Uncategorized

رواية فتاة في مهب الريح الفصل العاشر 10 بقلم يارا الششتاوي

        رواية فتاة في مهب الريح الفصل العاشر 10 بقلم يارا الششتاوي

رواية فتاة في مهب الريح الفصل العاشر 10 بقلم يارا الششتاوي

رواية فتاة في مهب الريح الفصل العاشر 10 بقلم يارا الششتاوي

نزلت ريناد لاسفل حتى لا تراها كريمه…
مراد: خدى وادعيلى دعوة حلوه بقا…
كريمه: ربنا يخليك يباشا ويبعد عنك ولاد الحرام…
ريناد: ????????
مراد: اى اللى منزلك تحت كده…
ريناد: اى …اى …التليفون …كان وقع وبجيبه….
مراد: طب اطلعى …اطلعى..هتنامى تحت…
ريناد: حاضر طالعه…
توقفت السيارة عند المدينه الجامعيه لسكن الطالبات…
ريناد: اى ده احنا رايحين فيين..
مراد: تعالى ورايا بس …
دفع لها اشتراك الترم وذهبا .
ريناد:ممكن بقا افهم اى اللى عملته ده!!!
مراد: ولا حاجه هبقى اخصمهم من مرتبك مبسوطه كده ؟!
ريناد: اذا كان كده ماااشى….بس انت عرفت تحجزلى ازاى ده خلاص اول يوم دراسه بكره…
مراد: عيب عليكى ده انا مراد الشوربجى ????
ريناد:????????
مراد: تقدرى تباتى هناك من النهارده…
ريناد : ابتسمت وتقول فى نفسها ..هييح بكره اول يوم دراسه….كبرت وهبقى فى الجامعه…واخيرا حلمى هيبدا يتحقق….
مراد: ي سرحانه….وصلنا الشركه يلا انزلى…
ريناد: نازله…نازله..
مراد لياسمين (بدل هبه): نادى لريناد..
ياسمين: حاضر..
ياسمين لريناد: مراد بيه عايزك..
ريناد: حاضر ي ياسمينا ي قمرر ????
ياسمين: شكلك مبسوطه النهارده…
ريناد: اوووى …اووى ..بكره اول يوم دراسه….وكمان خلاص حجزت السكن ????
ياسمين: بجد…الف مبروووك ي ريرى…حلو اووى هنبقى مع بعض …اهلى حجزولى عشان اعرف اركز فالمذاكره …عندنا البيت بيبقى دوشه جداا…
ريناد: ده حلوو اووى مش هبقى لوحدى الحمدلله…اسيبك بقا عشان متاخرش ع مراد بيه…
ياسمين:اشطاا..
مراد: هتخلصوا محاضراتكم انتى وياسمين وتيجوا عالشركة وبعدين ترجعوا عالمدينه…مش عايز تأخير بقاا
ريناد: تمام مش هنتأخر…
ياسمين : يلا نمشى ..
ريناد: يلاااا
ولاء: انا هبقى معاكم فالاوضه
ريناد: اهلا اهلا…انتى كليه اى؟
ولاء: اولى صيدله…
ياسمين: ايوه بقا بقينا ٣ سوا…
ريناد: اشطا جداا…
ولاء: كويس كنت حابه يكون معايا حد قدى وف نفس الكليه كمان…وااو ..
ياسمين: بقولكم اى …انا جعانه…
ريناد: وانا كماان ????
ولاء: استنوا عندى اندومى اى رايكم؟..
ياسمين وريناد: يلا بينا نعمل وناكل????
ولاء: اشطااا
ريناد: يلا ننام بقا عشان نعرف نصحى بدرى…
ياسمين وولاء : يلااا..
استيقظاا الثلاثه فى الصبااح….وتجهزا وذهباا…
ريناد: يلا بسرعه هنتأخر على اول محاضرة…
ياسمين: ااه عايزه انااام ….
ولاء: جريتينا كتييير…..
ريناد: ما انتم اللى غلبتونى عما صحيتوا هنتأااخر…
نظرت ريناد ورائها….يالهوووى وقفتوا لى…
ولاء : نفسنا اتقطع…
ياسمين: اى يعنى اما نتأخر على اول محاضرة ????
ريناد:صبرنى يارب…كسل كسح…
وصلا الثلاثه الى المحاضرة بعد تأخير ربع ساعة…
ريناد: عاجبكم كده اهو الباب اتقفل????
ولاء: تعالوا نخبط واحنا ونصيبنا…
ياسمين :انا خايفه نتهزق…تعالوا نمشى وخلاص..
ريناد: لا يلا هنخبط وخلاص..واللى يحصل يحصل..
الباب اتفتح….
ريناد وياسمين:مراااد بيه????????
مراد بعصبيه: تأخير من اول يوووم….اتفضلوا ادخلوا وآخر مرة هدخل حد بعدى…النهارده استثناء عشان اول يووم…
ريناد:يوووه هيبقى هنا وفالشركة????
ياسمين:اسكتى هيسمعك…
ولاء: اى اللى بيحصل؟!..
ياسمين: هنقولك بعدين….
مراد:التلاته اللى جايين متأخر وقاعدين يتكلموا….مش عايز صوووت….
ريناد: نينيني…
انتهت المحاضرة…ليدخل دكتور آخر فى سن الاربعين…
ازيكم ي شباب انا الدكتور ياسر الشهاوى هدرسلكم مادة ….اتمنى نقضى مع بعض سنة سعيده..
اثناء الشرح وقعت عيناه على ريناد…
اخذ ينظر لها كثيرا حتى انتبه كل الحاضرين….
ياسمين وولاء: هو بيبصلك كده لى…
ريناد: مش عارفه….هو انا عملت حاجه…
ياسمين: شكله عشقاان…
ريناد: اتلمى ده قد ابونا…بس مش عارفه لى حاسه انى مرتاحه وانا فى محاضرته كده….
حاسه شكله مألوف….
أكمل دكتور ياسر الشرح وبعد انتهاء المحاضرة….
دكتور ياسر لريناد: استنى…..
ي ترى ياسر ده يبقى مين ؟????
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *