روايات

رواية تربية حواري الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم ولاء حامد

رواية تربية حواري الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم ولاء حامد

رواية تربية حواري البارت الخامس والأربعون

رواية تربية حواري الجزء الخامس والأربعون

تربية حواري
تربية حواري

رواية تربية حواري الحلقة الخامسة والأربعون

طول الطريق وحور حاسه بحاجه غريبه نظرات البنات لبعض ابتسامهتم المتداريه وصلت عند الشلال الرئيسي وكانت الصدمه من نصيب حور لقيت المكان كله مليان إضاءات على الأرض ونور ومعمول زي عمدان خشب متوصل بيها نور وكأنها ماشيه في ممشى خاص بيها أتلفت حواليها ملقتش ولا بنت من البنات حواليها واكتشفت انها لوحدها فضلت دقايق تتأمل في المكان وتحاول تفهم في إيه
ولكن قطع تأملها صوت اغنيه اشتغلت بصوت عالي وكأنه دي جي
((وراك، أنا والزمن طويل
أنا مش حسيبك مستحيـل
قول عليّ مجنون، قول عليّ موهوم
خذها كلمة مني ومن الآخر هتحن في يوم
قول عليّ مجنون (مجنون) قول عليّ موهوم
خذها كلمة مني ومن الآخر هتحن في يوم
حتقول لي إمشي مش همشي
حتجيب لي حد يقول لي إمشي ما بمشيش
أنا غصب عني ما بنامش
وبقيت خلاص من غير هواك مش عارف أعيش
(قول عليّ مجنون (مجنون) قول عليّ موهوم (موهوم
خذها كلمة مني ومن الآخر هتحن في يوم
إعند وبرضه حتشتاق لي
دي حاجات لا يمكن تدخل عقلي دي ما تجيش
ما هو مستحيل متهيئ لي
حد اتعمل له ده كله ليه ما يحبنيش
(قول عليّ مجنون (قول) قول عليّ موهوم (ما تقول
خذها كلمة مني ومن الآخر هتحن في يوم
(قول عليّ مجنون (مجنون) قول عليّ موهوم (موهوم
خذها كلمة مني ومن الآخر هتحن في يوم
(حتقول لي إمشي (مش همشي
(حتجب لي حد يقول لي إمشي (ما بمشيش
(أنا غصب عني (ما بنامش
(وبقيت خلاص من غير هواك (مش عارف أعيش
قول عليّ مجنون، قول عليّ موهوم
خذها كلمة مني ومن الآخر هتحن في يوم
(قول عليّ مجنون (مجنون) قول عليّ موهوم (موهوم
خذها كلمة مني ومن الآخر هتحن في يوم
(قول عليّ مجنون (مجنون) قول عليّ موهوم (موهوم
خذها كلمة مني ومن الآخر هتحن في يوم
(قول عليّ مجنون (مجنون) قول عليّ موهوم (ما تقول
خذها كلمة مني ومن الآخر هتحن في يوم
(قول عليّ مجنون (مجنون) قول عليّ موهوم (موهوم
خذها كلمة مني ومن الآخر هتحن في يوم))
حور بتسمع الاغنيه بذهول وعقلها واقف ومش مستوعب ولا مترجم اي حاجه من اللي بيحصل حواليها خلصت الاغنيه وظهر يونس لابس تيشرت اسود نص كم وبنطلون كحلي وابتسامه جميله تخطف القلب قبل العين مرسومه على وشه : قولتلك المره اللي فاتت انا مش بقبل الرفض حبيت اتقدملك من أول وجديد بس بطريقه مختلفه لأنك بجد مختلفه لأنك تستحقي
حور بصدمه بتبصله ومش مستوعبه : ليه
يونس بعدم فهم: ليه إيه
حور بهدوء شديد: ليه انا ليه مصمم عليا مع ان في بنات أشكال وألوان حواليك ليه تكلف نفسك وتتعب نفسك بالشكل داه كله مع واحده رفضتك
يونس اخدت نفس طويل: اللي اقدر اقولهولك انس شايفك نصي التاني اللي بيكملني شايفك ضلعي شايفك ام عيالي شايف نفسي ابوكي واخوكي وصاحبك والباقي وعد هاقوله لما تبقى حلالي لاني مقتنع حد اليقين (( ان من تعجل شيئ قبل أوانه عوقب بحرمانه)) وانا معنديش استعداد اتحرم منك انا براعي ربنا فيكي في النظره قبل الكلمه انا اتبعت الأصول لما حسيت بمشاعر دخلت البيت من بابه لاني راجل والأصول واحده مش أتنين وانا مش حرامي اللف على بنات الناس وانط من الشبابيك
كانت الصدمه من نصيب حور كلامه لمسها حسته بجد الصدق باين في عيونه قبل لسانه كلامه مش مترتب بس صادق طالع عفوي ولكن بظروف حور غير كان الصمت حليفها للحظات
يونس بإبتسامه: حور تقبلي تتجوزيني وتشاركيني حياتي ووعد وعهد يشهد عليه ربنا اكون امانه وحمايتك وسندك
طلع ياسر وهدي ونرمين وشذا وهدير وهاله وهويدا وياره من أماكنهم والكل بيبص بفرحه مرسومه ومتوقعين رد حور بالقبول بعد كل التعب والمجهود الجبار داه
حور:
***************جبل قاعد في في اوضته فاتح اللاب على صور خطوبته هو وحور وأيده بتمشي على ملامح حور بحب وندم قطع تأمله صوت تليفونه سحبه من على الكومودينو اللي جمبه ورد بسرعه اول ما شاف الرقم
جبل بسرعه ولهفه: خير يا سيكو في جديد
سيكو : ايوه يا برنس المزه اللي بلغتني اقطرها خطوبتها انهارده
جبل قام منطور من مكانه: انتا بتقول ايه انتا مجنون حور مش لحد غيرى ولا هاتتكتب على اسم راجل تاني بعدي
سيكو ببرود: اهدا على روحك يا شبح انا مال امي انا ببلغك
جبل بعصبيه: عرفت منين
سيكو: قطرتها هي واصحابها وهي طالعه من الورشه وراحت معاهم وادي الريان و هناك كانت خطوبتها ا
دانا حتى صورتهم تحب افراجك الصور
جبل بغصبيه: ابعت
سيكو: كله بحسابه يا برنس
جبل :ابعت واللي عايزه خده اخلص
قفل معاه وكأنه على جمر من نار لحد ما سيكو بعتله صور لحور وهي وسط أمها وابن عمها هو مش هايتوه عنه فاكر شكله كويس اوي لما ضربه في قلب بيته واصحابها هو عارفهم واحده واحده نار شبت في قلبه ومفيش حاجه هاتهديها الا رجوع حور ليه لازم ترجعلي حور ليه وبس فضل يبص على الصور ومع كل صوره النار تقيد وتزيد طلع من البيت بسرعه جنونيه ساق عربيته زي المجنون وهو مش محدد طريقه من انهي اتجاه ومفيش غير صوره حور وهي قدام خطيبها زي ما هو فاكر قدام عينيه محسش الا وهو واقف قدام بيت خاله عاصم رن الجرس بجنون وايده التانيه بتخبط على الباب بجنون
عاصم فتح بعصبيه: في ايه في حد عاقل يرن بالشكل داه ولا المخبرين
جبل بعيون بتقدح شر ونار : هي فين
عاصم بصله وكش وشه :مين
جبل زقه بإيده وبعلو صوته: يا ثريا يا مدااام
ثريا في اوضتها سمعت صوت جبل ابتسمت والفرحه بثت مش سيعاها نزلت جري بلهفه: جبل حبيبي وحشتني كده كل الفتره دي متسألش عليا
جبل بصلها بغضب وبصوت عالي: حبيبك انتي ملكيش حبيب غير نفسك وبس محدش تاني حبيبك انتي متعرفش غير نفسك وبس انتي وبس
ثريا بخوف من منظر جبل وعصبيته اللي لأول مره تعرفها وتشوفها: مالك يا حبيبي فيك ايه انا ماما حبيبتك انا اكتر واحده بتحبك
جبل ضحك بسخريه مريره: ااااه عارف انا العروسه اللعبه اللي كنتي بتستقوي بيها ابنك اللي كان بين ايدك شوخشيخه تلعبي بيها وقت ما تحبي انا بكرهك
ثريا بصتله بصدمه وعين مبرقه: إيه
جبل بشماته: وجعتك اه والله الكلمه دي طالعه من قلب انا بكرهك انتي متستحقيش حد يحبك ومفيش اصلا حد بيحبك انتي شر يا ثريا انتي خراب ودمار على كل اللي حواليك
عاصم بصدمه من جبل:مالك يا ابني فيك إيه صوتك موجوع منتا مش هاتيجي في انصاص الليالي تقول الكلام داه والشكل داه الا اذا كان وجعك كبير اوووووي
جبل بسخريه ومراره: انا مدبوح وهي السبب وشاور على ثريا بقرف وكره واضح للأعمي
عاصم بخوف عليه :من إيه سلامت قلبك من كل شر
جبل بوجع: دبحتني بسكينه بارده صعب عليها تشوفني مرتاح صعب عليها تسيبني في حالي
اميره بحنان امومي: طيب استعيذ بالله من الشيطان الرجيم واقعد وقولنا مالك
جبل بتهكم: عايزه تقوليلي انك مش شمتانه وفرحانه عايزه تقوليلي انك قلبك على ابن الست اللي دمرت حياتكم
اميره بصدق: اللهم لا شماته يا ابني انا عندي اللي زيك واخاف يترد فيه أمك بتحصد زرعت ايدها العيال ملهاش ذنب اقعد وقولي مالك
عاصم شده من دراعه وزقه لجوه البيت
قعد جبل وجمبه عاصم وقدامه اميره وثريا واقفه على الباب منهاره ومحدش سأل فيها ولا عبرها
عاصم: أهداء كده وقولي مالك
جبل اتنهد بوجع ودموعه نزلت: اتخطبت انهارده خطوبتها
عاصم بعدم فهم: مين دي وايه علاقتها بأمك
جبل بوجع: حور مراتي
اميره بعدم فهم لأنها متعرفش اللي حصل :هو إنتا متجوز انا اعرف انك كنت خاطب
جبل بص لأمه بكسره: كنت كاتب كتابي وشيطانها دمرني ودمرها وقام منطور زي المجنون مسكها من كتافها وبقى يهزها بجنون انتي السبب انتي الشيطان اللي في حياتي اني اللي ضيعتيها من أيدي
عاصم قام وشد اخته من ايد ابنها: يا ابني اهدا انتا عامل زي الطور الهايج وواخد في وشك ومحدش هامك فهمني الله لايسيئك
جبل بسخريه: يعني انتا مش عارف هي عملت ايه في حياتي
عاصم قعد على الكرسي: متحملهاش الغلط لوحدها لان للأسف الغلط مشترك كان لازن تقول لاء ولاء بالقزي كمان بس انتا لاء خفت من ماما يا ننوس عين ماما عترف المثل اللي بيقولك عيني فيه انتا كان نفسك فيها يمكن علشان تملكها يمكن علشان متحسش نفسها كبيره عليك
جبل بصدمه :انا عمري ما فكرت كده
عاصم بسخريه: تنكر ان البت كانت احسن منك ارجل منك بت بميت راجل انتا فشلت تكون واحد منهم بنت واقفه وسط رجاله وفي مجال لامم الحشاشين والضريبه اه فيه محترمين بس فيه زباله ومع ذلك الكل يجي لحد عندها ويفرمل يخاف يتنفس انما انتا لو حد شخط فيك تخاف وتكش وتقعد تعيط بنت برغم عملتك،الوسخه انتا وأمك الا إنها لا اتهزت ولا اتكسرت وقالت لاء بالغرم من صعوبه الموقف عليها ولسان الناس اللي مش هايرحمها بس بت دمها حر ابيه عزيزه النفس لا بقيت ولا بكت عليك بالعكس رمتك من ورا ضهرها وكملت عادي وانتا اللي محروق اوي عليها
جبل بوجع: والله العظيم بحبها ونفسي تديني فرصه واحده بس وانا هاعوضها
عاصم بسخريه: للأسف بالشخصية اللي اعرفها عن البنت دي مالكش حتى تنتوفه فرصه علشان كده يا ابني نصيحه اب سيبها في حالها يمكن ربنا يعوضها عنك خير سيبها للراجل اللي يعوضها عن اللي عملته فيها ويجبر كسرتها اصل اللي انتا عملته مهواش هين يا ابني دي نصيحه اب لابنه وانتا حر بس افتكر ان البت دي مهياش سهله يعني هاتضرب هاتضرب بس الفرق ان ضربتك في الهوا وضربتها هي في مقتل واظن انك شوفت داه بعينك مره واتنين
جبل بصلهم بوجع وساب الكل وطلع من المكان موجوع ركب عربيته وساق وهو تايهه مش عارف يعمل ايه يسمع كلام خاله ويسيبها بس هو بيحبها معترف بغلطه وندم ليه مش عايزه تديله فرصه ربنا بيغفر ليه هي مش عايزه تغفر ليه قلبها قاسي ازاي قدرت تشوف راجل تاني غيرها معقول في حد تاني هياخدها منه الفكره في حد ذاتها وجعته محسش الا وهو واقف قدام القهوه اللي بقى بيقعد فيها مع شلته الجديده اللي كلهم بلطجيه وعيال صايعه واخداها بالدراع نزل من العربيه وهو تايهه قعد وسطيهم شارد
مزجانجي: ايه يا ابو الجبال مالك شايل طاجن ستك وقاعد زي اللي زرعها بطيخ طلعت لفت
ضحك الكل من التشبيه
جبل بصله ونفخ وسكت
مزجانجي بإستغراب: لاء عليا الطلاق فيك حاجه مالك يا راجل فضفض خلي قلبك يرتاح ويمكن تلاقي الحل
جبل ببوادر أمل: تفتكر
مزجانجي بمكر: جرب مش هاتخسر مش بيقولك يوضع سره في أضعف خلقه مع اني مش أضعف ولا حاجه بس جايز يبقى عندي الحل
جبل بتردد للحظات سكت وهو بيفكر
مزجانجي بخبث: إيه يا كبير الكلام صعب ولا هانشدوه بكماشه
جبل : لاء بس مش عارف ابداء منين
مزجانجي: من الحته اللي تعجبك
جبل بتفكير حسم أمره: وحكاله كل حاجه من اول حبه لحور لحد خطوبتها لغيره بما فيها اللي عمله فيها بأس أمه
مزجانجي بسخريه: امممم ولا حاجه هي االي مكبره الموضوع من مفيش انتا لا عملت حاجه عيب ولا حرام انتا كنت جوزها والراجل مننا ليه احتياجات وهي المفروض كانت تلبيها مش مراتك
جبل بتوضيح: بس الناس متعرفش غير إننا كاتبين الكتاب بس وداه حصل قبل الفرح
مزجانجي: وفيها إيه يعني طيب منتا كانت نيتك خير وطلبت تكمل الفرح يبقى فيها إيه يعني
جبل: انا عايز حل يرجعها لية
مزجانجي بخبث: طلبك عندي يا كبير
جبل باهتمام وانصات: قول بسرعه الله يخليك
مزجانجي بطمع: كله بتمنه
جبل بلهفه: اللي عايزه هاديهولك
مزجانجي: يبقى استبينا بص يا معلم انتا بتقول ان محدش يعرف غير أمها وابن عمها وأهل بيتكم صح
جبل: ايوه
مزجانجي: ومدام ابن عمها مش العريس يبقى فكس لما عرف الفوله اصل مفيش راجل هايرضى على روحه ياخد مرا معيوبه وغيره سبقه ليها
جبل : مش عارف
مزجانجي بنفاذ صبر: مهو يا أذكى اخواتك لو كان قبل كان زمانه العريس وانتا بتقول انه راجل غريب وشكله مش من الحته ولا البلد صح
جبل :ايوه،مزجانجي :يبقى اللي فيها انك تروح للراجل داه وترسيه على الدور بس مش زي ما هو تعرفه انه كان بمزاجها وشويه تحابيش تخليه ميطقش يبص في وشها وهي اكيد مقلتلهوش على اللي فيها والا كان طفش ومش بعيد تكون عملت عمليه من إياهم فاهمني
جبل : ايوه فاهم طيب مهو ممكن ميصدقش
مزجانجي: لو ما وافقش يبقى تدخل عليها ني بالتقيل
جبل بعدم فهم: اللي هو ايه بقى
مزجانجي :هاقولك
******************
مشي جبل من عند خاله وعاصم بيبص لثريا بأرف وغضب: عاجبك اللي عملتيه واللي وصله ابنك نفسي اعرف انتي جنس ملتك إيه أنا احترت فيكي ماشيه للشر والخراب منين ما تروحي
ثريا بصتله بدموع وسكتت متكلمتش
اميره بمحاوله للفهم: في ايه يا عاصم فهمني في إيه شكل الحوار كبير أصله إيه اللي هايجيبه دلوقتي والشكل داه وهو منهار بالشكل داه وعصبي بطريقه صعبه
عاصم بسخريه وتهكم: البركه في أمه
أميره بذهول : ليه عملت إيه وصله للحاله دي
عاصم: الهانم وزت ابنها يدخل على البت قبل الفرح عشان تكسر عينها عشان كانت متخانقه معاها ومش بس كده لاء دي البت حملت وسقطت روحها وطلبت الطلاق
أميره بشهقه: يالهوووي انتا بتقول ايه يا عاصم
عاصم بتهكم: لاء والهانم مكفهاش لاء راحت فضحت البت عند امها وبتعايرهم بعملتهم الوسخه وعرفتها السر اللي بنتها مرضيتش تحكيه
أميره: يالهوووي وابو البت سكت لما عرف مهو أمها اكيد مش هاتسكت وتحكي لأبوها
عاصم بوجع: البت يتيمه ابوها ميت
أميره بدموع بصت لثريا بكره: يالهووي يا ثريا دانتي شيطان وأذاكي مسابش حد في حاله حتى عيالك وبنات الناس وكملت بحرقه يا شيخه ربنا يحرق قلبك بحق كل قلب حرقتيه على اعز ما عنده
ومشيت من قدامهم ودموعها غلباها
عاصم بوجع: يارب تكوني كده ارتاحتي ابنك وكرهك وجوزك وطلقك وبنتك ورمت طوبتك خليكي كده بقى الحسره تاكل في قلبك وروحك لحد اخر يوم في عمرك
وسابها ودخل ورا مراته اللي دخلت اوضت بنتهم لقيها واخده بنتهم في حضنها وبتعيط بحرقه
عاصم بإستعاب لموقف مراته: اهدي يا أميره كفايه كده
أميره بإنهيار: أختك دي إيه مخافتش وهي عندها بت انا اقسم بالله خايفه على روحي وعيالي منها لتأذيني وتأذيهم تاني
عاصم بشر :اقسم بالله المره دي ادفنها بالحيا ومتخافيش ثريا شوكتها اتكسرت وخلاص مبقاش ليها حد يدافع عنها ولا فلوس تتقوي وتجبر بيها همام طلعها بالهدمه اللي عليها اطمني وطمني قلبك
أميره هزت رأسها وسكتت
ثريا بصت للمكان وطلعت اوضتها وهي منهاره من العياط
يا ترى حور هاتواقف المره دي على جبل ولا لاء …؟
يا ترى مزجانجي بيفكر في ايه ….؟
يا ترى جبل هاينفذ ولا لاء …؟
يا ترى جبل هايصدق لو عرف ولا لاء …؟
يا ترى اللي جاي مخبي إيه تاني ..؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تربية حواري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *