روايات

رواية ملكة الزين الفصل الثالث 3 بقلم نانسي محمد

رواية ملكة الزين الفصل الثالث 3 بقلم نانسي محمد

رواية ملكة الزين البارت الثالث

رواية ملكة الزين الجزء الثالث

رواية ملكة الزين الحلقة الثالثة

فهد مروح البيت فجأة شاف بنت في الشارع واقعه في الأرض نزل يشوفها فكرها اغم عليها راح عندها لقاها مضروبة بالسكينة في بطنها

فهد: اي ده يا أنسه أه اللي حصلك

الفتاة: ألحقني أمي هتموت لو الدواء مراحلهاش والنبي ألحقني واغم عليها

فهد مش فاهم اي حاجه وشالها وطلع جري علي المستشفي

(في مستشفي من أرقي مستشفيات مصر)

فهد: انتوا يا بهايم ياللي هنا

خرجت الممرضة: في اي يا دكتور فهد

فهد: جهزيلي غرفة العمليات بسرعة

الممرضة: حاضر وراحت هي والممرضة جهزوا كل حاجه وقبل فهد ما يدخل سمع تليفون بيرن لقاه بأسم خالد حبيبي فتح التليفون ورد وكان تامر خطيب حياة

تامر: ايوا يا حياة انت فين

فهد: انا مش حياة

تامر: دا فون حياة انت مين

فهد: انا الدكتور فهد الورداني

تامر: وتليفون حياة بيعمل اي في إيدك

فهد باستخفاف: بلعب بيه بلاي ستيشن

تامر: حياة فين بقولك

فهد: حياة في المستشفي

وبتعمل اي: بتلعب كورة

تامر بغيرة: بقولك حياة فين

فهد: في العمليات مع السلامة

تامر: الو الو الو اه اللي حصلك يا بنت الكلب وحياة امك ما هسيبك

(ستوووووووووووووووووووب)

تامر يبقي ابن عم حياة وخطبها بس هو مبيحبهاش وهو كمان بس غصب عنها وافقت بسبب خالد اخوها لانه اصر عليها علشان يبقي مرتاح انها متجوزه وفي عصمة راجل

خالد يبقي اخو حياة الكبير عنده ٢٦ سنه من وهو عندة ١٧ سنه وهو بيشتغل بعد موت ابوه ومرض أمة بالكانسر ولان علاجها غالي بقي بيشتغل ليل نهار نقاش لانهم من منطقة شعبية وفي مرة وقع من الدور التاني واصيب بشلل والدكاترة قالوا مش هيبقي كويس غير اما يسافر يتعالج بره وكان بيحب بنت من وهما صغيرين بس بعد اما اتشل هي فضلت معاه بس هو مش عايز يظلمها معاه وهما جيران في نفس العمارة واسمها شهد

شهد: حبيبة خالد وعندها ٢٣ سنه وبتحبوه جدا بس مكملتش تعليم لانها الوحيدة عند ابوها وابوها متوفي وبتشتغل علشان مصاريفها ومصاريف امها في محل ملابس ونتكلم بالمره عن ام حياة وخالد

سميرة: ام حياة وخالد ربت ولادها احسن تربية وجوزها مات وخالد ابنها عنده ١٥ سنه واشتغلت لمدة سنتين لحد ما عرفت انها عندها كانسر في الدم وعافرت كتير بس للأسف في الأخر بقت في مراحل المرض المتأخره وبقت حياة في بتشتغل بعد اما خلصت ٣ اعدادي مع خالد علشان المصاريف وبعدين اخوها اتشل فبقت بتشتغل اكتر من شغلانه بالنهار في محل ملابس مع شهد صاحبتها وكانت بتشتغل ممرضة كمان بس حصلها مشكلة بسبب انها اتأخرت مره علي وقت العيادة وقاموا طردها وفضلت في محل الملابس

نرجع تاني عند فهد

 فهد لبس الملابس الخاصة بالعمليات ودخل العمليات وهو قلبه واجعه عليها قوووي وعلي كلامها علي مامتها وكمان علي المكالمة اللي كانت بينه وبين الشاب خطيبها وزعلان علشان بتحب واحد وهو حبها ودخل

بعد نصف ساعة خرج فهد ودخل مكتبه والفتاة دخلت اوضة عادية بس كانت لسه نايمه بفعل المخدر

فهد زعلان ومتعصب جدا وسرحان في كلام البنت اللي عملها العملية وجات الممرضة

الممرضة :دكتور فهد

فهد:……………….(بدون رد)

الممرضةبصوت أعلي: يا دكتور فهد

فهد: نعم يا سامية في حاجه

سامية: البنت اللي حضرتك جبتها صحيت ومصره انها تطلع تمشي دلوقتي

فهد قام من مكانه بسرعه: انت بتقولي اي وسعي كده

البنت ومعاها الممرضة التانية في الأوضة: والنبي سيبيني انا لازم اروح لأمي امي هتموت لو مأخدتش الدواء وهي ممكن تموت

دخل فهد

فهد: في أي

البنت: ارجوك خليهم يطلعوني انا لازم اروح لأمي لأن لو مأخدتش الدواء هتموت حرام عليكوا

فهد: اهدي يا حياة مينفعش تروحي في اي مكان النهارده ممكن اكتبلك خروج بكرة

حياة: مينفعش امي لازم تاخد الدواء وانت خلاص خيطلي الجرح انا هبقي كويسه

فهد: طيب بس لازم اجي اطمن عليكي بكرة

حياة: انا كويسه والله

فهد : ده اللي عندي مش عاجبك اطلعي بكرة

حياة :خلاص موافقه

فهد: اسنديها يا سماح علشان تقوم

سماح الممرضة التانية حاضر وراحت تمسك إيديها ومسكتها وبعد كدا البنت اول اما قامت قعدت في السرير وعيطت من الوجع

فهد قلبه واجعه عليها قوي واتكلم

فهد: خليكي النهارده انت لسه مش كويسه وبكره هتكوني تمام

حياة: لأ امي هتموت وقامت من مكانها وقعدت علي السرير تاني لانها مش قادرة تقوم وبعد كدا قرب فهد وشالها وهي اتصدمت من الموقف بس ما اتكلمتش خالص وبعدين ركبها العربية وركب علشان يسوق وكل شوية يخطف نظرة ليها بدون ما تاخد بالها ونزل عند الصيدلية وسألها علي العلاج بتاع الكانسر بتاع والدتها بس هي رفضت يجيب العلاج بس بعد اصرار منه وافقت وقالت له علي العلاج وبعدين وصفتله الطريق

 اما عمارة ظاهر عليها انها قديمة تقف سيارة الدكتور فهد وتتكلم حياة

حياة: انا متشكرة لكل اللي انت عملته معايا بجد شكرا جدا و الفلوس انا هرجعها لحضرتك في اقرب وقت

فهد: متقوليش كده وبعدين انا معملتش غير الواجب ولسه بيتكلم لقي راجل بيخبط علي الزجاج ونزل الزجاج طلع تامر خطيب حياة

تامر: انت مين يلا وخطيبتي بتعمل اي معاك

نزل فهد من العربيةواتكلم: وانت مالك دا بدل ما تشوفها مالها جرالها اي جاي تطلع عنها سمعه وحشه دا انت واطي و لسه تامر هيتكلم فهد قابله ببوكس قوي جدا علي وشه وحياة نزلت من العربية وبتعيط

حياة: كفاية يا دكتور فهد بالله عليك وفهد مع عياطها صعبت عليه وساب تامر مرمي علي الأرض وشالها قدام كل الناس وخبط علي باب بيتهم وامها فتحت

سميرة: يا حبيبتي يا بنتي مالك في اي وانت عامله كده وابتدت تعيط

فهد: يا طنط هي كويسه بس دخلينا بنتك تقيلة قووي وضحك وهي ابتسمت علي غمازاته اللي ظهرت ونسيت كل وجعها

سميرة: اتفضل ادخلوا وبعد كده فهد قعد حياة علي الكنبة واخوها نايم جوه وحياة حكتلهم كل اللي حصل وهما مركزين معاها وفهد بالذات

فهد: بكره تكوني كويسه واجبلك الحرامي ده تحت رجلك يترجاكي حياة مصدومة من الكلام اللي هو بيقوله وحسسها انها مهمة عنده وحتي تامر خطيبها عمرها ما حست نفسها انها مهمة عنده كده وبعدين امها شكرته وهي شكرته تاني وروح بيته وكان الفجر اذن صلي افجر ونام

يتبع..

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ملكة الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *