روايات

رواية أحلامي بلون السعادة الفصل الأول 1 بقلم منه محمد

رواية أحلامي بلون السعادة الفصل الأول 1 بقلم منه محمد

رواية أحلامي بلون السعادة البارت الأول

رواية أحلامي بلون السعادة الجزء الأول

أحلامي بلون السعادة
أحلامي بلون السعادة

رواية أحلامي بلون السعادة الحلقة الأولى

في بيت بمنطقه راقيه الغرفه كانت ضلمه وبارده لابعد درجه كان يعمها الهدوء التام تقريبا يخترق هذا الهدوء صوت شخيرها
كانت نااايمه نوم عميق وتحلم احلام سعيده وتوزع ابتسامات عبيطه وهي نايمه
فجئه انفتح الباب بكل قوه يصرخ بطووووول صوته : فررررررررررررررررررررررررررررررررحه
نطت فرحه من السرير بعيون زايغه وشعر منكوش وهي شبه نايمه وفاتحه بؤها بفجعه من دخلته : سكنهم مساكنهم خير مين مات وايه الي حصل ومين انت قصدي ها لايكون فيه مصيبه
بصلها وانفجر ضحك بعد مااتنحنح : لابس كنت بجرب صوتي
فرحه بصتلو بكل كره وحقد على الموقف اللي عملو وهي بتقول بصوت مخنوق : انت بجد رخم اخر حاجه
بصلها ورفع حاجب وابتسم بخبث
فرحه بصتلو وفتحت عيونها على وسعهم وهي تقول بتهديد : قـسم بالله لو تعملها لدبحك
جري بسرررررررعه وقفل التكيف وهو ميت ضحك لانه عارف انها مستحيل ترجع تنام تاني بعد الحركه دي
صرخت فرحه وهي بتنط من السرير بنشاط غريب وقامت تجري وراه : هات الريموت يا حمار ياندل يا#####
عماد وهو يجري علي برا الغرفه:ههههههههههههههههههههه هههههههه يا سافله ايه الكلام ده
فرحه وهي بتجري وهي قمة العصبيه : اسكـــت يا####
صرخ مالك بفجعه من الالفاظ اللي سمعها: o m g what is wrong with you ليه تتكلمي بالطريقه الوقحه دي مع اخوك …
فرحه فاتحه بؤها: ها

 

 

ضحك عماد لانه عارف ان فرحه بتكره الانجليزي هو في ناحيه وهي في ناحيه
مالك وهو ساند على باب الغرفه ومتكتف : يلا طلاما قمتي من النوم روحي البسي اخوك هيوصلك للكليه
صرخت فرحه بحماس : والـــلــه
عماد اللي انتفض من الصرخه قال بخوف : والله
نطت بحماس و انطلقت على غرفتها بسرعه
مالك ضحك : Impossible ونزل
عماد بنص عين : يابرنسس فرحه انا نازل تحت وبستنا خمس دقايق اذا اتاخرتي اكتر من خمس دقايق انا همشي واسيبك ومحدش هايوصلك
جريت فرحه لانها عارفه اخوها :ثانيه واحده يسطا عماد
وقف عند باب غرفة فرحه وهو يصرخ : فرحه he is not going to wait بسسسسسسسسسسسسسسسسسسرعه اخلصي
فرحه : والله مافاهمه انت كنت بتقول ايه بس حاضر هخلص مش ده قصدك ولا انا فهمت غلط
عماد هز راسه بيأس منها
نزلو تحت علي سفره الفطار
ريم التفت عليهم : ليه كنتي بتصرخي
مالك : بجد بنتك مصيبه بتصرخ ع اخوها عشان ريموت التكيف
عماد ضحك : الله يعينك يا دكتوره عندك بنت هبله
ريم ضحكت : ياريت بس تيجي علي هبلها
فرحه ابتسمت : بقي انا يامامي هبله يعني انا مجنونه
ريم ضحكت بدون ماترد عليها

 

 

مالك بضجر : لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم هي البنت دي امتي هتعقل
فرحه اتكلمت مع عماد بأدب :عمده هطلب منك طلب صغير ممكن
عماد بصلها : خير اللهم اجعله خير انتي ما تتكلميش بالطريقه دي الا و وراك مصيبه
ابتسمت فرحه لانها عارفه عماد هيضربها لا محاله
عماد بعصبيه : ما خلصينا انا ورايا درس مع صحابي ومش عاوز اتاخر
فرحه: بس تستني خمس قايق صحبتي جايه ناخدها في سكتنا
عماد : شوفوا انا ماليش دخل كلمي ابوك واذا وافق ماعنديش مانع
مالك: فيه ايه بتتفقو ع ايه من ورايا
ريم ضحكت: اكيد بيخططو لكارثه
عماد: لا بس بتقولي نستني تولين بنت عمي جايه
مالك هز راسه: وماله يلا انا طالع علي المستشفي محتاجين حاجه
ريم وقفت: سلامتك يا حبيبي
مالك قرب وباس جبينها وخرج
عماد طلع وفتح باب الفيلا الكبير وراح للجنينه شافهم واقفين عند عربيته وهم بيتخانقو على مين يركب قدام
عماد: في سره يالليل بجد في كليه ولسه عيال قال بصوت حاد حازم : بــس انتي وهي
تنحت تولين من صرخته
فرحه بلعت ريقها بعدين ضحكت : يااخي شكلك مسخره وانت متعصب عارف مش لايق عليك فرفش شوي
عماد كتم ضحكته على كلامها اللي ماتحسبلو حساب اللي في قلبها على لسانها ماتحبش المجاملات قال ببرود مصطنع : يلا لاتأخروني على الدرس

 

 

ركبت تولين بأدب ورا وركبت جنبها فرحه
عماد ركب قدام وقال بسخريه : لا والله احلفوا سواق عندكم وانا معرفش
واحده تيجي تركب قدام خلصوني
فرحه بهبل : آسفين محدش هيركب قدام اخلاقك قافله
عماد نفخ وقال بقلة صبر : واحده تركب قدام الا والله اكرشكم من العربيه
تولين لما شافت ان فرحه مافيش امل انها تقوم عند في عماد وشافت عماد بيقفل العربيه نطت قدام وبدون قصد رفست فرحه في وشها
فرحه بصرخه : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه يا قرده
ضحك عماد على خوفها وحركتها العبيطه
تولين ببرائه : سوري ماشفتكيش
فرحه بسخريه وهي تعدل طرحتها : قرده والله العظيم قرده
عماد: فرحه مالك بالضعيفه سيبيها في حالها
فرحه ضحكت جامد : دي ضعيفه هههاي ضحكتني وانا ماليش نفس اضحك دي قرده في الكليه وكمان امممم ” مالقتش ولا كلمه تقولها سكتت ثواني وقالت ” هي و عيونها الزرق ولا الخضر قصدي آآ اللي مالهاش لون
تولين ضحكت
عماد : ايه دخل عيونها فالموضوع
فرحه ابتسمت بعبط كان فيها نشاط ونفسها تتخانق مع اي احد كانت تقول اي كلام يخطر على بالها تستفز تولين
______

 

 

في مدرسه ثانوي بنين
كمال : اية يا عم هتعمل اية فى الدروس دى
مصطفى : والله العظيم انا اتخنقت مش عارف كل شوية اروح عند مدرس وميعجبنيش
كمال: ما ترسى يا بنى على بر احنا لسه اهوه فى اولها
مصطفى : خلاص يا عم خلاص لما الواد عماد يجى نساله ونشوف
كمال : اهوه يا عم شرف الاستاذ
عماد : ايه يا خويا انت هو واقفين كده ليه هو الجرس لسه مضربش وبعدين حاجة غريبة اية ده ايه الالتزام اللى من اولها ده
كمال : احنا قولنا بقى يعنى نيجى بدرى النهاردة التزام ايه
مصطفى : يا عم هى دى مدرسة دى استراحة احنا بنيجى نريح من وجع الدماغ بتاع الدروس هنا
عماد: والله علي رايك دا انا هلكت امبارح اربع دروس ورى بعض يابنى
مانتو كنتو معايا امبارح فى درس الفلسفة
كمال : وحياة ابوك ما تفكرنى دا وائل ده عقله ضارب
مصطفى : دا الواحد بيحسده على شدة الاعصاب اللى هو فيها دى طول النهار بيقدر يستحمل ازاى ده يا خويا
عماد: ماهو ننفع فى سنتنا المنيلة دى وبعدين ما انتو شوفتو السنة اللى فاتت معظم سنه تانيه جابو 50فى علم النفس
مصطفى : اه ما هو بعد ما طلع عين اللى جابوهم طول السنة
احمد كمال : طب يلا يلا ياخويا انت وهو كفاية رغى الجرس ضرب
فى الفصل

 

 

كمال : اية يلا زى كل يوم هنخلع امتى
عماد : انت لحقت تزهق احنا لسه بنقول ياهادي
كمال : يا عم عايز اروح اذاكر عندى درسين النهاردة
مصطفى : خلاص نشوف بقية الرجالة ونحدد
الا صحيح انت يا بنى عامل اية فى الدروس اصل انا لسه مش ثابت عند حد
عماد: وانا والله اتخنقت من مدرس التاريخ اللى كنت عنده قلولى فى مدرس كده لسه غير هروح النهاردة الساعة 4
كمال : ربنا معاك يا سيدى

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحلامي بلون السعادة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *