روايات

رواية عندما يقع آدم في عشق حواء الفصل الأول 1 بقلم مي الشازلي

رواية عندما يقع آدم في عشق حواء الفصل الأول 1 بقلم مي الشازلي

رواية عندما يقع آدم في عشق حواء البارت الأول

رواية عندما يقع آدم في عشق حواء الجزء الأول

عندما يقع آدم في عشق حواء

رواية عندما يقع آدم في عشق حواء الحلقة الأولى

كانت ملك تجلس في البلكونه تحتسي الشاي وهي تتذاكر حياتها وما حدث فيها
Flach back
ملك: بابا لو سمحت انا لسه قاصر ياعنى مينفعش اتجوز
الاب بصرامه: لا هتتجوزي غصب عنك يابنت ضريه
ملك بدموع: يا بابا دي أكبر مني بي 40 سنه ومتجوز
مديحه (مرات الاب): بطلي سهوكه يابت ضريه ماله اخوي في عيب
ملك بجمود: اه في عيب وثانيا انا مش بكلمك انتي انا بكلم بابا
مديحه بغضب : انتي بتردي على عليا يابت ضريه شوف بتك يا احمد
احمد بعضب وصرامه: لمى حكنك يابت ضريه ولا نسيتي امك هستنا اي من خلفتها ياعني
ملك بي مقطعه وغضب: مالها امي على الاقل هي الوحيده للي شلتك وقت تعبك ومكنتش لقى حد جنبك كانت هي الي بتشتغل علشانك وقت مرضها عملت اي ها فاكر ولا افكرك رمتها في الاوضه وحتا مش جبتلها علاج لحد ما مات و..
قطع كلمها صفعه على وجها من ولدها
الاب بغضب: الظاهر كده انك لسه مشفتيش ربايه وانا للي هربيكي
شدها الاب من شعرها لي الاوضه وسط صرخها واستنجدها من اي حد ولكن لا جدوا ادخلها الاب الاوضه وخلع الحزام وفضل يعذب فيها حتا انتهت الطاقه بتاعته وخرج( لهي تخرج لي باب جهنم يابعيد)
end Flach back

نزلت دمع ملك ولكن مسحتها بي سرعه
ملك لي نفسها: ورحمه امي لما ارجع ليك تاني يابابا لا انتا للي هتعتذرلي
مريم صحبت ملك: ملك يلا علشان تاكلي
ملك بتعب: لا يا مريم انا مش عاوزه اكل انا هنام
مريم بي اصرار: ملك بطلي هبل يلا انتي بتشتغلي من الصبح يلا كلي حاجه وبعدين نامي وبطلي تشربي قهوه
ملك بتعب: ولله ما عاوزه روحي انتي كولي وانا هروح انام
مريم بصرار وهي تمسكها من ايدها: وحياتك عندي لا هتاكلي ياعنى هتاكلي انا مليش غيرك في الدنيا
ما في مكان تاني في الصعيد
احمد بضجر: فلوسي كلها ضاعت يا مديحه ملك كان عندها حق لما قالت انك مش بيجي من وراكي غير المصايب
مديحه بعضب: وانا مالي يا راجل
احمد بعضب اكبر: مش انتي للي قولتيلي حط فلوسك في الصفقه دي دي صفقه الهنه كان يوم اسود يوم ما اتجوزك بتي هربت بقالها اربع سنين ومعرفش طرقها ودلوقتي فلوسي كلها ضاعت والاتنين بسببك
مديحه بزعيق: هوا انا للي قولتلها تهرب ولا هي للي متربتش ولا حد عرف يربيها وهربت هتلاقيها حبت واحد تاني وهربت معاه

احمد: انتي بتقولي اي بتي متعملش كده مهما حصل وقفلي على الحديث الماسخ دي انا هتصرف وهرجع فلوسي
نرجع تاني لي اسكنديه
قامت ملك وهي بتصوت بصوت عالي دخلت مريم عليها
مريم بخوف: مالك ياملك في اي
ملك: كابوس كابوس يامريم و واحد كان جوا نار كبيره وانا كنت هتحرق معاه ومعرفتش اخرجه
مريم وهي بطبطب عليها بحنان: اهدي ياروحي دي مجرد حلم اهدي وكملي نومك
ملك: لا انا هنزل اتمشي على البحر شويه
مريم: دلوقتي ياملك
ملك: اه دلوقتي لي لا هي الساعه كام

مريم وهي بتبص في الساعه بتاعتها: الساعه 1 بليل
ملك وهي بتقوم من على السرير: خلاص متقلقيش انا هتمشي شويه وجايه خالي بالك انتي من نفسك
مريم خبيبه امل: ماشي ياخره صبري هسيبك تلبسي هدومك وخودي الفلوس دي خاليها معاكي
ملك بنفي: لا يامريم كفايه حملي عليكي بقالي اربع سنين انا ان شاء لله هلقي شقه قريب وانقل فيها
مريم بغضب وبكاء: انتي بتهزاوي يا ملك دي انتي اكتر حد ملي حياتي بعد موت ولدتي وانتي كمان عاوزه تسبيني وانتي عارفه اني مليش غيرك
ملك وهي تاخدها في حضنها: خلاص اهدي وانا مش هسيبك ولله بس علشان محملش عليكي وانتي مش نقصه
مريم بغضب منها: ملكيش دعوه انا راضيه ويلا انزلي اتمشى بدل ما هقولك مفيش نزول كمان
ملك بخوف من صحبتها لأنها ممكن ان تفعلها: لا لا خلاص ياستي انا قومت اهوا البس
لبست ملك بنطلون واسع لونه اسود على تشيرت ابيض وحطت طرحه حولين رقبتها لونها اسود ولبست كوتش ابيض وسيبت شعرها للي وصل لي حد ظهرها من تحت
ملك لي مريم: انا نزله ومتقلقيش لو اتاخرت شويه ممكن اروح اقعد في اي حته لحد صلاه الفجر علشان هصلي في الجامع
مريم: تاني ياملك قولتلك تصلي الفجر هنا اما بقيت اليوم عادي صالي في الجامع وثانيا البحر قدمنا مفيش بينا شارع فا اخلصي وتعالي

ملك بي دبده على الأرض: يووه طيب طيب
مريم: بطلي برطمه واخلصي
نزلت ملك واتمشت شويه لحد المكان للي بتحب تقعد فيه قعدت على الرمله وحطت الهند فري بتاعتها في ودنها وشغلت اغاني وهي سرحانه مع أمواج البحر والجو حسيت بي سقعه شديده لقيت حد بيحط الجاكت بتاعه عليها لفت لقت شاب وسيم وطويل قامت وقفت وقفلت الاغاني بتاعتها
ملك: شكرا بس انا هروح فا خاليه ليك انتا شكلك بيتك لسه بعيد
الشاب بي ابتسامه: متقلقيش انا كده كده مش سقعان وانا بتمشي لقتك سقعانه فا مفيش مشكله لما تاخديه
ملك بي ابتسامه مبدله: شكرا بس هوا حضرتك بتعمل اي في الوقت المتأخر دي هنا
الشاب بهدوء: بصراحه انا كنت مروح عجبني الجو فا نزلت ولقتك وكنت حابب أسألك نفس السؤال بس الاول ممكن اقعد معاكي

ملك بهدوء وبعض القلك: طبعا اتفضل
الشاب بنفس الابتسامه والهدوء: متخافيش انا مش هعملك حاجه ولله بس الفضول هوا للي جابني اتكلم معاكي مش أكتر
ملك بابتسامه وقد اتمنط له: لا عادي انا اسمي ملك
الشاب: وانا اسمي مالك
ملك: اهلا بيك بصراحه لقيت الجو حلو كمان انا بحب البحر بليل فا نزلت اقعد شويه
مالك بمرح:ومش خايفه حد يجي يخطفك مثلا او يعكسك
ملك بضحك: لا مش بخاف اصل انا مجنونه ميغركش الهدوء دي انا ممكن ارقع بصوت الناس كلها بي عم محمد للي في البيت دي هتلقيهم هنا كلهم

مالك بضحك: يااه هي حصلت معاكي بقا
ملك بضحك هي كمان: يووه كتير متعدش دي انا من كتر ما رقعت كام مره بصوت الناس اتعودت
مالك: وانتي ساكنه هنا
ملك: بص هوا انا في العاده هقولك ملكش فيه واحرجك وامشيك بس مش عارفه لي هقولك المهم اه انا ساكنه قريب من هنا
مالك بضحك علي طريقه كلمها: وانتي عندك كام سنه بقا
ملك بي ضحك: بص من غير كلام كتير ولا لف ولا دوران ولا حورات علشان انا مش بحب الحوارات ولا الكدب ولا
مالك بمقاطعه: بسسسس اهدي دي كله علشان قولتلك عندك كام سنه
ملك بضحك:عندي 21 سنه
مالك بابتسامه: ومتعلمه وكده
ملك بستغراب: هوا انتا لي بتسأل كل دي هوا انتا ناوي تخطفني ولا اي
مالك بضحك:لا مش هخطفك
ملك بخضه: احيييييه

يتبع ……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على (رواية عندما يقع آدم في عشق حواء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *