روايات

رواية ماسة في يد القاسي الفصل الرابع عشر 14 بقلم ملك رامز

رواية ماسة في يد القاسي الفصل الرابع عشر 14 بقلم ملك رامز

رواية ماسة في يد القاسي البارت الرابع عشر

رواية ماسة في يد القاسي الجزء الرابع عشر

ماسة في يد القاسي
ماسة في يد القاسي

رواية ماسة في يد القاسي الحلقة الرابعة عشر

بعد مرور شهران
في صباح يوم جديد دلفت اية لغرفة ماسة لإيقاظها فوجدتها مستيقظة وتبكي بصوت منخفض
اقتربت اية منها بسرعة لتردف : ماسة مالك في ايه ليه بتعيطي
ماسة ببكاء : وحشني رغم كل الي عملوا بيا وحشني
اية بحزن : بقالك شهرين من اول ما هربتي منه وانا بسمع صوت عياطك وبفضل ساكتة ومبتدخلش بيكي انا ملاحظة انو انتي بتعاقبي نفسك مش بتعاقبيه طالما بتحبيه للدرجادي ليه هربتي منه مش كنتي فضلتي معاه وكملتي حياتك معاه بعد ما اعرفتي انو ندمان وانو بيحبك ليه بتعملي بنفسك كده
ماسة بشهقة : نفسي اسامحه وارجعلوا ونعيش مع بعض بس مش قادرة بحبوا ومع هيك مش قادرة انسى تعذيبوا ليا
اية : خلاص يا ماسة ارجوكي ما تعيطيش
بصي مفيش ليكي خيارات غير دول عشان ترتاحي يا اما تسامحيه وترجعيلوا يا اما تنسي حبك ليه وتكملي حياتك من غيرو
ماسة بحزن : هحاول انسى حبي ليه متوقعش اني اقدر اسامحه
اية بإبتسامة حزينة : طب يلا قومي علشان نفطر تلاقي جو دلوقتي كل الأكل كلو
ارتسمت شبه ابتسامة على وجه ماسة لتردف : خلاص انا هاخد شاور واغير هدومي واخرج على طول
اية : ماشي يا حبيبتي هنستناكي
اومأت ماسة لها لتخرج اية للخارج وتذهب ماسة للإستحمام لتخرج بعد قليل وترتدي ملابسها انتهت بعد فترة لتخرج لهم وتجدهم ينتظروها على طاولة الطعام
جو بإبتسامة : صباح الخير
ماسة : صباح النور
كانت اية تضع يداها اسفل ذقنها وتنظر للطعام بجوع : مش يلا يا ماسة هموت وآكل
جو بضحك : كلي يا اختي كلي اساساً انتي بتعملي ايه غير الأكل
ذمت اية شفتيها بحزن : خلاص انا مش عاوزة آكل ومتتكلمش معايا يا جو
جو بصدمة : حبيبتي انتي ازعلتي واللهي العظيم انا كنت بهزر معاكي مهو انتي بتفضلي تقولي جعانة واما تيجي تاكلي مش بتاكلي حاجة وانتي كدة بتتعبي نفسك
نظرت اية له بطفولة والحزن ما زال يرتسم على ملامح وجهها : خلاص قولت مش عاوزة
اقترب جو وقبلها من وجنتيها : خلاص يا روح جو علشان خاطري متزعليش
ماسة بخجل : ايه يا عم انت وهيا هوا مفيش عندكم غرفة تلمكوا
جو بضحك : لاء مفيش
اية بخجل : خلاص يا جو مش زعلانة
جو : طب يلا يا جماعة سمو بالله
جلس الجميع على الطاولة يتناولون طعام الافطار وسط مزاح جو ومشاكسة اية وسرحان ماسة المستمر بكنان
…….***…….

 

 

 

 

 

 

عند كنان كان في مكتبه بقصر الحديدي يجلس على المقعد مسنداً رأسه للخلف بتعب فمنذ اختفاء ماسة وهو يبحث عنها ولم يستطع النوم الا لساعات قليلة بحث في كل مكان من الممكن ان تكون موجودة به ذهب الى قصر والدها الذي تم عرضه بالمزاد واشتراه كنان ولم يجدها به اتصل برعد وليل واخبرهم بإختفاءها وبدأت رجالهم تنتشر في كل مكان يبحثون عن خيط يوصلهم لها اعطى معلومات عنها في المطار فأتاه الرد بعكس ما تمنى لم يخرج الى الطائرة احد بهذه المواصفات اعلن بالجرائد عن مواصفاتها ووضع صورة لها واعلن عن مكافأة كبيرة لمن يجدها ويخبره بمكانها ووضع رقمه ليتصلوا به ولكن لم يتلقى اي اتصال من اي شخص
كنان بدموع : وحشتيني كان نفسي تكوني معايا ونعيش حياة جميلة فراقك صعب اوي يمكن صحيت من غفلتي متأخر اوي واكتشفت اني بحبك متأخر بس ده ميدكيش حق انك تعذبيني بالطريقة دي انا من غيرك جسد من غير روح لجين بقت كل ما تشوفني تبص ليا نظرات عتاب عرفت يا ماسة عرفت بكل الي حصل وانا الي قلتلها عن حقارتي معاكي وبقت بتستحقرني دايماً نظراتها بتعذبني ضعف عذابي
رعد وليل بقوا بيخففوا عليا وبيبقوا جنبي على طول علشان ما فكرش بيكي ميعرفوش انو مفيش لحظة ومجتيش بيها على بالي
ماسة حسي بيا حسي قد ايه انا موجوع تصدقي انا غلطان ليكي حق تعاقبيني مهو مشفتيش مني غير الكسرة لقلبك وحشتيني اوي واللهي وحشتيني
سامحيني يا ماسة وارجعيلي ارجوكي
قطع حديثه مع نفسه طرقات الباب ليدلف رعد وليل لداخل فيجدوه على حاله
اقتربوا منه بحزن وجلسوا امامه
رعد بحزن : علشان خاطري كفاية الي بتعملوا بنفسك كنان انت اتغيرت اوي بقيت واحد منعرفوش بقيت بخاف اسيبك لوحدك خوف من انك تعمل بنفسك حاجة
كنان ببحة وجع : وحشتني اعمل ايه عشان الاقيها قلبت الدنيا عليها اختفت فجأة المشكلة مفيش ليها مكان تروح ليه خايف يكون حصلها حاجة ومحدش داري عنها مبقاش النوم يقرب مني الا مدة ساعة او اتنين وبتكون ملانة كوابيس
ليل بحزن : هترجع يا كنان اكيد مش هيكون حصل ليها حاجة عايزينك ترجع زي ما كنت تروح الشركة وتحضر اجتماعات متبقاش لوحدك كدة ويومك كلو هنا يا بالشقة الي كنتوا بيها انت بتعذب نفسك بزيادة يا كنان ارحم نفسك شوية
كنان ببكاء : طب ليه متحن هيا ليا وترجعلي انا اعترف اذيتها بس عاقبتني شهرين بفراقها ما اكتفتش انتقام مني للدرجادي بقت قاسية يا ليل لدرجادي
استقام ليل وذهب اليه وجعله يقف على اقدامه واحتضنه بقوة : ارجوك يا صاحبي ارحم نفسك شوية انت كدة مش بس بتعذب نفسك انت بتعذب عشق اختك الي بستقوي بيك بتعذبني بتعذب رعد بتعذب ناس كتير بضعفك ده خلاص يا كنان ارجع لحياتك احذفها من حياتك علشان تقدر تعيش انت كدة بتموت نفسك بالبطيء
اومئ كنان له ثم ابتعد عنه وبدأ بالسير بعيد عنه ليقف رعد امامه : رايح فين
كنان بكذب : مش رايح لمكان
رعد : كنان رايح فين
كنان بدموع : هروح الشقة
اغمض رعد عيناه بقوة : تاني يا كنان تاني
كنان بتعب : مقدرش يا رعد الشقة وصورها هما الي مخليني اصبر شوية لو بعدت عنهم بتجنن ارجوكم سبوني اروح المرادي
رعد بصراخ : يا كنان ليه كدة ليه الشقة انساها وصورها الي حاططها بكل مكان في الشقة انساهم علشان الي بيحبوك وعلشان نفسك
نظر كنان له بجمود : يا ريت اقدر يا صاحبي انا رايح ومحدش ييجي ورايا علشان عارف انكم بتراقبوني
نظر ليل لرعد واشار له بأن يتركه ليبتعد رعد من امامه بحزن ليذهب كنان من امامهم متوجهاً للشقة الخاصة به
ليل : انا هروح وراه
رعد : هآجي معاك
اومئ ليل له ليذهب كلاهم للسيارة
ويتوجهوا خلف كنان
…….***…….

 

 

 

 

 

 

في الجناح الخاص بلجين وليل
كانت لجين تجلس على سريرها تبكي وبجوارها حور تهدئ بها
حور : ارجوكي يا لجين خلاص متفضليش تعيطي
لجين ببكاء : مش قادرة كل ما افتكر انها استحملت كل ده لوحدها بموت قلبي واجعني عليها وحشتني عايزة اعرف هيا فين عايشة كويس بتاكل ولا لاء قدرت تهتم بالجرح ولا أذاها انا انانية اوي محستش ولا لحظة انها موجوعة ومأذية بحياتها مع الحيوان كنان
حور بحزن عليها : لجين خلاص انتي ملكيش ذنب بحاجة وكنان ندم على الي عملوا معاها انتي مش شايفة حالتو بقت ازاي بقى شخص تاني خالص مش كنان الي نعرفه كل حياتوا غم وحزن وتعب وانتي كفاية الي بتعملي بنفسك كل يوم تقعدي تعيطي وتعذبي بنفسك حتى الاكل مبتكليش كويس
لجين بسرحان : تصدقي انهم مكنوش ناوين يعرفوني بحاجة لولا قلبي الي خلاني احس انو حاصل معاها حاجة واروح للشقة بتاعتهم
“فلاش باااااااك
في المساء بعد عدة ايام من اختفاء ماسة عاد ليل بعد منتصف الليل وجد لجين ما زالت تنتظره
ليل : لجين انتي منمتيش
لجين بخوف : ليل انا عاوزة ازور ماسة دلوقتي
ليل بصدمة : ايه لاء مينفعش
لجين بإستغراب : ليه
ليل بتأتأة : يعني علشان الوقت متأخر مينفعش نروح دلوقتي
لجين بإصرار : بس انا عاوزة اروح ومش مهتمة للوقت
ليل بعصبية : لجين خلاص قولت مفيش روحة
نظرت لجين له بإستغراب وزاد انقباض قلبها على ماسة فهذه المرة الأولى الذي يغضب ليل عليها لتردف ببرود : خلاص يا ليل مش عايزة اروح مش مستاهلة تتعصب
امسك ليل رأسه بغضب من نفسه : بصي يا حبيبتي انا آسف علشان اتعصبت عليكي
متزعليش مني يا روحي
لجين ببرود وهي تتوجه على السرير وتتمدد عليه : مش زعلانة خلاص انا عاوزة انام
تنهد ليل بتعب وذهب للحمام واخذ شاور ثم خرج وتمدد بجوارها محتضناً اياها من الخلف
بعد مرور نصف ساعة نظرت لجين بجوارها لتجد ليل يغط بنومٍ عميق ابعدت يده عنها بخفة وذهبت لغرفة الملابس وابدلت ملابسها بملابس خروج ونزلت للأسفل بهدوء لتخرج للخارج فتجد السائق ينتظرها فهي قد هاتفته واعلمته بأن ينتظرها بالأسفل ركبت السيارة ليحرك السائق السيارة الى المكان الذي اخبرته به لجين
عودة لجناح ليل انقلب بوجهه الى الجهة الأخرى مد يده ليقربها منه فلم يجدها فتح عيناه والنعاس ما زال يسيطر عليه استغرب عدم وجودها بجواره ليردف : لجين يا لجين انتي فين
لم يأتيه اي جواب منها

 

 

 

 

 

 

استقام من السرير وبحث عنها بالحمام فلم يجدها ذهب لغرفة الملابس فوجد ملابسها التي كانت ترتديها على الطاولة الصغيرة الموجودة بالغرفة والخزانة الخاصة بالملابس مفتوحة
اغمض عيناه بتعب : ارجوكي يا لجين اخرجي وقولي انك معملتيش الي ف دماغك
خرج من الجناح الخاص بهم بحث عنها في أرجاء القصر فلم يجدها خرج للحديقة ولم يجدها ايضاً توجه للكراج الموجودة به السيارات الخاصة بهم فلم يجد السيارة الخاصة بتوصيلها اينما تريد خبط يده بالحائط بقوة : مجنونة وعنيدة بتعملي الي بدماغك انا كل الي عملتوا عشان متتأذيش ولا تتعبي بس انتي بتحبي تتعبي نفسك
توجه لجناحه وجلب المفاتيح الخاصة بسيارته ونزل مرة اخرى وركب سيارته متوجهاً للمكان الذي من المؤكد انها ذهبت اليه
بعد قليل توقفت السيارة امام البيت الخاص بكنان ترجلت لجين من السيارة واشارت للسائق بالرحيل واخبرته انها ستتصل به حين تريده اومئ السائق لها وتحرك بعيداً عنها بدأت لجين بالسير ناحية البيت دون الانتباه للحجر الكبير الموجود امامها فأصتدمت به وأوشكت على السقوط لولا تماسكها لنفسها نظرت للأسفل بألم لتنظر ماذا يوجد على الأرض فوجدت حجر كبير نظرت للجريدة الموجودة بجواره بصدمة : ماسة
انحنت مسرعة والتقطت الجريدة وبدأت بقراءة محتواها يعلن كنان مهاب الحديدي عن فقدانه لزوجته ماسة منصور الجاسري ويعلن عن مكافأة مالية كبيرة لمن يجدها ويخبر الاستاذ كنان الحديدي بمكانها
وضعت لجين يدها على فمها بصدمة لتهرول ناحية البيت وبدأت بطرق الباب بقوة
فتح كنان الباب بجمود لتصرخ لجين به وهي تضع الجريدة امام وجهه : ايه ده ماسة فين اختي ماسة فين
كنان : اهدي يا لجين اهدي
لجين بصراخ : مش عايزة اهدى اتكلم ماسة فين
كنان بدموع : خسرتها علشان غبائي
لجين بعدم فهم : ازاي مش فاهمة
كنان : ادخلي علشان اقولك كل حاجة
دلفت لجين للداخل وهي تضع يدها على قلبها بخوف من ما سيقوله ترك كنان الباب دون اغلاقه وتوجه الى الأريكة
وجلس عليها لتجلس هي امامه
لجين : انطق في ايه عملت ايه بأختي
بدأ كنان بسرد كل ما حدث منذ وقت تعارفه عليها وجعلها تحبه ثم التزوج منها واخبارها بأنه لا يحبها وانه تزوجها لينتقم من احمد لقتله والديه واخبرها بمعرفته بأن احمد لم يكن والدهم وانه كان يستغلهم خدم له واطلاقه الرصاص عليه ورمي ماسة نفسها امامه وتلقيها الرصاصة بدلاً عنه

 

 

 

 

 

 

ليكمل بدموع : واعترفت ليها اني بحبها واني ندمان على كل الي عملتوا بيها واني هنسيها كل الي حصل بس هيا مقدرتش تسامحيني وهربت مني
نظرت لجين له بصدمة والدموع متحجرة بعيناها ترفض النزول : انت انت بتقول ايه
استجمعت كل ما قاله بداخلها مرة اخرى لتبدأ الدموع في النزول كالشلال عندما استوعبت ما مرت به ماسة : انت انت عملت كل ده في ماسة هيا استحملت كل ده لوحدها ومحاولتش انها تقولي حاجة لتكمل بصراخ وهي ترمي عليه الجريدة بقوة : ماسة راحت فين انت عملت معاها كده ليه انت عذبتها قتلتها جبولي اختي انت حيوان متستهلهاش وبدأت تصرخ بإسمها بهستيرية وكنان ينظر لها بألم شديد والدموع متجمعة بعيناه
دلف ليل للداخل بسرعة بعد ان استمع لصراخها اقترب منها واحتضنها بقوة
ليل : لجين حبيبتي اهدي اهدي خلاص لجين يا قلبي
نظرت له بجمود لترتخي يدها عنه وتسقط بين احضانه مغمى عليها نظر ليل لها بخوف وبدأ يخبط وجهها بخفة ويصرخ بإسمها ليتصل كنان بالطبيبة فتأتي وتفحصها لتخبرهم بحدوث انهيار عصبي لها وأنها تحتاج لراحة تامة والإبتعاد عن كل من كان السبب بإنهيارها
باااااااااااااك ”
حور ببكاء : خلاص يا لجين متفضليش تفكري ب الي حصل علشان ميحصلش معاكي انهيار تاني انتي كدة هتخلي ماسة اما ترجع تزعل منك اوي
لجين ببكاء وهي تحتضنها : طب قوليلها ترجع هيا وحشتني اوي
بدأت حور تطبطب عليها حتى غفت بين أحضانها لتضعها على وسادتها وتضع الغطى فوقها لتنظر لها بحزن : انتو شفتوا بحياتكم كتير اوي
قطع حديثها رنة هاتفها بإسمه لتخرج للخارج لتجيب عليه حتى لا تيقظ لجين
حور : السلامو عليكم
فهد : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ازيك يا حور
حور بحزن : كويسة
فهد : انتي كنتي بتعيطي
حور بكذب : لاء مش بعيط
فهد بتنهيدة : في ايه يا حور بتعيطي ليه
حور ببكاء : لجين تعبانة اوي الفترة دي وماسة بقالها شهرين مختفية ومحدش يعرف مكانها
فحد بحزن : انا قلبت الدنيا على ماسة بس مفيش ليها أثر انا بحتقر نفسي اوي علشان سبتهم بعز وحدتهم
حور : لاء انت مسبتهمش بالعكس انت واقف جنب لجين وكأنك اخوها بجد وبتدور ورى ماسة ومش بتتعب خالص
فهد : اتمنى اني الاقيها حتى كنان حالتو حالة
حور : ربنا يفرجها من عندو
فهد : يارب خلاص انا هسكر كنت عاوز اطمن عليكي بس
حور : ماشي لتكمل بخجل : خد بالك من نفسك
فهد بشبه ابتسامة : وانتي كمان
اغلقت معه وعادت مرة اخرى تجلس بجوار لجين خوف من ان تستيقظ خائفة فهي اصبحت لا تستيقظ الا على كوابيس وهي تهلوس بإسم ماسة
…….***……..

 

 

 

 

 

 

في نفس المكان في الصحراء كان يجلس ذلك المجهول على مقعده ويحتسي الخمر الذي حرمه الله سبحانه وتعالى
مجهول ٢ : شوفت ايه الي حصل مع كنان
مجهول ١ : ايوة شوفت وميهمنيش علشان شغلي مش معاه هوا
مجهول ٢ : انا متحمس اوي لليوم الي هتنتقم فيه
مجهول ١ بإبتسامة ماكرة : قريب اوي اليوم ده
…….***…….
توقفت السيارة الخاصة بكنان على بعد مسافة صغيرة من البيت الخاص به ليترجل من السيارة بجمود يريد ان يسير في الطريق وحده و بماسة داخل قلبه لفت نظره شخصان يجلسون على جانب الطريق ويمسكون بشيء وينظرون له نظرات مقززة : اااح يخرب بيت الحتة الجامدة دي واللهي ميستاهلها الزفت كنان الي عامل نفسه مفيش حد قده اااخ لو الاقيها مش هسيبها تروحله
الشخص الآخر بنفس النظرات : اه واللهي ميستاهلهاش دي حتة جامدة وتستاهلنا احنا
احمرت عينان كنان بغضب ليقترب منهم ويلكم البلطجي الأول بقوة ثم الآخر
: يا زبالة منك ليه قاعد بتتكلم على مراتي بالطريقة الوسخة دي
حاول البلطجي الآخر ان يسدد لكمة له ولكن كنان بقوته المعهودة لم يجعلهم يستطيعون التحرك وزاده قوة غضبه الشديد من كلامهم البزيئ على ماسته
ابتعد كنان عنهم بعد فترة : عارفين لو شوفت واحد منكم قدامي هرميه لكلاب الشوارع تنهش بلحمو الرخيص ومتخليش في حتة كويسة
نفضهم بقوة وبدأ بالسير بعيد عنهم والغضب ما زال يحتل وجهه
نظروا له بكره شديد ليخرج احدهم بلطة من جيب بنطاله ويهرول ناحيته غارساً اياها في بطنه ويهرولوا بسرعة بعد وقوعه أرضاً
توقفت سيارة ليل بجوار سيارة كنان ليترجل كلاهم بإستغراب
ليل : هوا سايب سيارته ليه
رعد : اكيد حب يتمشى واكيد مبعدش كتير يلا نروح وراه
اومئ ليل له ليبدأو بالسير ناحية بيت كنان لتتجمد اقدامهم بعد فترة حينما وجدوا كنان ملقى أرضاً والدم يسيل منه
هرول الإثنان له بسرعة وجلسوا بجواره ليضع رعد رأسه على يده : كناااان كناااان ايه الي عمل فيك كدة كنان رد عليا
فتح كنان عيناه بتعب ليردف والابتسامة ترتسم على وجهه : واخيراً ربنا رحمني وقرر انو ياخدني عندوا ويرحيني من فراق ماسة
ليل بخوف : كنان ايه الي عمل بيك كدة
كنان بنفس الابتسامة وبدأ صوته بالتقطع : ح.ت.ة بلط.جي.ة خب.طون.ي في بل.طة تص.دق ان.ي مب.س.وط من.هم يااااه ال.را.ح.ة دي مف.ي.ش اح.ل.ى م.ن.ها ت.ص.دق ام.ا ت.ك.و.ن مت.ع.ذ.ب او.ي ويي.ج.ي ال.مو.ت ي.ري.ح.ك
( حتة بلطجية خبطوني في بلطة تصدق اني مبسوط منهم يااااه الراحة دي مفيش احلى منها تصدق اما تكون متعذب اوي وييجي الموت يريحك )
رعد بدموع : كنان اسكت متنطقش ايه الكلام الي بتقولوا ده
كنان : ك.ن.ت م.ت.من.ي ام.ني.ت.ي.ن ي.ا ام.ا ت.رج.ع.لي م.اس.ة ونع.ي.ش ح.ي.اة ج.م.يل.ة يا ام.ا رب.ن.ا ي.اخ.د ام.ا.ن.ت.وا وي.ري.ح.ني م.ن الع.ذ.اب ال.ي ش.اي.ف.و.ا بب.ع.ده.ا عن.ي واه.و رب.ن.ا اخ.تار الأف.ضل وهي.اخ.دن.ي عن.دو

 

 

 

 

 

 

( كنت متمني امنيتين يا اما ترجعلي ماسة ونعيش حياة جميلة يا اما ربنا ياخد امانتوا ويرحيني من العذاب الي شايفوا ببعدها عني واهو ربنا اختار الأفضل وهياخدني عندو )
ليل بصراخ : كنان فوق ومتستعبطش انت مش هتسبنا وهتفضل معانا على طول وهتلاقي ماسة انشاءالله
كنان بإبتسامة وهو يحاول انا يفتح عيناه : ع.ايز.ك.م مت.وق.فو.ش ت.د.وي.ر ع.ل.ي.ها وت.لاق.وه.ا وت.ش.ت.روا ش.ق.ة كب.ي.ر.ة وج.م.ي.ل.ة وت.س.جل.وه.ا ب.إس.مه.ا وت.دو.رو.ل.ها عل.ى را.ج.ل ي.ص.نه.ا وي.ح.ب.ها ز.ي م.ا ا.ن.ا ح.بي.ت.ها ومي.ع.ذب.ها.ش ز.ي.ي ان.ا ع.ار.ف ان
ي ه.تو.ج.ع بق.ب.ر.ي وان.ا ش.اي.فه.ا م.ع ح.د غ.ي.ري ب.س م.ش مه.م المهم س.عا.دت.ها والم.هم ان.ه.ا تن.س.ى ال.ي ح.ص.ل وق.ول.وله.ا تس.ام.حن.ي وا.ن.ي ا.ن.دم.ت ا.و.ي و.ر.ع.د خ.د ب.ا.ل.ك م.ن ع.ش.ق وح.ط.ها بع.ن.ي.ك
( عايزكم متوقفوش تدوير عليها وتلاقوها وتشتروا شقة كبيرة وجميلة وتسجلوها بإسمها وتدورولها على راجل يصنها ويحبها زي ما انا حبيتها وميعذبهاش زيي انا عارف اني هتوجع بقبري اما اشوفها مع حد غيري بس مش مهم المهم سعادتها وانها تنسى الي حصل وقولولها تسامحني واني اندمت اوي ورعد خد بالك من عشق وحطها بعنيك )
واغمض عيناه بألم
رعد وليل بصراخ : كناااااااااااااان

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماسة في يد القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *