبقا اوصلها الكلية بكرا
ملاك بصت لي اياد بخوف بمعني لا
اياد: لا
اسر ببرود عكس اللي جواه:انا مش باخد اذنك انا بعرفك
اياد :اسر خليك فاكر ان دي الفرصة الاخيرة
اسر :تمام وهد ملاك وفتح لها باب العربية ركبت وقفل الباب وركب هو كمان وبعدين بص عل محمد ومشي
محمد : هو انت ازاي تسيب اختك لي
اياد : مراته
محمد :نععم مراته دي شكلها صغير
اياد : اولة كلية هندسة و كتبو كتابهم قبل ما اطلع المهمة الاخيرة لأني مكنتش عارف هرجع تاني ولا لا وكان لازم امن عليها والاتنين بيحبو بعض بس والمفروض ان هي رجعت تاني عندي عقبال ما تخلص تعليمها وبعدين يعملو فرح
محمد :بس هي شكلها كانت خايفة منه
اياد :عشان شكله متعصب
محمد : تمام
اياد : يلا سلااام انا بقا اياد ركب العربية ومشي
_________________________________♡
في عربية اسر كان سايق وملاك خايفة
ملاك :اسر والله كنا هنوصل زهرة بس
اسر وهو بيحاول يتحكم في اعصابه : تمام اي وقفك مع زفت دا وعرف اسمك منين اصلآ
ملاك بتوتر :مكنتش واقفة معاه هو جه ينداهلي عشان الغدا جهز عل السفرة وعرف اسمي من طنط نهلة لأنها عرفتنا عليه
اسر :اممم طنط نهلة واي كمان
ملاك :بس مفيش حاجة تانية
اسر بغيرة: تعرفي يا ملاك لو سمعت انك كلمتي الزفت دا تاني هعمل فيكي اي
ملاك : بس انا مش كلمته غير بحدود
اسر :لا متكلموش اصلآ ولا بحدود ولا غير
ملاك : بس
اسر : سمعتي قوووولت اي
ملاك بعياط : سمعت سمعت
اسر فضل سايق وهي بتعيط لسه وبعد وقت وصله الفيلا ملاك :اي اللي جابنا هنا
اسر : هنفضل هنا النهاردة لأني مش هينفع اسيب البيت النهاردة لأن جدي تعبان
ملاك: خلاص كنت روحني انا مع اياد
اسر :بكرا ان شاء الله وانزلي يلا
ملاك :طيب ونزلو الاتنين من العربية واسر مسك ايد ملاك بس الفيلا كانت هادية جدآ
ملاك :اي دا هما راحو فين
اسر :كلهم في اوضهم الساعة 11 بليل يلا احنا كمان نطلع اوضتنا وخد ملاك وطلعو دخلو اوضتهم ملاك : طيب انا هروح عند مريم اجيب من عندها هدوم ليا
اسر : لا استني وراح غرفة الهدوم وطلع ترنج لي :خدي ترينج دا
ملاك : اكيد لا هيطلعو عليا مش حلوين
اسر :عادي كدا كدا محدش هيشوفك بيهم
ملاك بضيق :يوووه طيب وراحت بدلت هدومها وخرجت وكان الترنج طويل و واسع عليهآ جدآ
اسر ضحك عل شكلها
ملاك بغضب طفولي : متضحكش انا هروح اغيره واخد من عند مريم اسر شد ايدها
اسر :لا شكلك كدا حلو وعجبني
ملاك عيطت اسر: بتعيطي ليه دلوقتي
ملاك : انا جعانة ومكلتش لما كنت عند زهرة
اسر: اممم طيب اطلبلك اكل اي
ملاك : لا مش عايزة اكل من برا
اسر: طيب اخلي حد يعملك اكل تحت
ملاك :ايوآ عايزة مكرونة وبانيه
اسر :طيب ولسه هينزل
ملاك : لا استني هنزل معاك
اسر : بلبسك دا
ملاك :ايوآ بس هلبس الطرحة و كدا كدا الترنج واسع جدآ والكل تقريبآ نايم
اسر :طيب البسي الطرحة يلا
ملاك: طيب ولبست الطرحة ونزلو سوا و دخلو المطبخ ومكنش في حد من المساعدين
اسر: هما راحو فين
ملاك : طنط سحر بتديهم النهاردة اجازة
اسر :طيب والعمل اي دلوقتي
ملاك : نعمل احنا
اسر :احنا
ملاك :ايوآ انا وانت
اسر :نعم انا لا طبعآ ازاي
ملاك بضيق : ليه بقا ان شاء الله
اسر :لأني انا اسر القناوي صاحب اكبر الشركات ادخل مطبخ لا واعمل اكل
ملاك : وجوووزي يعني المفروض تسمع كلامي
اسر: لا يا ملاك وبعد ربع ساعة
اسر : طيب انا عملت المكرونة وخلاص كلها دقايق البانية يكون جاهز انتي عملتي اي بقا
ملاك : بونس حبيبي
اسر :لا والله
…: اي اللي بيحصل هنا وانتي قاعدة عل الرخامة وسايبة جوزك هو اللي يعمل الاكل انتي اتهبلتي ولا اتجننتي واي اللي رجعك هنا اصلآ تاني انتي معندكيش دم
اسر : ستي ممكن تهدي دا بيت ملاك زي ما هو بيتي يعني ترجع وقت ما تحب وتمشي وقت ما تحب وانا اللي جبتها ع جدي عيان ولازم ابقا موجود هنا دا اولآ ثانيآ بقا مفيهاش لي حاجة لما تقعد مرى وانا اعمل الاكل مش هيقلل مني في حاجة وبعدين انا بعملها عل انها بنتي قبل ما تكون مراتي وحبيبتي تمام
الجدة :اللي انت شايفه يا اسر اعمل اللي يعجبك انا جدك يتعافي بس ونرجع البلد تاني قالت كدا وخرجت من المطبخ ملاك كانت هتعيط اسر قرب منها وباس راسها ممكن متعيطيش وحقك عليا انا
ملاك :حاضر يا اسر اسر حضن ملاك
…: انتو بتعملو اي هنا
اسر بعصبية : يخربيت دا بيت كل شوية حد يطلع يقول انتو بتعملو اي هنا
ملاك بضحك :خلاص يا اسر تعالي يا روما كلي معايا اسر عامل مكرونة وبانيه ريحتهم وشكلهم حلو طعمهم بقا الله اعلم
مريم : اسر هو اللي عمل الاكل
ملاك :هو في اي كل شوية اسر عمل اكل هو اسر دا رئيس بلد وانا مش عارفة
مريم : لا بس اسر عمره ما دخل مطبخ قبل كدا
ملاك :دا كان قبل ما ادخل حياته
اسر :لا والله
ملاك :والله اي هتنكر
اسر بحب : يلا كل عشان خاطرك انتي مستعد اعمل اي حاجة
مريم : اجيب شجرة واتنين لمون
ملاك : بتتريقي خلاص مش هأكلك
مريم :اهون عليكي
ملاك :لا و يلا بقا ناكل
ادهم : من غيري
اسر :لا بجد في اي كل خمس دقايق حد يصحا
ادهم :انا منمتش اصلآ
اسر : طب يلا تعالى كل معانا وقعدو الاربعة وكلو سوا وسط مشاكسة ملاك ومريم وضحك ادهم واسر
__________________________________♡
ورد :شوفتي يا ستي اللي بيحصل
الجدة بتنهيدة : انسي يا ورد اسر خلاص مش ليكي وجدك هيبقا بخير ونرجع تاني قنا
ورد : لا مستحيل انسا مش هقدر يا ستي
الجدة : يا ورد افهمي حتى لو غصبنا عليه واتجوزك مش هتبقا فرحانة ولا مبسوطة لأنه قلبه مش ليكي يا ورد هتتوجعي مليون مرة وانتي شايفة ان قلبه وعقله مشغولين بغيرك بكرا ربنا يديكي الاحسن منه ويعوضك بحد يحبك وميكونش شايف غيرك يا ورد
ورد بعياط : لا لا اسر ليا هيحبني لو الملعونة دي بعدت عنه يا ستي صدقيني هي اخدته مني
الجدة :اخدته منك لو كان ليكي اصلآ يا ورد متكدبيش عل نفسك ربنا يهديكي وسابتها وخرجت و ورد فضلت تعيط
_________________________________♡
اياد: ملاك راحت مع اسر
زهرة : مخوفتش عليها يا اياد اسر اكيد كان متعصب يا اياد
اياد :بس المرة غير مش هيقدر يزعلها يا زهرة اسر انا عارفه كويس
زهرة :ربنا يصلحلهم حالهم ياارب
اياد :ياارب يا روحي
زهرة : اياد لازم تاخد اجازة الفترة دي
اياد :دا اللي هيحصل
زهرة :ولازم ملاك تعرف شغلك
اياد :بس
زهرة :مبسش لازم تعرف يا اياد انا معرفش اصلآ انت مخبي عليها ازاي
اياد: طيب يا زهرة هانم حاجة تانية
زهرة : استني افكر ..لا خلاص مفيش تاني
_________________________________♡
تاني يوم صحيت ملاك ومعرفتش تقوم اسر حضنها جامد ملاك :اسر اسر اصحا يلا
اسر بنوم :ملاك نامي واسكتي
ملاك :عندي كلية
اسر : اممم طيب وسابها ملاك قامت ولسه هتخرج من الاوضة
اسر :رايحة فين يا ملاك
ملاك :هاخد دريس من عند مريم عشان الكلية
اسر : هتلاقي في دولاب كام دريس
ملاك :ازاي يعني
اسر :وانتي مالك روحي يلا
ملاك :طيب طيب وخدت الهدوم ودخلت الحمام وبعد وقت خرجت ملاك وكان اسر بيكلم في الفون :طيب يا داليا ساعة واكون عندك وقفل ملاك بغيرة :نععععم داليا مين دي
اسر : دي داليا
ملاك : ايوآ يعني مين زفتة انت بتخوني يا اسر
اسر بمرح : واخونك ليه وانا اقدر اتجوز غيرك بدل المرة تلاتة
ملاك :تتجوز انت اتجوزت عليا
اسر :باااس هي اي نصيبة تلبسهاني وخلاص دي سكرتاريه بتاعتي
ملاك : وليه بنت مش راجل
اسر :عادي يعني
ملاك :لا تتغير
اسر :لا
ملاك :هتتغير يا اسر
اسر :اممم ان شاء الله انا داخل اجهز عشان ننزل سوا يعني متنزليش لوحدك
ملاك :طيب يا اسررر اسر دخل يجهز والباب خبط جامد ملاك قامت بفزع فتحت الباب
مريم :فين اسر يا ملاك
ملاك : بيلبس في اي
مريم : ورد ورد حاولت تنتحر وجرحت نفسها
ملاك بخوف : ياالهوي طيب هي فين
مريم : في اوضتها بابا وادهم مش هنا وجدي نايم مش هنقوله اكيد عشان ميتعبش
ملاك : طيب انا واخدة كورس اسعاف اولية فا هروح اشوفها
مريم :طيب بسرعة يا ملاك خرجت من غير ما تلف الطرحة وجريت عل اوضة ورد ودخلت هي ومريم وكانت ورد نايمة عل السرير والكل حواليها وجدتها بتعيط
ملاك :ممكن تبعدو عنها لو سمحت
الجدة :ابعدي انتي عنها سمعتي انتي السبب
ملاك : لازم نوقف نزيف ايدها لو سمحت
كريمة قربت من الجدة وبعدتها عنها وملاك قربت من ورد وشافت ايديها ولقت ان الجرح سطحي يعني مش هطر اووي
ملاك :مريم هاتي علبة الاسعافات الاولية
مريم :حاضر وخلال ثواني رجعت وادت العلبة لي ملاك اللي بدأت تطهر الجرح وتعقمه وتلف الشاش عل ايديها وهنا دخل اسر
اسر :في اي
ملاك : ورد تقريبآ حاولت تنتحر بس الحمدلله الجرح سطحي وهي بخير
الجدة: اكيد بتكدبي اسر هات الدكتوور
اسر :طيب بس ملاك مش بتكدب ومسك فونه وطلب دكتور
اسر :ملاك روحي البسي الطرحة وتاني مرة متخرجيش بي شعرك لو اي حصل
ملاك :ها حاضر مخدتش بالي اني خرجت من غير طرحة (انتو في اي ولا في اي😹)ملاك خرجت اوضتها وبعد دقايق رجعت تاني وكانت لابسة طرحة وكان الدكتور وصل وشاف ايد ورد الدكتور : مين اللي عملها اسعافات
الجدة :مرات حفيدي في حاجة يا دكتور
الدكتور : لا بس كويس انها عملت كدا وبأذن الله كمان ساعة وهتفوق
اسر :تمام شكرآ يا دكتور اتفضل اسر وصله ورجع الجدة :شكرآ يا ملاك
ملاك : العفو يا تيتا عادي ورد زي اختي
اسر :ملاك عندك كلية النهاردة
ملاك :ايوآ بس مش هروح هقعد مع ورد
اسر بحب :ماشي يا ملاكي مش هتأخر
ملاك : ماشي يا اسر اسر مشي وملاك راحت قعدت عند مريم في اوضتها وبعد ساعتين راحو اوضة ورد وكانت ورد فاقت و قاعدة مع جدتها وسحر وكريمة ملاك خبطت ودخلت
ملاك :الف سلامة عليكي
ورد : الله يسلمك وشكرآ تيتا قالتلي انتي عملتي اي ليا
ملاك : عادي يا حبيبتي انتي زي اختي
ورد : بعد اللي عملته معاكي
ملاك : ايوآ عادي معأنك عملتي كتير بس يلا
ورد : انا اسفة طيب ممكن نفتح صفحة جديدة
ونبقا صحاب اي رأيك
ملاك :موافقة طبعآ تبقي صحبتنا صح يا مريم
مريم :ايوآ
الجدة لنفسها : ربنا يهديكي يا ورد و ماتكونش دي خطة من خططك المنيلة
__________________________________♡
عند اسر في الشركة خلص الاجتماع وقاعد في مكتبه دخل اياد
اياد :فين ملاك يا اسر
اسر :في الفيلا
اياد :هناك ازاي
اسر: متخفش عليها محدش يقدر يزعلها
اياد : طيب ما رحتش الكلية ليه
اسر :قاعدة مع ورد
اياد :ورد ورد مين بنت عمتك
اسر :ايوآ وحكاله كل حاجة
اياد : طيب شوف هتبقا فاضي امتا عشان عايز انزل اشتري شوية حاجات وانت وادهم هتيجو معايا
اسر :طيب بكرا تمام
اياد :تمام
اسر :طيب يلا
اياد :عل فين
اسر :انا خلصت اجتماع مهم وكان لازم احضره ودلوقتي هروح عل الفيلا اشوف اي حصل
اياد :طيب وبي المرة اخد ملاك معايا
اسر :ايوآ صح فرحي هيبقا معاك يعني كمان اسبوع ونص تقريبآ
اياد :لا طبعآ لما تخلص تعليمها
اسر: ليه بقا ان شاء الله
اياد :لأن ملاك مش هتعرف توفق بين الكلية و البيت والعيال فا لا بعد ما تخلص تعليمها
اسر : لا هتقدر انا هبقا معاها وانت عارف اني مستحيل اكون سبب في فشل ملاك
اياد بتنهيدة : طيب سيبني افكر يومين
اسر: تمام يلا وخرجو سوا من الشركة وكل واحد ركب عربيته واتحرك
_________________________________♡
عند ملاك قاعدة في اوضة ورد هي و مريم
ملاك بضحك : زهرة والله عسل وكيوت
ورد بسخرية : ايوآ كيوت جدآ جدآ انا مجربة
مريم : انتي اللي وقفتي قدامها يا ورد
ورد :يلا الحمدلله اني عايشة
ملاك ومريم ضحكو الباب خبط ودخل اسر اللي استغرب صوت ضحكهم سوا
اسر : غريبة بتضحكو سوا
ملاك : احنا خلاص بقينا صحاب
اسر :امم صحاب طيب يلا عشان اياد تحت
ملاك : طيب يلا سلام يا بناات اجلكم بكرا
ورد :ليه ما ترجعي وعيشي هنا تاني
ملاك : ان شاء الله يلا سلام وخرجت هي واسر
اسر: بقيتو صحاب ازاي
ملاك :عادي هي اتأسفت عل اللي عملتو وانا قبلت وبقينا صحاب بس كدا
اسر بشك :تمام متقعديش معاها كتير يا ملاك لأن ازاي ورد هتنسا حبها وتتغير في يوم مش غريبة شوية دي ولا اي
ملاك : لا مش غريبة عادي
اسر :ملاااك انا قولت اللي عندي يلا ونزلو سوا
ونزلت حضنت اياد : حبيبي
اسر :مش قولنا انا اللي حبيبك
اياد : لا انا
اسر بغيرة : لا انا وبس
اياد : اسررر
ملاك :باااااااااس انت وهو انا بحبكم انتو الاتنين خلاص كدا
كريمة :عاملين زي الاطفال
….: اناااا جيييت
الكل بصدمة :ووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك الاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *