Uncategorized

رواية بكامل قواي العقلية الفصل السادس عشر 16 بقلم أميرة أسامة

 رواية بكامل قواي العقلية الفصل السادس عشر 16 بقلم أميرة أسامة
رواية بكامل قواي العقلية الفصل السادس عشر 16 بقلم أميرة أسامة

رواية بكامل قواي العقلية الفصل السادس عشر 16 بقلم أميرة أسامة

طلعت حنان اوضتها بسرعه..
واول ما دخلت مسكت الموبايل فتحته بسرعه…واول ما اتفتح جابت رقم المجهول اللي بيتصل عليها واتصلت..
مجهول…..الووووو
حنان… ايوه يازفت 
مجهول…ايه ياست الكل.مبترديش ليه.
حنان….هو انا مش قولتلك متتصلش بيا ابدا وانا اللي هتصل بيك
مجهول…مانتي متصلتيش فا قولت يمكن نسيتي.اللي كلبتيه مني
حنان…نسيت ازاي ياغبي وانت بتقول انا اللي طلبت منك..
مجهول…حقك عليا ياست الكل.
حنان….المهم ايه الاخبار…
مجهول….زي ما قولتلك ضايعه خالص.
حنان….طيب بقولك ايه خلص خالص.
مجهول…اخلص ازاي.مش فاهم.
حنان ….هو ايه اللي مش فاهم بقولك خلص خالص. مش عايزه اي قلق عايزه اخلص من الكابوس اللي بقالي فتره فيه ده..
مجهول…ايوه بسس.
حنان….خلص.وهديك ضعف اللي كنت هدهولك.
مجهول…ياست الكل الحوار مش حوار فلوس…
حنان…امال ايه…
مجهول…حوار ان حاليا مش هينفع خالص.الدنيا كلها لبش.
حنان…لو خايف اشوف غيرك.
مجهول….خايف من ايه بس انتي عارفه اني مليش فالخوف الفكره كلها ان الجو قلق اليومين دول قلق زي ما قولتلك..بس اقولك اديني يومين تلاته كده…وانا هخلصك منها خالص..
حنان…يومين تلاته مش اكتر عايزه كل حاجه تخلص واخلص منها وارتاح بقي.
مجهول…حاضر اطمني ياست الكل…طيب بالنسبه للفلوس…
حنان…قولتلك هديك ضعف اللي كنت هتاخده….
مجهول…مينفعش ياست الكل….ده قتل
حنان…عايز ايه…
مجهول…عايز ارنب…
حنان…مليون جنيه؟؟؟????دي هي كلها متسواش اصلا مليون جنيه..
مجهول…يمكن متسواش مليون جنيه هي شخصيا لاكن الوش والكابوس اللي بتقولي عليه يستاهل المليون جنيه…
حنان….ماشي هديك الانت عايزه…بس تخلصني…
مجهول….عيني ياست الكل…
حنان…اسمع متتصلش عليا غير لما انا اتصل بيك انت فاهم مش ناقصه وجع دماغ من عادل….خصوصا اني حاسه انه بيشك فيا فاكرني بكلم حد عليه…
مجهول…تمام مش هتصل وهستني مكالمتك…واه عايز بكره او بعد نص المبلغ وباقي المبلغ بعد ما اخلص…
حنان….هو ربع المبلغ بس…وباقي المبلغ اول ما تخلص…
مجهول….تمام ولنا موافق مش هنختلف….
حنان…يلا سلام الوقت..
مجهول…سلام ياست الناس..
حنان….جتك القرف…امته اخلص منك انت كمان بني ادم مقرف….تخلصني منها بس الاول وبعدين اشوفلك سكه…
دخلت حنان عشان تغير وتخرج….
لكن…….مخدتش بالها من اللي سمع مكالمتها كلها كامله……????????
……………………………..
اما عند كارمن وانس….
بعد ما هديت خالص…وعدي وقت طويل حست بالبرد….وجسمها كان بيترعش…..
انس….قومي يلا عشان تلبسي انتي بتترعشي…والكريم بقاله شويه خلاص..
كارمن….حاضر…ممكن طيب تخرج..
انس….هساعدك.
كارمن…لا انا هلبس..
انس…مش هتعرفي ياكارمن…عشان الجرح…انا هساعدك…ومتخافيش مش هبص عليكي…
سكتت…كارمن.
قرب انس…من رقبتها فك الكم اللي كان رابطه علي رقبتها..
وهي بسرعه حط ايدها علي جسمها…
قرب انس منها يلبسها التيشرت بسرعه عشان ميضايقهاش…وثواني كان ملبسهولها…
انس….تعالي يلا نتصل علي والدتك قبل ما نكسر الشريحه دي خالص…
كارمن…حاضر…
مسكت…كارمن الموبايل….عشان تتصل وقفها انس بسرعه..
انس…كارمن…متقوليش لوالدتك علي مكانك…
كارمن….انا اصلا معرفش احنا فين؟؟
انس….ولا تقوللها انك معايا.
كارمن….ليه؟؟
انس…لحسن…ترد ويكون والدك جمبها ويخليها ترد ويعرف انك معايا…
كارمن…طيب لو اتأكدت انها لوحدها…
انس….لو متأكده ان مهما يحصل مش هتقول حاجه قوللها.
كارمن…متقلقش..
انس…طيب يلا اتصلي.. وافتحي الاسبيكر…
اتصلت كارمن…عليها وهي قلبها بيدق جامد خايفه والدها هو اللي يرد…
ثواني واتفتح الخط….
مني….كارمن…الوووو 
كارمن…بدموع…ماما وحشتيني.
مني…انتي وحشتيني اكتر يابنتي انتي كويسه…
كارمن…ايوه الحمد لله بابا عندك.
مني….لا لسه خارج…من خمس دقايق..
كارمن…طيب اقفلي الباب كويس لاحسن يرجع…
مني…متخافيش ياحبيبتي هو خرج…خلاص 
ريتال…هاتي اكلمها ياماما.
چنا لا اديهاني انا والنبي ياماما…
كارمن…ابتسمت بحزن وسط دموعها…
مني…استنو افتحلكم الاسبيكر…
چنا…الووو ياكارمن وحشتيني اوي.
كارمن…بدموع…انتي وحشتيني اكتر يا چوچو…عامله ايه…
چنا..انا كويسه انتي فين…
ريتال…كوكي وحشتيني اوي.
كارمن…حبيبتي ياريتال انتي وحشتيني اوي…عاملين ايه وبابا عمل معاكم ايه..
ريتال….معملش معانا احنا حاجه بس ضرب ماما جامد…بس مش هتصدقي ياكوكي ماما اول مره اشوفها تتخانق مع بابا وتزعأ ومتبقاش خايفه…انا حاسه ان هو اللي خاف منها…
ضحكت…كارمن علي كلام اختها…بجد ياريتال..
ريتال…اه والله.
مني…هاتو بقي التليفون…
كارمن….صوتك ماله عمل فيكي ايه..
مني….انا بخير يا حبيبتي ملكيش دعوه بيا انا طمنيني عليكي…
كارمن…انا بخير يا امي…بس محتجالك اوي محتاجه حضنك وحضن اخواتي…حاسه اني بقالي كتير اوي مشوفتكمش..
مني….اوعي ترجعي ياكارمن…ابوكي مش ساكت…وحالف انه يرجعك…هو يبان هادي ونسي بس هو مرقد لحاجه وانا عارفه انه بيدور..عليكي في كل مكان…خصوصا ان الراجل اللي كان جايبهولك  بهدله وقلب عليه…وقاله انه مش عايز يشوف وشه غير وانتي معاه…وهو اللي هيأدبك بنفسه…مبقاش ابوكي بس ياكارمن اللي عايزك…الراجل كمان عايزك اللي هيطولك فيهم مش هيرحمك يابنتي…خليكي بعيد ابعدي علي اد ما تقدري…وكملت بدموع….انسينا ياكارمن انسينا يابنتي وعيشي حياتك…بعيد عن ظلم ابوكي وقرفه…
كارمن…مقدرش انساكم يا امي…انا مبقاش ليا حد غيركم…
مني….احنا ديما هنكون معاكي…بس من بعيد طمنيني عليكي ديما وحافظي علي نفسك يا بنتي.  وخلي المصحف معاكي ديما…انتي روحتي فين صحيح…
بصت كارمن لانس…من بين دموعها كأنها بتسأله اقول ولا لا..
انس…كان متأثر بدموعها وحزنها هي ووالدتها…هزلها راسه بمعني قولي…
كارمن….انا…كلمت. انس…باشا الظابط يا امي…وهو ساعدني وجابلي مكان اعد فيه..
مني….كنت واثقه انك هتكلميه .
كارمن….ليه.
مني….مش عارفه بس يمكن عشان هو حاول يساعدك زي ماقولتي كذا مره..وعشان انتي متعرفيش اي حد يابنتي….هو واضح انه محترم وابن حلال…بس اسمعي ياكارمن حافظي علي نفسك وخلي بالك من نفسك ومتديش الامان لاي حد يابنتي…
كارمن…بصتله باحراج…ورجعت ردت علي والدتها…متخافيش يا امي…انس محترم وطيب اوي…
مني….بردو متديش الامان ياكارمن واسمعي كلامي….اذا كان ابوكي اللي انتي من دمه ومن لحمه….عمل فيكي كده.  يبقي الغريب هيعمل فيكي ايه..يا بنتي الدنيا مبقاش فيها امان ياكارمن…
كارمن…سكتتت 
مني…انا مش بخوفك يا بنتي بس انا ام وخايفه عليكي…انتي لسه صغيره ومهما شوفتي من الدنيا برده لسه مشوفتيش البني ادمين  علي حقيقتهم..
كارمن…اطمني يا امي متخافيش…المهم انا هقفل الخط ده خالص..عشان ميقدرش يوصلي ابدا…بس انس جابلي رقم تاني…اول ما اقفل معاكي…هرنلك من عليه عشان تعرفيه بس سجليه باسم اي حد حتي لو من الجيران عشان بابا ميشكش فالرقم…
مني…حاضر يا بنتي….
كارمن…طيب هو بابا لسه مصمم انه ميوديش اخواتي المدرسه…
مني…مقالش اي حاجه تاني عن الموضوع ده لسه ..بس يارب…تيجي علي كده بس يا كارمن…
كارمن….يعني ايه…
مني…مش عارفه ابوكي مش مريحني…كلامه ونظراته لاخواتك خصوصا ريتال متبشرش بخير…
كارمن….مش فاهمه..
مني…يعني شايف ان ريتال كبرت وبقت عروسه…
كارمن…تقصدي انه عايز يعمل فيها زي ما كان عايز يعمل فيا…
مني…ده اللي انا خايفه منه ياكارمن… ومش عارفه انا فاهمه صح ولا غلط…وموضوعك مأثر فيا ومخوفني..
كارمن….يوم ما يفكر يعمل كده وديني لاهقتله بايدي…
مني….لا يابنتي..اهدي…ان شاء الله خير انا اكيد اللي بقيت خايفه من اي حاجه…المهم خلي بالك من نفسك عشان خاطري ياكارمن…وكلميني علي طول..
كارمن…مامت مفيش اخبر عن طنط ناريمان….
مني….لا يابنتي بس بيقولو حالتها وحشه وبتدهور اوي…وانا غصب عني مش عارفه اروحلها واسيب اخواتك لوحدهم…وهو لو هنا مش هيرضي يخليني اروح…
كارمن….ربنا يستر
مني….متنسيش الرقم
كارمن…حاضر انا هرنلك من الخط التاني …وانتي كل ما تكوني لوحدك رنيلي وانا هتصل عليكم..بلاش انا اللي اتصل.
مني…حاضر كل يوم اول ما يخرج هتصل عليكي..
كارمن…خلي بالك من نفسك ومن اخواتي ..
مني…حاضر يابنتي…لا إله إلا الله…
كارمن…محمد رسول الله
……قفلت كارمن…وهي بتمسح دموعها…
مسك منها…انس الموبايل قفله ..واداها الموبايل الجديد وهو مشغلها الخط وكل حاجه…
انس…امسكي …مبروك عليكي الموبايل الجديد…انا سجلتلك رقمي..ورقم الخط الجديد بتاعك عشان تحفظيه…اكتبي يلا رقم مامتك ورنلها بسرعه..
مسكت…كارمن منه الموبايل وابتسمتله…شكرا…
انس…العفو يلا اتصلي..
كتبت رقم مامتها…واتصلت عليها رنت وقفلت….ومسكت تليفونها القديم…فتحته وكتبت رقمها الجديد…ودخلت عالرسايل بعتت منها حجات بنها هي ولمار عالموبايل الجديد…وقفلته وكتبت رقم لمار علي الموبايل الجديد…
انس…انتي بتعملي ايه؟؟؟؟.
كارمن…..بابتسامه…وجع..كنت ببعت الرسايل اللي عالواتس بتاعت لمار في الموبايل الجديد والصور  بتاعتنا…وسجلت رقمها…
انس….بشفقه عليها….طب ليه عملتي كده….لمار…….وسكت
كارمن…ماتت صح
انس…..انا مقصدش بس يعني مش عايزك تضايقي وتحاولي تنسي شويه.
كارمن …انسي!!! يمكن تكون ماتت زي ما بتقول…بس انا حاسه انها عايشه…لمار حواليا ديما…حاسه بيها لمار عايشه جوايا يا انس…لمار مماتتش ومش ممكن تموت…
بصلها انس…باستغراب وسكت…
كارمن…وبعدين انا لما هقفل الموبايل مش هينفع افتحه تاني عشان بابا ومش هقدر مشوفش الرسايل بتاعتها ديما….
انس…..حاول يغير الموضوع…طب بقولك ايه…قومي تعالي معايا كده اوريكي الحاجه اللي جبتهالك .. عشان لو في حاجه ناقصه تبقي تعرفيني…
قامت…معاه كارمن…وفضل يوريها كل حاجه جابها وكل حاجه مكانها فين…
انس…ايه محتاجه حاجه او نسيت حاجه
كارمن…بابتسامه بسيطه…نسيت ايه انت كان ناقص تجيب السوبر ماركت كله….
انس….ياستي فداكي….المهم اي وقت حاجه تنقص عرفيني ناقصك ايه…
انا همشي الوقت عشان متأخرش عالشغل….هكلمك كل شويه…عشان اطمن عليكي…واي وقت تحتاجيني رقمي معاكي كلميني فورا…وانا هرد عليكي..
كارمن….حاضر…بس هو يعني…ممكن اي حد من اهلك يجي الشقه هنا. يعني عشان لو حصل هقول ايه…
انس…اولا محدش يعرف مكان الشقه دي.  غير دياب. وبس…ومتقلقيش هو في مهمه ومسافر وانا هبقي اعرفه عشان مييجيش هنا…غير كده محدش هيجي غيري….وبس…وانا هنبه علي عبده وورده.  محدش يطلعلك غير لو انتي احتاجتيهم…تتصلي بيا وانا اطلعهملك…تمام…يعني من الاخر كده الباب ده ميتفتحش لاي حد…غيري انا وبس..مفهوم.
كارمن…حاضر…
انس…بكره كل حاجه خاصه بجامعتك هتكون عندك…ياريت بس بعد ما انزل تبعتيلي اسامي كل المواد بتاعتك والمكاتب اللي كنتي بتجيبي منها واي حاجه خاصه بدراستك عشان مجبش حاجه من نفسي وتطلع غلط…مفهوم؟؟
كارمن…حاضر….
انس….انا هخلص شغل الصبح…هروح علي الڤيلا…عشان اطمنهم عليا ..مش هاجي علي هنا…بس طبعا هكون معاكي بالتليفون.
كارمن…بقلق…يعني انت مش هتيجي بكره…اقصد يعني…
قاطعها انس…لا هاجي طبعا…هاجي قبل معاد الدكتور…انا هكون متابع معاه بالتليفون وهاجي قبله كمان عشان اديكي الورق…بتاعك…وبعدين هروح عالشغل…اتفقنا…
كارمن…حاضر….
انس…انا جايبلك…كذا حاجه كده ينفع تتحط فالميكرويڤ عشان متقفيش تعملي اي حاجه…ارتاحي علي اد ما تقدري…وبليل هفكرك بالعلاج بتاعك.
كارمن…بصتله. بابتسامه هاديه….انت طيب اوي…
انس…بحب….وانتي جميله اوي????
ابتسمت…كارمن باحراج..
انس…يلا انا همشي…اقفلي ورايا علي طول…خلي بالك من نفسك..
كارمن…حاضر…..انس…متزعلش من كلام ماما…
انس…مين قالك اني زعلت هي بتتكلم صح…هي امك وخايفه عليكي..وزي ماقالتلك والدك اللي عمل فيكي كده…هتتوقعي ايه بقي من حد غريب…بس انا عايز اقولك حاجه انا لايمكن أذيكي يا كارمن…صدقيني والله العظيم…عمري ما هأذيكي ابدا….انتي هتفضلي في اماني وحمايتي وهعمل اب حاجه عشان اعوضك عن اي وجع شوفتيه في حياتك…
مسك..انس ايدها…باسها.
اتحرجت..كارمن..من الحركه….
ابتسم…انس…وخرج وهي قفلت وراه….واول ما خرج…ابتسمت…بوجع….
علي حنيه شافتها من حد غريب ميربطهاش بيه اي حاجه…واللي من دمها…كان عايز يبيعها ويقبض تمنها ولما رفضت…كان هيموتها……
فضلت واقفه حزينه…واخيرا قررت تاخد جوله فالشقه…وتكتشفها
………………………………
اما في غرفه ريناد….
ريناد….الوووو
ياسمين…رينو..حبيبتي عامله ايه.
ريناد…بخير يا چيسي الحمد انتي ايه الاخبار.
ياسمين….الحمد لله كله تمام…لسه يادوب مخلصه مراجعه الورق بتاع الشغل…هو ابوكي وعمك مش ناوييين يثبوتنا بقي فالشغل…مفيش واسطه كده.
ريناد….واسطه ياريت ده بابا وعمي انا شخصيا وولا معبرني وبيعاملوني زيي زي اي موظف فالشركه يابنتي وحاطينا تحت التدريب كمان.
ياسمين…ايه ده هما ممكن ميشغلوناش ولا ايه..????
ريناد…ولله ماستبعدش ده ابدا..دول معندهمش ياما ارحميني..
ياسمين….طيب المهم مال صوتك ..
ريناد….مفيش انا كويسه..
ياسمين…لا والله علي اساس اني تايهه عنك ده انا چيسي حبيبتك .
ريناد…الاول بس احنا بكره اجازه هتجيلي ولا لا.
ياسمين…هجيلك يابنتي مش قولتلك هاجي..بس بقولك ايه ؟ايه رأيك نتغدي بكره بره انا. زهقانه وعايزه اخرج…
ريناد… ياريت والله انا اصلا كنت هقولك كده عايزه اقابلك بره مش عايزه نأعد هنا…
ياسمين…قلقتيني انتي متخانقه معاهم فالبيت ولا ايه 
ريناد…لا طبعا متخانقه ايه بس. 
ياسمين…امال ايه يابنتي انطقي انا هسحب منك الكلام…
ريناد…هقولك بس اللي هقوله ده يفضل بيني وبينك….
ياسمين…نعم يا اختي من امته وانتي بتقوليلي حاجه وبقولها لحد…
ريناد…مش قصدي…بصي انا متوتره جدا ومش مجمعه..
ياسمين…طب براحه بس حصل ايه 
ريناد….هحكيلك………
وابتدت..ريناد…تحكيلها…
وبعد وقت بسيط عدي….
ياسمين….يانهار اسود ومنيل…..ودي عايزه تقتل مين…
ريناد….معرفش يا ياسمين….
ياسمين…طيب مش يمكن انتي فهمتي غلط…
ريناد…بقولك بتقوله…هتديله مليون جنيه… هتقابله تديله ربع المبلغ والباقي لما يخلص…
ياسمين…يخلص ايه اللهي تخلص روحها دي زعيمه عصابه دي ولا ايه…
ريناد…انا اتوقع منها اي حاجه لاكن قتل عمري ما تخيلتها ابدا…
ياسمين….ريناد…لاتكون عايزه تقتل انكل عادل خصوصا انتي بتقولي ان علاقتها بيه مش حلوه خالص…
ريناد..يابنتي انتي غبيه بقولك بتقوله اخلص منها. وكل كلامها كان علي واحده…وبتقوله…انه ميتصلش تاني عشان عمي ابتدا يڜك فيها وفاكرها بتكلم حد….يعني متقصدش عمي…
ياسمين…طيب وفعلا عمك بيشك فيها.
ريناد…بصي هو واضح كده…انتي مشوفتيش كان باصصلها ازاي لما التليفون رن وهي أتوترت وبان عليها جدا  ده لو مفيش حاجه هيشك فيها من منظرها….وحقيقي هو كان مركز معاها جدا وكان واضح عليه.هما اصلا الفتره دي علاقتهم متوتره جداااا…
ياسمين….طيب بقولك ايه…اوعي تمون خدت بالها منك..
ريناد…لا لا مخدتش بالها هي كانت مركزه فالتليفون..
ياسمين…طيب انتي ايه اللي خلاكي تسمعي…
ريناد…انا طلعت وراها علي طول هي من لخمتها قفلت الباب بس متقفلش كويس….كنت فكراها بتكلم ريهام…لانها طلعت قبلي علي طول….بس صراحه طريقه كلامها فالموبايل ومع راجل خلت الفضول عندي…يخليني اقف واسمع. واتفاجأت من اللي سمعته…
ياسمين…المهم. تخلي بالك من نفسك لانها لو عرفت مش بعيد تعمل فيكي حاجه عشان متفضحيهاش..
ريناد….لا متقلقيش ربنا يستر…
ياسمين….بس كده معني الكلام ان في واحده هتتقتل خلال اليومين دول..
ريناد…ماهو ده اللي راعبني..
ياسمين…طيب انتي معندكيش فكره هي بتتكلم علي مين.
ريناد….لا خالص..
ياسمين…طيب مش يمكن عمك يعرف واحده عليها وهي حابه تنتقم…
ريناد….انا فكرت في كده…بس حتي لو صح…ازاي اصلا تقتل.ده لو كل واحده شكت في جوزها وقتلت اللي شاكه فيها كل الستات هتموت في بعض…ثم كمان هي مبتحبش عمي دي بتحب فلوسه والمظاهر..هي لو بتحبه هتهتم بيه…وصراحه بقي هو لو يعرف حد عليها…انا هفرحله دي مطينه عيشته وهو صابر عليها عشان ريهام وبس.
ياسمين…والله انا لو منه يطلقها وميعملش حساب لبنته دي رخمه زي امها….
ريناد…طيب والعمل….
ياسمين…معرفش انا دماغي وقفت…بقولك ايه…احنا بكره نتقابل بدري…ونأعد نفكر 
ريناد….اه ياريت… ومتتأخريش.
ياسمين…لا متقلقيش ده علي اساس انك مواعيدك مظبوطه والله خايفه بكره تقوليلي مش جايه. تعملي فيا مقلب زي كل مره…
ريناد…لا والله هاجي…
ياسمين…خلاص اشوفك بكره…وان شاء الله نعمل خطه ونتفق عليها….
ريناد…تمام….يلا تصبحي علي خير 
ياسمين….وانتي من اهله يا حبيبتي..
…………………….
اما في عربيه…انس…رن تليفونه…
انس….الوووو سياده اللواء 
حاتم…..اذيك يا انس..
انس…الحمد لله يا سياده اللواء بخير خير في حاجه..
حاتم….انت فين
انس…انا رايح عالشغل..
حاتم طيب كنت عايزك تعدي عليا الوقت..
انس…بقلق…خير حضرتك روحت لدياب انهرده….هو فيه حاجه..
حاتم…لا لا اطمن هو كويس والدنيا تمام…بس انا عايزك 
انس….طيب حاضر هجيلك علي طول…
حاتم….تمام مستنيك يلا سلام….
انس….سلام..
………قفل انس…بس مكانش متطمن…وقرر يتصل بدياب…يطمن عليه بس من غير ما يقوله…علي مكالمه اللواء…لحد ما بعرف فيه ايه…
انس…..الوووو
دياب…ايوه يا انس.
انس….الحمد لله الشبكه لقطتت بسهوله…ايه الاخبار.
دياب….تمام..
انس….ولمار ايه اخبارها…
دياب…تمام…
انس…ايه مال صوتك…
دياب…مفيش يا انس..
انس…هو ايه اللي مفيش يا انس وانا مش عارف صوتك ولا ايه..
دياب…يا اخي انت زنان ليه بقول مفيش.
انس…طب في حاجه حصلت لما سياده اللواء جه…
دياب…يوووووه قولت مفيش…بعدين يا انس هبقي احكيلك بس سبني الوقت.
انس…بس بس…خلاص اهدي.
دياب….انس…روحت لوالدت لمار…
انس…لا لسه..
دياب…بغضب ..ولسه ليييه يا انس مستني ايه 
انس…والله انشغلت مع كارمن بس ..بس حاضر هروح بكره 
دياب…يارب نخلص 
انس…بس انت عايزني اعمل ايه…
دياب…تعرفها يا انس.
انس…انت عارف انه مينفعش يادياب…
دياب…عارف ولو حصل اي حاجه هقول انا انت بس خلي بالك لما تتكلم معاها ميكنش في مخلوق معاك….
انس…وليه ترمي نفسك فالنار يادياب…
دياب….انا مستعد اعمل اي حاجه فالقضيه دي يا انس.
انس…انت وقعت ولا ايه يا صاحبي..
دياب…انس اقفل عشان انا الوقت عفاريت الدنيا بتتنطت في وشي…ومش طايق نفسي سلام.. ومداهوش فرصه وقفل في وشه..
انس….بتقفل في وشي يادياب….الواد ده ماله اتجنن ولا ايه…
………………
اما عند دياب….فضل دياب رايح جاي في اوضته…والاوضه كانت شبه اختفت من الدخان اللي فيها…هيتجنن من العند بتاع لمار…والفضول بقي هيقتله…اكتر ايه هو السبب اللي ممكن يخليها توافق انها تبيع نفسها عشان تخفي السر ده…ولو كان ابوها اتعرضلها وده كان سبب قتلها ليه…طيب ازاي الوقت هتوافق….طيب يمكن عشان الوقت  الموضوع اكبر منها ومش هتقدر ترفض؟؟؟ ولا عشان هي شايفه انها كده كده ميته؟؟؟…ولا مجبره ومضطره توافق عشان خايفه علي والدتها وصاحبتها…
دياب كان هيتجنن وبيحاول يسيطر علي نفسه عشان ميروحش يكسر عضمها بعد اللي سمعه منها.علي موافقتها علي مقابله الراجل اللي جاي من بره…وعلي اتهامها ليه…..
دياب…كان عارف انه استفزها بس ده عشان تخاف وتتكلم لاكن مش عشان توافق….كان بيغلي من جواه ونار غضبه كان بيحاول يسيطر عليها عشان متطولهاش…..
………………………..
وصل انس…..لمكتب حاتم.
انس….آدي التحيه العسكريه.
حاتم…اهلا يا انس تعالي اعد 
انس….اهلا بحضرتك يا افندم ..خير..
حاتم…خير ان شاء الله تشرب ايه الاول…
انس….قهوه مظبوط…
طلب اللواء القهوه…وبعد مده بسيطه. كانت القهوه عالمكتب….
انس..خير يا افندم..
حاتم..اولا كده بكره الصبح هتروح لحد صاحبك.
انس….هو انس في عنده مشكله ولا ايه…
حاتم…الموبايل بتاع مايا الحاوي..لمار بتقول انها هتقدر تفك الشفره بتاعته.. وانا هبعتهولها معاك وهبعت معاك حجات هتساعدها في فك الشفرات دي..هي طلبتها
انس….وحضرتك اتأكدت بنفسك انها هتقدر..
حاتم…هي قالتلي كذا حاجه وانا شايف اننا مش هنخسر لو حاولنا…
انس…اكيد بس هنخسر وقت عالاقل..
حاتم….ان شاء الله خير يمكن تقدر ..
انس…عموما انا تحت امر حضرتك…هخلص النبطشيه الصبح واطلع علي هناك… بس بردو هو انا ليه حاسس ان حضرتك كنت عايزني في حاجه تانيه.
حاتم….فعلا عايزك تعقل صاحبك ..
انس…بقلق دياب..؟؟؟حصل ايه يا افندم
حاتم….واضح اوي انه دخل العواطف فالشغل وده مينفعش في شغلنا
انس…مش فاهم يا افندم
حاتم…مش فاهم ايه ياانس دياب..واضح انه اتعلق بلمار..
انس….اكيد حضرتك فاهم غلط
حاتم.. ياريت كنت فاهم غلط…بس انا واثق من اللي بقوله….وفضل حاتم يحكيله كل حاجه حصلت…
حاتم…فهمت يا انس..ليه قولت ان دياب دخل العواطف فالشغل.
حس انس…بالشفقه علي دياب…
بس يا افندم…انا مطلوب مني ايه خصوصا ان حضرتك عارف كويس جدا ان دياب دماغه صعبه…وبردو حضرتك عارف ان دياب صعب انه يتعلق بحد فا بيتهيألي يعني ادام زي ما حضرتك بتقول ان دياب اتعلق بيها مش يمكن مثلا هي بريئه او حكيتله علي السبب الحقيقي اللي خلاها تقتل….
حاتم….افهم يا انس….لمار في نظر الكل ميته خلاص يعني ملهاش وجوود…هي الوقت متجنده لحسابنا…وقضيتها دي مش قضيتي بريئه مش بريئه احنا الوقت في قضيه اكبر واهم بكتير من التاهات دي.فهمت..
انس…طيب وحضرتك موافق علي الجزء.بتاع انها تروح تقابل الراجل ده..
حاتم…هقولك نفس الكلام اللي قولته لدياب….عندك حل…تاني..
انس…لا بس في حاجه حضرتك ممكن تكون مركزتش فيها.
حاتم…احب اسمعها.
انس…يعني من كلام حضرتك ان مايا دي كانت مقضياها اسف يعني.
حاتم…تمام..
انس…طيب لما بالنسبه ليها ايه؟؟
حاتم…مش فاهم.
انس…يعني هتتقفش يا افندم لو الراجل عرف انها بنت …
حاتم…متقلقش الراجل ميعرفش حاجه عن علاقات مايا ومهمه لمار انها تخليه يسكر.ويتبهدل عالاخر… 
وبعدين انا بس عايز اقولك حاجه مهمه..انا مش شيطان او معنديش قلب يا انس…وحتي لو لمار ميته اكيد مش هستسهل في انها تبيع نفسها…بس انا مش لاقيلها حل احنا كل اللي محتاجينه…الراجل..ده يمكن من اهم الناس اللي كانو بيشتغلو مع مايا الراجل ده…ديما لابس سلسله مش بيقلعها…كل اللي محتاجه من لمار انها تزرع المايك الصغير ده فالسلسه من غير ما يحس…
انس….عموما انا هروح بكره وهتكلم معاه واطمن ان شاء الله خير..
حاتم…هعتمد عليك يا انس انا مرضتش اشد اكتر علي دياب عشان انت عارف انه غالي عندي..وبعتبرك انت وهو ولادي.
انس….ده شرف لينا يا افندم وزي ما قولت لحضرتك اطمن خير ان شاء الله…
حاتم…ان شاء الله 
انس…هستأذن انا بقي عشان اتأخرت جامد عالشغل 
حاتم…ربنا معاك…امسك الحاجه اهيه اوعي تنساها.
انس…حاضر….وقف انس وأدي التحيه العسكريه واستأذن منه ومشي…
…………..
وبعد مده بسيطه وصل القسم…ودخل مكتبه…وكلم كارمن…
اما عند…كارمن…كانت اعده فالاوضه علي كرسي ادام الشباك…الشقه كلها كانت الشبابيك بتاعتها ازاز طويله تبين منظر البحر والشارع بشكل جميل…ومخيف في نفس الوقت…فضلت كارمن باصه وهي سرحانه…فجأه رن موبايلها…
كارمن…الووو
انس….عامله ايه
كارمن…كويسه
انس…نمتي ولا ايه..
كارمن…لا انا صاحيه.
انس…بتعملي ايه..
كارمن…كنت اعده ببص عالبحر.
انس…متفتحيش الشباك الجو سقعه.
كارمم…لا مش فتحاه..
انس..حاولي تسلي نفسك افتحي التلفزيون اعملي اي خاجه.
كارمن…حاضر..
انس…كلتي.
كارمن..لا مكلتش مش عايزه
انس…لا لازم تاكلي عشان المفروض تاخدي العلاج كمان نص ساعه.
كارمن…حاضر هاكل…
انس….ماشي انا بطمن عليكي اي وقت تحتاجيني كلميني تمام..
كارمن…حاضر.
انس…عايزه حاجه..
كارمن…سلامتك.
انس…الله يسلمك…يلا باي.
كارمن…باي..
قفل انس…وهو مبتسم…
اما كارمن فارجعت شردت تاني…فضلت تلف فالاوضه براحه وهي مش قادره..مسكت الرساله اللي بعتتهالها لمار في ايدها ورجعت وقفت ادام الشباك وهي سانده بايدها الاتنين وراسها عالشباك…وباصه للبحر…
نزلت دموعها وهي باصه علي الكلام في الرساله…
كارمن…وحشتيني يالمار اوي… حاسه اني فحلم مش قادره اصدق انك موتي حاسه انك معايا وجمبي سامعه صوتك في ودني ديما حاسه بنفسك حواليا..
مش قادره اتأقلم من غيرك علي اي حاجه.  تعبانه اوي يالمار…جوايا وجع في قلبي محدش يتخيله…في شرخ في قلبي نغزه في صدري مع كل نفس باخده وانتي مش موجوده جمبي…تعرفي ان ده اول يوم  هيعدي عليا اكون فيه لوحدي من غير اي حد جمبي…انا تعبانه اوي يالمار…ومش عارفه امته التعب اللي جوايا ده هيروح…صدقيني يالمار انا مش معترضه خالص علي قضاء ربنا بس انتي فاهمه يعني ايه اعيش من غيرك فالدنيا دي…يعني مبقاش في فرح ولا حاجه حلوه..اليوم بيعدي كده وخلاص نفسي اجيلك اوي نفسي اخدك في حضني…نفسي اتكلم معاكي..نفسي اعيط في حضنك انا جوايا جبل. نفسي افضل اصرخ عشان احس اني ارتاحت شويه بس مش عارفه…وحشتيني اوي وعندي احساس اني هشوفك قريب.وهجيلك…بحبك يا احلي لولي فالدنيا….
وفضلت لمار تعيط لحد ما حست بتعب راحت عاسرير وهي في ايدها الرساله خدتها ونامت من غير ما تاكل ولا تاخد الدوا…
……………………
فضلت الساعات تعدي…لحد ما بقت 5 الصبح وابتدا الشروق يطلع….
خرجت…لمار من اوضتها دياب كان في الاوضه بتاعته. والدنيا هاديه…
نزلت لمار براحه من السلم…وقفت تحت في ساحه التدريب…وكان جواها طاقه من الغضب عايزه تفرغها ومش عارفه ملاقتش ادامها غير انها تدرب….فضلت لمار تجري بأقصي سرعه…لفت كتير اوي بسرعه فائقه لدرجه انها لو كانت بتدرب مع دياب كانت سجلت رقم قياسي فالسرعه..
خلصت لمار…مسكت الحبل وفضلت تتسلق الحبل بأقصي سرعه ومن غير حزام امان…اكتر من مره تطلع وتنزل…
فضلت تزحف باقصي سرعه من تحت السلك الشائك…مره علي بطنها ومره بضهرها…كانت بتدرب بمهاره فظيعه…
حتي تسلق الجدران كانت بتتسلقها في اقل من ثانيه..ولاول مره تمسك السلاح وتصوب عالتمثال ومفيش اي نشان يخيب منها كان كل تصويبه بتصيب منتصف الرأس بمهاره فظيعه..
كانت لمار شارده لدرجه انها مكانتش ملاحظه العيون اللي بتراقبها من فوق…(دياب)….
لاكن…فجأه.  لاحظ دياب انها بتمشي ناحيه البوابه…فتحتها من جوه..وخرجت للصحرا.
دياب نزل بسرعه وراها عشان يشوف هي راحه فين…لاكن كان من بعيد عايز يراقب تصرفاتها من غير ما يقتحم خصوصيتها…
مشيت لمار…في الصحرا.  ودياب وراها من بعيد..معاه المسدس بتاعه في الحزام عشان المكان اكيد في ديابه …فضل وراها من بعيد…وفجأه.  لمار حست رجلها تقلت في الرمل وتعبت من كتر ما اتدربت وتعبت من كل حاجه وقعت فالارض علي ركبتها 
وانهارت لمار…فاللحظه دي….وكأنها كانت محتاجه تكون لوحدها عشان تكلم ربنا…
لمار….يااااارب…انا تعبت اوي خلاص مبقتش قادره استحمل….يارب قلبي واجعني اوي مش قادره اتحمل كل اللي بيحصلي ده….لو ده ذنب عملته اكيد مستاهلش العقاب ده كله…انا طول عمري قريبه منك يارب عمري ما عملت حاجه تغضبك…عمري مأثرت في اي حاجه…من ناحيه حد عمري ما ظلمت كنت باره بأمي وابويا…عمري ما زعلتهم ولا نيمتهم زعلانين عمري ماخلتهم مش راضيين عني…عمر ماحد احتاجني وموقفتش جمبه علي اد ما اقدر… بحاول افتكر حاجه عملتها تكون نتيجتها العقاب ده مش لاقيه يارب….يارب انت اكتر حد عارف اني مظلومه وعارف انه كان غصب عني…انت عارف يارب اني اتخذلت من امي وابويا…واللي حصل كان رد فعل يارب انت عارف ان انا اللي اتظلمت بقيت في نظر الناس مجرمه…وانت عارف يارب ان طول عمري بعمل كل حاجه صح…انا بقيت في نظرهم وحشه وسمعتي اوحش وانت عارف يارب ان عمري ما كلمت ولد ولا دخلت مع حد في اي علاقه وكلهم كانو مش اكتر من زمايل واخوات وجيران……
عارف ان كل اللي اتقال عليا ده ظلم…وانت يارب مترضاش بالظلم ده…
انا رضيت بحكم الاعدام يارب كان كفايه اوي اني اموت وانا مظلومه كنت راضيه لاكن اجيلك يارب واقابلك وانا مسلمه نفسي وشرفي لراجل بعد ما حافظت علي نفسي …يارب انت مترضاش بالظلم ده….انا وافقت عشان عارفه انهم لو سابو امي مش هيسيبو كارمن….امي تعبانه وهي الوقت بين ايديك لاكن كارمن كفايه عليها اللي شافته انا لو هسلم نفسي فا ده عشان محدش يأذيها ولا يأذيني فيها انا كده كده ميته…لاكن هي كفايه عليها ظلم تعيش حياتها بقي….
يارب سامحني يارب…وابعد عني حب معملتش حسابه في اصعب وقت بمر بيه….حب جالي متأخر اوي وجالي في وقت مينفعش اصلا ان احب فيه انا انتهيت يارب وانت عارف ده كويس..ليه باعتلي الحب ده الوقت..
ليه خليت قلبي دق…بعد ما كان استسلم لاموت وبطل يدق….
يارب ارحمني وعجل بموتي بقي عشان خلاص مبقتش قادره…
يااااااارب خليك جمبي…انا مليش حد..
يااااارب يااااارب….
انهارت لمار…فاللحظه دي…
ولاول مره تنزل دموع دياب علي اي حد نزلت بوجع عشان لمار….
عدي وقت وهي اعده فالارض وباصه للسما ودموعها مغرقه وشها…اخيرا قامت وقفت عشان ترجع
فاللحظه دي…دياب رجع بسرعه. لورا من غير ما تشوفه…
فضلت ماشيه بخطوات تقيله وباصه فالارض…لحد ما دخلت…من البوابه وقفلت وراها….
وبتلف بضهرها….لقت دياب…
لمار..????????????????اتخضت..
دياب…بهدوء كنتي فين..
لمار…بارتباااك..كنت كنت.  خرجت بره كنت بتمشي اسفه مش هتتكرر????
دياب….عادي.بس علي فكره المكان هنا خطر في تعالب وديابه وتعابين احنا في وسط صحرا..مش خايفه علي نفسك
لمار…..باستسلام….عادي…مش هتفرق.  سواء فالصحرا او فالعمار…هما موجودين ورايا في كل مكان..
الكلمه…هزت دياب ووجعته….
دياب…طيب اطلعي ارتاحي وغيري هدومك انتي متبهدله خالص…ولو حابه تنامي نامي لو مش هتقدري تتمرني.
لمار…لا هقدر…هغير واجي.
دياب…ماشي…
راحت لمار غيرت…وبعد وقت خلصو التمارين وجه انس فالوقت ده…
بعد ما سلم عليهم وفضلت لمار تتطمن علي كارمن منه…واعدو مع بعض كتير…اداها انس الموبايل والحاجه اللي طلبتها… واستأذنت منهم لمار وسابتهم مع بعض…
انس…فضل يتكلم مع دياب..كتير..
دياب….مفيش حاجه اسمها مفيش حل يا انس…هما مجبرين يلاقو حل..
انس…انت حبيتها يا انس…
دياب…هو انا كل ما تكلم مع حد يقولي انت حبيتها…انت م شايف ان الموضوع صعب..
انس…لا شايف..بس عسألك سؤال تاني…لو لمار بنت تانيه وسمعت من بعيد عن نفس مشكلتها من غير ماتكون بتتعامل معاها كان ده هيبقي رأيك ولا هتضايق بردو بس من بعيد لبعيد..
سكت…دياب 
انس….ابتسم انس بوجع يبقي حبيتها ياصاحبي. زي ما انا حبيت صحبتها????
دياب…بصله وابتسم بنفس الوجع….
لازم تروح لوالدتها وتحاول تستفزها وتخليها تتكلم عرفها انها ممماتتش عشان لو وصلها انها ماتت هتسكت خلاص لاكن يمكن يكون ده حافز يخليها تتكلم ويبقي عندها امل..
انس…هعمل كده وربنا يستر..
دياب…ان شاء الله
خلص انس اعده معاه..ومشي..
ومر اليوم بسرعه من غير اي جديد…غير ان ريناد وياسمين اتقابلو وعملو خطه مع بعض عشان يوقعو بيها حنان….وانس وصل لكارمن قبل معاد الدكتور…وغيرت عالجرح…واداها كل حاجه جابها لدراستها بعد ما وصي واحد صاحبه يروح يجبها لان هو كان رايح لدياب ومش هيلحق….
وعدي…تاني يوم من غير اي جديد..
دياب…كان اعد بيشرب سيجاره في اوضته…وفجأه سمع لمار بتصرخ رمي السيجاره…وجري بأقصي سرعه ….علي اوضتها….واول ما فتح…????????????
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *