روايات

رواية ست الدار الفصل الخامس 5 بقلم أميرة أسامة

رواية ست الدار الفصل الخامس 5 بقلم أميرة أسامة

رواية ست الدار البارت الخامس

رواية ست الدار الجزء الخامس

ست الدار

رواية ست الدار الحلقة الخامسة

خرج بدر بكل غضب وهو قاصد أرض موسي…وطول الطريق حاسس ان في بركان بيفور جواه عايز يساعد عطر وموسي بأي طريقه حتي لو هيأذي نفسه ومع كل خطوه كان بيتردد كلام عطر في ودنه…….فلاش باك.
بقلمي ………………أميره أسامه
بدر….هات مفتاح اوضه عطر يا حمدان.
حمدان..وهو حاطط رجل علي رجل ببرود ليه؟
بدر…هو ايه اللي ليه ممنوع أشوف خيتي
حمدان…أيوه ممنوع اني جولت محدش يدخل عنديها وتفضل كيف الكلبه إكده محدش يدخلها.
بدر…اللهم طولك يا روح هات يا حمدان وأغزي الشيطان ماعيزش كل شويه أتعارك أني وانت علي حديت فارغ محناش عيال صغيره عايز أطل عليها أحسن يچرالها حاچه
حمدان…يبجي ربنا بيحبنا عموما ماشي يابدر بس متعوجش عنديها وتخلص وتديني المفتاح
بدر….ماشي يا حمدان بيه.
خد بدر المفتاح وطلع لعطر لقاها نايمه علي جمبها وسانده راسها علي المخده ودموعها نازله وكل وشها أزرق ومليان كدمات.
دخل واعد أدامها علي الكرسي..كيفك ياعطر.
قامت عطر بمجرد ما شافته أتعدلت بتعب وارهاق واضح وفضلت حاطه وشها فالارض مكسوفه منه.
عطر…الحمد لله يا خوي
بدر…أرفعي وشك ياعطر متنزليش راسك أبدا.
عطر…بدموع لساك غضبان مني يابدر.
بدر…ايوه يا عطر مش عشان بس اللي عملتيه بس عشان خبيتي عليا طول عمري كنت أجرب واحد ليكي وبتحكيلي علي اي حاچه چواكي
عطر…مكنتش أجدر يابدر أجولك
بدر…عشان شايفه ان اللي عملتيه غلط ولا عشان موسي صاحب عمري

 

 

عطر….لاه عشان موسي صاحبك يابدر ومكنتش عيزاك تزعل وياه واهه اللي عملت حسابه لجيته وعارفه أنك مضايج من موسي ومش بعيد تخسروا بعض عشاني
بدر…لاه ياعطر تبجي غلطانه اني عمري ما أخسر موسي مش بس عشان صاحب عمري لكن عشان هو أخوي اللي عمري ما أحتاچته وملاجتهوش واجف في ضهري عمري ماحسيت أني غريب عنيه طول عمري بحس بالغربه وسط أخواتك وبلاجي نفسي لما أكون مع موسي حچات كتير جوي ياعطر لو جعدت أجولك عليها هتعرفي ليه ما أجدرش أخسره لكن زعلي منيه كيف زعلي منيكي أنتوا التنين خبيتوا عليا يا عطر
عطر…هو خاف يخسرك واني مكانش عندي الشچاعه أني أجولك والاهم يا بدر اني كنت خايفه عادتنا بتحكم ان البت تتچوز من الهواره عكسكم انتوا الرچاله يابدر تتچوزوا من اي بنته وموسي مش من الهواره كنت خايفه متوافجوش
بدر…يمكن اللي بتجوليه صوح والبت بتتچوز من الهواره مش من أي عيله تانيه بس كان هيكون ليها حل عموما خلاص اللي حوصل حوصل ياعطر وكل الحديت اللي هتجوليه ده ماهيمنعش أنكم غلطوا
عطر…بدموع غلطنا ليه يا أخوي عشان حبينا بعض عشان جلوبنا أختارت بعض لو مكنتش اعرف انت بتحب هاچر كد أيه كنت جولت أنك متعرفش حاچه عن الحب اني معملتش حاچه غلط يا بدر معملتش حاچه تكسرك انت او اخواتك حافظت علي شرفي وشرفكم صدجني يا بدر اني كل اللي عملته اني حبيت فتحت عيوني عالدنيا لجيتني بحبه عارف يا بدر مشكلتنا الوحيده هي أيه العادات والتجاليد اللي اتربينا عليها البت ما ينفعش تحب والراچل مسموحله يعمل أي حاچه فالاخر بيتجال أصله راچل لو الحب حرام يا بدر مكنش ربنا زرعه في جلوبنا هيبجي حرام لو تخطينا حدود دينا لكن احنا ممسيناش الحدود ديه حبينا بس والله حبينا بس.. لكن كيف احب وكيف أختار الراچل اللي يكمل معاي حياتي المفروض أبجي كيف البهيمه المنساجه أنفذ وبس وكل ده ليه عشان العادات والناس ملعون ابو الناس اللي تخليني اعيش مع راچل جلبي رافضه ليه ينجال عني خاطيه وليه ينجال عليا فاچره عشان حبيت يابدر
بدر….بحزن حس انه مش عارف يقول اي كلمه
عطر…بدموع رد عليا يا أخوي ايه الغلط الواعر اللي عملته عشان يحصول فيا كل ده هاچر لما كانت بتحبك من زمان كانت خاطيه يابدر كانت فاچره حط روحك مكاني يابدر جولي اني غلطانه وشاور بيدك عالغلط
بدر…بأبتسامه حزن انتي ست البنات يا عطر وجطع لسان اي حد يمسك بكلمه اني هفضل وياكي انتي وموسي أطمني هعمل اي حاچه عشان تفضلوا مع بعض صدجيني.قام بدر وقف عشان يخرج
ابتسمت عطر من بين دموعها..بدر
بدر…بصلها نعم
عطر…متجساش علي موسي موسي بيحبك جوي أكتر بكتير ما هو بيحبني لما سألت موسي في مره لو حبنا لبعض هيأثر علي علاجتك ببدر واضطريت أنك تختار بينا هتختار مين…جالي انتي حبيبتي بس بدر روحي واني مجدرش أستغني عن روحي.
أبتسم بدر وسابها وخرج.
بقلمي ………………..أميره أسامه
بااااااااااااك
وصل بدر ارض موسي
لقاه اعد شارد وباصص عالزرع بحزن وهريدي اعد عالارض معاه خشبه بيحفر بيها فالارض..
بدر..موسي
موسي…تعالي يابدر أجعد
بدر…بغضب مش وجت جاعده جولي لساك عايز تتچوز عطر.
بصله موسي بصدمه .
بدر…هتبحلج فيا كتير لييه جول اه ولا لأ
موسي…طيب فهمني في ايه
بدر….حمدان چايب لعطر عريس رضوان ولد عاشور وأتفج معاه فرحهم يبجي تاني يوم العيد
صدمه كبيره حلت علي موسي.

 

 

بدر….لاه مش وجت صدمات وحيات أبوك مفيش وجت
موسي…عايزني أعمل ايه يا بدر
بدر….تكتب علي عطر انهارده او بكره بالكتير عطر مارفضتكش يا موسي حمدان عرف ان عطر جابلتك أهنه في ارضك
نزل موسي عينه بعيد عن بدر بأحراج..
بدر …وهو اللي رفض وجالك إكده عشان عارف أنك متجدرش تجوله انه كداب حبسها وضربها وخد منيها المحمول لما شاف رجمك عنديها ومن يومها وهو حابسها يا موسي
موسي بحزن حجك عليا يا صاحبي
بدر…مالهوش عازه الحديت ده الوجت خلينا في اللي بجولك عليه
موسي…واني في يدي ايه يا بدر لو روحت بردو هيرفضوا
بدر…عارف عشان إكده أني چايلك اني موافج تتچوز عطر يا موسي ههربها وتكتب عليها واني هبجي وكيلها ووجتها محدش فيهم هيجدر يتكلم
موسي…اخواتك ماهيسكتوش يا بدر
بدر…متخافش عليا المهم الوجت نلحجوا عطر
موسي…بس ابويا لساته ميت يا بدر
بدر…عارف يا موسي بس مفيش حاچه في يدنا فكر يا صاحبي ولو موافج هننفذوا
ههرب عطر بكره وهبلغك جبلها تكون چايب المأذوون عنديك وتكتب عليها ولما تبجي مرتك محدش هيجدر ينطج
بعد وقت من الكلام مشي بدر وسابه في دوامه تفكيره
………
فالوقت ده بلغ حمدان عطر بجوازها من مهران لكن اللي أستغربوه أنها وافقت
عطر…موافجه يا أخوي بس الله يخليكم كفايه ضرب فيا وكفايه حابسه عايزه اشوف ابوي
حمدان…بابتسامه اهو إكده تعچبيني واني موافج يا عطر أخرچك كمان عشان تچهزي وتلحجي تداري الضرب اللي في وشك ده
…..
خلال ساعات كان كل البلد عرفوا بخبر جواز عطر. موسي كان هيتجنن وخايف اتفاقه مع بدر ميكملش وخايف علي بدر من الخطوه دي خصوصا بعد ما البلد كلها عرفت انها هتتجوز من رضوان طيب لو هربها وجوزهاله هيبقي في نظر اخوهم فضحهم اكتر كان حاسس ان دماغه هتتشل من كتر التفكير.
…..

 

 

اما في قصر عتمان كان بدر هيتجنن من موافقه عطر بعد ما اخبرته بنفسها من موافقتها أدامهم
فالوقت ده قدرت عطرت تفهم هاچر بخطتها أنها تهرب وتروح لموسي وان موافقتها علي الجواز كانت عشان بس يخرجوها وتقدر تروحله فالبدايه كانت هاجر خايفه لكن قدرت تساعدها وتأمن خروجها ومن غير ما عطر تحس بوظت كل حاجه اتفق عليها بدر وموسي عشان مصارحتش بدر بخطتها.. فضلت عطر تجري بكل قوتها لحد ما وصلت قصر موسي قالت للغفير انها عايزه تقابله وصلها لحد جوه
كان موسي اعد مع أخواته وأمه بيقولهم اللي حصل بينه وبين بدر
الغفير…موسي بيه ست عطر بنت عتمان بيه الهواري عايزه تجابلك
وقف موسي بصدمه متخيلش سرعه تنفيذ بدر . وحلت الصدمه عليهم كلهم لما دخلت عطر بمنظرها ووشها اللي مش باين ملامحه من الضرب
جريت عليه عطر.
موسي…عطر؟!😳
عطر…الحجني يا موسي اخواتي عايزين يچوزوني لرضوان بعد سبوع أعمل حاچه ابوس يدك اني جولتلهم اني موافجه عشان يخرچوني وأعرف أچيلك
چليله…هربتي ياعطر..
عطر…بدموع مكانش فيدي حل تاني ياخاله چليله أبوس يدك ساعديني ووافجي
چليله…اوافج علي ايه يا عطر اللي بتعمليه ده هيجوم الدنيا ماهيجعدهاش أخواتك لو عرفوا انك خرچتي وجيتي أهنه هيجتلوكي
موسي…بدر اللي خرچك يا عطر
عطر…لاه بدر ما يعرفش اني هربت
بصلها موسي بصدمه وحس انها بوظت كل حاجه بعملتها الغبيه..
موسي…بعصبيه انتي أتچنيتي كيف تعملي إكده ضيعتي كل حاچه ياعطر
عطر…تجصد ايه عايز تهملني ياموسي
موسي…بعصبيه مفرطه أهملك ايه وهباب ايه دماغك دي بتفكر كيف انتي بعملتك المهببه دي ضيعتي كل حاچه اتفجت عليها اني وبدر ..بدر اخوكي كان متفج معاي يهربك بكره واكتب عليكي تجدري تجوليلي بعد عملتك دي هننفذ كيف لو عرفوا انك مش فالجصر الوجت هيعملوا فيكي ايه
عطر…بصدمه بس بدر مجاليش حاچه
موسي…عشان هو لسه جايلي من كام ساعه
سالم…أهدي يا موسي براحه عليها يا أخوي مش شايف حالتها كيف
موسي…بعصبيه أهدي كيف انت واعي للي هي هببته دي كانت اخر فرصه ليها وليا يا سالم ضيعتها بغبائها الوجت اخواتها يعرفوا ومش بعيد ياچو الوجت ويلاجوها إهنه وهيبجي حجهم اي حاچه يعملوها.
چليله…بالهداوه يا ولدي يبجي عطر تروح بسرعه جبل ما حد ياخد باله انها هربت
عطر…بدموع قهر وذل طيب جولولي اعمل ايه واني هعمله نوريني ياخاله ابوس يدك واني والله هنفذ اللي هتجولوا عليه وكملت بضياع عايزني أعمل أيه ياموسي.
قرب منها موسي بحزن علي حالتها والذل اللي شايفها فيه وهي بتتحايل عليهم يقولولها حل
موسي…لاه ياعطر بلاش توچعيني إكده كفايه الوچع اللي چوه جلبي ماجدرش أشوفك مكسوره أرفعي راسك متعودتش أشوفها محنيه
عطر….بدموع متهملنيش يا موسي اهلي رافضين واني مفيش في يدي حاچه اوعاك تهملني ليهم
چليله…روحي ياعطر يابتي الوجت جبل ما يعرفوا انك هربتي ويجتلوكي
عطر…بدموع ولو رچعت الوجت هيجتلوني ياخاله چليله
موسي..أرچعي ياعطر جبل ما حد يشوفك او يحس انك خرچتي واني وبدر هنتصرف
عطر..بدموع حاضر هروح بس ابوس يدك ياخاله متسبينيش أبوس يدك ياموسي أعمل حاچه لو بجيت لراچل غيرك هموت روحي
موسي…بحزن أطمني يا عطر بس يلا عاد أمشي ونده بعلو صوته…هريدي واد يا هريدي
دخل هريدي جري.
هريدي…أيوه يا موسي بيه
موسي….تمشي من بعيد ورا عطر لحد ما تتوكد انها دخلت الجصر متهملهاش لحالها
هريدي..حاضر ياموسي بيه
خرجت عطر بسرعه من القصر..وهريدي وراها
بقلمي …………….أميره أسامه

 

 

 

أعد موسي بحزن وحمل الدنيا كله فوق كتافه.
راحت چليله أعدت جمبه وحطت ايدها علي ضهره مش هتحدت معاك في حاچه ياولدي بس اللي هيحصول ده غلط ياولدي حمدان وهيبه ما هيسكتوش وبدر اول واحد هيطوله شرهم فكر ياموسي زين أنت طول عمرك عجلك يوزن بلد
بصلها موسي بحزن واللي بيحصول فينا ده يا أما مش حرام عيزاني أهمل عطر لراچل تاني
چليله…مجولتش إكده بس كمان اني أم وخايفه عليك انت فاكر ان عطر لو بجت مرتك حمدان وهيبه هيرضوا بالامر الواجع ويسكتوا لاه ياولدي ده وجتها الدم هيبجي للركب.فكر يا موسي زين
بصلها موسي بتفكير وأستأذن وطلع علي اوضته.
…..
فضلت عطر تمشي بسرعه عشان توصل القصر قبل ما حد يحس بيها ولسوء حظها لمحها هيبه وهي بتمد بسرعه من ناحيه قصر موسي وهريدي وراها.. فضل هيبه ماشي وراها من بعيد لحد ما دخلت القصر فالوقت ده كان هيبه بلغ حمدان فالموبايل واتأكد حمدان أنها فعلا مش فالقصر وبمجرد ما دخلت القصر.
مسكها حمدان وجه من وراها هيبه ومسكوها من شعرها جروها لحد ما طلعوها الاوضه وقتلوها من الضرب حاول بدر يدخل لكن قفلوا الاوضه ومقدرش يدخل
هيبه…بتروحي برچليكي عنديه يافاچره اني هجتلك وهجتله
حمدان…بتجولي موافجه عشان اخرچك وتهربي يا فاچره
عطر…موسي مالهوش ذنب اني اللي روحتله عشان يلحجني وهو اللي جالي أرچع ورفض
حمدان…كمان هو اللي رفضك يا خاطيه
فضلوا يضربوا فيها وقرروا انهم يحبسوها لحد معاد فرحها.
فالوقت ده بدر فقد الامل انه يقدر يساعدهم بعد ما عطر بوظت كل حاجه بغبائها مره تانيه
….
عدي يومين تاني والحال كما هو عليه راحله بدر في القصر وحكاله عاللي حصل هو وچليله وأخواته فالوقت ده حس موسي ان عطر راحت منه للأبد.سابهم موسي وطلع علي الدور بتاعه اللي فيه أوضته وبمجرد ما طلع كسر موسي ڤازه طويله في ممر الاوض
أتفزع الكل من الصوت
وقبل ما يطلع مهران وسالم وبدر ليه منعتهم چليله.
چليله..بدموع لاه ماحدش فيكم يطلع هملوه لحاله موسي ولدي جلبه بيتجطع ومعيزاش حد فيكم يشوفه في حالته ديه وقف الجميع وطلعت چليله وكان كل اللي همها ان محدش يشوف موسي في حالته دي ومش حابه حد يشوف ضعفه حتي لو كان الحد ده أخواته وصاحب عمره..
فضل موسي يكسر اي حاجه يقابلها وكأن البركان اللي بيحاول يهديه ثار وعلي وشك الأنفجار
دخل أوضته ودخلت وراه چليله من غير ولا كلمه وقفت دموعها علي خدها وهي شيفاه بينهار أدامها.
موسي…ليه يا چليله بيحصول فيا إكده ليه عطر تروح مني عشان ايه عشان كره وحجد عشان تار حوصل زمان ملناش ذنب فيه جوليلي يا چليله كان المفروض أعمل ايه لما عطر چاتني أمبارح كنت وافجتها وأتچوزتها ولا اللي عملته صوح عشان اني الكبير وماهينفعش الكبير يغلط جدام الخلج الكبير لازمآ يكون حكيم وبيفكر صوح الكبير لازمآ يلغي الحب من جلبه ويفكر بعجله الكبير لازمآ يتخلي عن البني ادمه اللي جلبه أختارها بسهوله ويشوفها في حضن راچل تاني وهو المفروض يبجي هادي ثابت ماهيتهزش الكبير المفروض يعمل حساب الناس والعادات والتجاليد ويدوس بالچزمه علي البني ادمه اللي وجعت في عرضه وطلبت مساعدته وهو رفض يمدلها يده جدرت أساعد كل الناس لكن اكتر حد جلبي حبه وطلب مساعدتي مجدرتش أجف معاه وكل ده ليه عشان اني الكبير اللي ماهينفعش يغلط.ملعون ابو الناس ملعون ابو الكبير ملعون ابو العادات والتجاليد ملعون ابو التار اللي الكل بيدفع تمنه من غير اي ذنب.
قربت منه چليله وهي دموعها نازله شدته لحضنها عشان تحاول تهدي الثوران اللي هو فيه..
……..

 

 

 

بعد الحاله اللي موسي وصلها وبعد شحنت الغضب اللي طلعت أدام چليله رجع تاني موسي زي ما كان قوي وثابت وتخلي عن حالت الضعف لكن دخل في حاله حزن وكان تقريبا مش بيتكلم مع حد غير بسيط ويا أما في الارض او فالاوضه بتاعته حاولت چليله تكلمه كتير لكن حزنه كان أكبر من اي طبطبه تقدمهاله چليله.
…….
في غرفه هيبه دخل عشان يلبس ويخرج يسهر كالعاده كانت هنيه اعده شارده ومش معاه وطول الوقت اللي فات كانت بتتعامل اسوء معامله بسبب سهير.
فتح هيبه الدولاب يجيب الجلباب بتاعه لبسه وفتح الدرج اللي داخل الدولاب عشان يجيب ساعته كانت العلبه بتاعت الساعه شابكه في اخر الدرج حاول يجيبها وبدل ما يطلعها وقعها ورا الدرج…
هيبه…بغضب ناجصك اني يابنت المركوب سحب الدرج كله بنرفزه خرجه بره ومد ايده عشان يجيب ساعته اللي وقعت ورا الدرج لقي شريط برشام شكله غريب طلعه بص فيه وشك انه مانع حمل حطه في جيبه من سكات ومد ايده خد ساعته لبسها وخرج وهو ناوي يسأل عن البرشام ده..عدي وقت بسيط وصل ادام صيدليه بعيده شويه عن مكان القصر ودخل فيها.
هيبه…سلام عليكم
الصيدلي..عليكم السلام
هيبه…وحيات ابوك يا دكتور عايز اي مسكن للصداع
الصيدلي…من عنيا
هيبه….ومعلهش أذا سمحت يعني تعرفني البرشام ده بتاع ايه لجيته في شنطه العلاچات بتاعتي بس مش فاكر بتاع ايه
الصيدلي…لاه ده مش علاچ ليك عاد ده برشام منع حمل
حس هيبه بالصدمه مع انه كان شاكك.
هيبه…متوكد يا دكتور
الصيدلي…ايوه متوكد برشام منع حمل
هيبه….طيب شكرا يا دكتور خرج هيبه بسرعه.
الصيدلي…طيب المسكن
مردش عليه وركب عربيته وساق بأقصي سرعه عالقصر
دخل زي المجنون
بقلمي ………….أميره أسامه
بخيته…في ايه ياولدي هتچري ليه وأيه اللي رچعك مردش عليها وطلع عالسلم زي المجنون
بخيته…. هيبه يا هيبه
دخل الاوضه وقفل وراه وهما طلعوا بسرعه يشوفوه
رزع هيبه الباب وهو باصص لهنيه بغضب اتفزعت هنيه من صوت الباب
هيبه…رفع الشريط ادام عينها
ايه ده؟
بلعت هنيه ريقها برعب وهي باصه لشريط البرشام
ده ده مسكن
نزل هيبه علي وشها بالقلم ومسكها من شعرها بعنف وهي صرخت في ايده.
هيبه…لساكي بتكدبي عايشه معايا كل السنين ديه وانتي بتاخدي مانع للحبل معيزاش تخلفي مني يافاچره مفهماني طول الوجت ده انك مبتخلفيش وانتي اللي مانعه حالك
هنيه…اسمعني ياهيبه الله يخليك
فضل هيبه يضرب فيها بكل قوته وهي تصرخ وهما يخبطوا عالباب لكن من غير اي فايده.
حمدان…افتح يا هيبه
بدر….افتح هتموتها في يدك
بخيته…في ايه يا ولدي.
بعد وقت بسيط فتح هيبه الباب وهو بيتنفس بسرعه

 

 

 

حمدان…في ايه عملت ايه هنيه
هيبه….طول الوجت اللي فات مفهماني ان مفيش نصيب انها تحبل مني والفاچره بتاخد برشام عشان تمنع الحبل.
أتصدم الجميع
هيبه…البت دي متخرچش من إهنه لا تدوج أكل ولا حد يديها نجطه مايه.😡
قفل عليها بالمفتاح وخرج بغضب من القصر راح لمكان متعود يسهر فيه ديما..
اما هنيه فكانت مش قادره تقوم من الارض وشها كله جايب دم وجسمها تاعبهامن الضرب.فضلت تفكر ازاي تخرج من اللي هي فيه ده وقررت انها تهرب.
في نص الليل كان القصر هادي والكل نام رجع هيبه لقي هنيه نايمه غير هدومه وراح عالسرير بتعب ونام
وراح في سابع نومه.
قامت هنيه براحه بصت في وشه اتأكدت انه نام من أنتظام نفسه نزلت براحه من علي السرير سحبت العبايه بتاعتها وراحت عالباب فتحته براحه وخرجت بهدوء من غير ما يحس فضلت تبص شمال ويمين عشان تتأكد ان كله نايم نزلت براحه من علي السلم وراحت عالمطبخ خرجت من الباب اللي فيه علي المكان الخلفي للجنينه عشان الغفر ما يشوفوهاش مشيت بهدوء لحد ما وصلت للبوابه الخلفيه لمحت واحد من الغفر اعد علي دكه من الخشب ورايح في سابع نومه قربت بهدوء وهي قلبها بيدق بسرعه خايفه يصحي ويشوفها وساعتها هتبقي ميته لا محاله.فضلت تتسحب براحه لحد ما خرجت من جمبه بهدوء وطلعت علي الشارع غطت وشها بطرحتها ورغم تعب جسمها فضلت تجري باقصي سرعه عندها البلد كانت هاديه تماما ومفيش غير صوت الحشرات اللي طالع من الزرع كانت مرعوبه لكن ماكنش في ادامها غير الهروب بعد جري وتعب وقفت بضعف دموعها كانت مغرقه وشها مش عارفه تروح فين لو راحت لاهلها هيبه هيوصلها وأهلها رغم اللي هي فيه مش هينصفوها وهيسلموها بايدهم لهيبه يعمل فيها ما بداله ومتعرفش حد تروحله ولو سافرت هتروح فين ولمين وازاي وهي مش معاها فلوس قررت انها تروح لموسي مكانتش عارفه ليه بس مكانش ادامها غيره وبالرغم من انها عرفت اللي عمله مع عطر لما راحتله لكن راحت يمكن تقدر تقنعه وصلت ادام
القصر قابلها واحد من الغفر.
الغفير…بتعملي ايه أهنه يا حرمه
هنيه وهي مخبيه وشها الله يخليك عايزه اجابل موسي بيه
الغفير…تجابلي موسي بيه الوجت ده أكيد نايم روحي الوجت والصباح رباح
هنيه…الله يسترك ياشيخ دي مسأله حياه أو موت
الغفير….بتفكير طيب تعالي معايا أياك بس ميسمعنيش كلمتين عشان هجلج منامه
هنيه…انشالله يخليك
راح الغفير علي بوابه القصر خبط كذا مره وبعد وقت طويل من الخبط صحي اللي فالقصر كلهم نزل موسي جري عالسلم
چليله….اللهم أچعله خير مين اللي هيخبط فالوجت ده
موسي…ماعارفش افتحي الباب يا سعديه
راحت سعديه الشغاله فتحت الباب
سعديه…خير
الغفير…موسي بيه فين
موسي…من بعيد تعالي ياواد في ايه
دخل الغفير في واحده ياموسي بيه عايزه تجابل سعادتك
چليله…بصوت واطي نسبيا ماهنخلوصش يا عطر
اما موسي فا هو كمان اول حد جه في باله عطر
موسي…مين هي
الغفير…ماجالتش
موسي…دخلها
شاورلها الغفير قربت هنيه بسرعه ودخلت
موسي…بصلها بأستغراب واتأكد انها مش عطر..انتي مين؟؟
هنيه…اني واحده واجعه في عرضك يا موسي بيه بس ماهجدرش أتحددت إهنه
چليله…انتي مين يابت جولي
موسي…خديها يا أما وروحي عالمضيفه هغير خلجاتي وانزل وانت روح عالبوابه وانتي ياسعديه ادخلي نامي
الكل نفذ اوامره طلع موسي عشان يغير
مهران…مين دي ياموسي
موسي…ماعرفش هنشوف الوجت غير وأسبجني علي المضيفه
مهران…ماشي
……..
چليله…انتي مين يا بتي
هنيه…بدموع نزلت الطرحه عن وشها اني هنيه يا خاله
ضربت چليله علي صدرها مين عمل فيكي إكده ياهنيه
هنيه…هحكيلك يا خاله بس لما موسي بيه ياچي
ثواني بسيطه ونزل موسي ومهران وسالم
وبمجرد ما شافها موسي أتصدم
موسي…هنيه؟

 

 

هنيه…بدموع ايوه يا موسي بيه اني هنيه
موسي…مين عمل فيكي إكده. وعطر كويسه.
هنيه…بحزن هيبه اللي عمل فيا إكده وعطر مش كويسه لاه حابسينها ونازلين فيها ضرب وحالفين ما تخرچ من اوضتها غير علي بيت چوزها
چليله…اسمعي ياهنيه لو چايه بخصوص عطر فا موسي ولدي ما هيجدرش يعمل حاچه أخواتها رافضين وماهينفعش كبير البلد يتچوز واحده غصب عن أهلها
هنيه…لاه يا خاله اني عارفه ان موضوع عطر معجد واني مش چايه عشان إكده انا چايه واجعه في عرضك يا موسي بيه أحميني
موسي…احميكي من مين؟
هنيه…من هيبه
موسي…هيبه چوزك يا هنيه
هنيه….اني طالبه منك تحميني وتخبيني لحد ما اطلج منيه وبعدها همشي
موسي..انتي واعيه لحديتك يا هنيه عيزاني أخبيكي من چوزك وكمان أساعدك علي الطلاج بصفتي ايه وبعدين اني ملياش صالح واحد وحرمته بينهم مشاكل باي صفه أتدخل
هنيه…بصفتك كبير البلد وكبيرنا اني عيزاك تخبيني ومحدش يعرف طريجي لحد ما يطلجني
چليله…وانتي فاكره ان هيبه هيطلجك بسهوله
هنيه…هخلعه
چليله…يامري بتفكري ازاي أنتي يابتي كيف يعني تخلعيه انتي فاكره أنه هيسيبك في حالك
هنيه…اول ما حكم المحكمه يتنفذ همشي من البلد كلها وماهيعرفش مكاني بس أجفوا چنبي اني ملياش غيركم في الدنيا بعد ربنا
مهران…مرحتيش لأهلك ليه يا هنيه.
هنيه…اهلي هما السبب في اللي اني فيه ده يا سي مهران هما اللي غصبوني عليه ولو روحتلهم ماهيسموش عليا هيعملوا فيا أكتر من اللي هيبه عملوا وكمان هيودوني ليه بايدهم كل ده عشان الفلوس اللي بيديهالهم يعني بايعيني يا سي مهران
موسي…بس اني اسف يا هنيه دي امور عائليه ما هجدرش اتدخل فيها روحي لاهلك وخليهم يشوفوا عمل فيكي ايه واكيد يعني ماهيرموكيش
هنيه…تبجي مش خابر أهلي زين
سالم…بس ياهنيه موسي عنديه حج باي صفه يحميكي چوزك لو عرف انك هربتي اكيد هيبلغ المركز ولو عرفوا انك أهنه اول حد هيتحط في وش المدفع موسي
هنيه…صدجني يا دكتور سالم المشاكل اكبر بكتير من
من خناجه لواحد مع مرته اللي شوفته في البيت ده طول چوازي ما حدش يجدر يستحمله واللي شوفته من اهلي ماحدش يجدر عليه اني ملياش حد غيركم بعد ربنا أعتبره چميل بترده ليه يا موسي بيه.
موسي….چميل؟؟
هنيه…ايوه ساعدني كيف ما كنت بساعدك من أول ما أتچوزت هيبه سنين عدت معاه واني بساعدك من غير ما تعرف.. اي أذي من حمدان او هيبه كنت ببعده عنيك وبعرف عطر وبدر عشان يحذروك وكنت بجدر ألحجك اراضي كتير كان عايز ياخدها حمدان منيك كنت بعرف وأجول لعطر وبدر يخبروك اي مصيبه كانوا بيحاولوا يحطوك فيها عشان تصغر في عيون الناس كنت اني السبب فيها وكنت بعمل إكده عشان انت نضيف ومتستاهلش غير كل خير وعشان عطر بتحبك مكنتش محتاچه رد چميل منيك بس اني دلوك ده أكتر وجت في الدنيا محتاچه فيه رد الچميل أبوس يدك هيبه هيجتلني… لو رفضت تساعدي اني ماهرچعش ليه بردك همشي وأرض الله واسعه بس اني خايفه اسافر فين واني ملياش حد اروحله.
سكت الكل وفضل موسي متلغبط مش عارف يعمل ايه بيبص في عيون امه واخواته وشايف فيهم نفس الحيره وشايف نظره أشفاق في عيون چليله.
چليله…اهدي يابتي وبطلي بكا عاد.
موسي….ماشي يا هنيه هساعدك
ابتسمت هنيه بفرحه واتصدم اخواته وامه من موقفه رغم ان هنيه صعبت عليهم.
موسي….هساعدك وهخفيكي في مكان محدش يجدر يوصله في الجصر حتي لو هيبه بلغ وجم يفتشوا أهنه محدش هيعرف مكانك
هنيه…ربنا يخليك يا موسي بيه.
موسي…سالم أتوكد ان مافيش حد من الشغالين بره
خرج سالم بص لقي الدنيا هاديه.
خدها موسي وچليله وطلعوا في اخر دور في القصر واللي كان يخص موسي دخلها في اوضه وهي واقفه مش عارفه بيعمل ايه

 

 

شد موسي دولاب كبير كله تحف وانتيكات هو ومهران ظهر باب بيتسحب عالجنب بيخرج علي اوضه تانيه بصلها موسي حس انها مستغربه اللي بيحصل
موسي…بأبتسامه متخافيش الاوضه دي محدش يعرف مكانها غير اني وامي واخواتي وابوي الله يرحمه عملها چدي الله يرحمه عشان تكون امان لو حوصل اي حاچه خصوصا ايام عاركه زمان وبعدها ابوي ظبطها بطريجه احسن من چدي عشان تكون امان اكتر وبعد إكده اني اللي ظبطتها بالطريجه اللي انتي شيفاها دي ولو الچن الازرج چه ماهيعرفش يوصلك
دخل موسي الأوضه ودخلت هنيه وراه هي وچليله وأخواته
الاوضه كانت مبهدله شويه
چليله…معلهش الاوضه عفشه شويه عشان ما
حدش بيدخلها من زمان بس الصبح هشيعلك فرحه وفاطمه مرت مهران يظبطوها معاكي
موسي..ايوه يا أمي ماعيزش حد من الشغالين يلمحوها واني هنبه عالغفير لو حد سأل عليكي يجول ميعرفش
هنيه….ملهوش لزوم يا خاله تتعبيهم معاي اني الصبح هروجها وأخليها زينه كفايه انكم هتحموني
چليله…متجوليش إكده يابتي انتي كيف فرحه وفاطمه
هنيه…ربنا يخليكي بصت لموسي شكرا يا موسي بيه علي وجفتك معاي
موسي….لا شكر علي واچب هنهملك ترتاحي الوجت بس اكيد هتحكيلي ايه السبب اللي خلاكي تهربي
سكتت هنيه ومردتش
موسي…معاكي محمول
هنيه…كان معاي بس سبته فالجصر
موسي…بكره هبعتلك محمول صغير وهحطلك فيه رجمي ورجم امي عشان لو أحتاچتي حاچه تبلغينا او لو حسيتي بتعب المكان أهنه محدش هيسمعك لو ناديتي للصبح
هنيه…ماشي
موسي…يلا تصبحي علي خير
هنيه…بنظره حب تلاجي الخير
خرجوا كلهم من الاوضه وقفل عليها موسي ومهران من تاني
بقلمي ………………أميره أسامه
سالم….متوكد من اللي بتعمله يا موسي
چليله…وافجت ليه يا ولدي
موسي…كنتي عيزاني أعمل أيه يا چليله من ميته بهمل حد واجع في عرضي وبعدين ليه مرفضتوش چايين الوجت تسألوني وافجت ليه
چليله…بصراحه البت صعبت عليا
مهران…هنيه وهاچر غلابه مش كيف مرت حمدان حربايه وواخده حجها
سالم…بس واضح ان في سبب جوي عشان يعمل فيها إكده
موسي…ياخبر بفلوس يلا نروح نرتاح شكل بكره ماهيمرش مرور الكرام.
………..
عدت ساعات الليل بسرعه وطلع النهار واتقلب قصر عتمان بسبب أختفاء هنيه
واول حاجه عملها هيبه راح لأهلها يدور عليها ولما ملقهاش كسر البيت وهددهم لو مخبينها وخرج هو وحمدان وبدر قلبوا عليها البلد وراح هيبه بلغ الشرطه
ومرضيش يقول أنها مختفيه او هربت عشان هيقولوا انهم مينفعش يتحركوا غير بعد 24 ساعه فقرر انه يقول انها سرقت مبلغ كبير وبالفعل خرج معاه بعض افراد الشرطه قلبوا الدنيا لكن مكانش ليها أثر
حمدان….هيبه نطلعوا علي موسي هنيه ماخرچتش من البلد اكيد راحت لموسي
بدر…هو انتوا ملاجينش مصيبه تلبسوها لموسي عاد
حمدان…ايه شكلك عارف انه عنديه وخايف
بدر…لاه انت أتچنيت رسمي عارف ايه وخايف ايه وموسي هيخبي هنيه من الاساس ليه
هيبه…حمدان عنديه حج ما هنخسرش حاچه بلغ حمدان الظابط وبالفعل طلعوا علي قصر موسي
نزل موسي ومهران وسالم
موسي…خير يا حضرت الظابط
الظابط…اسف عالأزعاچ يا موسي بيه بس معانا أذن تفتيش
موسي…ايه تفتيش ايه عاد ومن ميته جصر الكبير بيتفتش
هيبه….ليه لاهو الكبير يكبر علي الحكومه.

 

 

 

أبتسم موسي لما فهم ان هيبه عايز يغلطه 👌لاه مافيش حاچه تكبر عالحكومه خير يا حضره الظابط هتفتش علي ايه
الظابط…هيبه بيه مرته أختفت وسرجت منيه مبلغ كبير وبندور عليها
موسي…ايوه بردو مش فاهم واني هخبيها مثلا ولا اكونش اني اللي جايلها تسرجه
هيبه…هنيه مطلعتش من البلد ومفيش دار مدورناش فيها وچه الدور علي الدار أهنه
موسي…والله الدار جدامكم دوروا فيها كيف ما تحبوا أتفضل يا حضره الظابط شوف شغلك
أمر الظابط العساكر بالبحث عن هنيه وفضل موسي واقف ساكت وعلي وشه أبتسامه ثقه وثبات الكل واقف مترقب
دقايق بسيطه عدت نزل العساكر…تمام يا فندم
مفيش حد
الظابط لموسي…اسف عالأزعاچ ياموسي بيه بس انت عارف ده شغلنا
موسي…طبعا طبعا يا حضره الظابط الدار دارك تاچي وجت ما تحب
الظابط…دايما عامر بحسك يا موسي بيه السلام عليكم
موسي…وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته وقبل ما يخرج هيبه وحمدان نادي موسي علي هيبه..هييييبه
وقف هيبه وحمدان وبصولوا
موسي…مره تانيه تفكر ألف مره جبل ما تدخل دار الكبير روح دور علي مرتك في موطرح تاني او شوف الاول انت عملت فيها ايه عشان تهرب منيك وتچرسك
بصله هيبه بغضب وقبل ما يرد منعه حمدان
حمدان..وماله يا موسي بيه حجك برده وعموما هيبه هيلاجي مرته
موسي…بسخريه جول يارب
خرج هيبه وحمدان وكل واحد فيهم قايد في قلبه بركان من الغضب ومتأكدين ان موسي اكيد هو اللي مساعدها.
….
سالم…هيبه ماهيسكتش يا موسي
موسي…أعلي ما في خيله يركبه
سالم…طيب وهتعمل ايه مع مرته هتفضل مخبيها كتير إكده
مهران…أيوه صوح يا موسي الطلاج والخلع مش بالساهل واكيد هياخدوا وجت
موسي…معنديش حل تاني يا مهران واني وعدتها يا سالم اني أجف معاها البت غلبانه وأهلها للأسف كلاب فلوس مستعدين يبيعوها بأي تمن المهم يجبضوا تمنها
مهران…صراحه هنيه لو مش غلبانه وجلبها طيب كنت جولت أنها عملت ذنب عشان ربنا يرزجها بأهل كيف أهلها وچوازه كيف چوازتها
موسي..مش شرط يا مهران تكون عملت ذنب ده إبتلاء واكيد ربنا شايلها الاحسن
سالم…معاك حج بجول ايه صوح عايزكم تمهدوا لامي اني خلاص كلها يومين ورمضان يخلص ولازم أعاود علي القاهره عشان شغلي
موسي…خلاص ناويت تسافر
سالم…اني بجالي شهر تجريبا أهنه وسايب شغلي
مهران…طيب خليك لبعد العيد مچاتش عالكام يوم دول
موسي…مهران عنديه حج خليك كام يوم العيد وبعدين عاود
سالم…أن شاء الله اللي فيه الخير ربنا يجدمه.
بقلمي …………..أميره أسامه
……عدي كام يوم وخلص الشهر الكريم وهلت روايح العيد وفي خلال الكام يوم دول هيبه مكانش سايب شبر فالارض مبيدورش فيه عن هنيه مش حب فيها لكن كان عايز ينتقم منها ويقتلها
اما عند عطر كانت حاسه باستسلام رهيب خلاص معاد فرحها بيقرب وحاسه ان روحها بتتاخد منها مفيش حاجه في ايدها تعملها محبوسه بين أربع حيطان وكل ما يوم بيعدي وفرحها بيقرب بتحس ان كأنها مستنيه حكم الاعدام.
اما موسي كان بيحاول يلاقي اي حل لكن كانت مقفوله خلاص وفي خلال الكام يوم دول مكانش بيشوف هنيه خالص واللي كانت بتطلعلها فاطمه وفرحه وچليله وكانوا مهونين عليها كتير وبيحكولها اللي بيحصل اول بأول
عدي اول يوم العيد وفي المساء أتنصب صوان الفرح
اهل البلد كانوا مضايقين منهم عشان الفرح ولسه وهبه مكملش حتي أسبوعين لكن موسي معترضش وسابهم عشان حسابهم يتقل اكتر
صباح تاني يوم العيد اليوم المشؤوم علي كل من عطر وموسي.
دخلت بخيته وسهير وهاچر علي عطر.
بخيته…يلا يا عطر جومي أتسبحي البلانه چايه كمان نص ساعه عشان تچهزك وادي فستانك اهه
عطر..بدموع الله يخليكي يا أما بلاش الچوازه دي وليكي عليا ماعيزاش أتچوز واصل بس ساعديني
بخيته….يلا يابت جومي اعملي اللي جولتلك عليه بلا چلع بنات اني حايشه عنيكي أخواتك بالعافيه
عطر…الله يخليكي يا أما

 

 

 

بخيته…عدي ليلتك يا عطر بدل ما أشيعلك حمدان ولا هيبه يشوفوا شغلهم معاكي
ساعديها يلا يا سهير
هاچر…بعد أذنك يا حماتي هساعدها اني
بخيته…ماشي يلا يا سهير معاي وأنتي يا هاجر چهزيها بسرعه
خرجت بخيته وسهير واترمت عطر في حضن هاچر
هاچر…بكفياكي يا خيتي بكا عاد وشك أتبدل
عطر….خلاص يا هاچر أمي وأخواتي حكموا عليا أعيش طول حياتي في عذاب
هاچر…مش يمكن ربنا شايلك الخير يا عطر
عطر…وهياچي منين الخير لهو انتي متعرفيش رضوان زين وحتي لو هو راچل زين اني جلبي مش رايده يا خيتي
حضنتها هاجر بدموع صعبانه عليها كسره قلب عطر لكن مش عارفه تعملها أيه..
هاچر…طيب جومي يلا عشان أچهزك مبجاش كتير وامك لو عرفت انك مالبستيش هتدخل بنفسها تلبسك بالغصب جومي يا خيتي الله يرضي عنيكي.
مسحت عطر دموعها بقله حيله وقامت وقفت مسكت فستانها بأيدها عشان تلبسه وكأنها ماسكه في أيدها شوك
هاچر…علي فين يا خيتي
عطر…هغير وألبس الفستان
هاچر….ماهتعرفيش تلبسيه فالحمام وكمان لحالك
عطر…لاه هعرف اطمني
خدت عطر فستانها وراحت علي دولابها طلعت ورقه صغيره وقلم أستغربت هاجر لكن سابتها علي راحتها
دخلت عطر لبست ومسكت الورقه والقلم كتبت رساله لموسي ومع كل حرف كانت دموعها بتنزل تتسابق علي خدها بقهر وتنزل علي رسالتها..وبعد وقت بسيط خلصت ومسحت دموعها وخرجت من الحمام.
هاچر…كيف الجمر يا خيتي
اعدت عطر علي السرير من غير ولا كلمه.
هاچر….انتي منيحه يا خيتي
عطر…اني طالبه منيكي طلب يا هاچر
هاچر..عيوني ليكي ياعطر
حطت عطر رسالتها في ظرف وحطتها في ايد هاچر.
هاچر…ايه ده ياعطر
عطر…دي رساله عيزاكي تديها لموسي
هاچر…بفزع وه كيف يعني ورساله ايه دي
عطر…بودعه يا هاچر
ضربت هاچر علي صدرها يامري انتي عايزه تموتي حالك
ضحكت بسرعه عطر من وسط دموعها اموت حالي ايه ياخرفانه انتي بس انتي خابره ماهينفعش اشوفه او اجابله تاني بعد ما اتچوز واني عندي حديت كتير كان نفسي أجولهوله يا خيتي اني ملياش غيرك يساعدني غيرك انتي وهنيه وانتي خابره هنيه مشيت وهملتنا ومعرفش مكانها مبجاليش غيرك
هاچر…ايوه بس اديهاله كيف
وميته
عطر….كيف اكيد هتلاجي الف طريجه ميته دي بتاعت ربنا بس اكيد هتشوفيه جريب يا هاچر
هاچر…مكانتش فاهمه كلامها
هتتكلمي بالالغاز يا عطر

 

 

 

عطر…ولا ألغاز ولا حاچه كل حاچه مترتبه عند اللي لا يغفل ولا ينام بس جولي انك هتساعديني ومن غير ما حد يعرف
هاچر…هساعدك يا خيتي أن شاء الله خبط باب الاوضه في الوقت ده ودخلت سهير
وبخيته ومعاهم البلانه
بخيته….زين لبستي خلاص خيريه البلانه چات يلا يا خيريه عيزاكي تزوجيها وتخليها كيف الجمر وتداري الزرجان اللي علي وشها ده.
خيريه…بس إكده اني هخليها أحلي عروسه فالنچع كلاتها..
خرجت بخيته وسهير وسابت معاها هاجر وخيريه البلانه..
فضلت خيريه تحط علي وشها مساحيق تجميل وتمكيچ فيها وتجهزها لليله فرحها.وفضلت عطر باصه علي نفسها فالمرايه بثبات وهدوء رهيب وكأنها جسم أتسلبت روحه منه💔
بعد وقت بسيط خلصت و فضلت خيريه تزغرط
دخلت بخيته وأبتسمت برضا علي شغل خيريه وادتها فلوس في ايدها ومشيت
بخيته….هتفضلي إهنه لحد ما أجولك تنزلي يكون النسوان كلهم موچودين
يلا يا هاچر معايا عشان أجفل عليها.بصتلها عطر بحسره وقلب مقسوم نصين علي قساوه قلبها لكن ألتزمت الصمت
هاچر…بحزن اني خارچه يا خيتي عايزه حاچه.
عطر…تسلمي ياهاچر
وقربت منها فجأه وحضنتها بقوه
دب الخوف في قلب هاجر
بخيته….وه ما كفايه چلع عاد مسافره انتي إياك
بصتلها عطر بوجع كانت تتمني امها تحضنها لكن القساوه أتخلقت لقلب بخيته
خرجت بخيته وهاچر وسهير وقفلت عليها بخيته بالمفتاح.
نزلت دموع عطر بمجرد ما خرجوا وانهارت من العياط.وخدت قرارها اللي لايمكن ترجع فيه💔😔
بقلمي ……………أميره أسامه
فالوقت ده كان موسي في اوضته قافل علي نفسه واعد فالضلمه وحاسس أن قلبه بيتقطع وهو سامع صوت ضرب النار مسمع البلد كلها عشان فرح عطر خبطت چليله ودخلت فتحت النور وراحت أعدت جمبه.
أبتسم موسي اول ما شافها وباس ايدها عشان يحاول انه ميحسسهاش بقلبه اللي بينزف.
چليله…بأبتسامه وجع مش هجولك كيفك عشان أني عارفه اللي فيك ولا هجولك ان ضحكتك في وشي وراها وچيعه وحزن الدنيا بس هجولك أن ربنا ماريدش يا ولدي ان عطر تكون ليك مش نصيبك يا سيد الناس.
موسي…بأبتسامه حزن تعرفي ياچليله اللي واچعني بچد أني مجدرتش أكون كد كلمتي معاها لما چاتني عطر في منامي جالتلي أنها خايفه وجالتلي متهملنيش اني ملياش غيرك أوعاك تهملني لراچل غيرك جولتلها اني عمري ماههملك ومفيش حاچه هتفرجنا غير الموت…ولما چاتني هربانه منيهم تستنچد بيا وشايف في عينها نظره خوف وضياع كنها عيله صغيره تايهه محتاچه تحس بالأمان جالتهالي تاني أوعاك تهملني لرضوان ياموسي..لاجدرت اكون كد كلامي في منامي ولا جدرت اكون كد كلامي فالحجيجه.
چليله…كان بيدك أيه تعمله ومعملتوش يا ولدي انت مجصرتش أهلها اللي رافضين أنت طلبتها ودخلت البيت من بابه ومحدش فينا أعترض وهما مش موافجين نعملوا ايه عاد دي ناس معندهاش جلب ولا حتي يعرفوا الاصول مستنوش ابوك حتي يعدي الاربعين عشان يجهروك ويجهرونا كلنا وحتي بتهم مصعبتش عليهم.
موسي…جوليلي يا چليله اني غلطت لما چاتني عطر عشان أتچوزها ورفضت ورچعتها.كان المفروض أني أستغل الفرصه وأتچوزها أو أخبيها كيف ما خبيت هنيه
چليله…لاه ياولدي اللي عملته ده عين العجل وهي دي الأصول ألراچل ياولدي ما يتچوزش البت من ورا أهلها وانت راچل من ضهر راچل انت الكبير يا موسي والكبير بحكمته وبتصرفاته وأنت أتصرفت صوح يا ولدي ومحدش يجدر يجول غير إكده..
هز موسي راسه بهدوء وحزن
چليله…بدموع معيزاش أشوفك إكده يا ولدي جلبي بيتجطع عشانك
موسي…سلامت جلبك يا ست الدار اني زين أهه متخافيش عليا ولدك زين ياچليله
چليله…طلع اللي چواك يا موسي عشان ترتاح
موسي….بأبتسامه اللي چوايا بركان ياچليله لو طلع مفيش بحر هيطفيه سيبي البركان نايم يا چليله متصحيهوش عاد
حضنته چليله بدموع وفضلت تطبطب عليه.وتحضنه بقوه عدت ثواني بسيطه وفجأه سمعوا صوت صوات جاي من الشارع وضرب النار وقف

 

 

 

چليله..بفزع يا ساتر يارب أيه صوت النواح ده
موسي…ماعرفش تعالي نشوف في ايه.
نزل الكل علي الصوت وخرجوا بره فالجنينه
راح موسي للغفير
موسي…في أيه عاد أيه الصوات ده
الغفير…ماعرفش يا كبير بس تجريبا في حاچه في جصر عتمان بيه
موسي…بأستغراب هيكون في ايه عاد
الغفير…شكله مات
عدي وقت بسيط وبسرعه أنتشر خبر موت عطر اللي صدمته كانت ليها وقوع خاص علي موسي وفضل ساكت في حاله صدمه ومش مصدق وبسرعه لبس ومعاه اخواته وجريوا علي قصر عتمان ومع كل خطوه كان بيخطيها كان حاسس ان روحه بتتسحب منه بيكدب ودانه وقلبه وعقله أجتمعه علي عدم التصديق سامع صوت الصوات بيقرب.
وصل ادام القصر اللي كان ظاهر عليه مراسم الاحتفال وفجأه أتحولت المراسم دي لحزن كان واقف حمدان وهيبه وبدر وحواليهم رجال كتير
مهران…خير يابدر في ايه
وقف موسي تايهه وحاسس انه مش معاهم مستني بس بدر ينطق.
بدر…بحزن ودموع بتلمع جوه عينه وصوت ماليه القهر.عطر ماتت يامهران بص لموسي عطر انتحرت يا موسي موتت حالها.
وكأن جمله بدر زلزال هز جميع أجزاء جسمه وحس كأن جميع ألأيادي البشريه أتجمعت وشقت صدره ومسكت قلبه بين كفوفهم وعصرته
سالم…كيف ده يابدر بتجول أيه؟؟
قرب حمدان وهيبه منهم وبعدوا عن الرجاله اللي حواليهم
هيبه….كيف دي تجولها لاخوك اللي غوي أختي وكان السبب في موتها
مهران…عيب الحديت ده يا هيبه ما يصحش
هيبه…هو ايه اللي يصح وميصحش يا مهران مش دي الحجيجه
حمدان…بصوت خشن هيييبه ممنوش عازه الحديت ده ياولد أبوي وبص لموسي اللي تقريبا مكانش معاهم عالأجل مش الوجت الحساب بعدين نخلصوا من الفضيحه اللي أختك الرخيصه حطتنا فيها وبعدين نشوف مين السبب.
بصله موسي بغضب بمجرد ماسمعه بيتكلم عن عطر.وكأنه غلطه فيها فوقه
سالم حس ان في مشكله ممكن تحصل يلا يامهران يلا ياموسي خلينا نروح الوجت من إهنه.
بدر…روح ياموسي يلا يامهران انت وسالم مشوه من إهنه
مشي مهران وسالم وخدوا معاهم موسي وكأنه طفل ماشي معاهم من غير اي أعتراض عقله رافض يستوعب الصدمه او لسه مترجمهاش.
……
اما قبل لحظات من موت عطر.
فلاش باك.
بخيته…تعالي ياسهير معايا انتي وهاچر نچيب عطر النسوان بدأت تسأل عليها
سهير…يلا يا حماتي
طلعوا وفتحت بخيته عليها الباب وبمجرد ما فتحت أتصدموا لما شافو عطر واقعه عالأرض غرقانه في دمها وفستانها الأبيض أتحول للون الأحمر جريت عليها بخيته وفضلت تصوت ووقفت سهير عالباب تصوت وجريت عليها هاجر رفعتها من الارض وهي بتصرخ.
هاچر…ليه كده يا خيتي عملتي ليه إكده ياعطر حرام عليكي يا خيتي حرمتيني منيكي ليه ياعطر.
ثواني والقصر كله أتقلب وبسرعه جاب بدر دكتور بلغهم بالوفاه واتحول القصر فجأه من صوت الزغاريط والطبل لصوت الصوات والقرآن
باك..

 

 

 

عدي الوقت بسرعه البلد كلها كانت عرفت خبر موت عطر
وبالرغم من ان اغلب الناس كانت بتحب عطر إلا انهم كانوا شمتانين فيهم عشان مقدروش حاله الحزن علي موت كبيرهم وهبه..وعشان مكانش ليهم حق الرفض انهم يحضروا فرح عطر ويجاملوا فيه لكن حضروا بالغصب والتهديد من حمدان وهيبه.
وصل موسي عالقصر وفضل ماشي مش دريان بحد ولا بيرد علي حد
چليله …بدموع وقهر علي حاله ابنها موسي ..موسي ياولدي رد عليا
عدي موسي من جنبها وسابها وطلع
فرحه …بدموع سييه يا اما في حاله ربنا يجويه علي اللي صاب جلبه
فاطمه…بدموع عيني عليكي ياعطر وعلي شبابك ياخيتي
طلع موسي علي أوضته قفل عليه بالمفتاح نزل الشال من علي كتفه بأهمال وشال من علي راسه العمامه ودخل علي الحمام وقف تحت الدش بهدومه كان حاسس ان في نار صابت جسمه وحاسس بصهد غريبه خارجه منه حس ان الميه هتطفيها لكن مكانش عارف ان الصهد دي جوه قلبه مش في جسمه كان واقف يهز راسه تحت الميه مش قادر يستوعب حاسس انه بيحلم
خرج موسي من تحت الميه راح وقف ادام المرايه يكلم نفسه.
موسي…كيف يعني موتي ياعطر اني جولتلك ان مفيش حاچه هتفرجنا غير الموت بس كنت جاصد موتي اني ياعطر مش موتك كيف چالك جلب تفارجيني ياعطر..كد إكده موتك أهون عنديكي من فراجي
أختارتي تموتي حالك ولا أنك تكوني لراچل غيري طيب انتي أرتاحتي هعمل أيه اني من غيرك طيب لو مصعبش عليكي حالك اني مصعبتش عليكي ياعطر
ليه ليه لييييييه كسر موسي بأيده المرايه وأتعور وخرج
زي البركان اللي بينفجر فضل يكسر في كل حاجه تقابله
وفضلت چليله وأخواته يخبطوا عليه..
موسي…ياعطررررررر ياعطرررررر سبتيني ليه ياعطر هانت عليكي روحك ليه ..طب ليه لما هربتي وچيتيلي وطلبت منك تمشي ليه مجولتيش لاه ليه مصممتيش تفضلي ليه سمعتي حديتي ياعطر شجيتي جلبي بيدك ومشيتي ليه طيب أرچعي واني مش هسيبك أبدا وصدجيني هكون كد كلامي المرادي ومش هفكر في اي حد أرچعيلي وملعون أبوووووو النااااس ملعون أبو العادات ملعون أبو الأصول
أرچعيلي يااااااعطر.
مع كل كلمه كان بيقولها كانت چليله بتنهار بره وهي حاسه بوجع قلبه
چليله…أفتح ياولدي ماتوچعش جلبي عليك أفتح ياسيد الناس الكسره والوچع مش ليك يا ولدي.
ليله من الدموع والحزن والوجع كتبت عطر نهايتها
بدمها💔😔
بقلمي ……………..أميره أسامه
عدت الساعات وكل حاجه خلصت بسرعه اتدفنت عطر.
وأتعملها العزا وحضره موسي واخواته حتي چليله راحت تعزي هي وفاطمه وفرحه.
الحزن كان ظاهر عليهم كلهم
فضلت بخيته تصوت وتنوح
وفجأه حست ان بنتها اتخطفت من بين أيدها وكأنها فاقت لما خسرتها كانت هتطرد چليله لكن منعتها سهير عشان الفضايح.
فضل الستات كلهم يصوتوا بحزن علي عطر

 

 

وبخيته ترد عليهم وتعدد.
بخيته….ياعود طري ميل ومال عالأرض إمبارح كان وسطنا والليله تحت الأرض.
….
يا جبر چايلك عروسه محنيه الكفوف والكعب..خدت معاها الفرح وسابت وچع الجلب.
فضلت تعدد والستات يصوتوا وحالت الحزن كانت كبيره.
خلص العزا بعد وقت طويل وطول الوقت ده موسي كان في دنيا تانيه مش مركز في نظرات حمدان وهيبه اللي بتخترقه. لكن كان واقف بثبات عكس اللي جواه عمره ما توقع انه يكون واقف في عزا اللي دخلت القلب وملكت الروح💔

يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على (رواية ست الدار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *