روايات

رواية حب من أول نظرة الفصل الثلاثون 30 بقلم دينا محمود

رواية حب من أول نظرة الفصل الثلاثون 30 بقلم دينا محمود

رواية حب من أول نظرة البارت الثلاثون

رواية حب من أول نظرة الجزء الثلاثون

حب من أول نظرة
حب من أول نظرة

رواية حب من أول نظرة الحلقة الثلاثون

ادم راح قعد وقال
ادم:هي فين امي؟
حور:كلت من شوايه عشان خست ب تعب وطلعت ترتاح شوايه
ادم بابتسامه: الله يخليها لينا ……وبداو اكل في جو ملىء ب الفرحه والسعاده والحب
__________
بعد مرور اسبوع
في مطار القاهرة
ندا كانت واقفه ماسكه ايد اولدها وجنبها جوزها مستنيه اخوها ال كلمها وقلها ان هو جي بعد اسبوع وعايزه تكون هي اول حد يشوفه فقالت ل عمرو وقالها انهم هيروحو يستقبلو في المطار وكان معاد وصوله انهارده
ندا كانت واقفه وشافت اخواها من بعيد وجنبه بنت
سيف بعد م خلص ختم الأوراق وتحضير الشنط وخرج وجنبه حبيبته وماسك اديها
سيف اول م خرج بيبص لقي بنته واخته وحبيبته الربها وكبرها ودلوقتي واقفه وسط ولدها وجنبها جوزها…سيف جري عليها واخدها في حضنه ورفعها من علي الارض وفضل يلف بيها
وندا حضنته جامد اوي ومسكت في اوي وهو بيلف بيها كانت بتضحك ودموعها بتنزل منها من فرحتها..ورما كانت واقفه بتبصلهم وعلي وشها ابتسامه وهي شايفه سيف مبسوط اوي وكانت بتبص ل ندا بحب..
بعد ما سيف نزل ندا ولمست الارض بعد عنها شوايه وحاوط وشها ب اديه وقال
سيف بفرحه:وحشتيني اوي يا قلبي
ندا بحنان:وانت وحشتني اكتر يا حبيبي
عمرو بمرح سحب ندا من أدام سيف وقال
عمرو:اي يا عم انت مش شيفني ولا انا شفاف قدامك راعي مشاعري وانها مراتي
سيف حضن عمرو قوي وعمرو بادلو نفس الحضن وقال
سيف:وحشتني اوي يا عمرو
عمرو:وانت كمان يلا حمدل علي سلامتك

 

 

ندا وهي بتشاور علي ولدها قالت
ندا:ودلو ادم وحور عندهم 7سنين
سيف نزل ل نستوهم وضمهم ل حضنه وقال
سيف:اها لو تعرفو كان قد اي نفسي اشوفكم حقيقي مش صور
ندا شورت علي روما وقالت
ندا:سيف احنا م اتعرفناش
سيف قام وقف وضم روما لي وقال
سيف:اعرفكم دي روما خطيبتي وقريب هتكون مراتي
ندا بصريخ وفرحه:بجددددددددد
عمرو حط ايدو بسرعه علي بوقها وقال
عمرو:وطي صوتك الناس كله بصت علينا…..
عمرو بص علي سيف ال بيضحك جامد علي طفلته ندا وقال
عمرو:يلا خلينا نمشي عشان انا مش مسؤول علي ال هيحصل من اختك بعد كده
سيف بضحك:هههههه ماشي يلا بينا……….ومشيو كلهم
_________
بقلمي دينا محمود
في فيلا ادم وحور
ادم كان واقف مع العمال ف الجنينه ال بيخضرو ل حفلت سيف ال هيتم السبع سنين وحور كانت بتشرف علي الاكل ال هيكون ف الحفله ونسمه جوه بتلعب مع حفيدها سيف…….
بعد م خلصو من تزيين الجنينه راح ادم ل حور وحضنها من ضهرها وقال
ادم:انا مبسوط انكم معايا
حور حطت ايدها علي دراع ادم وقالت
حور:انا كمان مبسوووط جداا ان ابني بيكبر قدام عيني ومتفوق ف درسه وانك معايا
ادم لف وشها لي وحط راسه علي راسها وقال
ادم بمشاكسه: مش عايزه اخ تاني ل سيف

 

 

 

حور خبطت ادم علي كتفه بخفه وقالت
حور:بس يا ادم
ادم حضنها وقال
ادم بضحك: لسه بتتكسفي مني …بحبك كتير ياحوريتي
حور بحب:انا كمان بحبك اوي
ادم بتذكير:اه صحيح رنيتي علي أسر وهناء عشان الحفله
حور:اه كلمتها ……انا هرن عليها تاني……….
حور جابت تلفونها واتصلت ب هناء
حور:الو
هناء: اي ياقلبي عامله اي وسيف عامل اي
حور:كويسين الحمدلله مجتوش لي
هناء:أسر قالي ان هو عنده شغل مهم وهناجي بليل علي الحفله
حور بصوت عالي:بليل اي ي اختي انا مش قولتلك تعالي بدري عشان تبقي موجوده معايا
هناء:طيب اعمل اي
حور:طيب اجهزي وانا هبعت السواق يجيبك
هناء:مش هينفع اسيب أسر لوحده خليها بكره اول م اصحه هجيلك اما أسر يخلص شغل ياجي
حور:ماشي هبعتلك السواق بكره
هناء ماشي يا حبيبتي
حور قفلت مع هناء وام كان واقف وراها
ادم:اممم قلتلك اي
حور:هبعتلها السواق ياخدها بكره وأسر هياجي بليل علي الحفله عشان عنده شغل
ادم: امممم…….
ادم شال حور وطلع علي ؤضتهم وسط ضحكات حور وكلام الحب ال سيف بيقوله ل حوريته…………………
___________
بيت عمرو وندا
حور:ماما في الهديه ال هقدمها ل سيف بكره ف الحفله
ندا بحنان: بكره قبل م نروح الحفله هنروح نجبله الهديه
ادم:طيب لي منجبهاش انهارده يا ماما
ندا:عشان خالك جي انهارده يتغدا معانا عو وخطيبته
حور:اه ده انا نسيت ان خالو خاي…هييييه خالو ي خالو جي
ندا بضحك علي أطفالها: طيب يلا روحو غيرو لبسكم قبل م ياجو
ادم وحور: ماشي يا ماما…………..ادم وحور دخله ؤضتهم وقعدو يتكلمه في….

 

 

حور بتسأول:هتجيب اي ل سيف
سيف بتفكير: مش عارف وانت
حور بحيره: انا كمان مش عارفه بس لازم نجيب لي هديه كويسه ..فاكر جبلنا اي ف حفله عيد ميلادنا
ادم:اه جبلي بلاستيشن وجبلك عروسه كبيره بتغني
حور:اه عشان كده لازم نجبله هديه كويسه
ادم: م….قاطعهم صوت ولدتهم..بتقولهم ان خالهم جه ف راحو بسرعه ل خالهم وحضنوه وسيف نزل ل مستواهم وحضنهم جامد
ندا:براحه براحه انتو كده هتخنقو وكمان مش هتسلمو علي روما
حور وآدم بابتسامه: اذيك يا خالتو روما
روما بابتسامه وحب: اهلا ياروح خالتو روما..اي مش هتحضنوني
ادم: بابا قال لي ان ال راجل مينفعش يحضن غيرمراته واخته وقريبه بس وانا راجل
روما بضحك: بس انا عايزه احضنك اعمل اي دلوقتي وكمان انا اعتبر مت قريبك عشان هبقي مرات خالك
ادم بتفكير: ماشي هروح اسأل بابا وهاجي بسرعه….وبعدين بص ل امه وقال…بابا ف ؤضه المكتب صح
ندا:اه لسه داخل من شوايه
ادم وهو داخل ؤضه ابوها قال
ادم:مااااشي
ندا بضحك علي ابنها وبصت علي روما وقالت
ندا:متزعليش منه بس ابوه عايزه يبقا راجل من دلوقتي وبقا بعمل اي حاجه ابوه بيعملها
روما بحب وابتسامه: لاء مزعلتش منه انا حبيته اوي واحترمته ب الرغم من صغر سنه بس ذكي وفاهم ال حوليه ربنا يخلهولك
ندا بابتسامه:ربنا يخليكي..ويرزقك ب ذي الشياطين دول ال خلوني اتجنن وشوايه انل ال هروح مستشفي المجنين برجلي
روما بضحك: ربنا يخليهم لكي
سيف بمرح:احنا هناكل علي الباب ولا اي
ندا خبطت علي راسها ب اديها وقالت
ندا:ياربي الكلام خدني ونسيت اخليكم تدخلول.. طيب اتفضلو
سيف بضحك: ماشي خلاص عفونا عنك
دخلو وقعدو يهزرو يضحكو بعد ما خرج عمرو مع ابنه وقعدو في جوه ملئ ب السعاده والفرح……………
______________

 

 

 

بقلمي دينا محمود
في صباح يوم جديد……
يوم حفله عيد ميلاد سيف………
حور صحيت وحست ب حاجه ب حاجه قويه حضنها ف بصت لقت ادم حضنها بقوه كانه خايف حد يخدها منو او تضيع ذي الطفل ال ماسك في لعبته وخايف تروح منه ف استغربت حور من قوته ف هزته حور بس مصحيش ف كررت الهزه تاني ف صحي وبص ل حور وحور استغربت من عيونه الحمرا
حور بأستغراب وقلق:ادم حبيبي مالك وخايف كده لي وحضني اوي هو في حاجه
ادم بقلق وخوف علي حور حضنها أقوى وقال
ادم: حور حبيبتي اوعي تبعدي انا مقدرش اعيش من غيرك انتي النفس ال بتنفسه انا عايش عشان انتي بس
حور بقلق وضمته ليها قالت
حور:ادم في اي انت بتقول الكلام ده لي
ادم وهو بيبص ل عيون حور قال
ادم: مش عارف بس حاسس ان في حاجه هتحصل
حوى بحنان:متقلقش ياحبيبي انا معاك ومفيش حاجه هتحصل وهفضل معاك ومفيش حاجه هتبعدني عنك غير المو……
قاطعها ادم اما حط ايدو علي بقها وقال
ادم:اوعي تقولي كده ياحور انا مش هقدر اتحمل بعدك اوعي تقولي كده ولا تجيبي سيره الموت قد….
قاطعهم سيف
سيف دخل وهو مبسوط وراح قعد قدامهم علي السرير وقال
سيف بفرحه وصريخ:بابا ماما الوقت بيعدي وعيد ميلاد بليل هييييييا
حور حضنت سيف وقالت
حور ابني حبيبي اخير هيبدأ سنه جديده..هتكبر وتبقا راجل
سيف ب طفوله:انا عايزه ابقا راجل كبير ذي بابا
ادم حضنه وقال بحب
ادم:ياحبيبي كل سنه وانت طيب وتكبر وتبقا ذيي ب الظبط…يلا روح حضر لبسك وانزل افطر
سيف بعبوس:ماما مش هتسعديني
حور رتبت علي شعره وقالت
حور:اكيد يا قلب ماما هسعدك بس دلوقتي لازم تروح تفطر وانا هاجي واسعدك ف لبسك اتفقنا
سيف بسعاده: اتفقنا يا ماما…..سيف راح بسرعه ؤضه …

 

 

 

ادم قام وقف وهو دخل الحمام قال
أدم:انل هروح الشركه ساعتين عشان عندي شغل مهم هخلص علي طول و هاجي ماشي
حور بتعب:ماشي يا حبيبي
ادم وقف وبص ليها وقال
ادم:يا حبيبتي مش قولتلك روحي للدكتوره واسألها لي بتحسي ديما ب الدوخه والم في جسمك
حور قامت من علي السرير ببطئ:متقلقيش يا حبيبي انا كويسه بس وانت نازل خلي ام محمد تطلع عايزها
ادم:ماشي يا حبيبتي…….
ادم دخل الحمام أخد حمامه البارد وخرج لبس لبسه وراح وقف أدام حور وحط ايدو علي وسطها وحور حطت اديها علي رقبته وظبطتله الكرفته واول م خلصت قالت بابتسامه
حور:خلصت ياحبيبي
ادم ضحك وحضنها وقال
ادم بضحك:لسه طفله ذي م انتي وده بيخليني احبك كل يوم اكتر من اليوم القبله
حور بعدت عنه شوايه وبص ف عيونه وقالت
حور بابتسامه: وانا كمان بحبك وبعشقك…يلا يا حبيبي روح شغلك عشان متتاخرش ومتنساش تبعتلي ام محمد
ادم قابل راسها وقال
ادم بحب:ماشي يا حبيبتي…….ادم نزل وبعت ام محمد ل حور وراح ال شركه
اول م ادم خرج حور رنت علي هناء….

 

 

حور:الو
هناء:اي ياحور
حور:ها ابعتلك السواق
هناء:مش عايزه اتعبك
حور:انتي عبيطه يا بت ده انتي اختي اجهزي بقا عقبال م السواق يجيلك
هناء:ماشي ياحبيبتي سلام
حور:سلام
حور قفلت مع هناء وام محمد طلعت..
اول م ام محمد اما طلعت ل حور حور ادتها ورقه وقالتها تديها للحرس يروحو يجيبو ال فيها من الصيدليه
وام محمد اخدت الورقه ونزلت اديتها للحرس وراح جاب المكتوب من الصيدليه وأما جه أدا ل ام محمد الشنطه و ام محمد طلعت الشنطه ل حور الكانت واقفه مستنياها وقلقانه
ام محمد اول م دخلت حور رحتلها بسرعه واخدت منها الشنطه وشكرات ام محمد ودخلت الحمام بسرعه……………..شوايه حور خرجت و كان باين علي ملامحها المصدومه والاندهاش بس اتفجات ب دخول سيف
سيف:ماما خالتو ندا جات مستنيكي تحت
حور:ماشي ياحبيبي خليها تطلع وانت روح ؤضتك اختار هتلبس اي
سيف:ماشي……سيف نزل وقال ل ندا انها تطلع ل ولدته ؤضتها
ندا حضنت حور جامد وقالت
ندا بفرحه:حوووور وحشتيني اوي اوي
حور بضحك مسكت بطنها وقال
حور:براحه يا بنتي براحه
ندا:ااي..؟
حور: اي ايه..؟
ندا:انتي لي ماسكه بطنك…………حور انتي….
حور بفرحه: ايوه انا حامل واتأكد من كده انهارده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب من أول نظرة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *