Uncategorized

رواية ملك ومالك الفصل الأول 1 بقلم أمل محمد

 رواية ملك ومالك الفصل الأول 1 بقلم أمل محمد

رواية ملك ومالك الفصل الأول 1 بقلم أمل محمد

رواية ملك ومالك الفصل الأول 1 بقلم أمل محمد

_ بتحبيه!
بصيت لماما اللي قعدت جنبي بهدوء وانا سرحانة ورديت…. 
_ بحبه.
_ وهو بيحبك!
بصيت ليها بتركيز .. ازاي مجاش في بالي السؤال دا .. مالك يبقا ابن صاحبة ماما وجارتنا في العمارة .. نعتبر متربين مع بعض .. النهاردة عرفت من زغاريط والدته في البيت انه هيخطب .. عارفة ان عمره ما فكر فيا بالطريقة دي بس .. بس انا بحبه.
فوقت من سرحاني على ايد ماما بطبط على رجلي وبتقول… 
_ متعلقيش نفسك يا ملك بأوهام .. مالك مش بيحبك يابنتي .. نصيحة شيلي حبه من قلبك عشان متتوجعيش. 
بصتلها والدموع اتجمعت في عيني غصب عني وقولت…
_ بس انا بحبه. 
_ وهو مش بيحبك. 
_ هو بإيدي .. مش بإيدي يا ماما .. مش بإيدي احط حبه ومش بإيدي اشيل حبه.
_ لا بإيدك .. قومي .. قومي اتوضي وصلي واخرجي اتفسحي اعملي اي حاجة تشغلك.
قومت وقفت ودموعي نزلت…
_ مش هقدر يا ماما مش هقدر .. انا .. انا قلبي واجعني انا وحشة ليه هو محبنيش لييييه.
سبتها ودخلت الأوضة وقفلت على نفسي .. اترميت ع السرير ودفنت راسي في المخدة وبكيت .. بكيت على مجرد امال ببني فيها من وقت ما وعيت .. بكيت على شخص حبيته وهو م معبرني .. ليه مش بإدينا نحب ونكره وقت ما نحب! ليه!
بليل وانا لسة قاعدة في الاوضة ماما خبطت ودخلت قالتلي انه برة ومعاه مامته .. مالك برة! ودا عايز ايه دا بروج خالته! .. لبست العباية وطرحة وخرجت قعدت وسطهم .. كنت معاهم بس سرحانة فيه .. قاعد مخنوق .. باين عليه بيبص حواليه مخنوق من المكان .. بينفخ كل دقتين.
_ عاملة اي يا ملوكة.
بصيت لطنط وابتسمت نص ابتسامة .. باهتة ورديت…
_الحمد لله يا طنط بخير .. نورتينا.
_ دا نورك يا حبيبتي .. نخش في الجد بقا يا مالك.
يكش يخش فيه قطر البعيد دا .. اتحمحم كدا وبعدين بص لماما…
_ انا طالب ايد ملك يا طنط.
لا طالعة باردة معجبتنـ .. ايه هو قال اي .. ملك انا صح .. ايوة وعهد الله انا .. فوقت من صدمتي مع الذات على صوت زغروطة من طنط .. بتزغرطي ع ايه يا حاجة بس.
_ ها اي رأي العروسة.
بصيت لمالك بعد سؤال طنط .. كان شكله متضايق .. مش متقبل اللي بحصل دا .. زي ما يكون .. مغصوب!! معقولة!
_ وافقت هيكون عملت اي يعني يا منة. 
_ انتي هبلة يا ملك يقول اي هو عليكي الوقتي كنتي مستنية. 
ابتسمت ببلاهة وقولت…
_مانا فعلاً كنت مستنية. 
_ لا لا انتي مش طبيعية.
_ اومال انا ايه مرئية!
_ دمك سم متهزيش تاني.
عملنا خطوبة صغيرة كدا على قدنا في البيت .. هي هي نفس ملامح الوش .. زي الصنم يدوب ابتسامة .. ابتسامة دا ايه دا يدوب تمن ابتسامة لو حد قاله مبروك.
عدا شهرين ع الخطوبة وهو في حالة برود يعني مثلا..
_ مالك تيجي تتغدا عندنا. 
_ معلش يا ملك مش فاضي.
او…
_ مالك تيجي نخرج.
_ معلش يا ملك مش فاضي.
او…
_ مالك اي رأيك في كذا.
_ اه حلو.
تصرفاته كلها بتدل على شئ واحد .. انه مش بيحبني .. معلش يابت الحب بكرة يجي بعد الجواز .. لكن هو اصلا مفيش قبول من نحيته ليا .. قرفان مني مش طايقني.
اكتشفت اني بكدا بهين نفسي .. استأذنت ماما اني راحة عند طنط ام مالك شوية وانا عارفة انه هناك .. دخلت طنط تعرفه اني برة فطلع كنت انا قاعدة على الكنبة.
قعد ع الكنبة اللي قصادي وطلع تلفونه ومتكلمش .. مقليش حتى ازيك .. اكتشفت ان اللي انا جياله هو الصح .. ابتسمت بهدوء وطلعت علبة الشبكة وقلعت الخاتم وحطيتهم قصاده على الترابيزة اللي فاصلة بينا بكل ووقفت وقولت بصوت عالي عشان يوصل لطنط في المطبخ …
_ عن اذنك يا طنط
لقيتها خرجت بتنشف ايدها مبتسمة…
_ ما بدري يا ملوكة خلـ
قطعت كلامها لما شافت الحجات ع الترابيزة فمشيت بكل هدوء وروحت بيتنا وانا عايزة اطلع شحنة العياط اللي جوايا .. هو فعلا ميستهلنيش .. سيبت طنط بتنادي عليا وروحت شقتنا ودخلت اوضتي وتجاهلت ماما اللي بتنادي .. تجاهلت كل حاجة .. انا مش وحشة .. انا احسن بنت في الدينا دي كلها .. هو هو الخسران وبس كدا.
قومت غسلت وشي وبصيت لنفسي في المرايا…
_انا مش ضعيفة.
… عدا بالظبط اسبوعين .. اسبوعين وانا بتظاهر بالقوة .. انا هاشة بس ببين اني جميلة وان مش فارقة معايا .. وانا مش جوايا بموت طول الأسبوعين .. الباب خبط قومت فتحته فكان هو واقف ع الباب واول ما شافني اتوتر وقال…
_ نادي طنط.
_ مش موجوده يا بشمهندس مالك.
ارتبك وبص بعيد ومد ايده…
_ دي دعوة لخطوبتي يا ملك ..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *