Uncategorized

رواية غرام الرعد الفصل الأول 1 بقلم رحمة أشرف

 رواية غرام الرعد الفصل الأول 1 بقلم رحمة أشرف

رواية غرام الرعد الفصل الأول 1 بقلم رحمة أشرف

رواية غرام الرعد الفصل الأول 1 بقلم رحمة أشرف

في قريه صغيره تنامان أبطال قصتنا هما رحمه وزهراء اختان توأم…….
في بيت صغير يشبه البيت المصري الأصيل والعادات مصريه..
الام وهي تدخل غرفة رحمه وزهراء..رحمه.. زهراء قومو يا ولاد.. اتاخرتو
الام وهي تهز رحمه. رحمه… يا رحمه قومي يا بت
رحمه بنوم. في ايه يا ماما على الصبح
الام. قومي يلا انتو مش عندكو مدرسه
رحمه بنوم. لا مفيش.. اجازه
الام. يا بت قومي الساعه ٧ونص
ايييييييه كانت هذه صرخة رحمه وهي تقوم. صباح الجمال على سوسو القمر
الام. هههه صباح العسل على اكبر بكاشه في الدنيا…. يلا قومي 
رحمه. حاضر
الام خرجت من الاوضه للمطبخ
رحمه وهي تقوم زهراء. زهر… زهراء.. انتي يا بت
زهراء بنوم. بكره …….بكره 
رحمه. ههههههه يا مجنونه هو ايه الي بكره قومي يا بت
زهراء وهي تقوم تقعد على السرير وتفرك في عينها. في ايه
رحمه بابتسامه ..   يلا علشان ورانا مدرسه
زهراء بيأس. يوووه هي المدرسه دي مش بتخلص خالص
رحمه. هههههه قومي يا ختي يلا
زهراء. حاضر 
رحمه قامت غيرت ولبست وزهراء قامت اخدت دوش ولبست وكان البس عباره عن لبس بسيط جدا بالون الرصاصي
رحمه وهي تبوس ايد ممتها. باي يا ست الكل
الام. اكيد وراها حاجه
رحمه وهي تمثل البرائه. لا ابدا والله.. هو بس لم اجي الاقي على الغدا مكرونه باشمل.. بسيطه
الام. هههههه مفجوعه
زهراء. سيبك منها يا ماما دي مجنونه… وهي تبوسها من خدها. باي يا سوسو يا عسل
الام. باي يا حبيبي
رحمه وهي خرجه من باب البيت. لو ملقتش المكرونه.. هرمي نفسي من فوق السفره واموت نفسي 
الام. هههههههه لا على ايه حاضر
رحمه وزهراء خرجوو.
زهراء. يوووووووه
رحمه باستغراب. في ايه
زهراء. انهرضه عندنا استاذ في قمت البرود
رحمه. ههههه اكيد انتي بطولي لسانك عليه
زهراء بزعل مصنع. انا.. انتي تعرفي عني كده… انا مخصماكي على طول ضدي
رحمه وهي تحضن اختها. لا طبعا انتي اختي وحبيبتي… اه انتي أصغر مني ٥ دقايق بس بحس بيكي لم تكوني زعلانه أو مبسوطه يا بت دانتي بنتي 
زهراء وهي تبادلنا الحضن. ربنا يخليكي ليا  يا اجمل واحن اخت في الدنيا
رحمه. هههههه طيب يلا على فصلك
زهراء.بزهق … دانتي فصيله يا شيخه
رحمه بضحك. هههههه ماشي نعديها المره دي
رحمه سابت زهراء وطلعت لفصلها
ريتاج وهي صحبت رحمه. ايه يا بت اتاخرتي ليه
رحمه بملل. مفيش صحيت متأخر بس
ريتاج. هههههه مش اول مره
رحمه بملل اكبر. قوليلي فين الاستاذ نادر النوادر
ريتاج. هههههههه اعتذر انهرضه مش هيعرف يجي
رحمه بحماس. مش كنتي تقولي من زمان….احلا خبر يجي من وشك . يلا سلاموبطيخ
ريتاج. بيئه.. اوي.. ريحه فين
رحمه وهي تخرج من الفصل. لزهراء قلبي بيقولي انها عايزانى
ريتاج. هههه روحي يا ختي
رحمه. باي ابت…. وسبتها واتجهت لفصل زهراء
رحمه وهي تدق باديها على باب الفصل
.. ادخل
رحمه دخلت وشافت زهراء انصدمت بهي واقفه والمدرس بيهزقها رحمه اتعصبة
المدرس. مين انتي
رحمه. انا اخت زهراء ممكن اخدها
المدرس. انتو توأم
رحمه بتعصيب بتحاول تخفيه. حضرتك شايف ايه
المدرس. خديها متلزمنيش في الفصل
رحمه اتجهت لزهراء. تعالي يا حبيبتي… وأخذتها وخرجت
رحمه. قليلي بقاا في ايه
زهراء بدموع. مفيش.. انا اصلا معرفش هو ليه بيعملني كده
رحمه وهي تمسح دموع اختها. اهدي…. وتعالي نستأذن من المدير المدرسه ونخوج
زهراء وهى تمسح دموعها. اشطاا
رحمه وزهراء بالفعل اخدوو اذن المدير وخرجو
رحمه. عايزه تروحي فين
زهراء. تعالي نروح كافيه… نشرب حاجه
رحمه. ههههههه ماشي بس الحساب على مين
زهراء. دي عايزه كلام عليكي طبعا
رحمه. منين يا حصره… مقشطه
زهراء. ههههه وانتي من أمته وانتي معاكي اصلا… تعالي يا حجه وانا اعزمك
رحمه بهزار. ايوه كده كده نروح وقلبنا جامد
زهراء. هههههههه يلا
في الاتجاه التاني للكافيه على تربيظه راقيه يجلسون أبطال قصتنا
المندوب. رعد باشا الشركه لو خصرت الصفقه دي هتخصر كتير
رعد ببرود. الصفقه مش مهمه للشركه
مروان بهمس لرعد. انت بتقول ايه
رعد. سامي باشا. كانت فرصه سعيده.. لازم  امشي…
سامي وهو يسلم عليه. يعني مفيش امل
رعد بثقه . للأسف لا
مروان ورعد مشيو
موران. انت عملت ايه يا رعد…
رعد بصله ببرود. صوتك يا مروان
مروان بخوف. الصفقه دي مهمه وانت ضيعتها من ادينا
رعد ببرود. مضعتش… الصفقه دي لينا
مروان. ازاي
رعد. خلاص يا مروان.. هتعرف بعدين
عند رحمه
زهراء. رحمه…
رحمه. ايه
زهراء. تعالي نروح التولت
رحمه. هههههه يلا يا ختي تعالي
زهراء. يلا.. وقامت هي ورحمه مشيوو.
وهم خرجين
زهراء. الواحد ارتاح كان زمانه دلوقتي بننسأل
رحمه. ههههه متتعوديش على كده
زهراء وهي تجري قدامها. لا هتعود براحتي 
رحمه بضحك. ههههه استنى يا مجنونه
زهراء. لا….. وخبطت في شئ بتحسبه حيطه… اااه مين جاب الحيطه دي هنا
رعد بتعصيب. انتي عاميه يا بت انتي
زهراء باسف. انا اسفه.. بجد مختش بالي
رعد بغضب. اعمل بيه ايه الأسف ده غوري من وشي
زهراء عيونها اتملت دموع
رحمه بغضب. هي مش قلتلك انها اسفه
رعد باستهزاء. وانتي مين انتي كمان
رحمه بسخره. لا انت مش متخلف بس واعمى كمان.. انت مش شايف الشبه يا متخلف
رعد كان مصدوم من طولت لسانها انها اول وحده تتجرأ وترفع صوتها عليه بعصبيه. انا متخلف يا حيوانه انتي
رحمه وهي تقربله بغضب. والله محد حيوان غيرك… واحد وسخ
رعد اتعصب ومسكها من معصمها وضغط عليه بشده… انتي عارفه بتكلمي مين يا بت انتي
رحمه وهي تفك نفسها من ايده. سيب ايدي..انت ازاي تمسك ايدي يا حيوان كده ومش عايزه اعرف واحد زباله زيك..وبعدين هتكون مين يعني….. ظابط ..يعني 
رعد بغضب اكبر. انا زباله يا حقيره …وانتي كل الي جه في دماغك اني ظابط ..احب اقولك انك..ادخلتي..دماغي … تعجبني طولت لسانك.
رحمه بعصبية وكانت هتضربه بالقلم بس هو مسك اديها..واحد حيوان 
رعد وهو ماسك اديها.. بعصبية …تؤ تؤ.  انتي اتجننتي يا بت انتي ..وبعدين قال بهدوء مخيف …. احب اعرفك بنفسي .البش مهندس رعد الجارحي..خليكي فاكره الاسم ده. علشان مش هاتنسيه ابدا .طول ما انتي عايشه
رحمه شدت اديها منه… بش ايه. بش مهندس .علي نفسك….مبخفش..وقربت منه وهي بتبصله بتحدي.وقالت بهمس..بش مهندس رعد ادهم جابر الجارحي..مش كده برضو…غول معمار. بيقولو عليك وحش غاضب…بس انا شيفاك..قنبله استفزاز 
رعد بابتسامه خبيثه وهو يربع أيده ..تعجبني شجاعتك .
جه مروان عليهم ..رعد ..في ايه .
رعد بصله بابتسامه خبيثه….مشكله بصيته كده. وهتتحل قريب 
مروان جزب نظره تلك الجميله التي تبكي. خلف هذه الفتاه التي تقف وتنظر لرعد بعصبية 
مروان ..في حاجه يا انسه..
رحمه بعصبية ..انسه ..ونبي علم الاخ ده يعني ايه اسلوب في الكلام .أصله ميعرفش يعني ايه اسلوب حلو في الكلام .
رعد اتعصب وكان هيطربق المكان عليها 
مروان بخوف .اهدي يا رعد ..اسف يا انسه
رعد بصلها بتحدي .
رحمه كانت هتتكلم لولا زهراء الي منعتها. لا يا رحمه… سبيه كفايه كده
رحمه وهي تمسح دموعها. اهدي.. انا انسف اي حد يجي يمك.. وكانت بتتكلم وهي بتبص لرعد بغضب… بعدها اخدت زهراء ومشيت
رعد واقف سرحان في جمالها بس صدمته بطولة لسانها والفاظها
فاق من شروده على صوت من خلفه. رعد انتي يا ابني فوق ..بقااا.  رحت فين 
رعد. البت دي لازم تتربا يا مروان
مروان بخوف .رعد… فوق … هي لسه صغيره 
رعد بمكر..صغيره بس لسانها عايز قطعه. وانا الي هقوم بالمهمه دي 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *