روايات

رواية أميرتي الصغيرة الفصل الثالث 3 بقلم نجلاء

رواية أميرتي الصغيرة الفصل الثالث 3 بقلم نجلاء

رواية أميرتي الصغيرة البارت الثالث

رواية أميرتي الصغيرة الجزء الثالث

أميرتي الصغيرة
أميرتي الصغيرة

رواية أميرتي الصغيرة الحلقة الثالثة

بعد تفكير طويل من زين وصراع بين قلبه وعقله ومش عارف يتأكد من مشاعره اذا كان بيحب رنا ولا هما صحاب مش اكتر …..
منال : لسه مخنوق بردوا
زين : مش عارف احدد مشاعري
منال: فكر كويس في اي خطوه قبل ما تاخدها علشان متظلمش روان ورنا وقبل كل دا تظلم نفسك
زين : ادعيلي ي ماما ادعيلي كتير
منال : من غير ما تقول ي نور عيني هو انا ليا حد غيرك ادعيله
في بيت رنا …”)
هنا : الغيبوبه بتاعتنا مش هتصحي بقا ولا اي
رنا : صباح الخير يا تيتا
هنا : صباح النور يا قلب تيتا ، يلا اجهزي كدا علشان سليم جاي النهارده علشان تتكلمو شويه وتفهمو بعض
رنا : بسرعه كدا
هنا : ايوا يا حبيبتي هو كان مستني بقاله كتير وفرح جامد لما قولتله انك موافقه
خرجت هنا وسابت رنا غرقانه في تفكيرها وعارفه انها بتظلم نفسها بانها هتعيش مع حد هي متعرفهوش ولا اتعاملت معاه وشايفه حب عمرها من نصيب واحده تانيه …
علي باب رنا بيتقابل سليم وزين ومحدش فيهم يعرف التاني…
زين : هو حضرتك مين
سليم : انا سليم اللي هخطب رنا ، وانت مين علي حد علمي ملهمش قرايب
زين بزعل : تشرفنا ،انا في مقام اخو رنا
سليم : يبقا انت زين اللي اتحكالي عنك ، طنط هنا بتقول انك الوحيد اللي واقف جنبهم وبتحبهم زي عيلتك واكتر
زين لنفسه : طنط ! دا انا اللي هنططك بس اصبر عليا ، اه انا هو نفس ذات الشخص
رن زين الجرس وهو مش طايق سليم وهاين عليه يرميه من علي السلم….

 

 

هنا : دا اي الصدفه القمر دي
زين : اهلين بتيتا الحلوه ، فين رنا
هنا : بتلبس جوه ، ازيك ي سليم ي حبيبي عامل اي ، اتفضل أدخل لحد ما رنا تلبس ، زين تعالي اقولك
زين : خير يا حلوه
هنا : انت زي اخوها اقعد معاه بقا كدا واتفاهمو وافهم شخصيته لحد ما احضر الاكل ورنا تلبس ، انا معتمده عليك وعارفه انك قد المسؤولية
زين بخبث : طبعا طبعا دا عريسنا المستقبلي
في الصالون ….”)
زين : اهلا بعريس العيله
سليم : اهلا بيك
زين : شايفك مكسوف لي كدا فك كدا يا عم واحكيلي عنك شويه
سليم : انا….
زين : قبل اي حاجه انت عارف ان البت رنا دي مختله
سليم بصدمه : نعم!
زين : يالهوي هما مخبيين عليك كمان ، يا خساره ثقتي فيكي يا رنا
سليم : انت بتقول اي انا مش فاهم حاجه
زين : دي مختله ، وعقلها تعبان تبقا كويسه معاك وتقولك كلام حلو وفي لحظه تلاقيها قالبه عليك ومدياك علي دماغك
سليم : بس انا اعرف العيله دي من زمان وعمري ما سمعت حاجه زي دي
زين : اصل….
وقبل ما يكمل زين كلامه دخلت رنا بفستانها الرقيق وشكلها القمر اللي صدمهم الاتنين وغيره زين عليها من نظرات سليم ليها وطبعا سليم نسي كلام زين اللي قاله عليها بعد ما شافها……
رنا: ازيك يا سليم

 

 

زين : اي دا ممنوع السلام طبعا انتو لسه مفيش حاجه رسمي وشد ايد رنا وسلم عليها هو
دخلت هنا وفضلو يتكلمو في كل حاجه وتقريبا اتفقو علي كل حاجه وزين مقهور من اللي بيحصل ومش متخيل ان هي خلاص هتبقي لحد تاني وفي نفس اللحظه فكر وقال طب ما انا كمان هكون من نصيب واحده تانيه لازم افكر في مستقبلها شويه مينفعش اكون اناني اهم حاجه هي تكون مبسوطه……
زين : مبروك يا رنا
رنا : الله يبارك فيك ي زين
هنا : يلا علشان ناكل
زين : همشي انا بقا علشان رايح مشوار
هنا : لا مينفعش لازم ناكل كلنا سوا
زين : تتعوض مره تانيه معلش علشان اتاخرت
حست رنا بكسره زين وبزعله بس فكرت انه مخنوق من حاجه تانيه لان عمرها ما تخيلت انه ممكن يكون غيران عليها
روان : الو
زين : ايوا يا روان
روان : ينفع متكلمنيش بقالك يومين
زين : معلش كنت مشغول
روان : اي اللي يشغلك انك تطمن عليا ، خلاص انسي عاوزه اشوفك ضروري
زين : مش قادر النهارده خليها مره تانيه
روان : لا دلوقت
زين : طيب انا تحت هستناكي في الكافي متتاخريش
روان : اوك جايه علي طول
زين قاعد طول الوقت يفكر في رنا وبيفكر ينهي كل حاجه مع روان بس خايف يظلمها معاه…
روان : اتاخرت عليك
زين : لا ابدا
روان : مفيش اي القمر دا ولا اي حاجه

 

 

زين : عاوزه اقولك حاجه
روان : انا الاول ، النهارده عيد ميلاد صحبتي ولازم ننزل انا وانت نجيبلها هدايا علشان نروح البارتي بليل مع بعض
زين : هو انتي كل اللي في دماغك هدايا وخروجات وفلوس وخلاص دا كل اللي في دماغك ، علي العموم يا روان مش هينفع ، بصي يا بنت الناس انتي زي اختي من النهارده احنا مش هينفع نكون غير اخوات وكل اللي بينا دا هينتهي علشان انا مش قادر احبك وبالشكل دا هظلمك معايا
روان : انت بتقول اي، اه طبعا ما لازم تسيبني وتروح للسنيوره بتاعتك ، كنت عارفه ان اللي بينكم دا مش مجرد صحاب ، كنت عارفه انكم بتحبوا بعض طب لي ظلمتني معاك من الاول
زين: اسف يا روان بس هظلمك اكتر لو كملنا ، ربنا يعوضك خير بالاحسن مني
خرج زين من الكافي وهو كل اللي في دماغه ان مينفعش رنا تتخطب لسليم وانها مش هتكون لاي حد غير ليه لانه مش هيعرف يكمل حياته من غيرها ، اكتشف زين ان كل حبه لرنا مكنش اخوات وصحاب بس لا كان بيحبها فعلا بس مكنش عارف يحدد مشاعره …..
زين : الو ، رنا انا في الكافي اللي بنقعد فيه دايما مستنيكي محتاج اتكلم معاكي شويه
رنا : خليها يوم تاني علشان يوم النهارده كان مرهق ومحتاجه ارتاح شويه
زين : تعبان ومحتاجك ضروري
طبعا رنا اول ما قالها كدا وافقت علي طول لانها متقدرش تشوفه زعلان او تعبان وتسيبه لبست رنا ونزلت….
رنا : في اي ما…….
زين : رنا انا بحبك
ىنا بصدمه : اي !
زين : عارف انك هتتصدمي بس بجد انا بحبك عارف اني اكتشفت مشاعري متاخر شويه بس كنت غبي مش عارف ازاي مكنتش قادر احدد مشاعري انا اكتشف اني مبعرفش اعدي يومي من غيرك مبعرفش اضحك من قلبي غير معاكي ومبملش مهما قعدت معاكي ببقي نفسي اعمل اي حاجه تسعدك حتي لو علي حساب سعادتي ، اكتشفت اني مقدرش اكمل حياتي من غيرك، انا بشوفك في اي حد بقابله ، مينفعش تتخطبي لحد غيري ، علشان خاطري يا روان تفضلي جنبي انا اللي بحبك بجد مش اي حد تاني محدش هيقدر يحافظ عليكي غيري ، انتي ليا انا وبس يا رنا
رنا مش قارده تبطل عياط ومصدومه من كلام زين ومش عارفه تفرح ان الشخص اللي هي بتحبه ونفسها تكمل حياتها معاه طلع هو كمان بيحبها ولا تزعل انه اكتشف دا متاخر وانها بعد ما وافقت علي سليم
رنا بزعل : انا اسفه يا زين انا دلوقت مع واحد تاني
مشت رنا وزين مصدوم من قرارها وزعلان ومش عارف يعمل اي فرجع البيت ….
منال : مالك يا زين شكلك مش كويس

 

 

زين من صدمته مردش علي مامته ودخل اوضته وقفل الباب ورفض يطلع من الاوضه ولا يتكلم مع حد…..
منال: الو ، ايوا يا رنا زين ماله يا بنتي مش راضي يتكلم معايا وقفل باب اوضته ، وخايفه عليه اوي اول مره اشوفه كدا
رنا : متقلقيش يا طنط ، انا جايه دلوقت وان شاء الله هيكون كويس
قفلت رنا مع منال ورنت علي سليم …
سليم : اخيرا هتكلم مع القمر شويه
رنا : بص يا سليم انت شاب كويس واي بنت تتمناك بس البنت اللي تتخطب لواحد وهي بتفكر في واحد تاني تبقا خاينه او تبقا واحده تانيه مش انا ، بالتوفيق في حياتك الجايه
قفلت رنا من غير ما تسمع رد سليم حتي ونزلت راحت ل زين وهي فيها فرحه الدنيا كلها..
منال : افتح يا زين في حد عاوزك
زين :ياماما وغلاوتي عندك سيبيني لوحدي مش عاوز اتكلم مع حد ومحدش ينادي عليا
رنا : حتي انا مش هتفتحلي
زين اول ما سمع صوت رنا من غير ما يفكر حتي فتح الباب وطلع لرنا …
منال : بقالي 4 ساعاات بتحايل عليك تفتحلي لكن رنا من اول دقيقه تفتحلها ، شكرا يا ابن بطني
رنا بضحك : البيبي بتاعنا زعلان وقافل علي نفسه لي

 

 

زين : مفيش عادي ، جايه تعزميني عليي شبكتك اكيد
رنا: هو انا مقولتلكش العريس خلع اصل واحد ابن حلال قاله اني مختله وعقلي تعبان
زين بضحك: والله يابنتي بحبك واوعدك هعمل اي حاجه تسعدك بس المهم تكوني حنبي بس ، مش قادر اقولك انا فرحان قد اي
منال : طب اي نعمل الشبكه الاسبوع الجاي
زين بلهفه : بكره خلاص انا قررت
واتخطبت رنا وزين والفرحه دخلت حياتهم تاني وعاشوا اجمل قصه حب في الدنيا…….♥️🌍✨
عقبالك يا بائس يا حزين ياللي بتقرا💙💙💙💙😹

تمت..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *