روايات

رواية زينه و السوشيال ميديا الفصل الأول 1 بقلم زهرة عصام

رواية زينه و السوشيال ميديا الفصل الأول 1 بقلم زهرة عصام

رواية زينه و السوشيال ميديا البارت الأول

رواية زينه و السوشيال ميديا الجزء الأول

زينه و السوشيال ميديا
زينه و السوشيال ميديا

رواية زينه و السوشيال ميديا الحلقة الأولى

– الحقي يا نور
اي في أي
نور لايف لزينة مصطفى بعنوان كيف تشقوطين ذكرا
طب بسرعة افتحية أما نشوف في ايه يا ندى
ندي اشطا
و ما أن ضغطت على ذر الفتح حتي جائتهم صور لزينة و هي تتحدث
زينة اذيكم يا اصحابي عاملين اي طبعا كلكم مستغربين عنوان الايف صح .. لا متستغربوش انا جاية النهاردة اقولكم ازاي تشقوطوا الواد الحليوة اللي عاجبكم .. اللي مش عارفني انا زينه مصطفى بقدم حلول فتاكة الهدف منها الضحك و التخفيف عن النفس و مفيش مانع برضوا لو تعملوا بيها .. نبدا بموضوع النهاردة إزاي تشقطي الكراش بصي يا بنتي انتي هتعملي الآتي ورق و قلم بقي و سجلي ورايا ..
– بصي يا ولية منك ليها ركزوا معايا اول حاجة تقويم الاسنان اللي انتي حطاه دا ملوش لازمه تشليه اصلا سنانك هتخليها كدا كدا معوجة .. نظاره الكعب كباية دي ملهاش لازمه تشليها و تحطي عدسات كدا كدا انتي عامية اصلا.. ندخل بقي علي لفه الطرحه .. لفته الطرحة بتاع شقلب و اجري دي بلاش منها هتلفيها لفة حلوة كدا من بتوع الناس الشيك.. نبجي بقي عند اهم خطوة ركزوا معايا
– تلاته كيلو بوهية هتحطيهم على وشك كيلوا و نص من اللي بيبيض و كيلوا و نص هنلون بيهم احمر و أخضر و ازرق و كدا يعني .. ركزوا بقي علشان هندخل في الجد
– و انتي ماشية و هو مقابلك كدا هتخبطي فيه بكتفك براحه و كانتك يعني مش قاصده و بكل روح السهوكة اللي في العالم هتقولي اوو سوري مقصدتش هو هيبقي عنده ردين و احنا هتبقي جهزين برد الفعل ..
– اول رد فعل هيبتسم كدا و يقولك لا مفيش حاجه يا انسة و من هنا بقي تبدا القصه الاعجاب و هتيجي نبارك قريب
– اما رد الفعل التاني هو أنه هيبصلك من فوق لتحت بقرف كدا من التلاته كيلوا بوهية و هشتم في سره احنا طبعا مش هنسكت بيص بقرف و يشتم لي ملكيش لسان تردي بيه انتي بنت ناس يا ماما هتعملي الآتي
– هتنزلي تجيبي المطوة من الشراب و تفتحيها كدا و بكل روح عبده موته اللي جواكي هتقولي ولااه انت دغلت دماغي خلاص انا هتجوزك .. هو هيقولك ليي ببس ياا انسه زنبمي اي اتجوز واحدة زيك .. تقومي تقولية مااات الكلام هنتجوز يعني هتنجوز و تطلعي الموس من بوقك هما بيخافوا من الحركة دي
احنا بقي هيبقي قدمنا حل من الاتنين يا هتيجي نقولك بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير يا هنقولك البقاء لله فيه المرحوم كان غالي
متتكسفوش يا بنات انا بحب اعمل خير و ارميه في البحر و بعون الله عندي حلول لكل المشاكل .. دلوقتي بقي هبدا اقرأ المشاكل بتاعتكم اللي في الكومنتات و نشوف ليها حل مع بعضنا
زينه / مني بتقول الاكس خزوقني بعد ما علقني بيه و أنا هموت و اردهاله بس مش عارفه هل من حل ؟!
ردت عليها زينه بابتسامة عريضة قائلة والله يا اخت مني حلك عندي بصي يا بنتي انتي هتزقي عليه واحده من صحابك تعلقه بيها و بعدين تخزوقه بنفس الطريقة منها تبقي برتي نارك يا حبيبتي و منها تبقي عرفتية معني كلمة داين تدان لا داعي للتصفيق حبايبي
كومنت تاني بيقول زينة الحقيني خطيبي مش بيقولي يا وحش الكون زي احمد العوضي يرضيكي كدا ؟!
ردت زينة قائلة لا طبعاً ميرضنيش انتي ناقصة ايد وألا رجل .. ياسمين عبد العزيز أحسن منك في أي .. احنا بنتنا من حقها أن يتقلها وحش الكون بصي يا قمر انتي هتحولي تلمحيله من بعد فهم خير و بركة مفهمش ترميله الدبله في وشه مش ناقصين احنا غباء

مي بتقول كان معلقني بيه و راح خطب واحده تانيه
شهقت زينة بخضه ثم وضعت يدها على صدرها بحركة مشهورة لدى النساء و قالت و انتي سكتي يا خيبة .. اسمعيني كويس يا بت احنا ناخد حقنا في وقته كدا تروحي تحت بيته تجرسيه و تعرفي خطيبته أنه كان مرتبط بيكي.. و تقوليلها كمان أنه مرتبط بنص بنات مصر تخليها ترميله الدبله في وشه و دا مش خراب بيوت تؤتؤ دا احنا بنعمل خير
زينه الاكس عاوز يرجعلي بعد ما سابني و سهرني الليالي في البكاء على الاطلال
ابتسمت زينه بحماس قائلة باااس جتيلي في ملعبي انتي ترجعيله يومين بالظبط و تسبيه و خليه هو بقي يبكي على الاطال ..
نور يلهوي مش قاااادرة هموووت من الضحك البنت دي فظيعة اوووي
مني بالك انتي يا نور الواحد بيستناها عشان يضحك شوية من قلبه عندها قدرة رهيبة أنها تضحكك
نور أيوة ربنا يجزيها خير علي اللي بتعمله دا تعالي نكمل
مني يلا
سابني يا زينة ؟!
زينه و انتي مالك يختي متاثره اووي كدا لي يختي اللي تزعل على راجل سابها عاوزه ضربة في جنابها كتك نيله هو الخسران
زينة هو انتي علطول كدا بتضحكي ؟!
ردت زينة بابتسامة بسيطة قائله سؤال وجيه يا عسوله ايوه انا بقابل كل مشاكلي بابتسامة و دا مش معناه اني مش بعيط لا انا اكتر واحده تعيط و تقلبها نكد بس مش بحب حد يشوفني و انا ببكي عشان كدا ببان للكل اني بضحك علي طول
و كدا يا صاحبي الحلوين نكون وصلنا لنهايه لايف النهاردة و متنسوش كل يوم لايف الساعة تسعة هقدملكم في نصايح من قاموسي اللي هيودينا كلنا ابو زعبل قريب سلاموز
اد اي الواحد بيتعب عشان يلقيلهم حلول فتاكة كدا .. أما اروح اشوف العالم اللي بره دول بيعملوا اي
خرجت زينه إلي الخارج وجدت والدها يجلس أمام التلفاز
زينه مساء الخير يا جاح
– رد عليها والدها قائلا مساء النور يا زينه .. ثم اكل حديثه اي اللي انتي عملتية النهاردة في اللايف دا خفي على الناس شوية يا بنتي
زينة كنت عملت اي انا يعني بنصحهم نصايح للزمن يا حاج الله و بعدين انا بوضح في الأول أن الكلام و النصايح دي الهدف منها الترفيه و بس
– طيب يا زينه بس خفي شوية برضوا خطيبك هيطلقك من قبل ما يتجوزك
زينه مين محمووود لا دا بيحبني و دا إجبار على فكرة عشان هو عارف لو فكر يقل هنفذ نصايحي عملي عليه
– ربنا يكون في عونه على ما بلاه بجد
كادت أن ترد عليه إلا أن قاطعها رنين هاتفها نظرت إليه وجدته هو المتصل .. شوف يا جدع دا احنا لو افتكرنا مليون جنيه مكنش هيجي كدا ثم ردت على الهاتف
زينه الو

 

محمود أيوة يا أخرت صبري
زينة اي يا محمود
محمود اي يا زينه اللي بتقوليه للناس دا يا بنتي .. دا بدل ما تنصحيهم بحاجة عدلة
زينه بهدوء في أي يا محمود بروح على الناس
محمود بتروحي على الناس بالمصايب دي
زينه طب تمام مش انت معترض لايف بكره عن كيفية تطفيش العريس و سلام بقي عشان انا عاوزه انام لم تنتظره و أغلقت الهادف بوجه .. قال اوقف اللي بعمله قال خسئت
ثم فتحت هاتفها و دونت بوست كالاتي .. غدا ان شاء الله يا اصحابي هنتكلم عن طريقة تطفيش العريس و شكراً

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *