Uncategorized

اسكريبت بنت فلسطين الجزء الثالث 3 بقلم ياسمينا

 اسكريبت بنت فلسطين الجزء الثالث 3 بقلم ياسمينا

اسكريبت بنت فلسطين الجزء الثالث 3 بقلم ياسمينا

اسكريبت بنت فلسطين الجزء الثالث 3 بقلم ياسمينا

*في المسجد *
ادم ومالك كانو واقفين بيصلو صلاة الجنازه وكان معاهم ناس كتير….. 
وبعد صلاة الجنازه مالك وادم قربو من النعش الي فيه عدي وقعدو في الارض 
مالك بحزن:  الله يرحمو 
ادم:  هو ومراتي ماتو معا بعض تعرف انا حاسس بأيه 
مالك:  بايه 
ادم حط ايدو علي نعش وقال:  كنت عايز ارجع مصر علشان  ابني ومراتي بسرعه بس دلوقتي مش عايز غير اني ارجع مصر شهيد وعلي نعشي
مالك بغضب:  وابنك امك هتقدر تربيه 
ادم بحزن:  شوفتني موت يعني بس البلد دي غريبه
مالك:  ازاي 
ادم  :  عندهم صبر زاي صبر سيدنا نوح 
مالك:  ربنا بيعلمهم الصبر ياادم ربنا ممكن ينهي كل ده واليهود كلهم ميبقاش ليهم اثر بس ربنا بيعلمهم الصبر وبعدين ربنا مبيخدش الوحش اوع تزعل علي حد مات فيهم اصلو مات شهيد يعني علي الجنه علطول  وراح لي ربنا الي احسن من الكل 
ادم بحزن:  ومراتي 
مالك:  ده قدرها ونصبها ايه هنعترض 
ادم بضيق:  لا طبعا بس الفراق صعب 
مالك بحزن:  فاهم بس اصبر واهده وركز دلوقتي  احنا فين وجاين ليه 
ادم:  طيب يلا علشان ندفنو 
مالك:  يلا
الناس بداو يشيلو نعش عدي وطلعو من المسجد وراحو المدافن…. 
اما قدس وفلسطين كانو واقفين قدام قبر ابو قدس 
قدس بحزن:  العيد بكرا 
فلسطين بابتسامه:  هنروح القدس اكيد وهنحتفل هناك 
قدس:  اكيد راح يكون فيه ظباط اسرائلين 
فلسطين  :  ما راح نحسسهم  ابدا ان احنا انكسرنا علشان ما يفرحو فينا 
قدس قربت من القبر وقالت: اكيد في يوم راح اجيب حقك وحق عدي وحق كل الشهداء يلي انقتلو هذول ارتاح ومتخافش علي بنتك بمليون زلمه…
في لحظه دي نعش عدي وصل وفلسطين وقدس وقفو بعيد وبدأو يتابعوهم وهما بيدفنو عدي وبعد ما خلصو قدس وفلسطين قربو منهم 
قدس:  راح اوديكو عند عمي راجح  راجل كبير وعايش فالشيخ جراح من صغرو
مالك:  وانتو
فلسطين  :  بيت عمتي لسا موجود الحمدالله  هنروح نقعد فيه 
ادم:  بس انا محتاج شريحه فيها رصيد علشان  اكلم ماما 
قدس ادتلو تلفونها وقالت:  خدو خليه معاك علشان تطمن علي ابنك 
ادم بص علي تلفونها وقال:  بتديني تلفونك كدا بسهوله 
قدس بضيق:  استغفر الله بقولك ايه انا خلقي ضيق هتخدو ولا اخدو انا 
ادم بضيق:  خلاص 
مالك:  هو انتو متعلمين 
فلسطين:  تعال نتمشا واقولك واحنا ماشين 
الكل بدا يمشي وفلسطين قالت: هو احنا اه مش عشنا طفولتنا بس متعلمين ونعرف لغات كمان يعني انا مثلا لسا في الجامعه وبدرس لغات وترجمه
قدس: وانا طب وكمان بتعلم المصارعه 
ادم بصدمه: بجد طب 
قدس: اه بس يعني انا بخاف اعالج حد بخاف اوجعو بدل ما انقذو
ادم: لا ده شعور طبيعي انا كنت بحس بده في اول مشواري 
قدس: اصلا مفيش وقت ادرب
ادم: هبقا اعلمك 
فلسطين: هنا في اطفال مبيعرفوش يدرسو علشان اسرائيل خايفه ان احنا نطلع اجيال عقولها متعلمه خايفين نبقا اذكه منهم 
مالك: مانتو كدا فعلا اذكه منهم واقوه منهم 
ادم: ربنا زرع في قلبهم الرعب 
فلسطين: بظبط 
قدس: عمو راجح ده يبقا اخو بابا هترتاحو عندو 
ادم بتعب: انا عايز انام وبس 
قدس:  تمام تعالو ورايا 
قدس مشيت قدامهم وهما مشيو وراها لغيت لما وصلو قدام بيت وقدس خبطت علي الباب وبعد دقيقه فتحلها راجح وبص علي قدس وبعدين بص علي الشباب وقال: هلا فيكو اسمي راجح 
ادم بهمس: غريبه مسألش احنا مين الاول 
قدس: كيفك عمو
راجح بابتسامه: منيح
راجح بص علي مالك وادم وقال:  انتو شكلكو تعبانين ادخلوا اقعدوا شوي عندي
ادم  بهمس لي قدس: هو متعود ان رجاله تدخل معا بنت اخوه بيتو 
قدس: طبعااااا 
ادم بضيق: هو انتي اخدي اخلاق فيفي عبدو ولا ايه 
قدس بستغراب: مالك.. بيت عمي مفتوح للكل بنستقبل فيه الناس الي محتاجه بيجو يكلو ويشربو وكدا يعني 
ادم: احم شوفتي وانا الي دماغي راحت بعيد
قدس بتصلو بضيق وقالت: مش حضرتك تعبان اتفضل ادخل جوا وياريت تخلصلي تلفوني علي بكرا ومتفتش فيه احسلك
ادم: ياشيخه اتنيلي هو ده تلفون 
قدس بغضب: هات التلفوووووون يلا 
راجح: شو في 
مالك بضيق: لا مفيش حاجه انا عارف ان احنا هنتقل عليك 
راجح قطعو وقال: هشش بتنا بيت كرم ادخلو انتو بس ارتاحو
ادم: ياريت 
راجح: في اخر الطرقه هتلقي غرفه ادخلو فيها وارتاحو 
مالك ابتسملو ودخل هو وادم الاوضه
قدس:  أنا دروح اقعد مع فلسطين بكرا بعرفك عليها 
فلسطين بابتسامه:  مرحبا يا عم 
راجح:  الحمدلله اسمك حلو 
فلسطين:  شكرا ياعم مش راح اوصيك عليهم هذول من مصر ام الدنيا 
راجح بابتسامه:  اهلا بمصر واهل مصر واحنا اهل كرم متخفيش 
قدس قربت منو وباستو في خدو وقالت:  بشوفك بكرا ي عم
راجح بابتسامه:  ماشي ياحبيبتي 
قدس وفلسطين طلعو من البيت وقدس بصت في سما
قدس: شوفي الدنيا هادية كيف 
فلسطين:  تعرفي ليش فلسطين احتلت 
قدس:  ليش
فلسطين  :  لانها اجمل بلد بكرا كل هاد بروح مخافيش 
قدس بابتسامه:  عندك حق وين دارك 
فلسطين شاورت علي بيتها وقالت:  خلص وصلنا 
قدس بحزن:  مش بعرف انام خايف يظربو علينا صورايخ في اي وقت 
فلسطين فتحت باب بيتها وقالت:  لا نامي ورتاحي بكرا يوم طويل 
 قدس:  طيب خير ان شاء الله
فلسطين  :  يلا 
فلسطين  وقدس دخلو البيت… 
________________________________________
اما عند ادم بعت لي مامتو 
ادم كتب:  عملتي ايه ياماما 
الام:  حبيببي  انت كويس 
ادم كتب بحزن:  اه تمام 
الام:  دفنا مرام انهارده 
ادم قرا الكلمه ومقدرش يكتب ف مالك خد تلفون وكتب:  ممكن تبعتي صورة عدي 
الام:  حاضر ثواني 
وبعد دقيقه مامة ادم بعتت صوره ومالك وراها لي ادم 
ادم بحزن:  بسم الله مشاء الله 
مالك:  الواد ده شبهي صح
ادم بصلو بضيق وقال:  لا اعوذ بالله دا شبهي انا
مالك:  استنا بس بكرا لما ننزل مصر هخدو وربيه انا
ادم بغضب:  بقولك ايه متنرفزنيش مستحيل اصلا اسيبو معاك 
مالك بابتسامه:  هيطلع اجمل ظابط 
ادم بغضب:  قوم اتخمد احسلك قال ظابط قال دا هيطلع دكتور 
مالك بضيق: اه ويبقا معقد بقا 
ادم غمض عينو وقال:  صبرني ياربي بص سبني انام 
مالك قرب منو وحضنو وقال:  الف مبروك وفرحان بعدي جداا ومش عايز اشوفك زعلان ابدا دانت تحوشة العمر يااخي
ادم بحزن:  شكرا انك جمبي ياصحبي 
مالك طلع من حضنو وقال:  يلا نام بقا
ادم:  حاضر 
ادم نام علي السرير ومسك التلفون وفتح صورة ابنو وابتسم بحزن وبعدين غمض عينو ونام…. 
_________________________________________
في صباح يوم جديد *
في اوضه راجح صحي علي صوت بنت اخوه 
قدس:  قوم عمي اليوم العيد يلا علشان نصلي صلاة العيد 
راجح بابتسامه:  جهازي الشوكولاته والورد
قدس:  متخافش كلو جاهز لازم نروح ونعرف اليهود انو احنا أقوه منهم ورح نحتفل بالعيد 
راجح:  طيب ي حبيبتي انا دروح اصحي الشباب علشان نلحق الصلاة
قدس بابتسامه:  ماشي بس بسرعه بقا 
راجح  ابتسملها وبعدين قام وراح اوضه الشباب.. 
اما فلسطين كانت واقفه في جنينة البيب وبتبص علي العساكر الاسرائلين كانو واقفين بعيد عن البيت  وفجاه سمعت صوت مالك وهو بيقول:  بتعملي ايه 
فلسطين  بصتلو وقالت:  خضتني اخص عليك 
مالك بصدمه:  اه المصري مسيطر عليكم 
فلسكين ابتسمت ودتلو ورده وقالت:  عيد سعيد وينعاد عليك يارب 
مالك بستغراب:  عدي لسا ميت امبارح وبتحفلي بلعيد دلوقتي 
فلسطين:  ياربي لسا هفهمك طب بص شايف الظباط دول 
مالك بص عليهم  وقال:  اه 
فلسطين  :  مستنينا بس نعيط قدامهم علشان يفرحو فينا اوع تصدق ضحكتنا احنا جوانا وجع كبير بس لازم نخليهم ميفرحوش فينا 
مالك ابتسم وقال:  يعني نحربهم بلأبتسامه حتي لو مش طالعه من قلبنا 
فلسطين ابتسمت وقالت:  بظبط ولما يلقونا مبسوطين رغم الي بيحصلنا هينحرقو بنار غيرتهم وكرههم 
مالك  سمع صوت اذان الفجر 
فلسطين  بسرعه:  لك يلا الاذن اذن بدنا نروح القدس
قدس من وراهم:  يلا واحنا جاهزين 
ادم بضيق: انا مش فاهم ليه بتصحوني ماتروحو تصلو انتو
قدس بضيق: هو انت يهودي واحنا منعرفش 
ادم بصلها بضيق:  اضحك ياواد يامالك البت طلعت دمها خفيف
قدس:  انتا كسلان المهم كل ما تشوفوا ولد بالشارع اعطوه وردة وبلون وشوكولاته 
فلسطين:  اه وبتضحك في وجه الظباط هذول
مالك:  طيب 
راجح:  يلا راح نتأخر 
ادم ومالك قربو من فلسطين وخدو منها الورد والشوكلاته وكلهم طلعو من البيت ومشيو قدام الظباط يثقه وبداو يوزعو علي الاطفال شوكلاته 
مالك:  ياه كل دول اطفال لبسين لبس العيد 
فلسطين بابتسامه:  طبعا الاطفال مش ذنبهم حاجه لازم يفرحو
قدس:  وكمان لازم نديهم عديه
ادم ابتسم وقال:  شكلهم حلو اوي 
ادم قرب من طفل كان ماسك كوره وقالو:  كيفك حبيبي 
الطفل: الحمدلله 
ادم:  تاخذ شوكلاته 
الطفل بابتسامه:  اي ياعمو
ادم ادلو الشوكلاته وقال:  ينعاد عليك ياحبيبي 
الولد حضنو وقال:  ينعاد عليك عمو
ادم ابتسم بحزن والطفل طلع من حضنو 
قدس بصدمه: انت بتحكي فلسطيني 
ادم ابتسم وقال: لا بس دبلجة المسلسلات التركيه اهي نفعتني 
قدس: اه دكها خيبه الي عايزه خلف 
ادم بصلها بضيق : بس يافيفي 
فلسطين بغضب: ياجماعه عايزين نلحق الصلاه
مالك: يلا 
مالك وادم طول ما هما ماشين كانو بيوزعو شوكلاته للاطفال وفرحو لما شافو ضحكتهم… وبعدين وصلو قدام المسجد الاقصي 
قدس بحزن: مش هنلحق نصلي
ادم: ليه 
فلسطين: شايف الدنيا زحمه والظباط اليهودين بيدخلو الناس متأخر
راجح: راح يحاولو  يعطلونا 
مالك: وده هياخرنا ومش هنصلي 
فلسطين بحزن: بظبط
مالك بابتسامه:مش قولتي ان احنا لازم نضحك في وشهم ونوزع شوكلاته للاطفال 
فلسطين: اه 
مالك  : يبقا اضحكي وغظيهم 
فلسطين ابتسمت وقالت: طب يلا ياقدس نوزع علي الولاد الي هنا 
فلسطين وقدس بداو يوزعو شكولاته والاطفال كانو بيضحكو وقدس طلعت كاميرا وبدات تصور الاطفال وهما بيضحكو 
راجح: خذوا المصاري هذول عيدوا الاطفال حتى لو ما بتعرفوهم 
مالك وادم خدو منو الفلوس 
ادم: دي فلوس فلسطينيه 
راجح: لا  عملة اليهود اسمها شكيل
مالك: سيطرو في كل حاجه حتي في الفلوس المهم  يلا نوزع علي الاطفال
راجح بابتسامه:  راح يفرحوا بالعدية
راجح ومالك وادم فضلو يدو الاطفال العديه… وبعدين فتحو البوابه والكل دخل  ومالك بص علي ناس الكل كان بيضحك ومبسوط والظباط الاسرائلين كانو واقفين في كل مكان وفجاه سمعو صريخ بنت 
مالك: في ايه 
قدس بصت علي مسجد الاقصي ولقت الظباط الاسرائلين دخلو المسجد الاقصي 
قدس بصدمه: اليهود دخلو المسجد 
الكل جري علي المسجد ووقفو قدام المسجد وشافو الظباط اليهودين طلعو من المسجد وكان معاهم شب فلسطين وكانو ماسكينو من هدومو وبنت بتقرب منهم وبتقول بدموع: اخووووي
فلسطين بغضب: والله ماراح اتركهم 
فلسطين جت تقرب منهم بس مالك مسك ايدها
فلسطين بغضب: اتركني 
مالك بحده: استني  
فجاه ظابط يهودي مسك اخت الشب من حجبها وهي صرخت مالك قرب من الظابط اليهودي وشالو ايدو من علي حجاب البنت بغضب…… 
البنت بصت لي مالك بدموع وقالت : اخوي ما عمل اشي 
الظابط بصلها بغضب ومسك مسدسو وصوبو نحية اخوها وقال: هاذ اخوكي طيب 
وضرب علي اخوها نار.. ورصاصه جت في راسو 
مالك بصدمه: لاااااا…… وهنعرف بعدين 
يتبع….
لقراءة الجزء الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي للكاتبة غادة صلاح

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *