Uncategorized

رواية حور العين الفصل الخامس 5 بقلم روما دياب

 رواية حور العين الفصل الخامس 5 بقلم روما دياب

رواية حور العين الفصل الخامس 5 بقلم روما دياب

رواية حور العين الفصل الخامس 5 بقلم روما دياب

=جاسر وشمس بصوا لبعض بتوتر وطلعو ع اوضه حور وبخضه
-حور قالت ل تاني مره بصوت عالييي:
حسييييييين الحقنييييي وفقدت الوعي
جاسر بتوتر-ايه دا يا شمس حسين !ديه نادت ع اخوها معني كدا ان الدوا مفعوله راح هنعمل ايييييييييي بسرعه
دخل علي وقال
“اتفضلو بره دلوقتيي هشوفها مالها
جاسر -وانت عرفت منين انت كنت بتجسس ولا اي
علي بتوتر~لا انا كنت جي اشوف صريخ مين دا اتففضلو بره دلوقت
_يا ترا حكايتك إيه يا حور ومين حسين دا انا لازم اعرف عشان كان شكلهم متوترين
After 2hours
شمس باستغراب-جاسر الحق البوليس جي علينا
-مين فيكو جاسر الدين
جاسر ببرود -انا نعم حضرتك
-مطلوب القبض عليك اقبضو عليه
جاسر بزعيق-ابعد ايدك عني بقولك ابعددد
-لو سمحت منغير شوشره واتفضل معانا وهتعرف كل حاجه هناك
جاسر -شمس خليك مع حور اوعا تسبهااا
شمس “استغل انه مشي واجيب اهلها  وقبل ما يرن لقي *******
جاسر بزعيق :ممكن تقولوليييي جيبيني هنا بتهمه ايه وانجز عشان مراتي ف المستشفى
الظابط-بزعيق متتكلم عدل يلا ايوه انا جيبك بخصوص مراتك
جاسر-مراتي ازاي دا بقالها اكتر من شهر ف المستشفي
الظابط-ف واحد إسمه مصطفي مقدم فيك بلاغ وبيقول انك اتجوزت اختك
جاسر ببرود:وايه اللي يثبت الكلام داا
وانتو اي حد يجي يقول اي كلام تصدقو ولا اي
الظابط بغيظ-طب فين القسيمه عايزه اشوفها
جاسر ببرود-اتفضل خلينا نخلصصص
الظابط وهو بيشوفها قال بصدمة ايدااااا؟
شمس بصدمه :أنت
عمر بسرعه :مش مهم هو اللي جاله دا صوح يعني ديه حور فعلاً
شمس :اهه رن ع حسين وخليهم يجو يشوفوها بسرعه قبل ما يجي جاسر
عمر-ايوه يا خوي هي حوررر تعالو بسرعه جبل ما زوجها يجي
حسين:طب اجفل انت يا بوي يا هند
عتمان مالك يا ولدي عم بتصرخ لي
حسين بفرحه:هي يا بوي طلعت حورر
عتمان وهند بفرحه:بتتكلم صوووح
حسين:اه يلا بسرعه نشوفها جبل ما زوجها يجي وقال بشر اهه لو مسكته ما هحله من ايدي وكمان اتجوززها
عتمان-لا يا حسين مش عايزين نعمل مشاكل احنا نشوفها ونرجع طوالي
يلا اتطلعو البسوا وانزلو علطول واهه هاتو كارما معاكو يمكن تفتكرها وهاتو الورق بتاع حور عشان انا قلبي حاسس بحاجه ربنا يسترها
الظابط بصدمه-يخربيتككك ديه اختك بجد انت عبيط ديه حاجه خارج القانون وكمان محرمه عليك
جاسر ببرود-خلصت ماشي هي محرمه عليا وانا عارف مشيني يلا
الظابط خلاص هينفجر من بروده بقولك ايه يلا مفيش خروج من هناا يا عسكري خدوا ع الحجز اما ربيتك ربيتك مبقاش أنا حمدان
جاسر-هتندم يا حمدان جامد وهتشوف
حمدان-يخربيتك دا متجوز اخته بجددد وبيقراأ ف الورق تاني حور الدين وقال بسخريه زوجته جاسر الدين
لا دا مجنون دا عايز يتعالج
After 5hours
بسرعه=فين بتي عايزه اشوفها يا ولدي
-اهدي يا بوي فين الاوضه يا عمر
:شمس هنا اهيه بس بسرعه قبل ما جاسر يجي وفاجاه سمعو صوت حور تاني وبتقول نفس الجمله (حسيييييييين الحقنييي)
-خيتي ديه بتنادي عليا هروح اشوفها
شمس قال:هي من بدري تنادي ع اسمك وتفقد الوعيي
حسين-بجولك يا أستاذ شمس هو ايه اللي حصلها
شمس -لا معرفش السبب نسيت اسأل جاسر بس بيقولو هنا انها جابوها غرقانه
حسين بصدمه-غرقااانه!!!
,شمس وفيه خبر يفرح
عتمان :قول يا ولدي
=بصو دلوقت جاسر لما ادها حبوب الفقدان الذاكره الدكتور قال ان لما تدوهاا هتنسي كل اللي فاتت وتبدأ بالحاجات اللي شافتها ولما ترجع ذاكرتها هتنسي كل اللي شافته وهتفتكر كل اللي حصل معاها زمان لاحد قبل ما تديها الحبوب بس ف دلوقتي حاولو تفكروها بيكوو وتقريبا هي ابتدت تفتكر عشان قالت نفس الجمله اللي قالتها احم بعني واحنا بنخطافها ف حاولو تفكروها ف خلال الساعه ديه وكدا هتقدر ترجع معاكو
عتمان-بتشكر يا ولدي ربنا يخليك يلا يا ولاد
ميعرفوش ان فيه حد سمعهم واتأكد من شكوكوه كلها
بعد ما دخلو اتبقي عمر وشمس
عمر-بتستغربك جامد لي بتعمل كدا وبتساعدنا
شمس بحزن-عشان انا بحب حور وكنت هرجعها من بدري والله بس جاسر هددني ولما قالي انه اتجوزها انا جالي صدمه عشان انا بحبها واتفق معايا هيجوزهالي وقالي ظبط امورك وتعالا سافر سنه ورجعت لقيته متجوزها وانا اللي بحبها ولما تفوق هصرحها ب داا وهتطلبها من الحاج عتمان
عمر بابتسامة:انت زين الشباب يا شمس بجد وانا لو عندي أختك هجوزهالك واصل
شمس بضحك:يعم احنا ف اي ولا ف ايه وبغمزه وانت بتحب هند صح
عمر بتوتر-ا ي لا طبعاً ديه زي اختي
شمس بضحك:بس بس خلاص يعم اعتبرني صاحبك وقولي بتحبها صح عنيك فضحاك يبني اوي
عمر بسرحان-بحبها جداً عيني ما شافت غيرها واصل واول ما تخلص جامعتها هتقدملها علطول
بضحك-دا انت عاشق اوي وبعدين انت بقيت بتتكلم مصري اهو اومال قرفني ليه بكلامك الغريب دا
عمر بضحك-بحب الصعيد جداً انا أصلا من مصر مش من هناك انا بروح عشان هند ولينا دوار هناك
شمس -طب ما تتقدملها دلوقت واخطبها عادي ولما تخلص اتجوزوا
عمر-هعمل كدا وبغمززه انت بجد بتحب حور للدرجه ديه
شمس-يااه واكتر كمان يا عمر بحبها جداً وانا مطمن جدا انها مش هتفتكر اي حاجه عشان اعرف اتقدملها
عند حور
=بتي اتوحشتيني جووووووي كنت متاكد انك عايشة كنت بحس بيكي يا حور وقال بحزن كريمه اختك كانت هتفرح اوي يلا جومي اتوحشتينيي
-وحشتيني اوي يا خالتو ماما كانت بتتكلم عنك وتوريني صورك وتقولي هي بتحبك أوي ربنا يقومك بالسلامه يا خالتو
ببكاء-اختي انا مش مصدجه ان شوفتك جدام عيني واصل وحشتيني جوي جوي  قومي بقي يلا نروح سوا ونلعب ونفتكر كل حاجه عملنها مع بعض انا واثقه في ربنا وعارفه انه هيرجعك لينا
؛-كنت بقول انك عايشه ومحدش كان مصدقق بس كنت متأكد لأنك حته من قلبي وحشتيني اوي يا حور انا اسسفه يا اختي ان معرفتش الحقك
عتمان قال -لا متفكرهاش بحاجه قبل الحادثهه
يلا يا حور كفايه كدا يلا نرجع الدوار ونهزر ونفتكر كل حاجه سوا يارب تفوقي يا حور
سمعو حد بيتكلم وبيقول -بابا
عتمان بفرحه-انا هنا يا حور انا هنا يا بنتي
حسين بسرعه-هروح انادي ع الدكتور بسرعه
ليل-حمد لله ع السلامه هي كدا خلاص بدأت تفوق هنقلها ع اوضه احسن اتفضلو بره دلوقت
-وتم نقلها في اوضه تانيه
شمس-طب عن اذنكو هروح مشوار واجيي
عند جاسر
ف نفسه-غريبة هما لي لما روحت ب حور المستشفي محدش قالي حاجه ع اللي ف بطنها وبصدمه هي مش حامل ولا ايه يالهوي لو مش حامل بجد ديه هتكرهني جامد وديني لهربي الدكتوره ديه
العسكر جيه-جاسر الدين اتفضل معايا
شمس-جاسر ايه اللي جابك هنا ف اي
جاسر بصدمه وراح مسكه -انت يلا مش قولت متسبش حور خالص ايه اللي جابك
الظابط بزعيق-سيبه انت عبييط سيبه بقولك
شمس-ياعم اتهد كدا الدكاتره معاها هتروح فين يعني برضو اي اللي جابك هنا
جاسر-صاحب بابا مصطفي دا بلغ عني وقال ان اتجوزت أختي
شمس بدهشه مزيفه-اييييييييي اختك
الظابط بضحك-مالك في ايه اهه فعلاً اتجوز اخته
شمس  بابتسامه غباء-لا مش اخته هقولك انا حور دي.
جاسر بسرعه وبهمس -الله يخربيتك بتقول ايييييي وبصوت عالي حور ديه اختي مش صح يا شمس
شمس-اهه طبعاً اختك
الظابط-بشك انتو كنتو بتقولو أيه
شمس-مكناش بنقول احم يعني جاسر هيخرج أمته
الظابط بسماجه-لا مفيش خروج من هنا واتفضل الزياره انتهت
جاسر ف سره ماشي وبصوت عالي بقولك يا باشا عايزه اعمل تليفون
حمدان -خد يارب نخلص من ام اليوم دااا
-في قسم ******
اهه تعالا بسرعه اهه جيبه ف ظرف خمس دقايق تكون هنا
حمدان بتحدي-بالك لو جبت احم يعني وزير الداخليه ما هخرجكك منهاا اما تتربي
جاسر ببرود-اما نشوف مين اللي هيتربي فيناا
بعد٥دقايق
-تمام يا فندم
-ايدا مالك يا جاسر يا بني
جاسر:مفيش حاجه سيادتك المهم جابوني هنا عشان بيقولو اني اتجوزت اختي حور سيادتك اكيد عارفها
اللواء-ايه التخاريف ديه متجوز.اختك ايه
حمدان-أيوه يا فندم بس الورق بيقول انه اتجوز اخته
اللواء-وانت اي حد يقولك الكلام دا تصدق
حمدان ايوه يا فندم بس
اللواء -حمداان اقفل ع الموضوع واقفل المحضر يالا يا جاسر
شمس بصدمه ف نفسه-يالهوي دول هناك اعمل اي
جاسر بص ل حمدان بسماجه اكنه بيقولو اهو خرجت وحمدان كان هيتجنن
عند حور فاقت خلاص
اهه يا راسي اي الوجع دا كله وبتبص حواليها لقيت ابوها وحسبن وهند وكارما
وقالت بسعاده-بابا فينك من امبارح !!
مش قولتلك يا بابا انك تيجي معايا انا وحسين
عتمان باستغراب-امبارح؟؟؟
حسين بهمس-عادي عدي الموضوع
حسين -حبيبتي عامله ايه وحشتيني اوي
=وحشتك؟يا بني أنا مش كنت معاك امبارح
بهزار, بس لماضة المهم فاكره اي حاجه
حور باستغراب:حاجه ؟ايه كل اللي فاكره ان كنا بنلعب وحد جيه شدني وبس مش فاكره اي حاجه
-كارمااااا تعالي ف حضنيي عامله إيه
كارما بطفوله وفرحه:الحمد الله يا خالتو وحشتيني اوي
حور بضحك-لا اله الا الله في اي يا جدعان هو انا كنت مهاجره ومعرفش
هند ادخلت وقالت-منتي بتوحشينا كل شويه يا خيتي
=جماعه هو انا ايه اللي جابني هنا؟
-قال بتوتر-اتخبطي قدام البيت وجبناكي
حور ؛طب يالا نروح انا مبحبش المستشفيات
قطع كلامهم دخول جاسر طبعاً استغرب مين دول بس مهتمش وجري ع حور وقال-حبيبتي كنت عارفه انك هتفوقي وحشتيني اوي يا حور
حور بغضب واستغراب-ابعد عني انت مجنون ي جدع انت انت ميننن أصلا
جاسر بصدمه ———-
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *