روايات

رواية لعبة الغدر 2 الفصل السادس 6 بقلم محمد منصور

رواية لعبة الغدر 2 الفصل السادس 6 بقلم محمد منصور

رواية لعبة الغدر 2 البارت السادس

رواية لعبة الغدر 2 الجزء السادس

لعبة الغدر 2
لعبة الغدر 2

رواية لعبة الغدر 2 الحلقة السادسة

ويروح ناحيتها جابر ولسة بيغيطها يدخل عليه ابنه سمير ويقف علي باب الاوضة ويبص لمراتة وابوة جابر وهما بالمنظر دة ويقول
يعني المكالمة ما كنتش كذب
ويخرج المسدس من جيبه ويصوبه ناحية جابر فيصرخ جابر قائلا
سمير افه،،،،،
ولكن تخرج الرصاصه ليسكت الجميع. ولكنها رصاصة جت في اللمبة الموجودة في الاوضة. وبقيت الاوضة طلمة تماما. وتخرج رصاصة ثانية ويحط جابر ايدة علي جسمة ويتحسس جسمة وهو مش مصدق ان مافيش رصاصة جت في فيبص وراء منه وهو يقول للقاء مرات ابنه
لقاء انتي كويسة
فترد لقاء وهي ترتعش من شدة الخوف
أة.
جابر
طيب لو تعرفي توصلي للأباجورا وتولعيها ولعيها
فتنور لقاء لمبة الاباجورا. وتصرخ لما تشوف سمير. واقع علي الارض والدم مغرق وشة وهدومة كلها فيبص جابر ناحية ابنه سمير ويصرخ من القهر ويقول
سمير. رد علية
وتلف لقاء. نفسها بالملايا وتروح ناحية سمير اللي وصل له جابر وضمه لصدره وهو بيعيط عليه بحرقه
فيرن موبيل جابر ويبص جابر للرقم وهو الرقم اللي بيكلمة منه شناوي فيفتح ويقول
هاقتلك يا شناوي سامع هاقتلك زي ما قتلت ابني
شناوي
دة جزاتي برضو اني سمعت ضرب النار. قولت اتصل اطمئن عليك يا صاحبي
جابر بغضب شديد
ابني مات بسبب لعبتك الوسخه وانا مش هارحمك يا شناوي
شناوي
ياجابر المهم ان انت بخير علشان تلحق بنت سمير. هي اسمها اية صحيح. مريم. افتكرت
جابر بتهديد
لو مريم حصل لها حاجه هاقتل بنتك
شناوي ببرود
اسكت. مش جميله طلعت مش بنتي. اكيد عزت حكي لك.
ولو مريم ماتهمكش خليك قاعد عندك

 

 

 

جابر بتوسل
شناوي ابوس ايدك مريم عيلة صغيرة ملهاش ذنب في اللي حصل زمان ارحمها وارحمني
شناوي
وانت ما رحمنتنيش ليه ده انا كنت هاتشنق ظلم بسببك عموما ما ضعيش وقت وانزل دلوقتي من عندك وروح شقتك القديمه اللي في العجوزه هتلاقي مريم مربوطة في اوضه النوم بتاعتك والغاز مالي الشقه عشان ماعرفش مين ساب محبس الغاز مفتوح. ولو مالحقتش تكون عندها خلال ساعتين هاتموت مخنوقه
ويقفل شناوي في وش جابر فيقول له جابر
شناوي رد عليه شناوي مريم. لا لا كفايه ابني واللي حصل له
ويبص لجثه ابنه سمير وهو بيلبس هدومه بسرعه.
ولقاء تبص له وتقول
سمعاك بتقول مريم. مريم مين
جابر وهو بيلبس جذمتة يقول
مافيش وقت للرغي دة. البسي هدومك وانا هابعت. لك عربيه اسعاف تاخد جثه سمير. وبعدين هاتصل بيكي واعرف انتي فين
ويستعد للنزول فتقف لقاء قدامه وهي تقول
مريم بنتي صح. دخلت في الحساب اللي بينك وبين اللي بيعمل فينا كدة
جابر
يا بنتي مافيش وقت للرغي. لازم انزل حالا
لقاء بعصبية شديدة
مش هاسيبك تنزل الا لما تقول لي. اية اللي بيحصل لمريم بنتي
جابر بمنتهي الغضب
قولت لك مافيش وقت.
ويزقها جابر زقة عنيفة ويبعدها عن سكتة. ويخرج من البيت باقصي سرعه ويروح ناحية عربيتة ويركبها ويتحرك بيها وفجاه تخرج من شارع جانبي زفه عروسه. علي عربية كارو. ومعازيم كتير وكان العريس مجانص والعروسه مراته السبع وقدام الزفه. سكر. بفلنه محملات علي موتوسيكل وعمال يرقص ويغني. وجابر يضرب لهم كلكسلات ويشاور لهم ويقول
وسع طريق خليني اعدي
فيبص له سكر ويقول ببرود
ما تضرب واحده تيت تيت ربنا يبارك لك في عربيتك دي العروسه يتيمه
جابر
وسع من طريقي يا متخلف انت
سكر
يا اخي اعمل ثواب ولا تصحي تلاقي العربيه بتاعتك ميكروباص
جابر
بقول لك وسع من طريقي بدل ما ادوسك
سكر ببرود
هاتعرف تدوس ولا هتنادي حد يدوس معاك
ويقف سكر بالموتوسيكل قدام عربية جابر ويقفوا الطريق تماما قدام عربية جابر. ويروح سكر ناحيه جابر ويدخل راسه من الشباك ويدوس علي الكلكس بايده. فيقول له جابر وهو بيخرج راس سكر من شباك العربية
ابعد عن عربيتي يا متخلف
سكر وهو يغني
متغير ليه حيران كده ليه

جابر وهو عمال يبص في الساعه والوقت بيعدي واعصابه بتنحرق يقول بعصبية شديدة

 

 

 


ابعد عن طريقي احسن لك
سكر
والله ابدا مش لما تتعرف علي السبع
جابر بزهق
سبع مين
سكر
العروسه
وينادي سكر
بت يا سبع يا بت انزلي يخرب بيت اللي جابتك الباشا الحيوان ده هايزفك
جابر بعصبيه
هازف مين ابعد انا مش فايق لك
سكر
وربنا دم امك خفيف وانت متعصب كده
ويفتح سكر باب العربية اللي وراء ويقعد مجانص ومعه السبع فيبص لهم جابر ويقول
انتوا بتعملوا ايه
سكر
هاتزف السبع وربنا انت محترم. بدل ماهي بتتزف علي عربية بيجرها حمار تتزف في عربية سايقها حمار
جابر
انزل،،،،،،،
سكر مقاطعه وينظر للسبع
مش قولت لك دا باشا حيوان بذمتك يا باشا بص للسبع سيبك من الشنب اللي طالع لها والله يتيمه مع انها جربانه ومعفنه بس قمر
جابر وهو عمال يحاول اخراجهم من السياره يقول
انزلو انتوا مجانين ولا ايه
سكر
انت مش مصدق ان السبع بنت دي بنت والله ااقلعي يا بت وري الباشا مكان التاتو
جابر بعصبيه
تقلع ايه. يا متخلف يا حيوان
سكر
طيب نعمل الدخله علي الكنبه اللي وراء دي اقلعي يا بت هانعمل الدخله دلوقتي اندهو بتاع الفيديو
جابر
دخله ايه يا ولاد الكلب
وفي الوقت دة يبص سكر بطرف عينه لراجل تبعه فيجري الراجل دة بسرعه وينزل تحت عرببة جابر. ويخرم الخرطوم الخاص بتانك البنزين وبعد ماخرم الخرطوم بدا البنزين يتسرب علي الارض. وسكر عمال يضايق في جابر وبطرف عينه بيبص علي مؤشر البنزين وهو في النازل وفي نفس الوقت يتقطع تيل الفرامل وسكر كان يقول
ما تقلعي يا سبع انتي مكسوفه من الباشا
ثم يبص لجابر ويقول
قولها تقلع دي مكسوفه منك
جابر بعصبية
يا عم ابعد عني انت واللي معاك دول ابوس ايدك بنت ابني في خطر
سكر

 

 

بنت ابنك في قطر فين في قطر طيب اتصل بيها وخليها تبارك للسبع وبالمره تقولها تقلع عارف السبع لو قلعت وشوفت الحبيه اللي في ظهرها. دي عليها حته حباية معبيه دمن وكل ما قول لها تعالي لما افقعها تقول لا،،،،،،،
جابر مقاطعة له
الله يخرب بيتك انا مالي بالحباية
سكر
تقلع ونعمل الدخله هنا علي الكنبه والله اول ولده من السبع بتاعتك
ويخرج الراجل اللي تبع سكر من تحت العربية فيقول سكر لجابر
اما انت راجل بارد هو في حد عزمك علي فرحنا عشان تخش بعربيتك كده يالا يا عم امشي من هنا
وينزل مجانص من العربية ومعه السبع. وجابر مستغرب من كل اللي حصل. ويوسع سكر طريق لعربية جابر ويتحرك جابر بالعربية وبمنتهي السرعه. ويرن جرس الموبيل تاني فيفتح جابر الخط وساعتها يسمع صوت شناوي بيقول
جابر ما عرفش مين خرم التانك عندك خلي البنزين اللي في العربيه يتسرب وكلها كام كيلو والعربيه هاتفضي من البنزين وتقريبا تيل الفرامل اتقطع فخلي بالك ان العربيه من غير فرامل فانا سايبك لقضاء ربنا لو البنزين خلص قبل ما تحتاج الفرامل هاتعيش وهاتلحق مريم انما لو احتجت للفرامل ولسه في بنزين هاتموت وتموت معاك مريم فخلي بالك من نفسك يا صاحبي علشان انا مش عايزك تموت دلوقتي، ،،،
وينهي شناوي المكالمة فيبص جابر الي مؤشر البنزين فيلاقي البنزين مؤشره في النازل فيدوس فرامل فيلاقي ما فايش فرامل فيصاب جابر بالخوف والرعب ويقول
اة يا ولاد الكلب
ويبتدي صراع جابر مع الطريق والزمن. لانقاذ مريم وانقاذ نفسه من الموت. وبدا يفادي العربيات بمنتهي السرعه وكل عربية تقرب منه كان بيشوف شبح الموت فيها. وقدر يعدي من المطب دة بصعوبة وخلص البنزين ووقفت العربية في منطقة هادية. فنزل جابر من العربية وهو مش مصدق انه لسة عايش. ويبص في ساعته فيلاقي ان في ساعه ونص عدو من الساعتين. اللي قالو عليهم شناوي فبدأ يجري في الشارع زي المجنون.
لغاية ما وصل جابر للشقه ودخل الشقة وفضل يدور في كل الاوض علي مريم. لغاية مالقي قدام منه مجانص بيبص له وبيضحك وضربه. ضربة واحدة خليته يقع فاقد الوعي، ،،،،
وفي نفس الوقت ومن جوة جنينة فيلا عزت يقف ابراهيم ومعه ذهب وقدام منهم تقعد جميله مع مالك خطيبها وكانوا في حاله حب وابراهيم عمال يبص علي جميلة بحب شديد فتميل عليه ذهب وتقول له
علي فكره جميله تليق عليك انت اكتر من مالك
فيبص لها ابراهيم ويقول باستغراب
انتي بتقولي ايه
دهب
بقول اللي انت سمعته وانا عارفه انت قد ايه بتحب جميله
ابراهيم بارتباك
انا لا خالص جميله بالنسبه لي زي اختي وبس
دهب
ابراهيم ما فيش حد يعمل اللي انت بتعمله مع جميله وتكون بالنسبه لي زي اخته وبس
ابراهيم
دهب بلاش السيره دي انا اصلا مش مركز في اي حاجه دلوقتي غير مستقبلي وبس
دهب
عليه انا ده انت جميله بالنسبه ليك هي مستقبلك وحياتك كلها
ابراهيم
يا لو تحس بيا زي ما انتي حسيتي بيا
دهب
خلي بالك يا ابراهيم جميله ما بتحبش مالك زي مانت متخيل هي بس مشدوده لي وهي كتير كانت عايزه تفشكل معا بس هو بيضحك عليها بكلامه الحلو
ابراهيم
يعني تفتكري يا دهب انها ممكن في يوم ما تكنش لمالك
دهب

 

 

 

ولو هي مش لمالك عايزها تكون لمين
ابراهيم ضاحكا
سؤالك خبيث بس عموما انا نفسي انها تكون ليا انا.
جميله حب عمري انا قلبي عايش بينادي عليها وعينيه ما بتشوفش غيرها
دهب
ايوه بقي والله انت اللي تستاهلها مش مالك
ابراهيم
ده يبقي احلي يوم في عمري يوم ما جميله تكون ليا
وفي هذه اللحظة ينضم لهم مالك وجميله وتقول جميله
قاعدين علي جنب ليه وعاملين تجيبوا في سيره مين
دهب
في سيرتك يا هانم انتي نسيتي اننا عندنا بروفات عشان المسرحيه الجديده بتاعتنا وانتي معطلانه
جميله
صح ده انا نسيت طيب يالا بينا
في الوقت دة يسمعوا كلهم صوت عزت بيقول
ازيكم يا ولاد
فيبصو له ويسلموا كلهم علي عزت فيقول عزت لمالك
ازيك يا مالك. والدك سراج عامل اية
مالك
بخير والله يا عمي
عزت
طيب كنت عايزك يا مالك في كلمتين توصلهم لوالدك سراج
جميلة
يا بابا عندنا بروفة
عزت
معلش يا جميلة مش هاعطلكم كتير
فيستاذن مالك منهم ويروح مع عزت وجميلة تبص عليهم، ،،،،،،
ومن جوة مكتب عزت يقف مالك قدام عزت ويقول له
صدقني يا عمي حاولت معها كتير لكنها مش عايزنا نتجوز الا لما تخلص تعليمها
عزت
ما ينفعش اللي انت بتقوله دة. لازم تسيطر وتخليها توافق علي الجواز
مالك بضحكة كلها خبث يقول
اية يا عمي مش قادر تستحمل خلاص. انا عارف ان جميلة حلوة وحلوة اوي كمان لكن لازم تمسك نفسك شوية مش كدة
عزت
مالك بلاش تلميحات سخيفة
مالك
انا مش بلمح انت فعلا مش قادر تستحمل وهاتموت وانا اتجوز جميلة علشان تدخل انت عليها بعد ما تخدرها مش دة اللي نفسك في

 

 

 

عزت
اسمعني كويس انت واخد مني فلوس علشان تبيعها ليا وهي مراتك. وانا بقي حر اعمل فيها اللي انا عايزة. وحاجة كمان لو انت مش هاتقدر تنفذ اللي اتفقنا علية انا هاشوف غيرك يعلقها منك واشتريها منه
مالك
لا وعلي اية. روق كدة يا عمي.
عزت
يبقي خلاص تخلصو اللي بتعملو وتكلمها تاني في موضوع جوازكم فاهم ولا لا
مالك
بقول لك اية لما انت مش قادر كدة. ماهي قدامك في الفيلا ليل ونهار ما تخلص واعمل فيها اللي انت عايزة
عزت
دة تفكير الاغبياء اللي زيك. انا لو عملت كدة يبقي حكمت علي نفسي باني ادوق طعمها مرة واحدة بس. انما طول ما هي مراتك انا هاكون معها وقت ما احب.
مالك
انت مستحيل تكون انسان
عزت
انا وانت من نفس الطينة يا ابن سراج . ،،،،،،،،،،،
وفي نفس الوقت ومن جوة شقه جابر القديمة. في اوضة نومه كان جابر علي السرير متكتف وايديه مربوطة في شباك السرير. وقدامه يقعد شناوي وفي ظهرة سكر ومجانص وجابر بيحاول يفك نفسه وبيقول
فين مريم يا شناوي
شناوي
مريم في بيت ابوها
جابر باستغراب
اومال انت ليه قولت انها هنا
شناوي
علشان عايز اشوفك وحشتني ونفسي اقعد معاك شويه
جابر
شناوي اقتلني وريحني وبلاش تلعب باعصابي كده انا مش هاستحمل وكفايه انك قتلت ابني وبكده يبقي انت خد حقك مني وبزياده
شناوي
مين قالك ان خد حقي ده انا لسه ببتدي دول 15 سنه سجن يا صاحبي بس نفسي أسئلك طول ال 15 سنه دول ما صعبتش عليك. طيب وانا بيتحكم عليه بالاعدام ضميرك ما قالكش حرام ليه يموت ظلم
جابر

 

 

 

شناوي حقك عليه. بس لازم تعرف ان عزت هو السبب هو اللي قال لي نعمل كده علشان نطلع براءه من قضيه خطف وقتل سالم
شناوي
وعشان تطلعه براءه اتسجن انا ظلم اتحرم من بيتي وتموت مراتي وبنتي يربيها واحد تاني علي انه أبوها كل ده ليه
ويروح شناوي ناحيته ويضربه بالقلم. بغل السنين الظلم فيتوجع جابر اوي من قوه القلم ويقول جابر
أضرب كمان يا شناوي. حقك
شناوي
تعرف اني اول مره في حياتي كلها اضرب حد بس الظلم وحش اوي يا جابر ربنا يرزقك باللي يظلمك
جابر
شناوي حقك عليه سام،،،،،،،
فيضربه شناوي كمان قلم و بنفس القوه وقلم تاني وقلم تالت ورابع ويفضل شناوي يضرب جابر فيبص مجانص لسكر. ولسة هايروح ناحية شناوي علشان يحوشه سكر يمنعه ويقول له
سيب شناوي ياخد حقه
مجانص
هايموت في ايده
سكر
يموت هنبعت نجيب غيره
ويقف شناوي عن الضرب وبوق جابر بيجيب دم من كتر الضرب ويقول شناوي بمنتهي الصعوبه وهو بيعيط
ليه حرام عليك الظلم طعمه مر قوي عملت لكم ايه ده انا كنت بحبكم. وبعتبركم زي اخواتي
ويمسح شناوي دموعه وهو يقول
لكن خلاص وقت الظلم راح وشناوي الطيب مات وجه وقت الحساب
جابر بصعوبه
هاتعمل فيه ايه تاني اكتر من اللي انت عملته مش كفايه ان ابني مات بسببك
شناوي
مش كفايه وانا لسه ماخدش حقي
ويبص شناوي لسكر ويقول
هات الزباله اللي اسمه نصر
فيفتح سكر باب الاوضة ويخرج ويرجع في ايده نصر اللي كان مضروب علقة موت. وايده عماله تترعش فيبص له جابر باستغراب ويقول
دكتور نصر هو عرف مكانك أزاي
نصر

 

 

ماعرفش. بس اكيد من مراقبتة ليكم. يا شوية اغبياء
سكر
لا بصراحة احنا عرفنا مكانك عن طريق دكتور شمال زميلك. شغال نفس شغلتك بيقطع في لحم الغلابة ويبيع
شناوي لجابر
بس اية رايك في دكتور نصر شايف ايده بتترعش ازاي اصل سكر قالي علي جرعه مكيفات بتضرب خلايا الاعصاب علشان كدة اديت جرعه كامله للدكتور نصر مش خسارة في.
وبعد كدة يبص شناوي لنصر ويقول
سنين كتير ربنا سترك وانت مش عايز ترجع عن اللي بتعمله وسايق فيها اهو انا بقي جاي اخد حق كل واحد اتقطع علي ايدك
نصر
هاتعمل فيا اية تاني اكتر من اللي عملته دة انا مش قادر اقف علي رجلي واعصاب جسمي كلها اتلفت
شناوي
لا. ازعل منك دة انا عايزك في اخر عملية اعتبرها ماتش اعتزالك وعلشان ارحمك تفتح لي صدر جابر وتطلع لي قلبه الاسود
سكر
ايوه بقي ولما يطلع القلب نشوحه في الزيت مع حته بصله
جابر خائفا
شناوي اوعي تكون ناوي تعمل اللي بيقول عليه ده
شناوي
وليه لا دي فكره حلوه. بس انا ماليش في الزفارة. بس وماله
وبعدها يبص شناوي لنصر ويقول
وكمان عايز الكليه الشمال وفص كبد زي اللي خدوهم من سالم. طبعا فاكرة والعملية دي كلها تتم من غير بنج. عايز جابر يحس بكل الوجع اللي في الدنيا وبكل لحظة حرمان اتحرمها حد من اللي بيحبهم بسبب لعبة غدر من شوية اندال زيكم
نصر
انا ما قدرش امسك مشرط بايدي دلوقتي.
شناوي بحده
هاتمسك مشرط وهاتعمل العملية

 

 

 

جابر
لا لا ابوس ايدك يا شناوي ارحمني
شناوي
انت مالك خايف ليه كده
جابر وهو يبكي
ابوس رجلك سيبني اعيش.
شناوي
بلاش عياط وخليك راجل طيب تحب ارجع لك سمير ابنك واخد اللي انا عايزه من جسمك
جابر باستغراب شديد
ابني سمير مات
شناوي
تبقي عبيط لو صدقت ان شناوي يقتل او يكون السبب في موت انسان برئ وانا لو عايز اقتل ها قتلك انت وعزت مش هاقتل ابنك ولو مش مصدق اتفرج
ويبص شناوي لسكر فيفتح سكر باب الاوضة ويخرج يجيب سمير وهو متكتف فيبص له جابر وهو هايتجنن ،،،،،
ومن جوة فيلا عزت كان عزت قاعد وبيحاول انه يوصل لجابر لكن جابر موبيلة كان مقفول فيقول لنفسه
يا تري يا جابر انت لسة عايش ولا يكون شناوي خلص عليك
وتعدي من قدام منه جميلة وكانت زي القمر فبص لها عزت وهي بتعدي من قدامه بلبس البيت وشاف جيهان وقلبة دق اوي وسمع صوت مالك والشيطان في نفس الوقت
طالما هي قدامك لية ما تخدش منها اللي انت عايزة
فقال عزت لنفسه
هو صح طالما قدامي لية ماخدش منها اللي نفسي في. ماحدش يعرف بكرة مخبي اية واهو لو موت ابقي ميت وانا واخد جيهان حبيبتي. في حضني
وقام عزت ودخل المطبخ وخرج حبية منوم وحطها في كوبية عصير برتقال اللي بتحبه جميلة. وطلع وراء جميلة ودخل عليها الاوضة فبصت له جميلة وقالت
بابا في اي اية
عزت
جايب لك عصير يستاهل بوقك
جميلة باستغراب
اول مرة تعملها يا بابا
عزت
علشان انا زعلت لك كتير الفترة اللي فاتت وناويت اراضيكي
ويمد عزت ايدة بكوبية العصير لجميلة فتمسك جميلة كوبية العصير وهي تقول له
ماشي يا سي بابا. انا مرضية
وشربت جميلة كوبية العصير. وقالت وهي بتحط الكوبية جنبها
تسلم ايدك يا بابا.
فيبتسم عزت ابتسامة الثعبان. ويقول
اسيبك تنامي
ويخرج من الاوضة لدقائق وجميلة تروح في نوم عميق فيفتح باب الاوضة ويدخل علي اطراف اصابعة ويقعد علي طرف السرير ويبص لجميلة برغبة شديدة ومد ايدة ومسك اللحاف الموجود عليها وقلع هدومه وقرب من جميلة و ،،،،،،،،،،،،،،،،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعبة الغدر 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *