Uncategorized

رواية تغير عائلتي وغدر صديقتي الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

 رواية تغير عائلتي وغدر صديقتي الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

رواية تغير عائلتي وغدر صديقتي الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

رواية تغير عائلتي وغدر صديقتي الفصل الخامس 5 بقلم مريم محمد

رنننن جرس البيت…………
سما:قوم ي محمد ي بنى افتح الباب 
محمد:حاضر يماما.
فتح الباب اكيد كلنا كنا متوقعين غيث تؤتؤ بالعكس طلعت ياسمين صحبتها اللى اهلها حبوها وقالولها كملى مع ياسمين روميساء مش هتنفعك.
ياسمين:ازيك ي محمد امل فين رزانن؟
رزان:اديني ي ياسمين تعالى.
ياسمين:ازيك ي طنط ازيك ي رزان.
بعد احضان وسلامات كتير…
رننن جرس البيت تانى……..
رزان:اكيد اكيد غيث اكيد.
ياسمين:اهدى ومتتوتريش وخدى نفس عميق كدا ويقعدوا وانتى ودى القهوه بعد ميقعدوا بعشر دقايق.
رزان:تمام ي ست العريييفهه انتى.
ياسمين:طبعا طبعا.
خلصوا كلام ودخل غيث وعدت عشر دقايق كلام مبين الاب والاب….
قدمت رزان القهوه وحطت ملح كتير وكان غيث بيشربها بصعوبهه جداا بس مكنش مبين.
نتعرف بعيلة غيث. مراد دا بابا غيث وحنان دى وزينه دى مامت غيث….
مراد:احنا جايين نطلب ايد الانسه رزان على سنة الله ورسوله ونتمنى توافقوا ودا شرف لينا طبعا…
ابراهيم:دا شرف ليا انا طبعاا.
ابراهيم:طب اخد راى رزان الاول اه اى رايك يبنتى.
رزان:اللى تشوفوا يبابا.
بهمس ابرايهم قال لسما البنت مش موافقهه سما كمان بهمس قالتلوا لا دا هى مكسوفه مش اكتر اه تمام يعنى اوافق اه اه ان شاء الله..
ابراهيم:طب واحنا موافقين.
مراد:يبقى نقرا الفاتحهه بقا.
قروا الفاتحهه وخلص اليوم.
وكلوا مشي ونضفوا البيت وخلصوا وكانت الساعه 11.
نامت رزان بعد يومم متعب جدااا.
جاتها ماسيج من غيث بتقول واخيرااا اتحقق حلمى.
رزان:كلمه تانيه وانهيلك حلمك.
غيث:طب لى كدا لا خلاص خلاص روحى نامى.
رزان:ايوااا اتعدل كدا.
ناموا هم الاتنين.
صحيت رزان وعملت روتينها وخرجت وراحت الجامعه…..وخلصت يومها وهى خارجهه رن عليها غيث قلها انا مستنيكي فى كافيه*****.
رزان:تمم يجيالك…
غيث:فى انتظارك…..
وصلت الكافيه ولقت غيث وقعدوا يتناقشوا ووصلها البيت وروحت وغيرت لبسها وخرجت من اوضتها وقعدت مع عيلتها ودحك وهزار وعشا وجات الساعه١٢ وكلوا نام ورزان بتستعد للنوم فنامت وصحيت الصبح وعملت نفس الروتين عادى وهى خارجه من الجامعه لقت غيث مستنيهااا……
رزان:انت بتعمل اى هنا.
غيث:قولت اعملك مفاجاه اركبى اركبى.
وراحوا اتغدوا وخرجوا سوا وخدوا على بعض وقلها حدديلى معاد الخطوبه مع بباكى 
رزان:تمام ماشى .
وخدها روحها وتناقشوا فى حوارات كتييره وهى روحت وغيرت وجهزت وخرجت تقول لماما وبباها 
رزان:بابا ي ماما كنت عيزاكم 
قولى يبنتى…….
رزان:غيث عايز يحدد الخطوبه.
ابراهيم:على بركة الله`..
سما:مبروك ي حببتى.
محمد:مبروك ي غاليه.
احمد:طبعا هعزم كللل صحابى بدحك????.
رزان:اه طبعا اعزموا اللى عايزينهم.
رزان:طب ادخل اكلم غيث انا اه اققلوا امته؟
ابراهيم:الجمعه اللى جايه.
تمم يبابا
رنت على غيث وقاللتوا واتفقوا وخلصوا كلام..
ونامت رزان وصحيت وعملت روتينها وكملت يومها عادى وكملوا باقى ايامهم عادى وجه يوم الجمعهه
صحيت رزان وعزموا الناسس وجات الساعه7وهم رايحين القاعه وعملوا الخطوبه وخلص اليوم بفرححح وروحوا……. وغيروا واستعدوا للنوم وناموا وصحيت تانى يوم وكملت روتينها عادى جه…. يوم الاحد…….
رنن الجرسسس ………
ي ترى مين اللى رن؟
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!