Uncategorized

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الجزء الثاني الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين مصطفى

عدي بصدمه: ايييييه بتحبها… ازاي يا مراد انت ف سن ابوها….
مراد بحزن: معرفش ياعدي حبتها امتي … الفرق بيني وبينها مش كتير….. دول 11 سنه بس فيه ناس بتتجوز اكبر من كدا…..
عدي ببسمه:مش مهم…اهم حاجه انتوا….
مراد:عدي…سيرين طيبه والله….بس السبب ف قسوتها اللي هما زرعوه فيها من صغرها…..
عدي:عارف يا مراد…..
مراد:بس انا مش هسيبها كدا…انا هحاول اوريها الحقيقه…ان دي كانت نتيجه طمع امها بس مش اكتر….ها سيبكوا مني المهم هتعملوا ايه….انت شايف يا قاسم انهم مراقبين المكان….لازم يتنقلوا لمكان متأمن اكتر….
وصلت رساله صوتيه ل مراد..”لازم قاسم وعيلته يتنقلوا لمكان متأمن يا مراد…سليم مش ناوي علي خير ابدا…انا هددته بس مجبش نتيجه انا عارف انه هيعارضكوا….واااه خلي بالك من نور بنت قاسم ابن الكلب حاطط عينه عليها….الخطر دلوقتي بقا عليها اكتر…..خلي بالك….يارب اكون قدرت اساعدكوا “
جمال سمع الحمله الااخيره واتجنن وقام وقف وقال بصوت عالي:يعني ايه الكلام اللي هو بيقولوا دا…..
قاسم:محدش يقدر يمس حد فينا طول ما انا عايش…..
جاسر:يبقي يقرب منها وانا اقتله….
يزن:واشرب من دمه….
ادم بشر:يبقي يحاول يقرب لها….
وصلت رساله صوتيه تاني لمراد من ليل بردو “مفيش غير حل واحد بس يا مراد….انك تجوزها خالد….خالد راجل وهيقدر يحميها….”
جمال اتجنن اكتر:نعم ياروح امك….خالد خالد مين دا اللي تتجوزه…..وبص لقاسم وقال بشجاعه…استاذ قاسم انا بطلب ايد نور للجواز…..
قاسم بخبث:بس يبني لتكون بتحب حد كدا ولا كدا….ممكن بنتي تأثر علي حياتك…
جمال:استاذ قاسم….انا وانت عارفين اللي فيها كويس…وكمل بجرأه…انت عارف اني بحب نور…ودا السبب التاني اللي خلاني اتنقل هنا……
ضربه يزن بوكس وقال…
يزن:بقا يا واطي احنا استقبلناك ف بيتنا وانت بتبص ل اختي….
ادم بشر:تعالي بقا….
قاسم بصوت عالي:بسسس….اخرسوا كلكوا…..وبص لجمال وقاله بهدوء انا موافق….بس اهم حاجه رأي نور…
جمال ببسمه صفرا:هتوافق ان شاء الله…..
مراد:تمام كدا نور خلصنا منها….كان لسه فيه بنتين برا….تقريبا تبعكوا….تهموكوا يعني….
قاسم:طبعا…..
يزن:فيه واحد منهم خطيبتي وهتبقي مراتي
مراد:اعمل حسابك كتب كتابك هيبقي مع جمال ونور الليله….لازم كل حاجه تمشي بسرعه….كدا هيبقي ليه فيه بنت تانيه…..
مراد وصلتله رساله صوتيه من ليل:”بص يامراد…..لازم كل واحد يبقي معاه واحد يحميه….استاذ قاسم هتبقي حمايته عشق هانم…واستاذ عدي حمايته رسيل هانم….جاسر باشا حمايته هتبقي اكيد لمدام فرح….ويزن وصلتلي معلومات انه خاطب لازم تجوزوهم بسرعه….اما ب النسبه لنور عرفت ان جمال اتقدملها دلوقتي….اما ب النسبه لمي….ف وصلتلي معلومات ان ابوها الايتاذ فاروق بيجهز نفيه عشان هيجي بكرا يكتب كتب كتاب بنته مي علي ابن اخوه هشام من غيى ما حد يعرف حتي الاستاذ رضوان ميعرفش…وكدا كدا هتتجوز وتروح الصعيد ويبقي الخطر اتشال من عليها “
ادم قام وقف وقال:مفيش حد هيتجوز مي غيري….بابا بعد اذنك…انا عايز اتجوز مي….
قاسم بخبث عشان حقق اللي هو عايزه:بس ابوها عايز يجوزها…..
ادم:بابا ابعت هات المأذون….
قاسم:مفيش حاجه هتم غير لما اخد رأيهم الاول….خليكم هنا….
وخرج قاسم من الاوضه لقي ان الدنيا مظلمه فتح النور لقاهم قاعدين….
قاسم:احمم….
بصوا كلهم لقاسم بصه استفهام….
قاسم:نور….مي تعالوا عايزكوا….
مي نور:اتفضل يابابا /عمو…..
قاسم:الصراحه يانور ياحبيبتي…الاستاذ جمال طلب ايدك للجواز…انتي ايه رأيك….
نور ب ارتباك:هاا…انا..انا …..
قاسم ببسمه:انتي ايه…
نور:موافقه….لا..لا مش موافقه….لا موافقه…
قاسم بضحكه:يعني موافقه ولا مش موافقه….
نور بخجل:مكتسفنيش بقا يابابا…..
قاسم ببسمه وحضنها:كبرتي يا حبيبتي وبقيتي عروسه…وباس راسها….
نور خرجت من حضن ابوها ودخلت علي اول اوضه قابلتها…
قاسم:ههههه مجنونه…..
قاسم ببسمه لمي:الواد ادم طلب انه يتجوزك يا مي ها رأيك ايه ….
مي بغباء:ادم…ادم مين..ويتجوز مين….
قاسم بضحكه:ادم ابني طلب ايدك للجواز….
مي بصت بصدمه لقاسم…..
قاسم يخبث:يعني اقوله انك مش موافقه…خلاص ماشي…
قاسم بيمثل انه هيمشي….
مي:خد بس ياعم متبقاش قفوش اووي كدا…انا موافقه…وطلعت تجري ورا نور….
قاسم:هههههه…..وبص لروضه وقال لا انتي محجوزه من زمان…قولي للمجانين دول ان كتب كتابكم انتم التلاته النهارده بليل…..ودخل الاوضه تاني…
روضه:حاضر هقول…ايييييه هنتجوز بليل..لولولولولولولوي…وطلعت تجري عن البنات
عشق وزينه:ههههههههههههه……
زينه وعشق حضنوا بعض فقالت زينه….
زينه:هنبقا نسايب…..
عشق:احسن حاجه حصلت….شوفتي حكمه ربنا..انك تبعدي عني عشان انا وقاسم نتجوز وتمر الايام واولادنا يتجوزوا….
زينه:سبحان الله…..
“””””””””””””””””””””””””””””
قاسم ببسمه:وافقوا….
جمال وادم بفرحه:الحمد لله…..
قاسم:طيب يا شباب كدا الاجتماع خلص…..عايزين نروح نجيب فساتين للبنات…..
مراد بعت رساله صوتيه ل ليل “ايوا يا ليل…احنا ممكن نخرج الطريق متأمن…وا ايه النظام
ليل رد عليه ف رساله صوتيه”قدامك يومين اعمل فيهم اللي انت عايزه….لكن بعد كدا ما اوعدكش… بص هتلاقي البوكس اخد الاتنين اللي عندك اما ب النسبه لسليم ف هو هيقعد يومين ف السرير ومايا هتخاف تعمل حاجه دلوقتي اما ب النسبه لسيرين ف هي متقدرش تعمل حاجه من غير اوامرهم……انتوا ف امان….وحراستي بتحميكوا…بس لازم تتنقلوا حته امان اكتر من المنطقه دي”.
مراد لقاسم.:كله تمام…تقدروا تخرجوا تجيبوا اللي انتوا عايزينه…..
قاسم:طب كويس جدا اتفضلوا ياشباب…..
وخرجوا كلهم وشافو ان عشق وزينه ف الصاله قاعدين مع بعض…قال قاسم…..
قاسم:تحبوا نفضل هنا ولا نطلع فوق….
الجميع:لا لا نفضل هنا….
قاسم ببسمه:المكان عجبكوا اووي كدا….
زينه:حته من الخيال…..
قاسم:اذا كان كدا ماشي….جاسر وفرح ويزن وروضه وادم ومي وجمال ونور…..هتروحوا دلوقتي تجيبوا لبس عشان بليل…قوليلهم ياعشق….
الشباب طبعا كانوا مبسوطين والبنات بردو..ان كل واحده هتخرج مع حبيبها….
قاسم:تمام…اتفضلوا اخرجوا ومتتأخروش….
الشباب:مش هنتأخر…وخرج الشباب وقاسم اللي خرجهم تاني
عدي:هي فين رسيل……
عشق:قالت انها مصدعه ودخلت نامت….
عدي:تمام……
اما ف المول وصل الشباب وكل واحد معاه حبيبته فقال جاسر…..
جاسر:انا عارف محل شيك جدا للمناسبات تعالو نروحوا…..
وفعلا راحوا المحل دا….
جاسر:يالا يا شباب كل واحد ينقي بدلته….
جمال مشي مع نور واختار بدله لونها رصاصي جميله جدا….
جمال:ها ايه رأيك يانور…
نور ببسمه:جميله جدا ولو عليها الشوز دي هيبقا احلي….انت كدا تمام اووي…
جمال:لسه هنشوف لبس الهانم….
وف نفس الوقت عند يزن….
روضه:ايه رأيك ف البدله السودا دي….
يزن:جميله جدا….والجزمه دي عليها هتبقي احلي….
روضه:فعلا…ويالا بقا يا استاذ عشان فستاني…..
وف نفس الوقت عند ادم ومي…
مي كانت مكسوفه جدا ف حب ادم يطلعها من جو الكسوف دا فقال…
ادم:هي القطه لسانها اتقطع ولا ايه…
مي بشراسه!: ان شالله العدوين ياارب….
ادم:ايوا كدا يستي اتكلمي….ها ايه رأيك اسود ولا ابيض….
مي:ممكن الابيض لانه مناسب علي لون بشرتك….والشوز دي هتبقي حلوه اووي عليك…
ادم:شكرا…انا كدا خلصت لسه حضرتك يا هانم….
اما عند فرح وجاسر….
جاسر:بقولك ايه بافروحتي….
فرح:هممممممم.
جاسر:ايه رأيك اشتري بدله ليا وفستان ليكي عايز اعيد الذكريات……
فرح ببسمه:ياااريت انا معنديش مشاكل نهائي…
جاسر:خلاص يروحي تعالي اختاريلي بدله
….واختارت فرح ل جاسر بدله فعلا….
وراحوا عند قسم الملابس البناتي….
عند جمال ونور….
جمال:اي رأيك ف دا….
نور بفرحه:جمييل جدا زوقك حلو…خلاص هناخد….
جمال:لا ياهانم قسيه اول…وكمل بغيره افرضي طلع صيق….
مور:حاصر هقيسه….
وفعلا دخلت نور البروفا عشان تقيش وبصت لنفسها ف المرايه….
نور:قمر يابت يانور والله….وخرجت لجمال….
جمال:ينهار ابوكي اسود….وقرب منها وقال ايه القطعه الشفافه اللي ع الرقبه دي…انت مش محجبه يااهانم وبعدين دا ضيق مش عاجبني…..
نور:بس عاحبني….
جمال!مش عجابني ومش هناخده….
نور:تمام…سيبني بقا اختار واحد….
جمال بغيره:ب اللبس دا بقولك ضيق…افرضي راجل دخل وشافك كدا….يديني…دا انا اخرجله عنيه
نور:يووووه بقا…طيب هدخل جوا وانت هاتلي واحدحلوو…..
وفعلا دخلت نور البوروفا وهي بستني الاستاذ جمال يجبلها فستان…وفضلوا ع الحال دا..مره يقولها ضيق…مره يقولها شفاف…مره يقولها مخليكي حلوه اووي….ونور خلاص كانت هتشد ف شعرها….
واخيرا ثبتوا هما الاتنين علي فستان فقالت نور…
نور!انا مش فاهمه يعني فيها ايه لو ضيق مش اخواتي وابويا وخالي…وعمي….
جمال شد ايدها وقربها ليه وقال:محدش له الحق انه يبصلك غيري يانور….
نور كانت هترد لكن لقت اخوها جاسر مسك ايد جمال وشالها عن ايد نور
جاسر:لسه مبقتش حلالك يا جمال عشان تمسكها كدا….
جمال برخامه:كلها ساعات….
جاسر:ماشي لما تبقي…..ابقي اعمل فيها اللي انت عاوزه لكن دلوقتي هي مش مراتك يعني مش من محارمك…..
جمال:طيب….شكرا ع المعلومه…
وجاب جاسر الفستان لفرح….
وطبعا مي جابت الفستان من اول مره….
اما ب النسبه للثنائي روضه ويزن ف يزن كان كل شويه يقولها لا ضيق…لا معرفش ايه وكدا….وفضلوا وقفين برا يستنوا يزن وروضه….
وهنا اجا ليل السيوفي ومعاه خطيبته الجربانه شهد….
ليل بشموخ:ازيكوا ياجماعه….انا ليل….
جاسر:طبعا عارفينك ازيك يا ليل….
ليل: انا بخير…اعرفكوا خطيبتي شهد….
يزن خرج من المحل وقال:اممممم عارفينها…اهلا شهد هانم….
شهد بتوتر:ازيك يا يزن….
يزن!انا الحمد لله تمام…بتعمل ايه هنا ياليل….
ليل:جاي اشتري بدله خطوبتي انا وشهد…..
يزن:امممم تمام 1000 مبرووك…
ليل!الله يبارك فيك…ومبرووك ليكوا…
الجميع!الله يبارك فيكوا….
شهد ب استعلاء:عن اذنكوا ياجماعه….عشان انا وليل ورانا حاجات كتير جدا….
ليل مشي مع شهد ف قالتله….
شهد:ليل حبيبي….اكيد هتجبلي طقم الماس….مش كدا….1
ليل:طبعا يا حياتي….مفيش حاجه تغلي عليكي….
اما عند الشباب….
جاسر:خلاص كدا تمام…هنمشي…
الجميع!ااااه يالا….
………..:استوني….استنوني انا هنا….
جاسر لف للصوت:اي دا مراد…بيهبب ايه هنا دا
مراد جرا عليهم بسرعه وقال بنهجان:كنت هروح ازاي…
يزن:انت جيت ازاي….
مراد:برجليا….
يزن:رد بجد…جيت مع مين….
مراد!معاكوا…..
بزن:ولاااا….متشلنيش…معانا فين…
مراد:كنت ف شنطه العربيه….وجيت عشان خاطر بدلتي حبيبتي….وبص لهم بشر…يعني انتوا تتجوزا وانا لا…..
ادم:هو انت عندك عروسه….
مراد!اااه…
يزن:تلاقيها عروسه لعبه….
مراد: شاطر عرفت منين….
يزن شاله علي كتفه وقال وربنا ما اخد فيك ساعه سجن
وبعد شويه ف العربيه….
نور:احم جمال ممكن اطلب طلب….
جمال ببسمه عاشق:ممكن…
نور بتور: ممكن تيجي تتقدملي زي اتنين…يعنب تجيب اهلك وتقعدوا مع باب وماما زي ما بشوف ع النت….
جمال:يخربيت ام النت اللي ببعمل كدا فينا…وبعدين انتي متوتره ليه.حاضر ياستي…هجيلكوا الساعه 6….حلو كدا….
نور ببسمه:ااه حلو اووي شكرا ليك…..
“”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””
اما ف المساء ف الساعه 6….
كان جمال قاعد ومعاه زينه وعز الدين…
عز الدين:انا يسعدني ويشرفني ويزدني شرف
جمال:انجز يابابا…ايه مقدمه الازاعه دي….
عز:احم افورت…
جمال:شويه…
عز الدين:احم…انا يسعدني يا استاذ قاسم اني اطلب ايد بنتك نور ل ابني جمال….
قاسم ببسمه:وانا معنديش اي مشكله مش هلاقي احسن من جمال ل بنتي…..بس لازم اخد رأيها….
جمال:ما انت اخدتوا مره مش لازم مره تانيه يعني…
زينه:ولد…..
قاسم قام وقال لنور:انتي موافقه يابنتي…
نور هزت راسها بخجل ل ابوها ف حضنها وقالها:الف مبرووك ياعمري….
ودخل وقعد وقال…
قاسم:الشاي يانور…
اما ف المطبخ ف كانت نور وروضه ومي و فرح…
نور كانت بتحط سكر ف كل الفناجين فقالت..
نور بخبث:ناوليني الملح كدا يا فرح….
روضه:الله عليك يانونو ياجامد….
واخدت نور الملح من نور وحطته ف فنجان جمال وخرجت وزعت الفناجين….
زينه!تعالي يا حبيبتي اقعدي جنبي….
ابتسمت نور وقعدت جنب زينه وشربوا القهوه…وبصت علي رد فعل جمال لقيته عادي جدا وف قمه الهدووء….
وبعد شويه وصل المأذون
المأذون:احم بسم الله الرحمن الرحيم…..اين العرسان….
قاسم:اتفضل حضرتك المفروض تجوز ال3 دول…
المأذون:بسم الله ماشاء الله….هنبدأ بمين…
جمال بسرعه:بيا….
يزن:لا بياا….
جمال مسك ايد نور وقعد ع الكرسي بسرعه وجرحه وجعه…بس مبينش…
جمال بتعب مخفي:ابدأ يا مولانا….
المأذون….انتهي من كتب الكتاب ل جمال ونور وختم بجملته المشهور “بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.
جمال حضن نور بسرعه رهيبه….وقال”مبرووووووك ياحبيبتي…وشكرا ع القهوه…
نور ببسمه:الله يبارك فيك….احم اسفه…
جمال ببسمه:نبقي نشوف موضوع اسفه دا بعدين….
وتم كتب كتاب يزن وروضه وانتهي المأذون بجملته المشهور…”بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”
يزن حضن روضه وقال:اخيرا ياروضتي بقيتي مرااتي….
وتم كتب كتاب مي وادم…
ف حصن ادم مي وقال:علي فكره بقا انا بحبك من اول مره شوفتك فيها….
مي عيطت….
ادم.:طب انتي بتعيطي ليه….
مي:عشان بحبك….وحضنته…
وهو ضحك وحضنها وقال:ياعبيطه….بحبك ❤
اما مراد كان شايف ان كل واحد معاه مراته ف اخد القطه وراح للمأذون…
مراد ببسمه:ممكن ياعم الشيخ تجوزني القطه….1
المأذون ببسمه:ازاي يبني…مينفعش….
مراد:طيب مينفعش تتحول وتبقي بني ادم….
المأذون بضحك وهو بيلم حاجته:لا مينفعش…
اخد مراد القطه وراح بعيد وحضن القطه وقال:اول قصه حب تنشأ بين انسان وقطه…الطمووح حلوووو.
*****************
وبعد شويه….1
قاسم:طبعا يا جماعه…هننزل كلنا تحت…لان الجو مش امان دلوقتي..فيه تحت 14 اوضه و5 جناحات…قسموا نفسكوا…وااه البنات لوحدها والشباب لوحدها….
الشباب!دا ازاي دا يعني..
قاسم:هو دا اللي عندي….وهقسم حالا…..الجناح الاول هيبقي لعز ومدام زينه…والجناح التاني هيبقي لعدي ورسيل….والجناح التالت ليا انا وعشق…اما الجناح الرابع ف هيبقي لمراد…والجناح الخامس لعم رضوان…..
نور:انا والبنات هنام ف اوضه واحده…
جمال:نعم ياعنيا…انت هتنامي لوحدك ولا بتخافي….
قاسم:كل واحد هيبقي ليه اوضه…اوضكوا قصاد بعض حركه كدا حركه كدا هزعلكوا…نور اول اوضه…ف الاوضه اللي جنبها روضه..ف الاوضه اللي بعدها فرح واللي بعدها مي اما الاوض اللي قصادهم….جمال…يزن…جاسر…ادم…مراد….
الجميع بعدم رضا:تمام….
قاسم:اتفضلوا عشان نسهر شويه…..محضرلكوا سهره انما ايه عنب….
فرح:الحق ابوك بيقول عنب..
جاسر:اوومااال….
********************
سيرين بغضب:مين بس اللي عمل فيكوا كدا….
سليم بتعب:ليل…ليل السيوفي…
سيرين:تحب اديله قرصه ودن خفيفه…
سليم:اوعي تفكري ف كدا ابدا…ليل مش قاسم…ليل مبيرحمش اللي يجي عليه..انا بحذرك منه دا بني ادم براس افعي…الصبر حلو…اقوم بس من القعده دي ونخلص علي قاسم وولاده…
يتبع …..
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *